PDA

View Full Version : Wat is gemakkelijker voor een beginner?



PentAr
6 juni 2004, 22:42
Ik wil een gitaar gaan kopen en dan les nemen. Omdat ik eea graag meteen goed aanpak en geen rotzooi wil kopen twijfel ik tussen een US Strat en een Gibson LP.

Ik vind ze beide erg mooi, alleen is een Strat beter te betalen dan een LP. Wat wel een betaalbare (en in mijn ogen erg mooie) LP is, is de Voodoo, maar daar lees ik verschillende verhalen over (en meestal niet in positieve zin).

Is er verschil in het gemak waarmee je ze bespelen kunt?

Wat betreft de gewenste stijl, die is erg breed, dus niet alleen SRV (cliche, ik weet het) ofzo.

Iemand tips?

pimmetje
6 juni 2004, 22:52
't Maakt niet echt enorm veel uit. Je moet toch je handen zo trainen dat 't op iedere gitaar aanvankelijk lastig zal zijn.

Maar ik neem ff aan dat je nieuw wilt kopen, zoals de meeste beginners... doe dat dan niet. Zoek iemand die je een beetje kan helpen met de aanschaf van een 2ehands gitaar. Je hebt dan direct voor minder geld een even goed produkt of voor 'tzelfde geld een beter produkt. Daarbij komt dat je dat geld bij verkoop ook weer terug krijgt (soms zelfs meer). Da's mooi als je over een tijdje echt weet wat je wilt hebben.

Je moet immers ook nog een versterker(tje) erbij kopen... kost ook centen.

Ik ben zelf niet zo heel erg van de school dat je een bepaalde gitaar voor een bepaalde stijl moet hebben. Zowel de les paul modellen als de strats kan je op zich voor iedere stijl wel gebruiken. Natuurlijk klinken ze anders, maar vooral als je stijl breed is, maakt 't denk ik niet erg veel uit. Velen zeggen dat de strat zo enorm veelzijdig is, maar de veelzijdigheid van de gitaar hangt toch echt 90% van de veelzijdigheid van de gitarist af.

ben???
6 juni 2004, 23:43
Ik wil een gitaar gaan kopen en dan les nemen. Omdat ik eea graag meteen goed aanpak en geen rotzooi wil kopen twijfel ik tussen een US Strat en een Gibson LP.

Ik vind ze beide erg mooi, alleen is een Strat beter te betalen dan een LP. Wat wel een betaalbare (en in mijn ogen erg mooie) LP is, is de Voodoo, maar daar lees ik verschillende verhalen over (en meestal niet in positieve zin).

Is er verschil in het gemak waarmee je ze bespelen kunt?

Wat betreft de gewenste stijl, die is erg breed, dus niet alleen SRV (cliche, ik weet het) ofzo.

Iemand tips?

:o :o WOW even voor de duidelijkheid: je wilt beginnen met gitaarspelen en meteen een gibson of us strat kopen?

dat is echt niet nodig. als je bijvoorbeeld een gibson-model wil neem je een epiphone, en dat is echt meer dan zat. veel goedkoper, en absoluut geen rotzooi te noemen.

BartL
6 juni 2004, 23:50
Tering...hoezo hij wil goed beginnen :o

Fender Japan/Mexican Strat? (Staat die van ieme nog te koop? :-? ) Niks mis mee...kan je zeker 3 jaar mee vooruit. En als je er een voor een redelijke prijs koopt, draai je zeker geen verlies bij eeen eventuele verkoop (over een jaar of 3 - 4 :roll: )

Het is echt onnodig om meteen een echte proffessionele gitaar te kopen hoor.

ben???
6 juni 2004, 23:52
dat zei ik dus. Aan de eerste post viel te lezen dat het budget redelijk groot is... Dan ben je volgens mij perfect uit met een EPiphone Les PAul en een roland cube ofzo...

hoofd
6 juni 2004, 23:59
als je goed wilt beginnen zou ik het geld eerder uitgeven aan een goede amp...

BartL
7 juni 2004, 00:04
Ook dat :)

Squier & Marshall buizen

zal beter klinken dan:

Gibson Les Paul & cube

...lijkt me :)

ben???
7 juni 2004, 00:06
haha dan flikker je er een andere versterker bij. t is gewoon dat ik niks dan goeds heb gehoord over die cubes.

