PDA

View Full Version : Welke synthesizer is een goede keus?



semt-x
8 juni 2004, 18:45
test

semt-x
8 juni 2004, 18:45
Ik zoek een synthesizer die ook MIDI aanstuurbaar is.
De volgende merken zijn mij opgevallen:
Yamaha CS1x
Yamaha CS2x
Roland D5
Roland JX-1

Wie kan mij helpen aan info?
Het is voorschillende stijlen, zowel Rock, Punk, Metal als Trance enzo.

skanky
8 juni 2004, 18:57
Alle moderne synths hebben MIDI.
tips (betaalbaar):
Clavia Nord Lead
Acces Virus
Roland JP8000/8080
Novation Nova of de *-stations
Korg MS2000

Ic3gl0vE
11 juni 2004, 23:24
zijn wel allemaal VA's die je aanraadt... dan zit je niet met een heel breed scala aan geluiden (iig niet aan realistische geluiden!) en bij een VA heb je ook wel kennis van programmeren nodig wil je er leuke dingen mee kunnen
Als je zo'n 1000 euro wilt besteden zou ik voor een yamaha Motif gaan. Wil je minder besteden, dan zou ik waarschijnlijk iets van roland nemen

Super Slinky
12 juni 2004, 10:08
I heb sinds een jaar of 5 een Roland XP 10. (nieuw voor 1600 gulden)

Deze heeft het voordeel dat je hem gelijk aan je computer kunt hangen zonder een converter te gebruiken.

Inmiddels zal voor dit model wel een opvolger zijn.

skanky
12 juni 2004, 11:22
Tsja daar zit je met het probleem wat versta je onder een synth? Ik heb het als ik het over synths heb meestal over een apparaat waar je geluiden vanaf niks op kan bouwen met oscs/filter/envelopes enz.

adviezen qua preset/sample synths:
Korg Triton
Yamaha Motif
Roland Fantom
Emu/Ensoniq
Roland xp/xv
Yamaha S-serie



zijn wel allemaal VA's die je aanraadt... dan zit je niet met een heel breed scala aan geluiden (iig niet aan realistische geluiden!) en bij een VA heb je ook wel kennis van programmeren nodig wil je er leuke dingen mee kunnen
Als je zo'n 1000 euro wilt besteden zou ik voor een yamaha Motif gaan. Wil je minder besteden, dan zou ik waarschijnlijk iets van roland nemen

Ic3gl0vE
12 juni 2004, 12:18
Hmm ja dat is wel een discussiepunt natuurlijk, maar een Rompler (motif/triton/fantom/JV/XV/K2600....) is net zogoed een synthesizer als een VA of echte analoog hoor, het idee erachter is alleen anders. Maar als je begint met synthesizers en nog helemaal geen verstand van programmen hebt, en je er ook niet al te veel tijd in wilt steken, is een rompler wel de beste keus--> je hebt meteen al een boel bruikbare geluiden.

Over die XP-10: dat je 'm aan de computer kunt hangen zonder convertor is standaard! Ik neem aan dat jij bedoelt dat 'ie een ps/2 uitgang heeft maar ook dat is niet zo speciaal... veel nieuwe synths hebben ook usb en/of firewire o.i.d.

Shaggy
15 juni 2004, 11:51
jullie noemen wel meteen de top-modellen van nu op..

een hele goede alternatief .. meer synth voor minder geld is een ensoniq .. vooral de oude asr10 is een wereld synth net zoals de d-50 van roland en zijn allemaal midi

Ic3gl0vE
15 juni 2004, 15:06
Als het wat minder mag kosten kan een Korg M1 of misschien een X5d ook een goede keuze zijn.


Misschien wil ik zelf trouwens wel mijn Roland E-68 (keyboard) + Roland Jv-1010 (9½inch module) weg doen. De e-68 kun je dan als controller gebruiken voor de jv-1010, zodat je fijne toetsen en een super groot arsenaal aan geluiden hebt (meer dan 1000 patches (+128 user) in de JV en zo'n 250 geluiden in de E-68).
Ik zit er zelf aan te denken om een motif te kopen namelijk en dan heb ik geld en ruimte nodig....

strattie
16 juni 2004, 14:58
oberheim ob12 (correct me is i'm wrong) bij feedback 800 euries.

Ic3gl0vE
16 juni 2004, 15:50
en dan zit je met een gigantische analoge bak waarvan het bedrijf failliet is... Nee leuk :)

In de Novation KS4/5 en K-station (die bij feedback ook allemaal niet zo heel veel kosten geloof ik) zit trouwens een of andere bug die nogal storend schijnt te zijn en deze bug is niet te fixen... Neem dat even in gedachten mocht je die synths toevallig interessant vinden....