PDA

View Full Version : Western of 'gewone' gitaar?



y0ur1
8 juni 2004, 01:16
Dag mede gitaarnetters!

Ik ben van plan om op korte termijn een stalen acoustische gitaar te gaan kopen en zo te beginnen met gitaar spelen. Ik ben heel erg aan het twijfelen tussen een western en een 'gewone' gitaar, kan iemand mij conreet het verschil uitleggen en misschien een stukje audio laten horen? Volgens mij vind ik een western gitaar veel mooier als ik zo naar wat liedjes luister(bijvoorbeeld de unplugged liedjes van eric clapton).
Weet iemand misschien nog een goed model voor ongeveer 300 euro?

Kjiratsiekoedel
8 juni 2004, 09:43
wat bedoel je met een gewone gitaar?? een spaanse met nylon snaren?

western: acoustische gitaar met stalen snaren. je hebt vervolegsn wel weer verschillende vormen hierin.

spaans/klassiek: met nylon snaren

eerst ff duidelij khebben wat je nu wilt voordat we geld gaan uitgeven....

CGCGCE
8 juni 2004, 10:01
Stukjes audio : op die unplugged CD speelt Eric Clapton ook een paar nummers met een nylonsnarige ("gewone") gitaar : het eerste (Synge of zoiets), Tears in Heaven en ik geloof nog een of twee andere.
Als je nog nooit gitaar gespeeld hebt, moet je er wel rekening mee houden dat stalen snaren ("Western" gitaar) veel harder zijn en in het begin pijnlijker voor de vingers. Dat duurt niet lang, maar sommigen raken er wel van gedemotiveerd.

y0ur1
8 juni 2004, 11:10
Stukjes audio : op die unplugged CD speelt Eric Clapton ook een paar nummers met een nylonsnarige ("gewone") gitaar : het eerste (Synge of zoiets), Tears in Heaven en ik geloof nog een of twee andere.
Als je nog nooit gitaar gespeeld hebt, moet je er wel rekening mee houden dat stalen snaren ("Western" gitaar) veel harder zijn en in het begin pijnlijker voor de vingers. Dat duurt niet lang, maar sommigen raken er wel van gedemotiveerd.
ik heb al even op een nylon snarige gespeeld en dat beviel prima. Maar bijvoorbeeld de gitaar die clapton gebruikt bij 'layla'(unplugged versie) en andere nummers vind ik echt mooi. Wat is ongeveer een vergelijkbare gitaar?

CGCGCE
8 juni 2004, 14:27
De gitaar van Clapton kost in de winkel zo'n drieduizend euro geloof ik, dus voor 300 euro zul je moeilijk een vergelijkbare gitaar vinden. Wat niet wegneemt dat je voor die prijs al een behoorlijk instrument kunt hebben waar je die dingen ook op kunt spelen (Art & Lutherie, Stagg,...). Winkels platlopen, eventueel met iemand die wat ervaring heeft ...

y0ur1
8 juni 2004, 18:02
De gitaar van Clapton kost in de winkel zo'n drieduizend euro geloof ik, dus voor 300 euro zul je moeilijk een vergelijkbare gitaar vinden. Wat niet wegneemt dat je voor die prijs al een behoorlijk instrument kunt hebben waar je die dingen ook op kunt spelen (Art & Lutherie, Stagg,...). Winkels platlopen, eventueel met iemand die wat ervaring heeft ...

Ik snap wel dat je niet dezelfde klank kan krijgen voor 300 euro, maar ik wil wel een soortgelijk geluid.

y0ur1
8 juni 2004, 18:55
Is dit een goede beginnersgitaar?
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/akoestgitaren/12189.htm?

http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/akoestgitaren/12189.jpg

John P
8 juni 2004, 23:05
't lijkt me niks: onbekend merk, voor dit bedrag kan het geen handgebouwde gitaar zijn van een onbekende bouwer. Nee, lijkt me niks.

y0ur1
8 juni 2004, 23:07
Hij hoeft toch ook niet handgebouwd?? ik heb maar ongeveer 300 euro te besteden....

John P
8 juni 2004, 23:15
Nee, natuurlijk niet, maar een bekend merk geeft enige kijk op de kwaliteit van de gitaar. Een onbekende bouwer kan best goede gitaren maken, zonder dat er veel vraag naar is. De goede materialen zorgen er dan voor, dat de gitaar dan toch een bepaalde prijs heeft. Deze gitaar voldoet niet aan deze kenmerken.

y0ur1
8 juni 2004, 23:31
Kun je me eens wat merken noemen? Als ik bijvoorbeeld een nieuwe yamaha ga kopen hier in utrecht bij feedback of staffhorst ofzo dan kan het toch geen slechte zijn?

Jollert
9 juni 2004, 13:10
Als je zeker wilt zijn dat je geen kutgitaar koopt moet je zeker niet naar staffhorst en bij feedback hebben ze er ook niet echt veel verstand van. Kan je beter naar Kees Dee in A'foort of Stand-By in Utrecht ofzo.

John P
9 juni 2004, 15:24
Je hebt wat merken, die in die prijsklasse redelijke gitaren maken: Ymaha i.d.d., Dean, Ibanez, ik geloof ook Crafter. Fender. Ibanez heeft een mooie met piezo-element (Fishman!)voor ongeveer 330-350. Type AEL 40S RVL. Ja,ja, een hele mond vol! Mooi ding. Een Seagull heb je voor ongeveer 380, maar dan zonder element. Dat zijn echt goeie gitaren.

Lion
11 juni 2004, 07:17
Groot verschil tussen een acoustische of een Spaanse gitaar is de breedte van de hals, die is nog niet genoemd geloof ik.
Voor beginners is een brede hals wel lekker voor het picken van losse noten . Een smalle hals is voor het grijpen van accoorden (en dus ook barrégrepen) veel gemakkelijker. Ja, tot je er aan bent gewend, maar dat kost wel flink ijd...