PDA

View Full Version : Een vinger per fret



dirkw83
18 april 2002, 10:33
Ik heb gelezen over het idee dat je 3 arm posities gebruikt om alle frets te bestrijken (wijsvinger voor 1e en 5e fret, pink voor 4e en 8e fret.) Is dat goed?
Ik bedoel; is het een handige methode?
Ik wil nu namelijk wel eens wat meer dan fingerpicken met akkoorden :smile:.

pimmetje
18 april 2002, 12:10
Je bedoelt dat je op 1 snaar alle tonen van open snaar tot op 12e fret wilt spelen, toch? Dan is 't juist wat je zegt; zodra je de pink op de 4e fret hebt gehoord, sla je aan met je wijsvinger op de 5e fret.

Probeer bij het doen van dit soort oefeningen ook de middelvinger, ringvinger en pink al constant zo dicht mogelijk boven de snaar te houden op de positie waar je 'm aan wilt gaan slaan. Je moet dus niet je vingers constant een kilometer van en naar de hals laten reizen.

pimmetje
18 april 2002, 12:17
Voor die vinger per fret oefening is ook een variant om het wisselen van snaar te oefenen:

|--------|--------|--------|--------|--------|1-2-3-4-|
|--------|--------|--------|--------|1-2-3-4-|--------|
|--------|--------|--------|1-2-3-4-|--------|--------|
|--------|--------|1-2-3-4-|--------|--------|--------|
|--------|1-2-3-4-|--------|--------|--------|--------|
|1-2-3-4-|--------|--------|--------|--------|--------|
En dan over dezelfde weg weer van hoog naar laag.

Of dezelfde oefening, maar dan over de hals verschuiven:
|--------|--------|--------|--------|--------|6-7-8-9-|
|--------|--------|--------|--------|5-6-7-8-|--------|
|--------|--------|--------|4-5-6-7-|--------|--------|
|--------|--------|3-4-5-6-|--------|--------|--------|
|--------|2-3-4-5-|--------|--------|--------|--------|
|1-2-3-4-|--------|--------|--------|--------|--------|

En je kan natuurlijk allerlei combinaties van (delen van) deze oefeningen zelf maken. Misschien overbodig, maar je begint op iedere snaar weer met de wijsvinger.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-04-18 11:28 ]</font>

pimmetje
18 april 2002, 12:19
Oh, ja... dat ziet er dus niet uit :smile:
Maar ff naar kladblok kopieren, dan klopt 't wel.

dirkw83
18 april 2002, 23:21
Thanks!

Is dit ook bruikbaar voor het soleren en meer van doe non-akkoorden dingen of bevelen jullie een andere methode aan?

pimmetje
19 april 2002, 13:37
Deze oefeningen zijn meer als lichamelijke oefening voor het soleren. Ze zijn ook prima als opwarm-techniek te gebruiken.

Als echte solo is 't vaak niet aan te raden... al kan een stukje chromatische solo soms best leuk zijn om wat spanning op te bouwen :smile:

Voor het soleren heb je ook wat kennis nodig van enkele ladders (majeur-ladder, pentatonische ladder, etc). Daarover is hier op het forum al heel wat langsgekomen.

pimmetje
19 april 2002, 13:39
Heb je trouwens een metronoom? Da's je vriend in duistere tijden... hij leert je om strak in meerdere tellingen te soleren. Voor slag is zo'n ding eigenlijk ook onontbeerlijk. Ze wijzen je meedogenloos op je ritmische gezwalk :smile:

dirkw83
20 april 2002, 20:43
nou dat ding vraag ik wel van mijn zusje voor mijn verjaardag :smile: - als ze niet duurder zijn dan 2 euro :smile:

nee maar je hebt vaak van die loopjes en dan is het handig als je daar een bepaalde techniek voor hebt lijkt me.

pimmetje
20 april 2002, 22:21
Ja, bijna alle onderdelen van gitaar (en overige instrumenten) beginnen met langzaam de juiste techniek aanleren en vanaf dat punt stukje bij beetje versnellen. Vooral bij dat langzaam aan versnellen kan die metronoom je van dienst zijn.

Speel jij eigenlijk met vingers of met plectrum?

Andrewski
24 april 2002, 11:36
Met klassieke gitaar leer je deze techniek, het is een hele efficiente manier van gitaarspelen want je vingers leggen een kortere weg af met spelen. Waardoor je dus uiteindelijk minder moeite hoeft te doen om te spelen (en sneller kan!).

dirkw83
29 april 2002, 21:38
eh, pimmetje, ik speel met vingers. Makkelijkere overgang naar picken en bovendien kan ik echt niet met een plectrum overweg. Niet op mijn dikke nylonsnaren en niet op een elektrische. Maar ja, dat moet toch kunnen, niet?

pimmetje
30 april 2002, 09:21
Er is niets tegen met vingers spelen. Ik vroeg het vooral omdat ik je erop wilde wijzen dat die vingeroefeningen op de hals eigenlijk alleen nut hebben als je ook een goede techniek van je slaghand hebt. Het gaat erom dat je de twee handen goed samen laat werken.

Dat verhaal met die metronoom werkt namelijk ook om de up- en downstroaks goed strak te krijgen. Maar dat verhaal ken ik alleen maar met plectrum. Gebruik je wel je hand als een soort van plectrum (of sla je bijvoorbeeld alleen maar omlaag aan met je duim of zo)?

dirkw83
30 april 2002, 20:11
ja, ik hou mijn vingers vast op de manier van de plectrum: duim en wijsvinger tegen elkaar. Duim voor up en wijsvinger voor down.
De handen lopen vrijwel altijd synchroon maar bij something in the way unplugged gaat het wel eens mis in het couplet.

pimmetje
1 mei 2002, 01:35
Something in the way ?? Ik vrees om de een of andere reden meneer Cobain :smile: Gaat 't dan fout omdat je ook probeert meet te zingen/neurien (omdat je 't specifiek over couplet hebt)? Of gaat 't gewoon fout tussen de handen? Da's natuurlijk nogal een verschil :smile:

moretel
1 mei 2002, 12:44
Something in the way bestaat uit twee accoorden Em en C, dat moet toch weinig problemen geven bij de zang want dat is niet echt ingewikkeld. Er is weinig verschil tussen couplet en refrein.

pimmetje
1 mei 2002, 15:34
Toch wil ik weten of 't van meneer Cobain is of niet.

Kitaarhiero
1 mei 2002, 15:50
het is van m'neer cobain.

dirkw83
1 mei 2002, 20:10
haha nee, het gaat erom dat hij in unplugged dit speelt:

&lt;drop D>

A--4--4---0--0--|
E-4--4-4-0--0-0-| etc

En die overgang van 4 naar 0 (F# naar D voor de zeikerds :grin:) gaat nog al eens met een ratelend geluid omdat mijn rechterhand dan niet geheel synchroon loopt met de linkerhand.