PDA

View Full Version : meer gain



ewoud
7 juni 2004, 19:50
hey ik heb een marshall valvestate(de eerste versie, niet die met 50 funties ofzo 8-) )

en ik heb dan de eerste trap van buizen...toch? en de aindtrap is een transistor.

maar ik vin dat er te weinig gain in mn vertserker zit....hoe kan ik dit oplossen? of kan dat niet? moet ik gewoon een 'meer gain' gerichte versterker kopen?

pimmetje
7 juni 2004, 19:57
Meer gain uit je versterker zelf halen is niet echt mogelijk als je de gain (en de knoppen die daar evt mee samenwerken) al voluit hebt gegooid.
Het zal wel zo te verbouwen zijn, maar da's 't geld niet waard.

Het wordt dan óf met een pedaaltje werken, óf een andere amp.

ewoud
7 juni 2004, 20:30
oke dacht ik al

BartL
7 juni 2004, 22:25
Of een ander element...

ewoud
7 juni 2004, 22:31
ik heb al een nieuwe speaker in mn versterker gezet en een EMG 81 element op mn gitaar.... :)

BartL
7 juni 2004, 22:34
...oow, en DAARNA heb je nog niet genoeg gain?

Dan kan je beter een andere kopen denk ik zo :)

ewoud
7 juni 2004, 22:48
ja want het is nog helemaal niks vergeleken met mn mt2 pedaal(al lees ik in een ander topic dat die niet zo goed is eigenlijk)

dus ik zal wel belanden bij een engl powerball ofzo.....

@iro
7 juni 2004, 23:17
swel ff verandering .. van een valvestate naar Powerball ...

Michael AE
7 juni 2004, 23:59
Geloof me, je hebt niets aan meer dan de hoeveelheid gain die er al inzit. Je geluid blijft strakker en de noten die je speelt duidelijker als je de gain een beetje beperkt. Het is een algemeen verschijnsel dat veel (beginnende) gitaristen te veel gain gebruiken. (Net als te weinig mids.) De meeste metal bands gebruiken minder gain (en meer mids) dan je zou denken. Mijn advies is dus nog eens kritisch naar je geluid te luisteren en jezelf af te vragen wat je aan meer gain hebt.

BartL
8 juni 2004, 00:58
Ook dat is waar.
Gebruik altijd minder gain dan je denkt nodig te hebben...ik doe het ook zo :) Ik stel de gain altijd (volgens mijn gevoel) iets te laag in. Op hoog volume blijkt het dan meer dan genoeg te zijn.

gerrekat
8 juni 2004, 10:01
je kan proberen een Electro harmonix ECC 83 in de pre amp te zetten die zou meer gain moeten hebben dat de stock ECC 83 die erin zit.....

Phyrexian
8 juni 2004, 10:37
Of een cleanboost pedaaltje levert ook wel wat meer gain. Maar je vertelt dat je al EMG's hebt en die geven ook al veel meer output dan passieve elementen.

gerrekat
8 juni 2004, 11:33
de oude valvestates hebben ook niet mega veel gain maar toch wel genoeg voor metal rhythm als je ze een beetje opendraait....

maar het is natuurlijk niet zoveel als een POWERBALL oid..

Ik heb tijdenlang met mijn 8100 head in een metalband gespeeld toch zonder boost of andersoortige pedaaltjes...maar in hetverre verleden gebruikte ik ook een multi effect voor de 8100 om er een echt "vette" gain tone uit te halen!

ewoud
8 juni 2004, 17:37
oke nou ik blijf nog wel even zoeken en blijf voorlopig gewoon sparen voor een goede halfstack erbij

ewoud
8 juni 2004, 17:40
oja worden die 'oude' valvestate's ooit veel geld waard?? deze is volgens mij nog niet zo heel erg oud...kheb m 2e hands gekocht hij is nu dan zo ongeveer 3á4 jaar oud

Nielsje
8 juni 2004, 17:43
dan is het ook geen oude valvestate.

er zijn 3 series inmiddels, de tweede herken je bijv. aan eht feit dat er 'v' of 'vs' voor staat (geen idee welke precies)

Ze worden alleen vele geld waard als je de overige geproduceerde exemplaren allemaal opkoopt en in de fik zet..

en echt gewoon qua ouderdom enzo? nou wacht dan eerst maar 30 jaar

Phyrexian
8 juni 2004, 17:52
Idd drie reeksen Valvestates ondertussen:

Reeks 1: te herkennen aan die nummering van de modellen met nummers. bv. 8080 (80watt 1x12"), 8040, ...

Reeks 2: te herkennen aan de VS voor de modelnummers. bv. VS65R (ValveState 65 watt 1x12" met Reverb), VS265, ...

Reeks 3: AVT, Advanced Valvestate Technology, de recentste reeks, staat soms vol met toeters en bellen, zoals ingebouwde effectjes en dergelijke meer.


Of ze ooit veel geld waard worden valt af te wachten, maar ik betwijfel het; daarvoor is de technologie niet tijdloos genoeg (tov buizenamps die tijdloos zijn en altijd een goeie klank hebben. De solidstate technologie evolueert veel sneller en wordt dus steeds vernieuwd door nieuwere en (hopelijk toch) betere amps. Hierdoor verliezen oude modellen enorm in waarde. (een POD 2.0 is bijvoorbeeld veel minder waard dan die nieuwe XT bijvoorbeeld).

Hiermee ik niet wil zeggen dat buizenamp technologie niet mee evolueert (de technologie in een ENGL is heel wat anders dan in een oude Marshall bijvoorbeeld)).

ewoud
8 juni 2004, 18:16
oke, ik heb dus die van de 2e versie. de vs65r.

Phyrexian
9 juni 2004, 09:11
oke, ik heb dus die van de 2e versie. de vs65r.

Ik had die ook ooit. Was m'n eerste amp!

ewoud
9 juni 2004, 11:12
de mijne ook 8-)

Thijssie
9 juni 2004, 11:21
Hiermee ik niet wil zeggen dat buizenamp technologie niet mee evolueert (de technologie in een ENGL is heel wat anders dan in een oude Marshall bijvoorbeeld)).

Als dat zo is dan hebben we hier te maken met een negatieve evolutie :razz:

AART
11 juni 2004, 10:26
ik denk het niet, marshall buizen amps meestal wel, valvestates lijkt me dus niet.

Mr.Bluesbreaker
11 juni 2004, 14:10
Om nog ff terug te komen op het gainverhaal:
Je moet niet met nog meer gain willen spelen als in een VS al zit. Als ik in de od2 mode van mijn oude 8240 zit kan ik met de gain op 2 a 3 uur al een te zompige brij krijgen. En helemaal met een mt-2, als je die over het cleane kanaal van een VS zou zetten, zou je de gain niet vee lverder als op 3 uur moeten zetten om een redelijke metalsound te krijgen. Verder als dat wordt het piepen en gieren op hoog volume plus een brij van ongedefineerde tonen. Probeer es wat minder gain en een hoger level in te stellen, dit klinkt veel strakker. Je snijdt veel beter door de mix in een bandsitatie met minder gain. Minder is meer wil ik nog net niet zeggen :wink:

ewoud
14 juni 2004, 11:13
oke.