PDA

View Full Version : beginner: goede keus?



MrUndo
5 juni 2004, 15:10
test

MrUndo
5 juni 2004, 15:11
Beste,
ik ga dus volgend jaar basgitaar spelen. Ik ben deze week in verschillende muziekwinkels geweest (groot en klein). Ik zoek naar een basgitaar die gewoon goed genoeg is voor een jaar of 2 en die dan vervangen kan worden door een betere bas. Wel zoek ik een versterker die langere tijd mee kan gaan, dus die niet na 2 jaar weg hoeft.
Nou heb ik bij een winkel het volgende aanbod:
Stagg P-Bass (P300)
http://www.staggmusic.com/images/11787.jpg
- standard "p" electric bass guitar - pickups:1x pb - controls:1x volume + 1x tone - body: solid alder wood - neck: hard maple / 867mm/ 34'' 1/4 - fingerboard: rosewood / 20 frets - bridge: "pb" classic - hardware: chrome - colour: sunburst.
mét
65 Watt Laney versterker.
Voor totaal E 359,=
Slimme keuze of niet, beargumenteer een beetje a.ub.
Mvg.,
W.Ooms :wink:

MazeMouse
5 juni 2004, 15:24
Ik zou persoonlijk niet voor een stagg gaan omdat die op hun echt goedkope dingen in een hoop gevallen echt BAGGER maken :)

Als je een precision/jazz model wil zou ik naar de squires kijken.
En Samick doet het ook goed.
Overigens als je een bas wilt die goedkoop is. Goed om op te beginnen en ik zelf ook als 'eind' bas zou gebruiken moet je eens naar de Yamaha BB404 kijken :)
Iets duurder dan een beginners bas maar wel eentje waar je jaren op kunt doen.

Kwa versterker doet die laney het in de slaapkamer waarschijnlijk prima maar zal die het op power niet redden in bandverband :)
(als je goedkoop wil voor slaapkamer en toch ook bandverband later zou je eens kunnen kijken naar de Behringer BX1200. Die is zelf nog goedkoper en 120watt. Ik gebruik em zelf ook en dat ding doet het prima en ook op laag volume lekker geluid.

MrUndo
5 juni 2004, 15:29
Hm, weet je dat zeker, ze geven hetzelfde geluid. Squier is alleen duurder omdat er "made by Fender" op staat. Tenminste, dat zeggen de meeste mensen... :wink:

maarten=okee
5 juni 2004, 15:44
Als ik ook nog een kleine duit in het zakje mag doen:
Goede (beginners)basgitaren voor relatief weinig geld zijn de
- squier jazzbas affinity
- dean playmate
-peavey milestone3

MuNKeY
6 juni 2004, 04:19
ik raad elke beginner met een budget van pakweg 500 hetzelfde aan :

yamaha BB serie , peavey microbass oeffenamp ( min. 30 watt)

beter een goedkoop verterkertje dan een goedkope bas

bassopotmus
6 juni 2004, 11:02
ik raad ook de Behringer aan, tevens omdat ik em zelf ga kopen (jaja down-sizen) en hij lekker klinkt naar mijn oren en lekker handzaam is. Je kan em later altijd nog als monitor gebruiken en in je opname studio als warm-up ampje

Een bass, ja heel veel proberen, welke muziek wil je gaan spelen, welke bassen spreken je aan, heb je grote of kleine handen. check de FAQ eens

Clunk
6 juni 2004, 11:56
idd behringer is helemaal geen verkeerd spul...
t gaat alleen als je niet zoveel geluk heb misschien eerder de pijp uit dan andere merken. zoals mijn versterker :lol:

maar daar krijg ik nu een nieuwe voor in de plaats...
en ondertussen mag ik playbacken :( :o

paul15
6 juni 2004, 16:01
beter een goedkoop verterkertje dan een goedkope bas

Ben ik het wel mee eens, dan kan je eerst aankijken of het bassen je bevalt. Het is belangrijk dat je een redelijke bas hebt als je begint, anders maak je het jezelf toch alleen maar moeilijker. Een 65watt amp is denk ik ook net iets te klein om met een bandje mee te komen, misschien kan je dus beter iets kleiners kopen.

Zelf ben ik met een Ibanez Soundgear begonnen, die kan ik qua bespeelbaarheid wel aanraden. Maar je moet dan wel op het volume-output letten. Die van mij produceert nogal een zwak geluid, heb ik ontdekt nu ik een nieuwe bas heb.

MuNKeY
6 juni 2004, 16:36
beter een goedkoop verterkertje dan een goedkope bas

Ben ik het wel mee eens, dan kan je eerst aankijken of het bassen je bevalt. Het is belangrijk dat je een redelijke bas hebt als je begint, anders maak je het jezelf toch alleen maar moeilijker. Een 65watt amp is denk ik ook net iets te klein om met een bandje mee te komen, misschien kan je dus beter iets kleiners kopen.

