PDA

View Full Version : BadAss: heilig of hype?



Venomer
9 juni 2004, 15:14
Ik stelde in het topic van Emielow over BadAss-bruggen een foute vraag en heb hier maar even een nieuw topic gemaakt.

Er is al gesteld dat een standaard Fender-brug nogal iel is. Heeft iemand dan ooit mechanische problemen gehad met een standaard brug?

Ik zie er zelf geen probleem in dat een standaard Fender-brug een "hoekijzer met gaatjes" is, hij werkt toch goed?

Wat is nou het voordeel van een BadAss ten opzichte van een Fender-brug?

iglo
9 juni 2004, 15:39
was geen foute vraag hoor!

maareeeee moeten we hier een apart topic voor openen??

pseek
9 juni 2004, 15:57
Mechanische problemen heb ik er niet mee gehad. Maar die heb
ik met mijn vantage brug ook niet gehad.

Het voordeel is het geluid en daar doe je het toch allemaal voor. Je brug bepaalt toch mede het geluid.

Venomer
9 juni 2004, 16:02
was geen foute vraag hoor!

maareeeee moeten we hier een apart topic voor openen??

Het topic ging ergens anders over, en ik vond het achteraf niet zo beleefd om Emielow z'n topic te kapen. Vandaar.

iglo
9 juni 2004, 16:22
OK, mijn idee:

heilig?? zeker niet
goed?? heel goed
best?? moeilijk te zeggen, er zijn mensen die zweren bij Schaller, anderen houden 't op ABM of Gotoh, en noem ze zo allemaal maar op.

een ding is zeker: het is de enige brug die een-op-een op een Fender Jazz of P past (dan bedoel ik dus de schroefgaten), en qua geluid is het echt een hele verbetering...
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ie beter af was met z'n oude brug

HET grote voordeel is de hoeveelheid sustain die je ineens hebt.
Daarbij komt de extra punch en attack.

HET grote nadeel is dat je de zadeltjes zelf moet invijlen.
(het voordeel daarvan is echter weer dat je kunt rommelen met je stringspacing)

emielow
9 juni 2004, 17:37
dus je moet wel vijlen??? :???:

Bastijn
9 juni 2004, 17:45
ik heb die snaargleuven laten invijlen door de gitaarboer. Daar waag ik me niet aan, dat is een precies werkje

basssssplayer
9 juni 2004, 18:04
ik heb niks gevijld... hoeft helemaal niet...

werkt prima zo en ben er dik tevreden mee ehehe (thanx Iglo!)

J! 8-)

iglo
9 juni 2004, 19:14
he emiel!

bassssss en bastijn....
dat zijn nummer 2 en 3, hahahaha
:wink:

emielow
9 juni 2004, 19:30
ja en wanneer krijg ik hem?

weet iemand nog badass bruggen te koop? ik speelde vandaag nog even op mn olp, en die heeft wel een grotere brug dan mn fender, en ook meer sustain merkte ik. dus ik moet ook zon badass brug hebben...

wimpie
9 juni 2004, 20:07
wel laten invijlen hoor !!!!! :-D :-D

emielow
9 juni 2004, 21:03
ik ken nog wel iemand, die is heel handig met hamers, bijtels en vijlen... :-D (er schijnt ook dat er foto's van zijn.... :) )

maar waarom zijn de bruggen niet standaard ingevijld dan??

en ik kwam dit tegen www.musicstorekoeln.de:

Item-No: GIT0001103-003

Göldo
Badass Bass Brücke 4-String chrom
chrome 4-Saiter

only: 83,00 €


Göldo :???: die naam heb ik nog niet eerder gehoord icm badass bruggen? zijn het gewoon dezelfde? dan is dat niet echt duur toch? voxhumana issie over 100 pleuro

Peter72
9 juni 2004, 23:08
Over de bewering van Iglo:

de BAII is NIET de enige direct replacement brug voor een Fender pis-bakken-staal-bruggetje. De Gotoh 201 & 206 (zelfde als 201, maar kan dan ook string-thru-body) zijn ook 1-op-1 met vijf schroefgaten. Niet zo massief als de overigens lelijke BAII, maar zwaar genoeg.

Over de BAII: ik heb in de loop der jaren op drie Fenders (2x JB & 1 PB) een BAII gehad, maar kwam er iedere keer op terug, en vervolgens er een Gotoh 201 opgezet. Ze hebben allebei nagenoeg dezelfde winst in sustain en definitie, maar met de BAII verlies je m.i. veel teveel in ''warmte'' in de klank.

En het goede nieuws is ook dat een Gotoh 201 maar EUR 31 kost (bij Paul's Bassmatters, en dan stelt 'ie je bas ook nog gratis af).

Zo zie je maar weer: smaken verschillen!

Peter72
9 juni 2004, 23:10
Over de bewering van Iglo:

de BAII is NIET de enige direct replacement brug voor een Fender pis-bakken-staal-bruggetje. De Gotoh 201 & 206 (zelfde als 201, maar kan dan ook string-thru-body) zijn ook 1-op-1 met vijf schroefgaten. Niet zo massief als de overigens lelijke BAII, maar zwaar genoeg.

