PDA

View Full Version : Mijn amp kraakt bij lage tonen.



sebass
18 april 2002, 22:13
Nou heb ik dus die combo gekocht, maar nu ik er een tijdje goed naar geluisterd heb blijkt er toch iets te kraken. Het lijkt wel of hij al iets overstuurd (dit is al bij een erg laag volume) oftwel hij is niet helemaal clean.
Het gekraak is afkomstig uit de speaker een Celestion G12-50 8 Ohm. Wat is een voice coil ofzo, want ik heb nog wat topics gelezen en ik denk dat het daar aan kan liggen ik hoop van niet.
Ik heb mijn versterker geaard dus dat is het niet het is wel erg stoffig daarbinnen.
Hij kraakt vooral als ik mijn gitaar volledig op bas zet ten minste dan is het echt vervelend.
Wie kan mij helpen. Hoe kan ik dit zelf oplossen.

sebass
18 april 2002, 22:48
Ik denk dat ik hem maar even open ga schroeven, maar aangezien ik niet veel verstand heb van versterkers word het meer een kijk operatie. Nog tips waar ik op moet letten?
Als het de voice coil is moet deze dan altijd vervangen worden?

aadplagiaat
18 april 2002, 23:06
Test of het gekraak verband houdt met de stand van je bass-potmeter. Houdt het op bij een kleine vermindering? zo ja dan kan het die potmeter zijn.
Als het een buizenversterker is:
Misschien zijn de buisvoetjes erg gecorrodeerd (aanslag, stof enzo). Haal de voorversterkerbuisjes (1 voor 1?) uit hun sockets en maak met een droog schuursponsje de aansluitpennen schoon tot ze blinken. Beetje voorzichtig aan hiermee, breek het glas niet!
Verwijder in ieder geval zoveel mogelijk stof uit de combo. Bekijk alle onderdelen in de schakeling, of alles nog vast zit. Dit kun je doen met b.v. een houten achterkant van een penseel. Probeer voorzichtig of ze van plaats veranderen als je er tegen duwt.
Natuurlijk kan de aansluitdraad van zo'n component wel iets buigen maar de soldering moet stevig zijn en de aansluitdraad vast blijven houden. Controleer nadien of het geluid verbeterd is, zoja dan denk ik moet je ALLE solderingen opnieuw (laten) doorsolderen.

Succes, ik hoop dat dit helpt

Aad

sebass
18 april 2002, 23:37
Oke bedankt ik ga het eens proberen. Ik heb geen buizen versterker dus dat scheelt al. Het is zijn ook neit de pot meters want over de andere pot's doet hij het ook. Het is ook al wel een hele oude versterker ik geloof meer dan 20 jaar oude marshall. Maar ik denk dat het schoonmaken wel moet helpen ik ga hem wel even uit elkaar halen.

sebass
19 april 2002, 18:11
Ik ga ook even die rubbere rand insmeren met vaseline omdat deze natuurlijk ook al oud is en anders scheurt hij misschien als dit nog niet het geval is.

sebass
19 april 2002, 19:22
Hmm het lijkt alsof de speaker vastgelijmd zit. Hij blijft stevig vast zitten terwijl alle schroeven eruit zijn. Maar ik heb alles nog even goed aangedraaid even de hele kast schoon gemaakt en mijn cabamp doet het weer redelijk.