PDA

View Full Version : "Goed exemplaar"



Kjiratsiekoedel
18 april 2002, 13:36
Ik lees regelmatig dat men toevallig een "goed exemplaar" heeft.

Maarrûh, zit er altijd een groot verschil tussen dezelfde gitaren die uit dezelfde werkplaats/fabriek komen???????

pimmetje
18 april 2002, 13:49
Niet altijd... dan zou de zelfbouw wel een grotere vlucht hebben genomen :smile:. Er zijn echter in vrijwel iedere fabriek bij bepaalde types wel mindere periodes geweest. Vaak zijn de precieze fouten van die modellen wel bekend, dus kan je daar nog extra op letten bij aanschaf. Op het internet zijn artikelen en (amateur-) opinies te vinden van vrijwel iedere gitaar. Daar kom je een heel eind mee. Als je zelf nog niet zo thuis bent in de gitaar als brok techniek en ambacht, dan moet je sowieso bij het kopen van een gitaar iemand meenemen die dat wel is.

pimmetje
18 april 2002, 13:52
Met die "mindere periodes" bedoel ik trouwens niet dat alle gitaren die die maand gemaakt zijn, helemaal zaad zijn. Het heeft dan meestal te maken met slordig werk leveren (pickup niet goed vastgezet, hier en daar een uitstekende fret, etc). Er glipt dan dus zo nu en dan een gitaartje door de mazen van het kwaliteitsnet heen.

Dila
18 april 2002, 16:15
een zogenaamd maandagmorgen-exemplaar

Krullo
18 april 2002, 16:47
Toch is het ook zo dat bijv. een standaard Fender strat behoorlijk jan verschillen van exemplaar tot exemplaar. Het is me al vaker overkomen dat ik op een aantal dezelfde types heb gespeeld, en er onderling behoorlijk verschil zat.

pimmetje
18 april 2002, 18:45
Bedoel je qua geluid of qua bespeelbaarheid?

sash
18 april 2002, 19:57
Het kan het allebei zijn. De ene strat kan iets beter of slechter dan de andere en zo ook voor de bespeelbaarheid.

Ic3gl0vE
18 april 2002, 21:56
en geen boom is hetzelfde en als ze toevallig eventjes niet zo precies zijn geweest met het uitzoeken van het hout dan kan dat ook veel verschil maken natuurlijk

ekkerman
19 april 2002, 09:44
hadden we dat maandag morgen idoom al niet eerder besproken ?