PDA

View Full Version : wat is er zo speciaal aan een tubescreamer?



doemschaap
18 april 2002, 18:56
ik hoor er altijd van die geweldige verhalen over:)

jpb
18 april 2002, 20:27
Ik denk dat er twee redenen voor zijn:
1) O.a. Stevie Ray Vaughan gebruikte er een, vnl om zijn versterker (o.a. Fenders) over de top te krijgen; men vergeet wel eens dat hij zonder TS ook goed klonk.
2) Tubescreamers hebben een apart geluid: niet transparant, een beetje neuzig maar warm. Anders dan de meeste andere overdives (b.v. BD2). De TS levert veel mid, veel compressie en het laag verdwijnt nogal; dat laatste is een echt nadeel, overigens.
verder is het een kwestie van smaak; hangt ook sterk van de versterker/speelstijl af.
De originele TS808's zijn erg gezocht en veel (boutique) fabrikanten borduren verder op het TS concept. Dat maakt de hype natuurlijk nog groter. Al met al wel een goeie overdrive, maar je moet er van houden.
Hopelijk ben je wat wijzer nu.
groet-Hans

Grooveyard21
19 april 2002, 10:55
Een tubescreamer is geliefd omdat het geluid lijkt op een overstuurde buizenversterker.

Het pedaal is goed omdat het karakter van je gitaar niet aantast. Hij voegt geen extra frequenties toe, dus geen extra laag, wat voor sommigen juist een nadeel is. Maar dat draagt bij aan de transparantheid van de tubescreamer, hij haal ook zeker geen laag weg van je oorspronkelijke signaal.

Verder wordt de ts door heel veel pro's gebruikt.

jpb
19 april 2002, 16:09
Het lijkt inderdaad op een overstuurde buizen versterker, maar echt transparant vind ik hem niet. Ik gebruik een TS9/808; de niet gemodificeerde TS9 is wel wat transparanter. Ik vind ook dat hij nogal veel laag verliest. Voodoo Lab heeft daarom in de sparkle drive (TS-kloon) een mengmogelijkheid van een clean-boost om het verlies aan toon (vooral laag)te compenseren. YMMV--Hans

Grooveyard21
19 april 2002, 16:15
Ik snap niet helemaal hoe jij je laag verliest met een ts9/808. Als je de ts9/808 even luidt afstelt als je clean signaal heb je evenveel laag (mischien een tikje meer).

jpb
19 april 2002, 17:18
Met de drive half/vol toch niet bij mijn ts. Mischien dat het beter wordt met de versterker op vol, maar de 35W tremolux staat dat nooit, zelfs niet bij sessies. Mischien zit ik er naast maar ik herinner me dat verschillende TS-klonen juist werden gewaardeerd door hun verbeterde/instelbare laag-functie? (Drivetrain, Nobels OD). Wordt nu toch wel nieuwsgierig waarom we het verschillend horen (krijg ik oude oren?). Overigens vind ik de TS een hele goeie, vooral het bf geluid van de tremolux nuanceerd hij een beetje.
groet, Hans

grandpuba
20 april 2002, 12:47
howdie

Ik heb zelf een Tubescreamer classic...
Wat ik merk is dat ookal heb ik de driveknop helemaal voluit, dan is de scheur nog niet alles.... bijna geen sustain met solo's enzo

ligt dat aan het feit, dat ik een classic heb:)??

laterz
Don

jpb
20 april 2002, 13:45
Heb een TS10 classic mischien. Volgens mij hebbenn alle oude en nieuwe TS pedalen ongeveer evenveel drive, behalve de TS9DX. Verder is het een overdrive, dus geen high gain/sustain, daarvoor kun je beter iets anders gebruiken. In comb. met een reeds vervormende versterker kom je meer in de richting, maar het blijft een overdrive.

Grooveyard21
22 april 2002, 09:07
ik wil graag een zo transparant mogelijke overdrive, dus geen extra laag. maar evenveel laag als mijn clean geluid. en dat is precies wat de ts doet, hij voegt mischien een klein beetje laag toe en das wel lekker, maar niet meer dan dat, anders is het transparante geluid weg.