PDA

View Full Version : Marshall 6100 30th anniversary OF Engl Powerball



andoni
5 juni 2004, 14:24
Ik heb beide tops 2e hands aangeboden gekregen (voor ongeveer dezelfde prijs). Nu weet ik wel dat ze qua klank redelijk ver uiteen liggen, maar ik vind ze beide vet klinken. Nu is het aan jullie om naar goeddunken een van beide of beide amps af te breken/op te hemelen en mij zo wat minder te laten twijfelen. Ik speel alles van bluesrock tot hardcore en trash.

Verder nog een vraagje: ik hoor regelmatig van mensen dat ze op eBay vette deals kunnen sluiten i.v.m. gitaaramps. Nu heb ik hier absoluut geen ervaring mee. Is het een beetje veilig en betrouwbaar? Is er iets waarop ik moet letten?

Exitinside
6 juni 2004, 01:36
Ik heb zelf "ooit" lang geleden een Anniversary gehad.......2 keer kapot gegaan binnen de garantie........en heb em maar de deur uitgedaan voordat ie voor de 3 keer kapot zou gaan.

Gisteren een powerball in de winkel getest........Deze vind ik echt veeeeeeel beter klinken dat marshall versterkers.(veel strakker)
Vooral met zo'n vintage ENGL speakerkast.

skabouter
6 juni 2004, 16:01
Powerballen schijnen ook nog wel eens wat te haperen, vraag maar aan gebruikers hier op het forum

andoni
6 juni 2004, 18:11
mja ik kijk nu even niet naar de betrouwbaarheid (ik heb altijd mijn Line6 als back up, maar zou nu toch ook wel eens zo'n vette lampentop hebben, je mag zeggen wat je wil maar die Line6 is niet stuk te krijgen), maar langs de ene kant vind ik die klassieke Marshall crunch wel vet, langs de andere kant hou ik ook wel van zo'n moderne sound met erg veel laag die ENGL's blijkbaar goed voortbrengen (je weet wel zo'n brute 'OEMF!' die je tot in je ribbenkast voelt als je wat hevig palm mute). Eigenlijk zal de keuze afhangen van het geld, als mijn budget het toelaat waarschijnlijk de Engl en anders wordt het de Marshall.

Of mss dat ik tegen de examens gedaan zijn wel nog leuke aanbiedingen krijg, we zullen zien :)

Joop M
6 juni 2004, 19:03
Ik heb zelf nog de 6101 (combo versie) in combinatie met mijn Gibson Les Paul classic blijf ik dit toch het ultime gitaargeluid vinden
Maar dat is mijn mening
Verder is een voordeel dat je op 100w/50w/25w kan spelen
Hier nog wat info :http://www.marshallamps.com/images/archive/30thanniversary.html
Grz Joop

Raffel
6 juni 2004, 23:04
'haperen'?

Powerball... Lijkt me duidelijk. Voicing kun je nog best wel naar Marshall laten klinken als je wil. Maar dat beetje extra laag en gain doet het toch wel :)

gerrekat
7 juni 2004, 07:55
HUH? mijn POWERBALL heeft nog nooit gehaperd....marshalls integendeel....

Marc Oblivian
7 juni 2004, 09:33
Hmmmm....ook nog nooit 1 probleempje met mijn Powerball gehad..
Maar goed.....wat je aan gewenste mogelijkheden beschrijft doet me er iig wel naar neigen de Powerball aan te raden: "4" kanaals (door de eq-sharing eigenlijk niet echt 100% gescheiden maar goed), crunchkanaal waar best een overtuigend Marshallgeluid uit te halen is, leadkanalen met plenty of gain voor alle soorten metal, genoeg bass voor alle soorten nieuwere metal (mocht je dat willen), lekker strak enz...
Het grote voordeel van de Powerball is dus allereerst de veelzijdigheid, of je de voicing ook mooi vind moet je natuurlijk eerst proberen.
Kijk, als je echt na de geluidsvergelijking tussen de 2 amps toch helemaal verknocht bent aan het Marshallgeluid, moet je die uiteraard nemen en de beperktere opties voor lief nemen (of aanvullen met pedalen).
Ik ben na verscheidene malen vergelijken echter tot de conclusie gekomen dat de Powerball alles kan wat de Marshalls kunnen (okee, niet exact hetzelfde geluid, maar weinig mensen die zonder vergelijkende test zo het verschil horen) en meer....dus meer amp voor je geld...

