PDA

View Full Version : Zelfbouwers vraag!



Nielsje
7 juni 2004, 17:58
hoi hoi,

ik ben een schema nodig, voor een systeem wat een led laat knipperen

het betreft een enkele led (standaard) die moet kunnen knipperen op 4.5 V (9 V mag ook,. dan gooi ik er gewoon een 9V in) en de knipper frequentie moet instelbaar zijn met een trimmer (als dit kan)

wie kan me helpen?

Antal
7 juni 2004, 18:06
hoi hoi,

ik ben een schema nodig, voor een systeem wat een led laat knipperen

het betreft een enkele led (standaard) die moet kunnen knipperen op 4.5 V (9 V mag ook,. dan gooi ik er gewoon een 9V in) en de knipper frequentie moet instelbaar zijn met een trimmer (als dit kan)

wie kan me helpen?

Volgens mij is de makkelijkste manier om gewoon een knipperend ledje te nemen. Kun je alleen de snelheid niet instellen, maar simpel is het wel!

Nielsje
7 juni 2004, 18:19
een knipperend ledje?!?!

daar heb ik nog nooit van gehoord... volgens mij moeten led's altijd aan een circuit gekoppeld zijn om te kunnen knipperne...

doncker
7 juni 2004, 20:21
velleman heeft zo een kitje
www.velleman.be

Nielsje
7 juni 2004, 21:51
hm..

ik zoek eigenlijk gewoon een schema, heb zelf nog zat onderdelen, en ook wel board enzo..

tisn namelijk voor m'n nepbeveiligingscamera..

*zie m'n gejat topic..*

aad
7 juni 2004, 22:00
http://members.chello.nl/aad.sieraad/ledblinker.jpg
:wink:

oddman
7 juni 2004, 22:47
aha,
als ik me niet vergis is dit een astabiele multivibrator..
je kan niet alleen de snelheid regelen door de dutycycle maar ook de duur van het oplichten van de led door de tijdsconstante tau ..

je kan dit ook met discrete componenten maken: 2 transistoren, caps en weerstanden, zal het eens opzoeken als je wil ..

Maar dit is in feite een eenvoudige oplossing hoor ..
de 555 is een blokgolf generator die een blokgolf genereert van een bepaalde frequentie die je kan instellen ...

Nielsje
8 juni 2004, 00:51
Aad, thanks!

oddman, mag altijd!!

Chrissie
8 juni 2004, 00:57
Hier is het schema van die velleman-kit. je moet het nog wel halveren want het is voor 2 leds.
http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_MK102.pdf

oddman
8 juni 2004, 01:03
zoiets bedoelde ik dus ook ..
hebben we op school ooit eens moeten maken ..

V!N
8 juni 2004, 09:51
Ik zou hier als spuit 11 nog iets kunnen posten over dat je ook de schema's van de EasyVibe of de 4MS Tremulous Lune zou kunnen bekijken.

Maar gelukkig kon ik me inhouden .. :cool:

Nielsje
8 juni 2004, 12:02
hehehehe

T heeft echt geen belangrijkdoel verder.

Tis voor m'n nepbeveiligingscamera. die draaide eerste en knipperde, en er zat een bewegingssensor in.. heel leuk hoor..

maar wil hem ''vast ' hebben, en dat ie gewoon het hele weekend knipperd ofzo


vandaar :)

Dirk_Hendrik
8 juni 2004, 19:06
Aad,
Niks aan toe te voegen. ik zou het alléén met een tweetal Nandjes hebben gedaan. Alléén, niet nu. Met twee biertjes in deze hitte lig ik nu al op apegape :wink:

Dirk_Hendrik
8 juni 2004, 19:09
Aan-tijd?????

My gawd! is dat Belgs voor duty cycle :o

Nee dat kanniet want Aad zit in Alkmaar. Dan zou het Oan-Teid (west-fries) moeten zijn.. :D

aad
8 juni 2004, 20:31
Aad,
Niks aan toe te voegen. ik zou het alléén met een tweetal Nandjes hebben gedaan. Alléén, niet nu. Met twee biertjes in deze hitte lig ik nu al op apegape :wink:

http://members.chello.nl/aad.sieraad/ledblinker2.jpg

kan ook.... :-D met Duty-cycle regeling :razz:

Dirk_Hendrik
9 juni 2004, 09:19
Thanks. Niks aan toe te voegen. :-D