PDA

View Full Version : Framus vs. ENGL vs. Peavey



Jazzman83
8 juni 2004, 23:48
Hello ik ben nieuw hier :)
Ik zie dat hier al veel gepraat wordt over Powerballs...
Hier een beetje meer;
Wat denken jullie van een Powerball versus Framus (cobra of dragon) vs. 5150 II? Ik zoek een goeie head die mijn Mesa/Boogie Quad kan vervangen...

maarten
8 juni 2004, 23:54
je zult je er bij alledrie echt geen buil aan vallen.. het zijn alledrie top versterkers en hebben hun functionaliteit meer dan bewezen. Op rock am ring zag ik machine head, met hun 5150's en dat klonkt echt waanzinnig,
ik zag ook killswitch engage, en die speelden op framus cobra's..klonk ook super

tja en engl.. die heb ik zelf haha en dat bevalt ook supergoed! oh daarvoor had ik een 5150.. die beviel ook super, alleen was die wat eenzijdiger.

t is meer een kwestie van welke sound en feel je het beste ligt van die drie...



maar das mijn mening he ;)

Phyrexian
9 juni 2004, 09:15
Hey,

sinds een maand heb'k een Framus Dragon staan. Ik heb er een aantal keer mee geoefend en gejammed met wat vrieden en die amp klinkt zeer goed en is héél veelzijdig. Het karakter lijkt wat op een opgefokte Marshall, maar dan voller. Niet zo scherp en bijtend zoals je de meeste Marshalls makkelijk kan laten klinken (dat is ook de kwaliteit van Marshall vind'k).
Algemeen heeft de Dragon nogal een vintage klankje; zwaar, rond en héél vol.

De clean is mooi en vol. Alle klankjes zijn mogelijk. Jazzy en vol tot héél spanky met veel mids en treble.

De crunch is héél vet en redelijk strak. Niet zo strak als een ENGL. Lijkt erg op Marshall maar met beter en uitgebreidere EQ mogelijkheden.

De lead is hi-gain. Rock hi-gain. Metal kan ook, maar voor echte trash is het naar mijn mening net niet strak genoeg. Misschien ligt het wel aan m'n gitaar. Een gitaar met EMG's of zo laat het misschien allemaal wat strakker klinken (ik heb Seymour Duncan's zitten).

De amp is volledig midi bestuurbaar, maar dat heb nog niet uitgeprobeerd.
De twee master volumes zijn uiteraard ideaal.
Er zit ook nog een deep knop op die de bass-frequenties in de poweramp regelt... gevaarlijk knopje :-D Beetje te veel van dit en de bassplayer vervloekt je meteen. :wink:

Kortom een héél veelzijdige amp die je klanken laat produceren in verschillende genres.
Sprankelende clean. Ouderwetse 70ties sound à la Black Sabbath. Moderne metal klankjes. Vette Alice in Chains sounds haal je er ook meteen uit.
Nieuwere stoner ook. Snelle metal (trash) kan ook maar met het nodige getweak; het is niet zo dat de sound meteen superstrak is zoals de meeste ENGL's. Death metal ook niet meteen een probleem zou'k zeggen :)

Jazzman83
9 juni 2004, 10:11
Thanks voor de reacties!
Mmhhh, ik heb geen hoge pet op van marshalls, ik hou niet zo van dat onharmonische krassende geluid. Ik had gehoopt dat die Cobra wat meer als een mesa/boogie getuned zou zijn, hij heeft er in ieder geval de looks voor. En wat het juiste verschil tussen een dragon en een cobra is, verraden ze ook niet echt. Ik speel in verschillende bands, jazz tot progmetal, dus is clean is belangrijk, maar ik heb het toch ook graag strak in de onderste regionen (no pun intended).
Ik ga zeker de Dragon eens uittesten. Hebben ze die bij Key Music? of moet ik naar Keulen ;)

guhlenn
9 juni 2004, 10:44
hmmm. Als je een mesa wil, moet je die quad houden... i don't get it...

Phyrexian
9 juni 2004, 11:04
Thanks voor de reacties!
Mmhhh, ik heb geen hoge pet op van marshalls, ik hou niet zo van dat onharmonische krassende geluid. Ik had gehoopt dat die Cobra wat meer als een mesa/boogie getuned zou zijn, hij heeft er in ieder geval de looks voor. En wat het juiste verschil tussen een dragon en een cobra is, verraden ze ook niet echt. Ik speel in verschillende bands, jazz tot progmetal, dus is clean is belangrijk, maar ik heb het toch ook graag strak in de onderste regionen (no pun intended).
Ik ga zeker de Dragon eens uittesten. Hebben ze die bij Key Music? of moet ik naar Keulen ;)

Ik heb in België nog nergens een Framus in een winkel te koop zien staan.
Een tweetal maand geleden hadden ze ze niet bij Key Music.

Kortweg:
Framus Dragon: heavy rock all-rounder. à la Marshall maar voller
Framus Cobra: metal all-rounder. à la Mesa maar minder buzzy.