PentAr
7 juni 2004, 20:25
Hmmm, ik wil gewoon graag een US Strat of een LP (allebei? :wink: ).

Dan kan ik wel een Mexican Strat gaan kopen, maar ik ken mezelf, en ga ik toch binnen de korste keren een US kopen.
Nu ff serieus, wat is er mis met de LP Voodoo? Waarom zijn die veel goedkoper dan de normale LP's? Ligt dat alleen aan de houtsoort, of is er meer niet goed. Hoe is de klank vergeleken met de standaard LP?

En die buizenbak, die komt er ook wel (eerst leren spelen). Ik wil er eerst een PodXT bij kopen, dan kan ik zelfs met koptelefoon spelen (heeft mijn vriendin er geen last van).

Anders Destium
7 juni 2004, 20:33
Waarom blindstaren op een LP of strat? Die twee gitaren hebben allebij een karakteristiek geluid maar zijn absoluut niet veelzijdig. Ik ga er niet van uit dat je nu al weet wat jouw tone is, waarom dan een one trick pony kopen?

Er zijn andere merken die wél veelzijdige gitaren maken en kwalitatief hoogstaander dan Gibson of Fender zoals bijvoorbeeld Paul Reed Smith. Als je het gelijk goed wilt doen kun je het beste een 2ehands PRS custom ofzo kopen in mijn ogen, en als je echt veel geld te makken hebt nieuw (maar dan kun je er beter een uit de VS halen) :)

Voor het beeld:

http://www.gpguitars.com/prs/images/83361.jpg

Richwoodje
7 juni 2004, 20:36
vette PRS :o

soup
7 juni 2004, 20:56
http://www.gpguitars.com/prs/images/83361.jpg
ah die is zoooooooooooooo mooi later als ik groot ben ga ik ook zoiets kopen :) hoop ik toch :-D

PentAr
7 juni 2004, 21:20
Waarom blindstaren op een LP of strat? Die twee gitaren hebben allebij een karakteristiek geluid maar zijn absoluut niet veelzijdig. Ik ga er niet van uit dat je nu al weet wat jouw tone is, waarom dan een one trick pony kopen?

Er zijn andere merken die wél veelzijdige gitaren maken en kwalitatief hoogstaander dan Gibson of Fender zoals bijvoorbeeld Paul Reed Smith. Als je het gelijk goed wilt doen kun je het beste een 2ehands PRS custom ofzo kopen in mijn ogen, en als je echt veel geld te makken hebt nieuw (maar dan kun je er beter een uit de VS halen) :)



Ik moet bekennen dat ik dat niet mooi vindt, maar ik zal me er eens in verdiepen. Zo wordt het alleen maar moeilijker....

Anders Destium
7 juni 2004, 21:32
Het is natuurlijk niet zo dat er maar 2 merken zijn die gitaren maken
:roll:

Je kunt je beter eerst goed inlezen voordat je een beslissing neemt waar je later spijt van krijgt. Als je vertelt dat je elektrische gitaar speelt kennen de meeste mensen alleen Fender en Gibson, wat ervoor zorgt dat die merken een niet zo gunstige prijs/kwaliteit verhouding hebben. Het zijn wel goede gitaren die die mensen bouwen, maar dat betekent natuurlijk niet dat zo'n gitaar voor iedereen dé gitaar is. Staar je niet blind op een naam alleen, zoek een gitaar die voldoet aan je eisen! Als je niet weet wat je eisen zijn kun je het beste te raden gaan bij bijvoorbeeld gitaristen die je bewondert. De kans is groot dat het geluid dat zo'n gitarist heeft zo'n beetje is wat je zoekt :wink:

PentAr
7 juni 2004, 21:40
Als je niet weet wat je eisen zijn kun je het beste te raden gaan bij bijvoorbeeld gitaristen die je bewondert. De kans is groot dat het geluid dat zo'n gitarist heeft zo'n beetje is wat je zoekt :wink:

Dan ben ik weer terug bij het begin. Stevie Ray uiteraard, maar ook het geluid van Slash vind ik erg gaaf.

En met wat electronica (zoals de PodXT) kun je natuurlijk erg veel verschillende soorten geluid uit een gitaar halen.

Anders Destium
7 juni 2004, 21:47
Ik heb zelf een aantal gitaren en een POD XT, maar ook met een POD XT houd elke gitaar zijn eigen karakter. Een dikke mahonie gitaar als een les paul zal nooit als een strat gaan klinken.

