PDA

View Full Version : root note



xlatinox
9 juni 2004, 19:58
ik speel al geruime tijd elektrische gitaar. Ik heb de meeste technieken proefondervindelijk ingestudeerd zonder gebruik te maken van lessen of theorieboeken. Dus ik ben een grote leek op gebied van theorie omtrent het gitaar spelen. Om mijn spelen te verrijken wil ik dus wat meer de theoretische kant op gaan.
Ik speel in een band en wij produceren vooral melodieuze death metal. Mijn gitaar staat in de drop B getuned (BF#BEG#C#). Ik wil mij gaan verdiepen in de pentatonische scales maar doorvoor zal ik die scales al moeten gaan herschrijven naar mijn tuning. En daar is dus mijn eerste probleem al. Als ik het goed begrijp begint zulk een scale steeds met een rootnote. Wat is een root note en hoe wordt die bepaald ? Als ik een pentatonische scale herschrijf voor mijn tuning wat zou dan mijn root note zijn ?

Thom TK
9 juni 2004, 22:46
De root note hangt af van de toonladder (A, B, C, enz).
Als je de toonladder C hebt, dan is de rootnote dus C (als ik aanneem dat je je nog niet verdiept in modes).
Dat je gitaar omlaag gestemd is, maakt niks uit, je zoekt gewoon de rootnote op.
Om de C als voorbeeld te nemen (dus de majeur schaal, de pentatonische is wat simpeler): C D E F G A B.
Je "begint" dus bij C, en houd je gewoon aan de noten van die toonladder.
Als je een andere ladder neemt, dan veranderen de noten dus ook (dus C# word C# D# F F# G A C.
Maar zoals ik al zei: dit zijn voorbeelden van de majeur schaal (diatonic major), de pentatonische is wat simpeler.

Soulflyhigh
9 juni 2004, 23:00
Is het niet zo dat je gewoon de pentatonische boxes aanhoudt maar dat je je lage E (b in dit geval) 2 fretjes dichter naar de kop toe speelt of lul ik nu uit m'n nek? :D

Thom TK
9 juni 2004, 23:27
Je kan het patroon gewoon opschuiven, ja.
Als je dat bedoeld...