Zoek eens rond op Harmony-Central. Er zijn daar soundsamples te vinden van mensen die deze amps hebben.

xxlarsxx
9 juni 2004, 12:40
Hello ik ben nieuw hier :)
Ik zie dat hier al veel gepraat wordt over Powerballs...
Hier een beetje meer;
Wat denken jullie van een Powerball versus Framus (cobra of dragon) vs. 5150 II? Ik zoek een goeie head die mijn Mesa/Boogie Quad kan vervangen...

Ik zag dat je op marktplaats je quad verkoopt omdat je jazz wil spelen.... van alle amps in dit rijtje is die quad toch echt het allerbeste voor jazz (k heb die quad ook gehad en heb nu een engl)

Jazzman83
9 juni 2004, 14:13
Hello ik ben nieuw hier :)
Ik zie dat hier al veel gepraat wordt over Powerballs...
Hier een beetje meer;
Wat denken jullie van een Powerball versus Framus (cobra of dragon) vs. 5150 II? Ik zoek een goeie head die mijn Mesa/Boogie Quad kan vervangen...

Ik zag dat je op marktplaats je quad verkoopt omdat je jazz wil spelen.... van alle amps in dit rijtje is die quad toch echt het allerbeste voor jazz (k heb die quad ook gehad en heb nu een engl)

:) De situatie is iets complexer dan dat. Ik speel in verschillende bands en heb een set-up nodig die heel flexibel is. Ik speel in een rockband waar de andere gitarist een 5150 heeft, en de combinatie met een quad werkt zoals te verwachten van geen kanten. Die Quad vind ik ook nogal moeilijk om af te stellen, ik heb mijn ideaal geluid er wel op gevonden (voor mijn progmetal band) na lange tijd sukkelen, maar ik blijf hem toch onpraktisch vinden. Qua clean geluiden mis ik ook een beetje dat 'sprankelende'. + ik ben het rack-gesleep beu, en mis het uitzicht en de feel van een vette head op mijn 4*12. ;) Voor mijn fusion groep speel ik ook liever door een meer directe set-up, heb de indruk dat met een rack veel van mijn oorspronkelijk gitaargeluid verloren gaat. En ik kan me geen 2 set-ups veroorloven...

guhlenn
9 juni 2004, 16:20
nieuwsgierig; waarom werkt de combinatie quad 5150 niet?

Jazzman83
9 juni 2004, 17:57
De 5150 brult dat het niet meer gezond is, terwijl de Quad toch wat braver en gepolijster klinkt. Niet zo 'brokkelig' als de 5150, enfin iedereen zal wel weten hoe die peavey klinkt. Hier een soundclip van mijn geluid met de Quad. Let maar niet op de fouten, het is het enige wat ik op mijn pc kon vinden om het te laten horen :) http://users.pandora.be/marcbeckers/Jamrep290204partI.mp3

Negative K3 fan
9 juni 2004, 18:39
pfft je wilt flexibiliteit, dan valt de 5150 al af, framus ken ik niet, engls zou misschien kunnen.

misschien een diezel VH4/herbert of op een budget heel misschien wel line6 ofzo?

Jazzman83
9 juni 2004, 18:42
heel misschien wel line6 ofzo?
No man, lampen all the way! :)

Negative K3 fan
9 juni 2004, 18:44
tja, line6 is toch wel veel voor het geld, maar zon extreme veelzijdigheid heb je niet nodig.

wat is je budget?

Jazzman83
9 juni 2004, 18:50
Als ik mijn rack verkoop ongeveer 1500 EUR...

gerrekat
9 juni 2004, 19:38
De POWERBALL heeft de bruutste scheur IMO, en het cleane kanaal is oiok zeer goed, ik kan er perfecte AC/DC sounds uithalen, lijkt em een goede keuze.

Ik heb ook een SAVAGE 120 die is ook supervet maar effe stijven dan de PB heeft minder "growl" waar de SAVAGE weer iets strakker is (bijna onmenselijk strak mag ik wel zeggen door de 6550 eindtrap).

Ik heb ook een Mesa Boogie Mark III superbruut maar niet zo heel veelzijdig door de gedeelde EQ voor alle drie kanalen...

xxlarsxx
9 juni 2004, 21:40
Ik had die mesa quad met een mesa 50/50. Allebei iets van 500 euro voor betaald toen. Het ziet er inderdaad niet zo strak uit als een head en het was echt niet te tillen zo zwaar allemaal maar je kan er zeker wel een beter geluid uit halen dan elk van die andere amps die je opnoemt als je em echt goed afstelt. Hij scheurt ontzettend hard als je op kanaal 4 de EQ op een v swoop zet. en alle push-pull dingen een donker karakter geeft. Harder dan een engl fireball die ik nu heb. En clean is ook ontzettend goed, vooral die 2 reverbs zijn mooi. Waarom heb ik em eigenlijk weg gedaan? omdat ik de engl goedkoop kon kriigen en er zo geld aan over hield en een makklijkere setup had, maar het geluid was zeker wel erg goed/beter.

moraal vna dit verhaal? geen idee