PDA

View Full Version : Ibanez IBZ10 distortion



BJA
4 juni 2004, 13:42
Hallo,

Ik ben nu al een tijdje begonnen met spelen op een Squier Strat en een Ibanez IBZ10 amp. Nu, misschien weten jullie dat wel maar de 'overdrive' op die amp is nu niet meteen om over naar huis te schrijven.

Ik zou nu toch graag dat goede distortion geluid eruit krijgen maar zonder gebruik te moeten maken van die 'overdrive' knop. (heb momenteel ook geen kapitaaltje vrij voor een nieuwe amp )

Ik neem aan dat ik er dan gewoon een pedaal tussen kan plaatsen, maar weet echt niet welk.

Het geluid dat ik zoek is het geluid dat bijvoorbeeld bij Green Day te horen is, Nirvana, Dog Eat Dog, Rage Against The Machine, ed...

Is dit doenbaar op die kleine amp van me? Hoeft niet luid te gaan maar wel sterk genoeg.

Iemand een ideetje?

PS: Ik weet dat de mogelijkheid bestaat om via de PC effecten te gebruiken mits goede stekkers. Is dat goed of niet goed om te gebruiken?

Fuhgawz
4 juni 2004, 14:10
Natuurlijk kun je er een distortion-pedaal tussen doen. Die dingen zijn geschikt voor elke amp.
Je zou eens op marktplaats kunnen kijken. Daar zijn genoeg distortionpedalen te krijgen. Voor een beginner is de DS-1 van Boss aan te raden. Er komt een redelijk distortiongeluid uit en hij is helemaal niet duur. Voor 30 euro zijn ze al via marktplaats te krijgen en er staan er meestal wel een aantal te koop. Ben je bereid wat meer geld uit te geven kun je kijken voor een Digitech Hot Rod of Proco Rat. Het beste is echter om naar de winkel te gaan en te vragen aan de verkoper om een aantal distortions te proberen.
Over dit onderwerp zijn al heel veel vragen gesteld. Je kunt de zoekfunctie gebruiken in de balk bovenaan de pagina om ze te vinden.
Veel succes ermee! ;)
PS Het lijkt me een beetje ongemakkelijk om via de computer effecten toe te voegen. Je zou beter een goedkoop multi-effect kunnen kopen om te kijken welke effecten jij leuk vindt.

BJA
4 juni 2004, 14:28
Bedankt voor de info.

Maar als ik op de amp die ik nu gebruik de overdrive gebruik dan moet ik zeggen dat het nogal enorm 'kraakt' zeg maar. Ook veel ruis.

Moest ik er een DS-1 tussen plaatsen, dan heb ik die overdrive knop niet meer nodig, toch?

En klinkt het dan goed, die distortion? Niet dat het dan ook erg begint te kraken als de overdrive ;)

Alvast bedankt!

Fuhgawz
4 juni 2004, 18:04
Een distortionpedaal gaat tussen de gitaar en de amp en vervangt de distortion op de amp. Je speelt dus gewoon over je cleane kanaal en als je distortion nodig hebt stamp je gewoon op het pedaal.
Of het goed gaat klinken op jouw amp is niet te zeggen. Het beste kun je gewoon naar een winkel gaan en wat pedalen proberen met jouw spullen of iets vergelijkbaars. Degene die je het beste bevalt moet je dan 2e hands kopen via marktplaats.