PDA

View Full Version : Ik heb een American standard Stratocaster.



Wouter J
4 juni 2004, 21:01
test

Wouter J
4 juni 2004, 21:01
"Nou en" zouden de meesten van jullie zeggen maar de manier waarop er er aan kwam was heel vet.

Ik had nog twee Seymour Duncan elemten liggen waar ik niets me deed en die keurig netjes in nieuwstaat nog in hun doosjes zaten. Ik wist iemand die zeker geinterresseerd was in die elementjes dus ik naar hem toe, hij zegt "Kun je wat met een fender body als ruil?" Dus ik zeg tegen hem "Laat maar eens zien", hij loopt even weg en komt terug met een body van een linkshandige American standard strat, compleet met tremolo, slagplaat, elementen en electronica.

"Hier alstublieft, hij is van jou, zet er een hals op en je hebt een leuke Amerikaanse strat."

Dus ik naar huis, even solderen, hals erop, snaren erop en presto een coole linkshandige strat besnaard voor rechtshandig gebruik. Ik heb daarna wel de tone en TBX knoppen verwijderd omdat ze in de weg zitten bij het spelen.

het is er zo eentje.
http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0117420_md.jpg

Ik hoop wel nog een losse linkshandige fender hals te kunnen krijgen (waarschijnlijk in Veenendaal op de beurs) want de rechtshandige Hohner hals die er nu opzit doet het wel maar ziet er natuurlijk niet uit.

Kjiratsiekoedel
4 juni 2004, 21:14
weird, maar wel cool

elwood_girl
5 juni 2004, 13:21
Hey!

Ziet er erg leuk uit :-D
Ik wil na 2 jaar acoustisch eindelijk eens beginnen met elektrisch en zo'n American Stratocaster lijkt me wel leuk, maar is dit wel een goede keuze voor een 'beginner', en hoeveel kost zo'n ding eigenlijk in de winkel?
Ik woon trouwens in België..

xxx, Nina.

Bluesbreaker
5 juni 2004, 14:20
en hoeveel kost zo'n ding eigenlijk in de winkel?
Ik woon trouwens in België..


http://www.musicmakerpricebreaker.com/v2/products.asp?dptid=1&dptd=1&taal=0

P****Fred
5 juni 2004, 14:38
mja,

kost daar 1400 +...


in de guitarshop in gent zal dat wel nog wat minder zijn denk ik...
ben daar gisteren geweest en een american deluxe telecaster kostte maar 1450...

guitarshop@pandora.be

maar als je net begint kan je misschien een mexicaanse fender of zo kopen...

scheelt de helft in prijs...

elwood_girl
5 juni 2004, 15:08
ik wil niet perse een fender hoor maar ik ben gewoon op zoek naar een betaalbare, goede gitaar die er ook nog liefst goed uitziet :razz:
Dus uh, tjah, ik zet m'n zoektocht verder ookal weetk niet echt hoe :-?

xx, Nina.

Nemesis
5 juni 2004, 16:30
kijk anders ook even naar wat goedkopere gitaren, als je direct begint met een duur iets kan het uiteindelijk tegenvallen, squier ofzo is wel goed om mee te beginnen :D (altijd goed om Eels fans erbij te hebben)

maylingjv
5 juni 2004, 17:20
nina,er zijn heel wat goedkopere alternatieven tegenover een american standard strat,vanaf een 600 euro kun je eigenlijk een nieuwe strat vinden die stukken beter als de fender klinkt alleen er zijn in belgie geen winkels naar mijn weten die zoiets binnendoen,een oude schecter strat kan je in duitsland al vinden voor een 700 euro of minder met wat geluk,hier mischien ook en er zijn ook nog klein bouwers die je een gitaartje ineensteken uit losse 2dehandse onderdelen dat echt uitstekend klinkt,dat kun je trouwens zelf doen met de rockinger 5minute kit,en moest je het echt goedkoop willen houden,zo'n 2dehandse yamaha pacifica 112 kopen steek er wat lindy fralins p.u's of van zandt in ofzo...en ge hebt echt een uitstekend beginnersgitaarke,

elwood_girl
5 juni 2004, 18:53
@Nemesis: Aaaah nog een fan :-D Hoeveel zou Squier kosten dan?