Wat je ook kan doen: Bedenk wat je wil uitgeven, koop daar een 2ehands LP en strat voor (of koop het nieuw, alleen dan heb je de kans dat je geld gaat verliezen) en zie daarna wat het beste bevalt. Met 2ehands kun je een gitaar weer verkopen voor evenveel als wat je ervoor hebt betaald, dat is wel eens prettig (zeker bij wat duurdere bakken...)

Nicci
7 juni 2004, 22:22
Waarom blindstaren op een LP of strat? Die twee gitaren hebben allebij een karakteristiek geluid maar zijn absoluut niet veelzijdig. ]

ja ja. van een LP kan ik me nog voorstellen dat iemand dat zegt, maar van een strat?

Anders Destium
7 juni 2004, 22:24
Zonder humbuckers kom je niet zo ver in mijn wereld :wink:

Nicci
7 juni 2004, 22:26
dan stop je een humbucker in die strat :roll:

Anders Destium
7 juni 2004, 22:27
dan klinkt hij niet meer als een strat :razz:

Nicci
7 juni 2004, 22:33
je kan een strat ook gebruiken om iemand op zijn hoofd te slaan. klinkt ook niet als een strat, maar het lucht wel op . . . .
:-D

PentAr
8 juni 2004, 19:34
Heb me een beetje in die Paul Reed Smith gitaren verdiept, best gaaf maar niet echt een goed idee gezien de prijskaartjes. Dan toch weer liever een eenvoudige nieuwe Strat, waarvan ik het geluid ken en ook gaaf vind. Op 2ehands heb ik het niet zo. Je kent de historie niet en is er iets mee, dan is de vorige eigenaar ineens niet thuis....

_Gràve_£ord
8 juni 2004, 19:47
tja het probleem is natuurlijk dat je nog moet leren spelen dus kan je niet ff gaan uitproberen welke gitaar je het best bevalt.
Dan lijkt het plan om beide 2e hands te kopen best wel een goed idee
en zoveel kan er nu ook niet mis zijn met een gitaar denk ik zo

PentAr
8 juni 2004, 19:58
tja het probleem is natuurlijk dat je nog moet leren spelen dus kan je niet ff gaan uitproberen welke gitaar je het best bevalt.
Dan lijkt het plan om beide 2e hands te kopen best wel een goed idee
en zoveel kan er nu ook niet mis zijn met een gitaar denk ik zo

Ik kan wel iemand meenemen die wel spelen kan, zodat ik in ieder geval het juiste geluid kan kiezen.

Maar nog even terugkomend op de LP Voodoo, is er niemand die daar wel eens op heeft gespeeld? Ik heb gezien dat er in ieder geval verschil zit in houtsoorten.

soup
8 juni 2004, 20:04
[quote="PentAr
Ik kan wel iemand meenemen die wel spelen kan, zodat ik in ieder geval het juiste geluid kan kiezen.
quote]
het geluid gaat ook van je versterker afhangen dus moet je daar ook naar kijken he

PentAr
8 juni 2004, 20:11
[quote="PentAr
Ik kan wel iemand meenemen die wel spelen kan, zodat ik in ieder geval het juiste geluid kan kiezen.
quote]
het geluid gaat ook van je versterker afhangen dus moet je daar ook naar kijken he

Dat is de volgende stap. Eerst de gitaar.

PentAr
10 juni 2004, 21:36
Niemand heeft dus ervaring met de LP Voodoo?

:cry:

SBloke
10 juni 2004, 22:25
Die Voodoo, wel eens in handen gehad....

Als beginnen krijg je er zoizo ruzie mee.. de positiemarkeringen ontbreken grotendeels.. ( ja zo'n lelijk rood plastic schedeltje op 12..)

Verder is de hals IMO rondweg *piep* stroef, dik en voelt gewoon niet lekker.

het geluid is ook niet wat je zegt veelzijdig te noemen, erg modderig.. (ongeveer net zo veelzijdig als de "gothic" reeks... NET ietsjes beter alleen)

Verder zul je echt gewoon een zaak binnen moeten lopen.. (feedback in utrecht ofzo) en alles wat daar hangt eens uitproberen..

