PDA

View Full Version : Post-honeymoon Foxrox ZIM review



LordRiffenstein
7 juni 2004, 11:15
Ondertussen een goeie 3 weken eigenaar van de ZIM, heb er ondertussen enkele keren mee gerepeteerd en het afgelopen weekend met mijn beide bands mee opgetreden. Tijd dus om een degelijke evaluatie te doen.

De ZIM is dus een 2-kanaals OD-pedaal met per kanaal gescheiden in- en uitgangen waardoor je ze apart kan gebruiken, nr 2 amps kan sturen enz. Dit was cruciaal in de aanschaf voor mij omdat ik dit pedaal in een rack-looper wou gebruiken. De 2de erg leuke eigenschap aan dit pedaal zijn de verwisselbare Cards binnen in. Hierdoor kan je eigenlijk verschillende ods verkrijgen. Momenteel zijn er slechts 4 cards te verkrijgen, ODs, TS-achtigen en clean boost maar er komen nog fuzz en andere cards op de markt.

In kanaalA heb ik de CS-card A very transparent, tube-like overdrive that lets the sound of your pickups shine through. Mild crunch with clean bass and treble and no mid hump. Also works well as a moderate gain clean boost. Cleans up well with your guitar's volume knob.. Ik koos voor deze kaart om een cleane boost te hebben en dat doet die perfect. Je kan er wat gain uitkrijgen als je hem boven 12u zet maar geen zware scheur. Op het kanaal heb je enkel volume en drive, binnen in een tone-control. Deze heb ik ff moeten goed zetten en zal ik waarschijnlijk nooit nog wijzigen. In mijn bluesband gebruik ik dit kanaal om fill ins en cleanere solos er goed laten uit te komen, de boost maakt je toon wat vetter, ronder, dikker zonder de sound te wijzigen. In de rockband is gebleken dat dit ook perfect werkt om net dat beetje extra te krijgen OF om bij hogere gain instellingen de toon wat smoother te maken zonder die TS-mid hump.

In kanaalB heb ik een B9-card A "boutique" Tube screamer, if you will. More bass and more available gain range. Mid-hump is softened resulting in a more up-front sound. The clipping diodes include a 1N270 Germanium to make the clipping slightly asymmetrical. Ik koos voor de B9 omdat een TS goed klinkt met mijn single coils maar ik wou een transparantere versie. Dit is dus inderdaad een boutique TS. KanaalB heeft behalve volume, drive en de interne tone control ook nog een 8-standen voicing control met een cut/boost control. Met de voicing kies je een bepaalde EQ die je dan met de andere control kan wegdraaien of boosten. Hierdoor krijg je een BERG mogelijkheden. De B9-card bewees tijdens de optredens dat hij erg transparant is. Momenteel gebruik ik een kleine boost in de voicing3 met wat extra gain en een beetje extra volume voor solo klanken en dit werkt perfect. Solos klinken erg lekker door de mix zonder modderig te zijn en je behoudt de klank van je gitaar, een strat klinkt als een strat, niet als een wannabe LP :D

Bouwkwaliteit is super degelijk, het pedaal is erg zwaar en perfect afgewerkt. Zit er erg strak uit in het mooie rode kleurtje.

Bottom line is dat ik ERG tevreden ben met dit pedaal, het doet wat ik er van verwachtte en then some. Ik heb nu lekkere settings maar door de veelzijdigheid ben ik nog wel een tijdje bezig met het ontdekken van andere leuke settings.

Ik zal eind deze week wat fotootjes posten.