@maylingjv: Sry maar uh, wreed datk et moet zeggen maar al die prijzen die je daar noemt zijn voor mij toch nog net wat te duur... :-?
Ik zoek iets tss de 300, maximum 400 EUR...
Arm meisie hier :( :wink:

xxx, Nina.

maylingjv
5 juni 2004, 18:55
ga dan maar voor de yamaha,heb je zelfs nog geld over 8-)

Bluesbreaker
5 juni 2004, 19:01
heb je ook al bedacht dat het mischien handig is een versterkertje bij een electrische gitaar te hebben?

elwood_girl
5 juni 2004, 19:03
En Squier, lijkt me ook niet mis? Ik ken er natuurlijk niets van dus nu ga ik vast en zeker een heel stomme vraag stellen:
Wat is het verschil tss een Stratocaster en een Telecaster?
Ik ben een groentje :) :razz:
En ja, versterker zal ik ook nodig hebben, wat voor één raad je me aan en hoeveel kost zo'n ding?

Thx, je wordt hier echt geholpen! :-D

xxx, Nina.

Bluesbreaker
5 juni 2004, 19:14
ff zoeken in het forum levert altijd wat op:


even wat specs:
Strat: 25,5" mensuurlengte, 3 single coils, elzen of essen houten body, esdoorn nek, palissander of esdoorn toets, c-shape nek met vrij hoge radius (eerdere modellen), geschroefde hals, vrij goedkoop te maken door plastic slagplaat waar elementen op zitten waardoor freeswerk te verhullen is en geschroefde hals etc.

tele: eigelijk helemaal hetzelfde als strat, behalve dat deze een andere soort brug heeft, anders klinkende single coils, en verder vooral esdoorn toetsen.

Les paul: 24,75" mensuurlengte, 2 humbuckers (oudere versies 2 p90s maar daar gaanw e niet vanuit), mahonie body, mahonie nek, pallisander of ebben toets, dikkere nek (50s model met boomstam nek, erg dik), gelijmde hals, voor de rest geen verhullende slagplaat, alleen eentje ter decoratie of pinksteun, de hals staat ook onder een hoek op de body.

wat dit nou betekent, door het verschil in radius, gewicht (mahoniey vs. essen/elzen), halsdikte, en de hoek van de hals zit er vrij veel verschil tussen de ebspeelbaarheid van LPs en strats/teles, als je dan nog staand speelt nog meer want door de mensuurlengte zitten de knoppen van de band ook nog eens op een andere plek waardoor een les paul meer naar links hangt dan een strat. verschil kwa bespeelbaarheid tele en strat zit hem vooral in de cutaways (inhammen), strat heeft er 2 een tele maar 1, verder heeft een tele een ander soort brug wat soms ook anders speelt.

kwa sound ook een wezenlijk verschil tussen les pauls en strats/tele's. door de houtsoorten, mensuurlengte, dikte van de body, soort brug en vooral ook de elementen (humbucker vs single coils) klinkt een les paul veel donkerder, zwaarder, middiger dan een strat/tele die vaak wat helderder en 'chimier' klinkt. Soundverschil tussen strats en teles is er ook, een tele heeft maar 1 tussen positie waarbij de elementen parralel staang eschakeld, een strat heeft er 2, ook heeft eens trat een extra element en klinkt een tele vaak nog wat feller/agressiever etc dan strats waardoor tele iets vaker worden gebruikt om te scheuren.

wat je zelf fijn vindt spelen/klinken moet je voor jezelf uitmaken, maar de constructie van LPs is veruit 'superieur' aan die van strats.


alleen staat hier ook iets over les pauls in maar daar hoef je niet naar te kijken als je een squier wil

Bluesbreaker
5 juni 2004, 19:17
tjah, en over die versterker, gezien je niet zo veel geld hebt en net begint zou ik gewoon een 2e hands 15 watt versterkertje kopen. (desnoods nieuw, volgens mij zag ik bij feedback een 15 watt versterker voor 50 euro). En 15 watt is voor thuis iig genoeg.

elwood_girl
5 juni 2004, 19:17
Thx, kben niet echt goed met die zoekfunctie :P
Ik heb dus begrepen dat de tele anders klinkt dan de strat, maar is dat dan om een ander muziektype/genre te spelen ofzo?
Ik wil graag Rock-Hard Rock spelen..

Oef, ik dacht dat die versterker veel duurder ging uitvallen! :-D

xx, Nina.