(waarom geef ikd e feedback op? heel simpel, je kunt ze zo van de muur af plukken zonder te vragen.. en ze hebben van die testkabines zodat je niet voor *piep* zit middenin de zaak....)


Luister ook veel naar andere muzikanten en op wat zij spelen... en luister wat je het beste bevalt..

EVEN een LP of STRAT kopen is niet zo heel makkelijk..

ben???
10 juni 2004, 22:29
de voodoo series spelen idd erg klote. de hals is net schuurpapier.

Anders Destium
11 juni 2004, 10:15
Dat punt over de inlays is een hele goede denk ik. Een LP Voodoo is in het echt niet zo mooi vind ik, en als je gaat voor het specifieke LP geluid (als je richting Slash wil) voldoet een Voodoo niet. De body is gemaakt van swamp ash, terwijl een standard LP van mahonie is. Het type hout maakt heel veel uit voor het geluid dat je er uit krijgt.

Ik zou dan als ik jou was toch maar voor een strat gaan. Mocht je het allemaal niets vinden kun je zoeen weer relatief makkelijk verkopen!

Bij een strat staan de frets heel duidelijk aangegeven zodat je je niet zo snel vergist, bij een les paul standard is dat ook zo. Veel gitaren hebben inlays die veel minder goed aangeven waar je je op de hals bevindt. Ik heb gitaren zonder inlays (ik vind dat er erg mooi uitzien), maar dat is voor een beginner redelijk hopeloos natuurlijk :)

MightyMike
11 juni 2004, 10:43
Misschien is het een idee om eens een Stratocaster met een brug-Humbucker te proberen? Op die manier heb je zowel de heldere Strat-klanken én de stevige humbucker-sound. Er zijn maar weinig gitaren die zo'n breed scala aan geluiden kunnen produceren.

Twee bemerkingen :

A) Investeer genoeg in je versterker. De meeste beginnende gitaristen spenderen 80% van hun budget aan een gitaar en de rest aan een (meestal) slechte tot waardeloze amp. Een versterker is geen randapparaat, maar een belangrijk onderdeel van de sound.

B) Wat betreft dat klinken als je gitaarhelden. De kenmerkende klanken van een gitarist zitten in z'n speeltechniek. Geef SRV een BC Rich - kloon van het merk Stagg (om effe extreem te gaan) en hij klinkt nog steeds herkenbaar. De geluidskwaliteit zal alleen een pak minder zijn... :D

munkie
11 juni 2004, 15:35
Een klassieke violist zal zich concentreren op 1 top handgebouwde viool, de beste die hij/zij zich kan veroorloven. Vaak in bruikleen van een stichting, een bedrijf of een rijkaard. Het probleem van de electrische gitaar is dat zelfs als we het inperken tot de solidbody je praat over een familie van VERSCHILLENDE instrumenten. Een Fender Stratocaster en een Gibson LP zijn totaal verschillende muziekinstrumenten. Houtsoorten, constructie, hoek hals/body, hoek hals/kop, schaallengte, hals profiel, noem maar op. Ik heb een Seymour Duncan JB humbucker zowel op een strat als op een LP gehad. Klonk totaal verschillend! Klank, feel, bespeelbaarheid, lichaams houding verschillen totaal. De strat en de Lp hebben hun eigen repertoire, je gaat vanzelf andere licks spelen. SRV/Hendrix kan alleen op een strat. Echt moddervette rock alleen op een humbucker gitaar met vaste brug, hoeft geen LP te zijn. Echte jazz? Dikke hollow body. Rockabilly? Gretsch. Enzovoorts. Lang geleden dacht ik ook dat je er met een "veelzijdige" gitaar wel was. Resultaat: vlees noch vis. Als je echt in de ban van de gitaar raakt heb je al gauw een hele verzameling thuis. Welkom bij de club! :-D

Groetjes Freek.

