PDA

View Full Version : Spelen met je vingers => mooiere toon?



telecastermaster
9 juni 2004, 11:57
Ik heb zelf een voorkeur voor het spelen met een plectrum omdat ik zo nu eenmaal begonnen ben met gitaarspelen, maar het valt mij altijd op dat wanneer je met je vingers speelt je een veel mooiere toon krijgt dan met een plectrum. Mee eens? Waarom spelen er dan toch zoveel mensen met een plectrum?

Megadeth
9 juni 2004, 12:30
Niet iedereen valt voor die 'zachtere' toon die je krijgt met spelen met de vingers. Ik persoonlijk vind spelen met de vingers ongeschikt voor mijn stijl, en het voelt niet lekker aan, waarschijnlijk omdat ik van begins af aan speel met plectrum.

Barret Wallace
9 juni 2004, 12:41
Je moet het gewoon afwisselen. Ligt eraan in welke mood je nr is, of wat je wilt uiten op je instrument.

Negative K3 fan
9 juni 2004, 15:37
op electrische gitaar vind ik het vaak helemaal niet lekker klinken, acoustische (staalsnaar) gitaar alleen af en toe, al vind ik dat je daar met plectrum daar ook goede geluiden uit krijgt. klassiek natuurlijk vingers, maar plectrum kan voor bepaalde doeleinden ook wel, voor bepaalde doeleinden dan.

mr.freeze
9 juni 2004, 16:27
Niet iedereen valt voor die 'zachtere' toon die je krijgt met spelen met de vingers. Ik persoonlijk vind spelen met de vingers ongeschikt voor mijn stijl, en het voelt niet lekker aan, waarschijnlijk omdat ik van begins af aan speel met plectrum.

Ik speel ook van begins af aan met plectum, maar begin nu te switchen naar vingers, omdat je dan sneller van snaar kan wisselen, en omdat je dan makkelijker twee snaren tegelijk kan laten klinken (dwz: niet twee snaren die naast elkaar liggen)

hoofd
9 juni 2004, 19:01
ik vind met vingers spelen eigenlijk ook lekkerder spelen dan met plectrum, omdat je gewoon meer dynamiek hebt in je spel, het is makkelijker accenten te leggen of iets juist heel zacht te laten klinken( helemaal met m'n versterker, ik ben door m'n amp echt meer met m'n vingers gaan spelen). Alleen, probeer maar 's een potje te trashmetallen met je vingers ;).

schaap
9 juni 2004, 19:41
Ik speel clean vaak hybrid of enkel vingers, vooral omdat ik dan meerdere snaren wil spelen die niet direct onder elkaar liggen en je makkelijker kan accentueren. Maar plectrum heeft ook zo zn voordelen vooral snelheid en je kan makkelijker echt iets rammen soms, en pickslides natuurlijk 8-)

Thom TK
9 juni 2004, 22:38
Ik krijg altijd zere poten als ik zonder plectrum speel...
Tijdje soleren op de hoge e-snaar en je grijpt zo weer naar de plectrum hoor. :roll:

Shaggy
13 juni 2004, 15:52
Je kan met een dikkere plectrum ook een warmere toon krijgen. Ik speel afwisselend met een 0,5 mm en een 2mm dikke plectrum. Met die 2mm heb ik veel vollere geluid. Je kan ook met dikkere snaren spelen, krijg je ook een warmere toon.
Akoestisch vind ik met de vingers mooier maar ik ben beginneling en moet het afleren om op akoestisch met plectrum te soleren.

Bigfoot414
14 juni 2004, 11:43
Gewoon een kwestie van oefenen. Af en toe zonder plectrum vind ik ook wel leuk. het is wel zo dat ik sneller last van mijn pols krijg als ik lange tijd zonder plectrum speel.

combo
25 juni 2004, 23:35
probeer Nothing else Matters PERFECT !! na te spelen met een plectrum

combo
25 juni 2004, 23:40
De intro kan je niet makkelijk spelen met een plectrum; Hammett speelt de intro met zijn vingers; james speelde het ritme op de black album ook met zijn vingers maar speelt het live altijd met plectrum, dus geen picking live, maar wel akkoordslagen.

Ik speel dit deels vingers en deels plectrum; maar kan het compleet met de vingers spelen ook, en het klinkt dan ook beter. Het hangt idd af welke stijl je speelt. Ik zou voor Mega Death, Maiden en andere stuff nie proberen met de vingers, :-D

Fingerstyle songs: Nothing else matters, Behind blue eyes, Tears in Heaven, etc...

combo
25 juni 2004, 23:41
De intro kan je niet makkelijk spelen met een plectrum; Hammett speelt de intro met zijn vingers; james speelde het ritme op de black album ook met zijn vingers maar speelt het live altijd met plectrum, dus geen picking live, maar wel akkoordslagen.

Ik speel dit deels vingers en deels plectrum; maar kan het compleet met de vingers spelen ook, en het klinkt dan ook beter. Het hangt idd af welke stijl je speelt. Ik zou voor Mega Death, Maiden en andere stuff nie proberen met de vingers, :-D

Fingerstyle songs: Nothing else matters, Behind blue eyes, Tears in Heaven, etc...

Megadeth
26 juni 2004, 16:23
Ok, we get your point, maar het is Megadeth, niet Mega death. :evil:

combo
20 juli 2004, 05:10
same to me

Bosch
21 juli 2004, 21:32
Goeie vraag.

Ik heb het spelen met vingers ipv plectrum ook ontdekt sindskort. In mijn laatste nrs doe ik het altijd wel een keer omdat het idd mooi is. Waarom? Ik denk doordat het subtiel is en daarmee de dynamiek.

In ...

Green_Solar_Systems.mp3

Save as:

http://home.hetnet.nl/~centrifugal_frog/Green_Solar_Systems.mp3

... speel ik sowieso tot 0:25 alles met mn vingers en later in mp3 ook.

Howdie,

~Bosch~