PDA

View Full Version : Toon te veranderen door andere snaren?



Dylan61
7 juni 2004, 21:29
Mijn Taylor 314 klinkt erg goed met Elixir Nanoweb snaren, maar soms zou ik toch wat meer Punch willen hebben is dat met een zoektocht naar andere merken snaren te proberen?

CGCGCE
8 juni 2004, 09:52
Meer puch krijg je in de eerste plaats met zwaardere snaren. Als je bv. met lights speelt, kun je eens een setje mediums proberen. Het zal iets stugger aanvoelen, maar een afstelbeurt kan wonderen doen. Als je veel volume wilt, kunnen de snaren echter best niet te laag staan.
Persoonlijk ben ik geen fan van Elixirs. Die coating rond de snaren dempt volgens mij de klank, vooral de lage tonen. En na een tijdje schilferen ze af, en ik kan me niet voorstellen dat dat de klank ten goede komt. Ik gebruik meestal gewone D'Addarios. Die moet je vaker vervangen, maar ze kosten zowat de helft van de prijs en als je echt meer punch wilt, kun je toch beter de snaren vaker vervangen.
Trouwens, Elixir = D'Addario gedrenkt in een of ander chemisch spul. Ik bedoel : de firma Gore (Elixir) koopt de snaren bij D'Addario (ze maken die dus niet zelf) en doen daar die coating rond.

Dylan61
8 juni 2004, 12:44
Bedankt,

Denk inderdaad dat de coating van Elixir ook voor de doffere bas kan zorgen.

Buzz
8 juni 2004, 14:14
Valt wel mee als je de nanoweb coating gebruikt. De polyweb coating maakt de zaak idd wel wat mellower.

bert k
8 juni 2004, 14:41
Ik gebruik nu al een hele tijd Martin SP. zg. 80/20 snaren (heeft met de legering te maken) en ze klinken lekker helder, veel meer dan Elyxir. Ze gaan minder lang mee, maar ze zijn niet zo duur.

Dylan61
8 juni 2004, 21:49
Dus de Martin Sp 80/20 ga ik proberen en

welke van D'ADDARIO ? ik ben totaal niet thuis in dit merk.

Met dank.

CGCGCE
9 juni 2004, 09:39
D'Addario heeft een breed assortiment, maar ik heb altijd de phosphor bronze gebruikt. Die geven een volle, warme klank, en zijn overal verkrijgbaar. Ik geloof dat D'Addario ook 80/20 snaren maken, voor een meer heldere klank. Iemand heeft mij eens gezegd dat die 80/20 hun helderheid vrij snel verliezen, terwijl de phosphor bronze hun klank langer behouden, maar ik weet niet of dat waar is. Moet ik eens proberen...

Picker
9 juni 2004, 18:38
Ik heb op mijn Taylor 712 een hele collectie verschillende snaren geprobeerd. Ik ga er nog mee verder, maar hier is mijn 'logboek' so far:

D’Addario FlatTops
EFT16, Light Gauge, 0.012-0.053
Mooi! Toon blijft goed behouden, slijtage minimaal, zeel heldere klank. Vooral halverwege hals op B en E snaar. Spelen licht, intonatie goed, geen snaarruis (flat wound).

GHS Rollerwound Bright Bronze
#RB30 (.0012-.0054)
Klinken ongeveer als de D’ Addarios. Voelen ook al flatwounds, maar zijn het niet!

D’Addario EJ16-3D Phosphor Bronze Light
EFT16, Light Gauge, 0.012-0.053
Mooi! Beetje Tommy E’s ‘zing’ geluid. Intonatie goed. Sonore, metalige bassen.

Everly Arctic Rockers
Vallen wat tegen. Niet echt bijzonder, volume relatief laag. Toon gaat snel verloren.

SBloke
9 juni 2004, 21:13
Tot nu toe heb ik op mijn ovation een setjeD'addario phosphor bronze extra-lights liggen... speelt voortreffelijk en toch een stevig geluid...

Nooit problemen mee gehad...

John P
9 juni 2004, 21:47
Ik gebruik altijd d'Addario's medium phospher bronze; lights geven me te weinig volume. Deze snaren bevallen me prima! Ik heb er al vele geprobeerd, maar deze vind ik wel oke.

Lion
9 juni 2004, 22:08
De allermooiste voor een week of wat (want na enkele weken klinken ze wat minder, net als alle niet gecoate snaren) zijn de John Pearse snaren.
In ieder geval te koop/bestellen bij Harry Sacksioni in Amsterdam. Ik weet niet waar nog meer.