munkie
11 juni 2004, 15:37
Een klassieke violist zal zich concentreren op 1 top handgebouwde viool, de beste die hij/zij zich kan veroorloven. Vaak in bruikleen van een stichting, een bedrijf of een rijkaard. Het probleem van de electrische gitaar is dat zelfs als we het inperken tot de solidbody je praat over een familie van VERSCHILLENDE instrumenten. Een Fender Stratocaster en een Gibson LP zijn totaal verschillende muziekinstrumenten. Houtsoorten, constructie, hoek hals/body, hoek hals/kop, schaallengte, hals profiel, noem maar op. Ik heb een Seymour Duncan JB humbucker zowel op een strat als op een LP gehad. Klonk totaal verschillend! Klank, feel, bespeelbaarheid, lichaams houding verschillen totaal. De strat en de Lp hebben hun eigen repertoire, je gaat vanzelf andere licks spelen. SRV/Hendrix kan alleen op een strat. Echt moddervette rock alleen op een humbucker gitaar met vaste brug, hoeft geen LP te zijn. Echte jazz? Dikke hollow body. Rockabilly? Gretsch. Enzovoorts. Lang geleden dacht ik ook dat je er met een "veelzijdige" gitaar wel was. Resultaat: vlees noch vis. Als je echt in de ban van de gitaar raakt heb je al gauw een hele verzameling thuis. Welkom bij de club! :-D

Groetjes Freek.

MongoSucks
11 juni 2004, 21:00
ik zou gewoon voor de Johnson EMG 220 gaan :D

dejohan
11 juni 2004, 21:41
Dus als ik het goed begrijp wil de jongen beginnen met gitaar spelen, en gaat dan direct voor een gitaar van zo'n 1000 euro. En dan gaat die dat ding via een Pod op de koptelefoon spelen? Er zijn toch gekke mensen in de wereld hoor. Ik zou om te beginnen een goekopere gitaar zoeken. Waarom? Omdat zeker de helft van de mensen die beginnen met gitaar en na een half jaar mee stoppen. Kijk maar eens op marktplaats hoeveel mensen hun (beginners)gitaar plus versterkertje verkopen, wegens stopzetting.
En dan nog zou ik niet op een koptelefoon spelen: je verneukt het leukste van de gitaar ervaring: luid spelen zodat je het geluid voelt. Bij een koptelefoon heb je de resonanties die een versterker doorgeeft aan je lichaam niet mee. Dat klinkt niet alleen kut, je hebt een totaal gebrek aan bas, en onbewust voel je dat, zodat je je koptelefoon loeihard gaat zetten, en je jezelf doof speelt. Met een koptelefoon "voel" je niet dat je volume te hoog staat (bij gewone versterking merk je dat wel), maar als je hem achteraf afzet merk je plots dat je maar de helft meer hoort en er een hoop geruis in je oren zit. Doe je dit regelmatig dan loop je permanente gehoorbeschadiging op. Er zijn al meerdere gitaristen doof geworden door met de koptelefoon te spelen, het meest bekende voorbeeld is Pete Townsend.
Geloof me: je wil een echte amp, dat is tien keer zo leuk, en beter voor je oren.

PentAr
12 juni 2004, 09:59
Dat zijn tips waar ik iets mee kan. Heeft iemand ervaring met JP Stingray Guitars?

http://www.jpstingrayguitars.com

Hij heeft wel leuke gebruikte gitaren staan.

PentAr
12 juni 2004, 10:02
Dus als ik het goed begrijp wil de jongen beginnen met gitaar spelen, en gaat dan direct voor een gitaar van zo'n 1000 euro. En dan gaat die dat ding via een Pod op de koptelefoon spelen? Er zijn toch gekke mensen in de wereld hoor. Ik zou om te beginnen een goekopere gitaar zoeken. Waarom? Omdat zeker de helft van de mensen die beginnen met gitaar en na een half jaar mee stoppen. Kijk maar eens op marktplaats hoeveel mensen hun (beginners)gitaar plus versterkertje verkopen, wegens stopzetting.
En dan nog zou ik niet op een koptelefoon spelen: je verneukt het leukste van de gitaar ervaring: luid spelen zodat je het geluid voelt. Bij een koptelefoon heb je de resonanties die een versterker doorgeeft aan je lichaam niet mee. Dat klinkt niet alleen kut, je hebt een totaal gebrek aan bas, en onbewust voel je dat, zodat je je koptelefoon loeihard gaat zetten, en je jezelf doof speelt. Met een koptelefoon "voel" je niet dat je volume te hoog staat (bij gewone versterking merk je dat wel), maar als je hem achteraf afzet merk je plots dat je maar de helft meer hoort en er een hoop geruis in je oren zit. Doe je dit regelmatig dan loop je permanente gehoorbeschadiging op. Er zijn al meerdere gitaristen doof geworden door met de koptelefoon te spelen, het meest bekende voorbeeld is Pete Townsend.
Geloof me: je wil een echte amp, dat is tien keer zo leuk, en beter voor je oren.

