PDA

View Full Version : Vragen over mijn akoestische gitaar



-No Acces-
5 juni 2004, 13:47
test

-No Acces-
5 juni 2004, 13:47
Ik heb laatst een akoestische gitaar gekocht voor 20 euro. Hij heeft (volgens mij) een massief bovenblad. Het merk is Melody en hij is gemaakt in Italie.
Weet iemand iets meer over deze gitaar?
Ik heb hem linkshandig gemaakt, maar zonder de topkam om te draaien omdat er net onder de topkam een fret zit (ik heb dit nog nooit bij een andere gitaar gezien) dus de snaren kunnen er niet te diep in vallen.

De brug is ook nog het zelfde gebleven maar die staat nu dus verkeerd. Kun je dit veranderen bij een akoestische gitaar?

Hier zijn de foto's ervan: http://community.webshots.com/album/143184542frbKto

bert k
5 juni 2004, 19:06
Je zal hetbrugzadel moeten omdraaien om de snaarhoogte weer goed te krijgen. Maar als het brugzadel een beetje scheef staat hou je problemen met je intonatie. Eigenlijk kan het niet, want in de kast zitten de zangbalkjes nu verkeerd om, maar wat zal je moeilijk doen voor 20 euro...

-No Acces-
7 juni 2004, 07:31
Je zal hetbrugzadel moeten omdraaien om de snaarhoogte weer goed te krijgen.
Gaat dit dan? zoja hoe moet ik dat doen?
Van die zangbalkjes is geen probleem lees maar:

De zangbalkjes in de gitaar hoeven niet te worden omgezet bij het omzetten van een rechtshandige gitaar naar een linkshandige. Dat is "uitgevonden" door de gitaarbouwer sjak zwier. Hij had een bovenblad van een rechtshandige gitaar per ongeluk gespiegeld. Dit klonk uitermate goed. Toen wilde hij toch graag weten hoe het met een goed bovenblad zou klinken. Dit klonk precies hetzelfde.
Toen is het nog eens door de TH (technische hogeschool) onderzocht, en het bleek dat de geluidsgolven over het hele blad gaan. Dus de trillingen van lage E-snaar bovenaan gaan over het hele blad, en ook via de goede zangbalkjes onderaan. Het geluid gaat "automatisch" via de goede zangbalkjes in de gitaar. Dus: het maakt dus niet uit hoe of de zangbalkjes gespiegeld zitten.

Kjiratsiekoedel
7 juni 2004, 15:26
die fret heet een nulfret, zit ook op mijn EKO (ook italiaans)

bert k
7 juni 2004, 16:55
Brugzadel zit gewoon los. Snaren losmaken en het zadel er voorzichtig uitpeuteren en omdraaien.