PDA

View Full Version : mn gitaar naar C stemmen



Grandma_Placenta
18 april 2002, 20:47
Ik wil mijn gitaar naar C afstellen, dus 2 tonen omlaag, maar volgens mij moet ik dan alles opnieuw af laten stellen of niet?
Is dat moeilijk om te doen?? Want anders breng ik hem gewoon naar de muziekwinkel.
Owja en wat voor snaren kan ik er dan het beste op zetten? ik zat zelf aan .13-.56 ofzo te denken.

Ic3gl0vE
18 april 2002, 20:49
heb je een gitaar met vaste brug of een floyd rose?
een vaste brug hoef je niet bij te stellen volgens mij maar een floyd rose wel

PeArLjAm
18 april 2002, 20:52
Als je terug in C gaat stemmen word de druk op je hals minder, met alle gevolgen vandien. Je moet in ieder geval je hals opnieuw afstellen.

Grandma_Placenta
18 april 2002, 21:37
ik heb een floyd rose

Ic3gl0vE
18 april 2002, 21:48
dan zou ik even langs de gitaarwinkel gaan, want omdat er minder spanning op je snare komt gaat de trem. dus een heel stuk 'in' je gitaar

Grandma_Placenta
18 april 2002, 22:15
ik heb m wel vast laten zetten, moet ik erbij zetten. Zit nu geloof ik een houtje onder ofzo.

pimmetje
19 april 2002, 11:14
Dan hoef je voor je tremolo niet naar de winkel, maar zoals al eerder aangegeven door PearlJam, wordt de spanning op je hals minder. Daar zal je dus wat aan moeten (laten) doen als je die C-stemming voor een langere periode wilt houden. Als 't voor een paar nummertjes tussendoor is, kan je gewoon naar C stemmen en spelen.

Neals
19 april 2002, 19:26
zelfde vraag, maar dan voor drop-D
dus alleen de E naar de D voor floyd rose..

The Dude
19 april 2002, 20:04
Voor een Drop D is niets nodig, maar voor een C (ik heb het laatst ook laten doen) maakt geen ene reet uit wat vor brug je hebt, af laten stellen !
En snaren, ik heb .11 - .52 maar hij staat in Db. Bij dikke snaren raak je een heel stuk scherpte weg. Dus wel zo dun mogelijk houden die snaren ! (.12 -.54 ofzow)

Neals
19 april 2002, 20:33
Ah, want ik speel op 1 gitaar in zowel D als E, treed momenteel niet op enzo.

Staat ook wat onprofessioneel trouwes, naar de D stemmen :smile:

De Klaas
25 april 2002, 11:35
Hi Allemaal,

Ik wil niet vervelend zijn maarre..... terug naar C?!? Kun je niet beter eens gaan denken over een 7-string, zodat je tot B kunt gaan (naar A voor de echte die-hards :smile:)?
Ohw ja, tipje, koop er eentje met een vaste brug, dan is dat afstelprobleem ook met 75% opgelost :smile:

Keep playing Folks!

Zhou
25 april 2002, 15:21
D'r is niks f*cking die hard aan drop-a spelen, alles wordt 1 grote brei als je beetje redelijke bassist hebt en je hele energie in het spelen verdwijnt compleet, drop c is zat.

7th heaven
25 april 2002, 19:42
als je in andere stemmingen gaat spelen moet je ook de intonatie checken en ook de top kam omdat je er vrij dikke snaren opzet
maar de beste oplossing is 7 snarig gaan spelen

diciple of darkness
25 april 2002, 20:42
in de c?
ik vind het erug buggur klinken vooral powercords een gitaarist waar ik mee gejamd hab had dat ook naast veel rekenwerk (4 vakjes verschil) is het geluid moilijk strak te houden maarja mijn mening (of de gitaar van hem was klote kut gestemd)

The Dude
27 april 2002, 19:56
Een zevensnaar is geen optie.
Wat heb je daar nou aan, je hebt dan een extra B snaar, maar als ik met een 6 snaar, in een B wil kan dat ook gewoon. Goeie snaren en goed af laten stellen, geen probleem !

Trouwens ik wil niet eens in een B. C is echt wel al laag genoeg.
Maar dat het zo'n bagger geluid is, is dikke onzin, dan heb jij ene major foute afstelling in je distortion. Clean is het inderdaad een ongeorganiseerde rotzooi. Maar dat kan je ook nog wel goed laten klinken, als je een beetje kan spelen.. Ik in ieder geval wel... !

Dank U !

Neophyte
28 april 2002, 20:07
Op 2002-04-19 20:04, schreef The Dude:
<stukje geknipt>

En snaren, ik heb .11 - .52 maar hij staat in Db. Bij dikke snaren raak je een heel stuk scherpte weg. Dus wel zo dun mogelijk houden die snaren ! (.12 -.54 ofzow)



noem jij .012-.054 (ik neem ten minste aan dat je dat bedoeld) dunne snaren? zo dik heb ik ze niet eens op mijn electro-akoestische zitten!
Bij dunne snaren denk ik aan .009-.nogwat.
kheb zelf het liefste .008, maar die zijn steeds lastiger te krijgen... :sad:

PS, ik ga er wel van uit dat dit over electr. gitaren gaat, gezien het topic waar het in staat en de floyd rose.

The Dude
29 april 2002, 09:51
Ja, het gaat hier over elektrische gitaren.
En dat het zo dun mogelijk moet blijven en dat ik dan zeg .012 - .052 dat is geen fout of wat. Als je je gitaar in C stemt (want daar gaat het in feite over), dan zijn dat toch ongeveer wel de dunste snaren die je erop kan zetten, dat je nog een beetje spanning hebt. Als je een setje .009 op een in C gestemde gitaar zet, kan je er touwtje mee springen !

De volgende keer iets beter lezen, jongen !