Je hebt helemaal gelijk, alleen woont niet iedereen in een vrijstaande woonboerderij in Noord Oost Groningen......

In een rijtjesnieuwbouwhuis kun je helaas geen Marshall toren neerzetten. En om te leren spelen heb je die toch helemaal niet nodig?

Anders Destium
12 juni 2004, 11:00
Dat zijn tips waar ik iets mee kan. Heeft iemand ervaring met JP Stingray Guitars?

http://www.jpstingrayguitars.com

Hij heeft wel leuke gebruikte gitaren staan.

De 2ehandsen zijn redelijk aan de prijs vind ik...

Voidhead
12 juni 2004, 14:00
laat hem toch gewoon zn strat of lp kopen als hij dat wil. dan heeft ie tenminste wel iets goeds waar ie mee vooruit kan, oke echt superveelzijdig is het niet maar goed, stel nou dat hij er na een half jaar mee stopt dan houden die dingen z'n waarde wel en verkoop je ze weer voor een goed bedrag.

t0n3h^
13 juni 2004, 13:29
Nou....iedereen heeft ongeveer wel z'n mening gegeven...dan kan ik niet achterblijven...
Ik heb zelf ook een strat USA...maar ik heb hem "al" na 2 jaar te pakken...
Het eerste jaar dat je gitaar speelt heb je echt nog niet een super goed instrument te hebben. Je merkt het verschil pas als je langer speelt...
Ten 2e....Ik heb mijn gitaar een keer vergeleken met een combo-amp (line 6) en een buizen(kweet-niet-wa-voor-1). Maar dat is een grandioos verschil....mijn mening is om inderdaad een buizen te kopen en dan een mindere gitaar dan een hele goeie gitaar en een mindere amp (wat ik nu ook heb :roll: :lol: )En over dat met die koptelefoon spelen.....dat dacht ik dus ook te gaan doen...ik heb da ding liggen...keb er net 2 keer mee gespeeld....het werkt gewoon niet en het geluid uit je amp is veel beter...want als je altijd met koptelefoon speelt kan je beter een amp van 25 euro kopen met een goeie koptelefoon dan een hele dure amp met een goedkoop koptelefoontje :P

IndiepoprockJesse
13 juni 2004, 15:49
wat ook wel zuur is, is dat de leukigheid van het groeien er af gaat.. ik begon ook met een gitaar van niks, toen begon ik elektrisch te spelen, ook een klote dingetje, nou later een cort gekocht.. al veel beter en heb ik ook veel mee gegigged.. en nu heb ik ook een LP... maar ik speel nu lang genoeg om te kunnen horen hoe vooruit het geluid gaat en hoe veel beter een bepaalde gitaar klinkt dan wat je daarvoor had..

maarja, als je echt het geld hebt, dan kan je het best doen en hopen dat je zo lang blijft spelen zodat je later doorkrijgt hoe het instrument werkt..

Jesse//

RRRobin
18 juni 2004, 10:31
wat ook wel zuur is, is dat de leukigheid van het groeien er af gaat.. ik begon ook met een gitaar van niks, toen begon ik elektrisch te spelen, ook een klote dingetje, nou later een cort gekocht.. al veel beter en heb ik ook veel mee gegigged.. en nu heb ik ook een LP... maar ik speel nu lang genoeg om te kunnen horen hoe vooruit het geluid gaat en hoe veel beter een bepaalde gitaar klinkt dan wat je daarvoor had..

maarja, als je echt het geld hebt, dan kan je het best doen en hopen dat je zo lang blijft spelen zodat je later doorkrijgt hoe het instrument werkt..

Jesse//

helemaal mee eens

Geo
18 juni 2004, 14:46
Als je het geld hebt, zou ik zeker niet gaan voor een goedkoop gitaartje.
Een goeie gitaar verkoop je later weer veel makkelijker, als je een andere wilt of als je wilt stoppen.
(Een Volkswagen Golf ligt nu eenmaal ook beter in de markt dan een Hitchybatchy)
Een goedkoop instrument verlies je snel veel geld op.
Maar als ik jou was zou ik voor een goeie Amerikaanse tweedehands gaan.