PDA

View Full Version : de stand...... van je hand



mr. Marc
18 april 2002, 17:52
Elke gitarist weet hoe je de hals van je gitaar eigenlijk vast moet houden maar het valt me op dat de meeste (rock)gitaristen zich daar helemaal niet aan houden. Ik behoor ook tot die groep, ik heb me in de loop der jaren een techniek aangeleerd waarbij ik 'm zeg maar vasthoud als een honkbalknuppel. Heeft zo z'n voordelen want je hebt meer kracht om je snaren op te drukken, je kunt barre-accoorden ook met je duim spelen enzo maar je kunt ook lastiger bij de dikste snaren met je andere vingers en dan moet je je pols steeds draaien. En probeer dat maar eens af te leren!

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie de klassieke houding of er een eigen manier op nagehouden?

sash
18 april 2002, 20:12
Voor mij wat ik het lekkerst vind spelen. Meestal zit m'n duim aan de bovenkant zolang het kan, dus niet met barree's enzo, maar wel bij solo's

Eddie van Halen
18 april 2002, 20:46
Ik heb precies hetzelfde. Barré's (bijv. F#) speel ik met m'n duim op de E snaar. C#m bijvoorbeeld speel ik wel weer met m'n wijsvinger helemaal plat.
Met solo's heb ik m'n duim vaak wel aan de bovenkant, maar rare eigenschap is dat ik - als ik een snaar opdruk met m'n middelvinger (+ wijsvinger) mijn ringvinger en pink achter de hals 'verschuil'.

Tja, ik heb dus ook na een tijdje mijn 'eigen' dingen gedaan buiten het boekje om. Hé, misschien word ik nog wel beroemd !!! :razz:

pimmetje
18 april 2002, 22:09
Bij open akkoorden ligt m'n duim echt bovenop de hals. Bij barré akkoorden zit-ie er netjes achter. Bij solos ergens tussen die twee standen.

Dat met die onder de hals verdwijnende pink heb ik ook ff gehad. Maar dat begon toch wel flink te beperken bij het doorspelen na een string-bend. De verdwijn-truuk moest dus uit de act :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-04-18 21:10 ]</font>

Bartyboy
23 april 2002, 17:43
Op 2002-04-18 19:12, schreef sash:
Voor mij wat ik het lekkerst vind spelen. Meestal zit m'n duim aan de bovenkant zolang het kan, dus niet met barree's enzo, maar wel bij solo's


Dat doe ik ook zo. Lijkt me sowiezo het fijnste spelen.

Megalodon
12 mei 2002, 12:47
Wat je ook doet, zorg dat je je hand tov je pols zoveel mogelijk in 1 rechte lijn houdt! Ook met de klassieke houding kan het wat dat betreft snel fout gaan en wat mij betreft is die klassieke houding ook helemaal niet beter voor je polsjes; eerder onnatuurlijk.

Ik heb gemerkt dat er wat dat betreft toch wat aan m'n houding verbeterd kan worden en ben dat nu aan het bijschaven zodat ik hopelijk van die polsproblemen af kom.

Wat ik geleerd heb (the hard way): houd hand en pols dus zoveeel mogelijk in rechte lijn en speel zo losjes mogelijk, dus met zo min mogelijk kracht. Dat geldt ook voor je slaghand.

Dit alles zal ook je snelheid alleen maar ten goede komen.