Zelf ben ik met een Ibanez Soundgear begonnen, die kan ik qua bespeelbaarheid wel aanraden. Maar je moet dan wel op het volume-output letten. Die van mij produceert nogal een zwak geluid, heb ik ontdekt nu ik een nieuwe bas heb.

voordeel is wel , dat als je bijv. een yamaha of een ibanez koopt
dat je em dan wel makkelijk 2e hands nog kan verkopen , er zijn namelijk genoeg anderen die dat wel als backup kunnen gebruiken (of als beginners bas)

dat heb je met de meeste stagg bassen meestal niet (kijkt marktplaats bijv, staat vol met goedkope koreaanse imitaties , gaan al weg voor 100 euro , maar zijn meestal ook heel slecht,en daarom koopt niemand die dingen :P)

Indiana Joost
6 juni 2004, 20:19
ik raad elke beginner met een budget van pakweg 500 hetzelfde aan :

yamaha BB serie , peavey microbass oeffenamp ( min. 30 watt)


Precies wat ik 2 jaar geleden heb gekocht, prima spul.

MazeMouse
6 juni 2004, 21:40
Hm, weet je dat zeker, ze geven hetzelfde geluid. Squier is alleen duurder omdat er "made by Fender" op staat. Tenminste, dat zeggen de meeste mensen... :wink:
Laat ik het zo zeggen dat iedere Stagg die ik tot nu toe in mijn handen had gelijk naar de open haard mag verhuizen alleen al in vergelijking met mijn samick :P
En de squires die ik tot nu toe in handen heb gehad maakten ook dat iedere gemiddelde stagg in mijn bezit spontaan zou rotten en roesten :P

Clunk
6 juni 2004, 22:53
[quote=MuNKeY]beter een goedkoop verterkertje dan een goedkope bas

zeg dat maar tergen die dude van de hardheid met zn aguilar stack, en zn OLP stingray'tje :D

MuNKeY
7 juni 2004, 08:41
voor een beginner is een OLP MM2 best duur , mijn eerste bas was daar nog een goedkopere ripoff van

maar... waarom heeft die kerel geen musicman gekocht dan ???
is gewoon zonde om zo'n Uber amp te hebben , en dan een bas die er niet meer dan de helft uit haalt

Lazy B.
7 juni 2004, 09:40
Ik zou zeker voor een Squier gaan. Ik ben een gevorderde bassist, maar speel nog steeds op mijn (inmiddels onfrette) Squier. :-D

MazeMouse
7 juni 2004, 11:09
[quote=MuNKeY]beter een goedkoop verterkertje dan een goedkope bas

zeg dat maar tergen die dude van de hardheid met zn aguilar stack, en zn OLP stingray'tje :D
Mwa, OLP gitaren zijn niet slecht hoor. (en zeker niet voor het geld)
Ik heb laatst een keer een OLP MM2 naast een MusicMan SUB gezet.
Geef mij toch maar die OLP MM2 want die kostte daar maar 300 euro terwijl de SUB (die ook passief is) 900 euro kostte.

(Sub is de 'cheapo' uitvoering van de Stingray. Nou, de OLP Stingray is net zo goed en veel goedkoper :p)

MazeMouse
7 juni 2004, 11:11
[quote=MuNKeY]beter een goedkoop verterkertje dan een goedkope bas

zeg dat maar tergen die dude van de hardheid met zn aguilar stack, en zn OLP stingray'tje :D
Zet een OLP MM2 maar eens naast een Music Man SUB (de 'originele' budget stingray)

Ze mogen wel goedkoop zijn maar ze zijn zeker niet slecht :)

AntY
7 juni 2004, 12:12
nou ik vond een SUB toch echt een stuk beter klinken dan een olp hoor!

over betere versterker of bas:

mijn ervaring is dat de enige voorwaarde voor een beginnersbas is dat ie lekker moet spelen. voor het geluid maakt de versterker een veel groter verschil! op een 15W versterker hoor je echt maar weinig verschil tussen een bas van 200 of 300 euro.

MazeMouse
7 juni 2004, 20:25
Dat is dan misschien puur persoonlijk want ik vond die SUB nou niet zoveel specialer dat het de 600 euro prijsverschil rechtvaardigde :)

(let wel, de SUB die ik probeerde was een volledige passieve, dus zonder de optionele actieve electronica)

Bassbitch
11 juni 2004, 13:23
Ga eens naar Musik Productiv in Duitsland, lekker goedkoop en heeel veel keus! Ik ben zelf ook beginner, heb een Yamaha RBX370 bas, speelt lekker :) en een Behringer versterkertje voor in de slaapkamer :P
in de oefenruimte van de band staat een grotere dus een eigen grote versterker heb ik voorlopig nog niet nodig.

theworst
28 juli 2004, 10:40
squier precision :)