Bluesbreaker
5 juni 2004, 19:27
ik zou gewoon een keer naar de lokale gitarenboer gaan een paar verschillende gitaren uitprobern als ik jou was. Met vrijwel elke gitaar kun je vrijwel elke soort muziek spelen, het is meer een kwestie van je eigen smaak.

maylingjv
5 juni 2004, 19:33
sniet erg dat ge nog een groentje bent ik lust wel nog frisse blaadjes :lol:
squire zou ik echt niet kopen,voor beginnersgitaar is die yamaha eg 112 perfect en kan je 2dehands zeker vinden beste kwaliteit dat je bijna in elke winkel vindt ook,dat gitaartje is al even goed als de goedkoopste mexican fender en das dubbele prijs,voor versterker zou ik gaan voor conquest,heb je al een lampenbakje voor 9000fr dat degelijk klinkt.probeer het allemaal 2dehands te vinden,moet zeker te doen zijn,ga deze dingen eerst is testen als je de gitaarwinkel binnenstapt om verschillende dingen te leren kennen laat je niks wijsmaken door de verkopers,vooral niet door de grotere en bekendere musicstores want kheb er een paar gekend en die smeren je de grootste bullshit aan dat ik ooit gehoord heb.ik denk dat dat zowat het beste is om als beginner mee te beginnen,

maylingjv
5 juni 2004, 19:34
potver.. ik typ traag :wink:

Bluesbreaker
5 juni 2004, 19:40
je hoort idd meer negatieve verhalen over squiers dan yamahas
ik zelf heb trouwens ook nog steeds een ibanez grx 40 waar ik regelmatig op speel. Eerst was ik zeker niet tevreden over ibanez de eerste 2 grx 40en die ik had werkten allebei niet naar behoren, maar ik kreeg steeds weer een nieuwe, en de 3e heb ik nu nog steeds, en vind ik beter dan een yamaha pacifica (al zou het alleen zijn omdat die hals zo vreselijk lekker speelt)

AART
5 juni 2004, 23:32
kheb een ibanez gsa 60 met sd elementje wat ik gratis erin kreeg, en dat ding speelt prima, zeker voor zijn prijs, met massief body uit 2 stukken.

_Gràve_£ord
6 juni 2004, 00:04
je was van gent niet? spring anders es binnen in de bebop, is allicht de goedkoopste voor Fender ( ik dacht dat hij de officiële importeur is vr Be)
voor een 400€ zit je volgens mij wel beter bij yamaha ( pacifica)

_Gràve_£ord
6 juni 2004, 00:09
ahum da van gent heb ik blijkbaar verward met iets dat ik op een ander forum las :D
in ieder geval: grote ketens zou ik vermijden om iets te kopen: bij Piens heb ik zelf al minder positieve ervaringen qua service en verkoopstaktiek en van de andere, zoals de key-music heb ik ook al niet al te frisse verhalen gehoord. Die winkels zijn natuurlijk wel ideaal voor een vergelijkende studie, ze hebben lekker veel modellen in huis 8-)

jaywalker
6 juni 2004, 00:11
En Squier, lijkt me ook niet mis? Ik ken er natuurlijk niets van dus nu ga ik vast en zeker een heel stomme vraag stellen:
Wat is het verschil tss een Stratocaster en een Telecaster?
Ik ben een groentje :) :razz:
En ja, versterker zal ik ook nodig hebben, wat voor één raad je me aan en hoeveel kost zo'n ding?

Thx, je wordt hier echt geholpen! :-D

xxx, Nina.

leuk om eindelijk weer eens een nieuwe gitariste erbij te hebben!!

Een 2e handse Fender jap/mexico zit in je prijs klasse.
edit: Als je vrijwel zeker weet dat je verder met electrisch wil. Besteed dan iig iets meer geld uit aan die versterker dan zo'n 15 watt ding, want je bent zo'n ding al naar een paar dagen zat (tenminste ik wel )


P.s Eels is iid wel erg toll

Bluesbreaker
6 juni 2004, 12:04
Besteed dan iig iets meer geld uit aan die versterker dan zo'n 15 watt ding, want je bent zo'n ding al naar een paar dagen zat (tenminste ik wel )


een 15 watt ding kun je best wat aan hebben hoor, ik ken genoeg mensen die nu hun 1e 15 watt versterkertje in hun oefenruimte hebben staan voor als ze hun nieuwere 100 watt + versterker een keer niet mee kunnen nemen.

zelf heb ik eerst een tijd op een crate van 20 watt gespeeld, wat best een goede versterker was . Volgens mij worden die sinds dit jaar niet meer gemaakt, maar ze hebben wel weer vergelijkbare modellen.