Ik heb eindeloos veel snaren uitgeprobeerd, maar dit zijn de mooiste in mijn oren. heel veel punch en uiterst helder, blijft heel goed op toon. En verder maar zelf luisteren en vergelijken! Veel plezier!

Dylan61
9 juni 2004, 23:55
Bedankt allemaal,

Bij John Pearse 600L besteld en gelijk nog wat andere leuke dingen.

Ook de Martin EJ16 en d'Addario's medium phospher bronze dus ik ben benieuwd, bij Taylor op de site geven ze toe dat elke set snaren een andere klank kan geven maar dat wisten we al.

Leuk zo'n zoektocht nu maar wachten op de pakketjes.

Lion
10 juni 2004, 22:41
Geef je ons in de loop der snaren een recensie van wat jij de mooiste vindt?

Dylan61
11 juni 2004, 07:47
Zal mijn best doen.

Ik begeef mij nu ook op het vlak van 'been zadels' maar mijn gevoel zegt dat dat de bas niet veel zal helpen.

Janne
19 juni 2004, 12:16
Wat voor snaren adviseren jullie als je een wat warmere klank wil op een staalsnarige gitaar. Ik vind nu de melodie snaren (vooral als je een losse snaar speelt) iets te fel klinken.

Janne

Kjiratsiekoedel
19 juni 2004, 12:49
Hier een (bewerkt) reviewtje van mij, van een jaar terug ofzo:


ik had ook eerste martin snaren:

eerst martin bronze:
deze snaren klonken al snel (4 weken) slecht, na een week of 6 à 6 ook de eerste snaar

daarna martin phospher bronze:
deze klonken al een stuk beter en gingen wat langer mee

daarna martin SP:
deze snaren gingen stukken langer mee dan de phospher bronze, maar ze klonken even snel slecht als de phospher bronze. ik heb deze dus vervangen zonder dat er een brak

Daarna elixirs:
Deze gaan ook gewoon lang mee (net als de martin SP's), maar deze blijven ook veeeeeeeel langer goedklinken.

Ik ben nu gewoon elixir-fan. Misschien geven niet gecoate snaren wel het beste geluid, maar zeker niet de meeste speelplezier voor het geld.

Kjiratsiekoedel
19 juni 2004, 12:50
dubbel

Kjiratsiekoedel
19 juni 2004, 12:51
Wat voor snaren adviseren jullie als je een wat warmere klank wil op een staalsnarige gitaar. Ik vind nu de melodie snaren (vooral als je een losse snaar speelt) iets te fel klinken.

Janne

misschien gecoate b&e-snaar, bestaan alleen niet

Janne
19 juni 2004, 17:20
Zou het nog een beetje klinken als ik er nylon snaren (b en e) op zou zetten? Of is dat ook niet echt een oplossing. Ik heb hier echt geen verstand van ofzo, ik koop altijd gewoon de snaren die ze me in de winkel aanraden.

Janne

Kjiratsiekoedel
19 juni 2004, 17:33
Zou het nog een beetje klinken als ik er nylon snaren (b en e) op zou zetten? Of is dat ook niet echt een oplossing. Ik heb hier echt geen verstand van ofzo, ik koop altijd gewoon de snaren die ze me in de winkel aanraden.

Jannenee, die klinken veel zachter dan metalen snaren

Janne
19 juni 2004, 17:40
Ok dan hou ik het gewoon zo, ik speel nu samen met mensen die op nylon snaren spelen, en dan klinkt dat vaak niet zo mooi, maar daar stop ik toch binnenkort mee en dan gebruik ik die gitaar meer als slaggitaar en dan klinken die stalen snaren weer wel heel goed.

Janne

Lion
21 juni 2004, 06:29
Kan Dylan 61 al eerste resultaten melden? Ik ben nieuwsgierig...

Dylan61
21 juni 2004, 10:49
Ik heb een hele berg snaren laten overkomen uit de USA:

Twee geprobeerd:

Martin Bluegrass 80/20 light/medium dus een beetje valsspelen maar een flinke bas toename.

Dáddario EJ16, de snaren die Benellie geloof ik standaard op de Taylor gitaren plaatste voordat ze op Elixir overgingen. Mijn favoriet deze zijn ook perfect voor basloopjes.

De bas met de Elixers wordt snel gedempt, de sustain is (te) kort.

Trouwens een Martin D28 geprobeerd met snaren van vijf jaar oud en toch een warme bas van hier tot...!

In afwachting van mijn bone saddle tot binnenkort.

Lion
25 juni 2004, 07:27
Dank je Dylan, houd ons graag op de hoogte... :D