guhlenn
8 juni 2004, 15:07
Vindt de powerball lekker klinken, maar Marshall si wat "echter", rauwer as you like. De powerball is wat TE gelikt, hoewel een erg fijn geluid. Kanaal 4 vindt ik oevrigesn echt slecht. Line 6 doet het dan net zo goed of beter.

gerrekat
8 juni 2004, 15:12
LOL dan heb je niet genoeg tijd met de POWERBALL doorgebracht, ik heb alle Marshalls van deze wereld gehad maar de POWERBALL klinkt zeker net zo rauw! is 10x zo goed gebouwd, heeft een betere clean, veel meer gain, strakker, meer low end en geeft veel meer noot definitie.

guhlenn
8 juni 2004, 15:20
alle marshalls van deze wereld shure... Natyuurlijk is het smaak, wel mijn smaak. De ENGL klonk super (kanaal 3) maar de marshall (een DSL) klonk wat dynamischer en minder fuzzy. Dit is allemaal natuurlijk miereneuken he, En wat betreft de low-end; dat komt vnl. uit de cabs... Mijn ideale combinatie is een ENGL V30cab met de DSL.

gerrekat
8 juni 2004, 15:57
de DSL minder fuzzy? hoelang heb je op de POWERBALL gespeeld?

Ik heb natuurlijk niet alle Marshalls gehad maar toch wel een hele hoop, ik heb jarenlang een JCM 800 2203 en een 2210 gehad en ook een JCM 900 SL-X 4100, en mijn ex bandmaat heeft al tijden een TSL 100 waar ik ook regelmatig over speel, ik heb dus wel enig idee hoe ze klinken...

dat voicing verder een kwestie van smaak is is zeker, maar de PB is alles behalve fuzzy en gelikt....en ik wil gerust wat clips plaatsen die dat bewijzen

guhlenn
9 juni 2004, 10:42
De TSL is niet te vergelijken met de DSL IMHO. Dit is trouwens een vrij debiele discussie. Hoe kan je nou bewijzen dat mijn smaak niet klopt?

wat ik eigenlijk wil zeggen is dat hoewel op deze site de powerball tot god is verheven zijn er mensen die , god verbiede het, toch andere amps beter vinden klinken.

Met de kanttekening dta dit gezeur in de marge is.

guhlenn
9 juni 2004, 10:45
nog een mooie waar jijje vast kwaad over kan maken; vond de fireball beter klinken. :razz: echt

Raffel
9 juni 2004, 11:00
uuuh? Is het lead kanaal van de fireball niet precies hetzelfde als kanaal 3 op de powerball? Ik dacht het wel namelijk. Maar ik ken de fireball dan ook niet goed.

guhlenn
9 juni 2004, 11:03
ja dat had ik ook gehoord. Vond hem toch beter klinken. geluid, wat heerlijk subjectief. Maar van de andere kant; hij heeft wel maar twee eindbuizen...

Raffel
9 juni 2004, 11:47
misschien moet je aan die knoppen draaien en niet alleen er overheen spelen :D

Gitaarforum is trouwens geen powerball/engl cultuur vind ik.

De powerball wordt wel eens afgezeken en dat wordt dan rechtgezet omdat dat over het algemeen dikke onzin is. Wil niet zeggen dat die superieur is of zo. Engl is gewoon goed en de powerball ook.

guhlenn
9 juni 2004, 12:01
agreed. laten we hier ophouden.

Nielsje
9 juni 2004, 13:25
Wat een gezanik..

het ligt er toch maar net aan wat voor muziek je speelt?

als je van lekkere classic 70's rock houdt, dan is een marshall 1959 niet te versmaden..

en om weer ff stof te doen oplaaien: als je van tweede wereld oorlog en dat soort dingen houdt, neem dan een engl.. zijn gemaakt van vintage concentratiekamp hekken

Raffel
9 juni 2004, 13:50
heras hekwerk inderdaad :D