Over de BAII: ik heb in de loop der jaren op drie Fenders (2x JB & 1 PB) een BAII gehad, maar kwam er iedere keer op terug, en vervolgens er een Gotoh 201 opgezet. Ze hebben allebei nagenoeg dezelfde winst in sustain en definitie, maar met de BAII verlies je m.i. veel teveel in ''warmte'' in de klank.

En het goede nieuws is ook dat een Gotoh 201 maar EUR 31 kost (bij Paul's Bassmatters, en dan stelt 'ie je bas ook nog gratis af).

Zo zie je maar weer: smaken verschillen!

emielow
10 juni 2004, 12:22
moet dat nou 6x??

maar das inderdaad ook niet gek, zijn daar ook pics van ofzow?

iglo
10 juni 2004, 12:28
Over de bewering van Iglo:

.....de overigens lelijke BAII....
Zo zie je maar weer: smaken verschillen!

gelukkig wel!! :-D :-D :-D

(en meningen gellukig ook)

Bastijn
10 juni 2004, 18:44
Badass Iglo heeft mij inmiddels ook voor zijn clan geronseld, en ik ben best tevreden over die Badass, ook al moet ik zeggen dat ik m geen 100 euro waard vind (vooral vanwege dat verlies van warmte), dus ik zou m graag een keer willen vergelijken met die Gotoh brug.
Overgens is de Badass wel DE brug voor slappen, funk, punk, en fieldy stijl metal. Maarja, ik ben een voorstander van een wat 'ronder' en warmer geluid, met veel mids.
Toch hou ik de badass, omdat ie tering veel weegt, gigantisch lang is, en er nu 'BADASS' op mijn bas staat. En dat is toch wel heel vet.
En oja, het is natuurlijk een hele verbetering tenopzichte van de standaart brug.....

iglo
10 juni 2004, 23:06
kijk, dat bedoel ik nou :-D :-D

je zou die BA-V op m'n Jazz eens moeten zien!
da's helemaal een klomp staal, hahaha

http://www.bommelband.nl/igor/bass05.html

Peter72
11 juni 2004, 01:10
Ach ja, sorry dames en heren, maar ik kreeg bij het plaatsen van mijn reactie keer op keer een foutmelding.....ondanks een ADSL verbinding. Ik zal proberen mijn leven te beteren.

Gelukkig inderdaad ieder z'n eigen mening, maar ik wilde alleen even duidelijk maken dat er meer is dan de BAII, en wat m.i. de verschillen zijn. Dit mede voor de bassisten die NIET weten wat er op bas-(aftermarket)gebied te koop is en/of die zich weinig tot geen voorstelling van kan maken.

Venomer
11 juni 2004, 09:31
Even samenvatten wat ik tot nu toe heb gelezen: als je houdt van een heldere, felle klank met veel attack, dan is een BadAss een goede keus.

Reacties als "een BadAss is beter" zeggen mij niet zoveel. Een Fender-brug doet wat hij moet doen en is kwalitatief helemaal niet slecht. Blijkbaar geven de verschillende bruggen wel een ander geluid.

De reden dat ik dit topic was begonnen is dat ik de indruk heb dat veel bassisten meteen een BadAss op hun bas zetten, simpelweg omdat iedereen dat nou eenmaal doet. Hetzelfde geldt voor elementen. Het is volgens mij een beetje mode om je bas te upgraden met duur spul.

Ik heb zelf een volledig standaard Squier Jazz Bass (MIJ '86) en ben er hardstikke tevreden mee.

iglo
11 juni 2004, 10:16
@venomer

ik heb een MIJ Jazz gehad uit '87 waar qua elementen niks mis mee was, brug vond ik bagger, dus vervangen....da was echt een hele verbetering

op m'n volgende Jazz (een MIA 5-snr), vond ik de brug in princiepe wel meevallen, alleen de elementen waren echt bagger!
dan ga je zoeken en luisteren wat anderen hebben gedaan...
Vervolgens maak je een bepaalde keuze (in mijn geval Barts), en gaat er ineens een wereld voor je open.
Nou had die mafketel waar ik die elementen van kocht ook een badass op een identieke bas...ff proberen...en ja hoor...^%$W%$^ wat een verschil, hup na een X-aantal weken, toch die brug vervangen

actief is toch wel leuk denk je dan...meer mogelijkheden...
"maar'k wil niet in m'n body frezen, want da's zonde..."
kom je op een J-retro...

om een lang verhaal kort te maken;
ik zie dit upgraden niet als een hype...
het is gewoon een weg die je inslaat om een perfect instrument te maken, en alles wat er is gemodificeerd aan die bas, is met veel wikken en wegen gebeurt.
is inderdaad duur, maar dan heb je ook wat

aan de andere kant: het komt niet bij me op, om aan m'n stingray te gaan knutselen, simpelweg omdat ie me bevalt zoals tie is!

nogmaals: zeker geen hype bij mij!

bassopotmus
12 juni 2004, 13:55
goed betoog iglo!