PDA

View Full Version : Vermogen voor in de oefenruimte



SilverFoo
8 juni 2004, 16:52
Heysers :lol:

Omdat ik misschien binnenkort eens wat ga oefenen met een band vraag ik me af hoeveel vermogen je nodig hebt in de oefenruimte? Ik heb een Marshall VS8080 van 80 watt dus, maar ook een klein peavey rage 158 van 15 watt... die laatste is een stuk handiger om mee te nemen, wat raden jullie aan? Nuttige tips/info of heb je hier zelf ervaring mee?!

Thanks! :D

ewoud
8 juni 2004, 16:59
nou die 80 watt is zeker voldoende, die 15 watt kan wel maar dan moet je waarschijnlijk volluit blazen, of je spelen jullie met veel anderen?? dus 2e gitaar en keyboard e.d.

anders zet jeje 80 watt erneer en hou je thuis je 15 watt?

of is het een gedeelde riumte?

SilverFoo
8 juni 2004, 17:03
Thanks voor je snelle reactie ewoud...

Het is eerst gewoon even proberen, we hebben nog nooit samen gespeeld. Het is geen gedeelde oefenruimte maar ik laat mijn gear niet graag ergens staan, als er ingebroken wordt ofzo ben je het kwijt..

We zijn met drie man, drummer, bassist en ik gitaar. Zelf had ik zoiets van: peavey met boss ds2 distortion ervoor en zo hard mogelijk blazen :D . Kan dat een oplossing zijn?

SilverFoo
8 juni 2004, 17:04
Thanks voor je snelle reactie ewoud...

Het is eerst gewoon even proberen, we hebben nog nooit samen gespeeld. Het is geen gedeelde oefenruimte maar ik laat mijn gear niet graag ergens staan, als er ingebroken wordt ofzo ben je het kwijt..

We zijn met drie man, drummer, bassist en ik gitaar. Zelf had ik zoiets van: peavey met boss ds2 distortion ervoor en zo hard mogelijk blazen :D . Kan dat een oplossing zijn?

andoni
8 juni 2004, 17:18
eerlijk gezegd denk ik niet dat die Peavey het zal trekken...

Er kwam op onze zolder eens een iemand spelen met een Roland Cube 30, (30 Watt in een 12" speaker), en hij had echt de grootste moeite om boven de drum van mijn broer uit te komen en boven mijn Line6, hoewel we niet erg luid aan het spelen waren, stond die Cube volledig open, met alle feedback en zo tot gevolg.

Die Valvestate moet het echter makkelijk trekken. Vergeet ook niet dat de speaker een erg grote invloed heeft op je hoorbaarheid. En ik weet niet wat er in die Peavey zit, maar aangezien je zelf zegt dat hij zo compact is zal het wel geen 12 duimer zijn. Voor kalme muziek lukt het mss nog, maar als het om stevig te rocken is (waarom zou je er anders een ds2 voorhangen?) zoek je beter iets anders.

Phyrexian
8 juni 2004, 17:55
Met een Valvestate 8080 kan je makkelijk in een band spelen met een drummer en bassist. Je moet deze amp dan ongeveer op 50%-60% van z'n power zetten om voldoende volume te hebben. Zo deed de 2de gitarist in onze band het ook (alvorens hij een TSL100 halfstack kocht).

80 watt is al redelijk wat hoor in een bandje.

s
8 juni 2004, 17:58
Yoho,
Is er een PA aanwezig in de oefenruimte? Dan kun je de Peavey altijd nog uitversterken met microfoon als het sjouwen van de valvestate echt een probleem is. Je geluid zal er niet beter op worden, maar je andere bandleden zullen je wel beter kunnen horen.

Bluesbreaker
8 juni 2004, 18:07
ik heb in onze oefenruimte een 20 watt crate staan, de andere gitarist een 15 watt behringer

hiermee kun je echt wel oefenen, ik zou het iig proberen.

trouwens: wat als er ingebroken wordt: vraag je van de verzekering een nieuwe.... niet zo moeilijk lijkt me......

BlackSun
8 juni 2004, 18:32
Er kwam op onze zolder eens een iemand spelen met een Roland Cube 30, (30 Watt in een 12" speaker)....

Cube heeft een 10" speaker :wink: Het ligt eraan met welke amp model je speelt bij p cube, sommige zijn wat harder/komen beter door dan andere amp models.


15 watt...tja..het gaat hard, maar in een bandsituatie denk ik net te weinig, en bovendien zal het geluid waarsch niet te pruimen zijn als je zo'n klein 15 wattertje voluit zet.

Mn 130Watt valvestate hoef ik net op een kwart te draaien om er bovenuit te komen, dus 80 watt is meeeeeeeeeer dan zat.

gerrekat
8 juni 2004, 18:37
15 watt lijkt me te weinig...50watt buizen is meestal genoeg dus 80Watt SS lijkt me ook prima!

FNaRK
8 juni 2004, 18:50
ligt het er ook niet aan hoe hard de drummer mept :???:

andy
8 juni 2004, 22:45
ligt het er ook niet aan hoe hard de drummer mept :???:

Daarom heb jij sinds kort een full stack?? :o

Nicci
9 juni 2004, 12:20
je kan er eigenlijk niet zo heel van zeggen. het hangt af van hoe hard de rest speelt; het hangt af van hoe de versterker zich 'gedraagt' in een band (de ene versterker is nu eenmaal beter hoorbaar dan de andere); de acoustiek ter plekke . . .
gewoon uitproberen.
ik gebruik zelf een 50 watter, maar die staat bij lange na niet op halve kracht als we spelen.

SilverFoo
9 juni 2004, 12:24
hmm... bedankt voor alle reacties, ik neem gewoon mijn 80 watter mee, je kunt beter wat teveel hebben dan te weining, denk ik :D

PeteRS
9 juni 2004, 12:33
Ik heb ook ooit een 8080 gehad, genoeg volume zelfs met animal achter de drumkit. Trouwens die 8080 is toch ook goed vervoerbaar. 15 watt SS gaat niet werken vrees ik.

pimmetje
9 juni 2004, 12:42
Ik heb ook jaren over een 8080 gespeeld. Ging prima en dat was niet in een bandje voor achtergrondmuziek.
We hebben toen we de ene band opdoekten en een andere begonnen zelfs een flinke tijd drummer (die dus mee-verhuisde van band) moeten leren een beetje minder hard te meppen op z'n potten en pannen... dus zo'n 8080je hoort 't wel te trekken.

SilverFoo
9 juni 2004, 12:43
Die 8080 is wel goed vervoerbaar (zitten wieltjes onder :D ) maar ik heb niet altijd een auto tot mijn beschikking, en daarnaast is dat ding ook retezwaar :P

pimmetje
9 juni 2004, 12:54
Whahahahaha.... 8080 retezwaar???
Ga dan nooit aan een buizenbak beginnen, gozer! :D

SilverFoo
9 juni 2004, 15:49
Ben ik ook niet van plan :-?

jorrit
9 juni 2004, 16:30
in mijn band spelen we met 3 gitaristen. een gitarist moest zn 15 watt marshall meenemen (andere versterker was niet beschikbaar) maar ik heb die gozer nog nooit zo goed gehoord. dus met 15 watt oefenen kan best. het is zoweizo beter om op lager volume te oefenen, beter voor je oren en je hoort elkaar beter in plaats van jezelf hard genoeg

SilverFoo
9 juni 2004, 20:26
Hmm... damn, de een zegt dit de ander zegt dat :D . Ook wel begrijpelijk natuurlijk.. maar ik denk dat ik gewoon beide ga uitproberen :razz: ..