PDA

View Full Version : slagplaat vervangen?



Lion
4 juni 2004, 07:23
Ik ben de zeer gelukkige eigenaar van een splinternieuwe Larrivée D-09. Hij kwam met een kleine, halve, doorzichtige slagplaat, die voor mij net te laag zit (reikt tot op een kwart van de onderzijde van het klankgat; ik wordt geacht daar net onder te spelen, maar blijk dat in de praktijk er net boven te doen). Het resultaat is, dat ik krassen in de lak kan verwachten.
Ik zou er daarom eigenlijk een iets grotere slagplaat op willen zetten. Dealer Kees Dee keek wat bedenkelijk. Uiteraard vooral om het weghalen van de oude slagplaat. Het voelt of je een pleister van een wond met korstjes moet gaan scheuren...
Heeft iemand ervaring met zoiets?
Toevallig zag ik op de site van Larrivée dat ze net de laatste weken hun nieuwe gitaren met een grotere schildpadkleurige slagplaat afleveren... kijk maar http://www.larrivee.com/data/products/guitars/D-09/D-09.htm (mooi he - en eenvoudig tot je 'm hoort :-D ).

Buzz
4 juni 2004, 09:26
Eénvoudig? Ik vind 'em prachtig!

IndiepoprockJesse
4 juni 2004, 11:21
dat mensen zo hard kunnen raggen op een akoestische gitaar en de lak mollen :o

Jesse//

birt
4 juni 2004, 11:35
slagplaat verwijderen is niet zo'n probleem, ik ken een winkel die er geen punt van maakt als je een akoestische koopt maar je wil die lelijke slagplaat die op het model van je keuze zit niet, ze halen em gewoon weg zonder sporen na te laten

bert k
4 juni 2004, 11:36
Haha Jesse, denk nou niet dat er alleen watjes op een akoestische spelen :-D
Over die slagplaat: de methode is om met een fohn of een koele verfstripper de slagplaat zover te verwarmen dat de lijkm smelt. Als Larrivee tenminste de juiste lijm heeft gebruikt. Denk het wel maar toch een enge operatie. Je kan ook met een schrp mes onder de slagplaat gaan klooien maar daar verziek je denk ik je bovenblad wel mee. Is niet erg als er toch een grotere slagplaat op komt...
Ik heb een akoestische zonder slagplaat. (deze dus) (http://www.lakewood.de/images/modelle/M-32CP.jpg) Moet je heeel voorzichtig spelen :D

Lion
4 juni 2004, 15:19
Dank voor jullie antwoorden.
Nog meer vragen:
- bestaat er klankverschil tussen de ene of de andere slagplaat?
- heeft een nieuwe slagplaat een kleeflaag of moet ik een lijm kiezen? Welke dan?
- bestaat er gevaar voor de lak bij verwarmen?
- heeft iemand van jullie het weleens zelf gedaan?

*zucht*

PS Raggen valt bij mij wel mee, maar ik wil m'n gitaar graag mooi houden.
Bert, zo'n mooie Lakewood had ik bijna ook, maar het dubbeltje viel net naar Larrivée...

Rw
4 juni 2004, 16:26
föhn er op en klaar 8-)

bert k
4 juni 2004, 16:50
Ik weet van Lakewood dat ze een slagplaat van pallisander maken met een kleeflaagje erachter.

Bluesbreaker
4 juni 2004, 17:15
verwarmen? of dat nou gezond is vraag ik me ook af, ik zou em gewoon er af laten halen door iemand met iets meer ervaring daarin....
kun je die tenminste de schuld geven als het mis gaat

Picker
6 juni 2004, 10:03
Ik ben de zeer gelukkige eigenaar van een splinternieuwe Larrivée D-09. Hij kwam met een kleine, halve, doorzichtige slagplaat, die voor mij net te laag zit (reikt tot op een kwart van de onderzijde van het klankgat; ik wordt geacht daar net onder te spelen, maar blijk dat in de praktijk er net boven te doen). Het resultaat is, dat ik krassen in de lak kan verwachten.
Ik zou er daarom eigenlijk een iets grotere slagplaat op willen zetten. Dealer Kees Dee keek wat bedenkelijk. Uiteraard vooral om het weghalen van de oude slagplaat. Het voelt of je een pleister van een wond met korstjes moet gaan scheuren...
Heeft iemand ervaring met zoiets?
Toevallig zag ik op de site van Larrivée dat ze net de laatste weken hun nieuwe gitaren met een grotere schildpadkleurige slagplaat afleveren... kijk maar http://www.larrivee.com/data/products/guitars/D-09/D-09.htm (mooi he - en eenvoudig tot je 'm hoort :-D ).

Ik zou als ik jou was die slagplaat gewoon laten zoals hij is. Een grotere slagplaat zal je geluid niet beter maken (minder vrijheid in het bovenblad), al zal het verschil niet groot zijn en misschien niet eens hoorbaar.

Maar waarom moeilijk doen? Speel gewoon met de originele slagplaat, en als je dan echt lelijke krassen op je lak krijgt die je niet meer weg kunt polijsten haal je alsnog de slagplaat eraf en zet er een grotere overheen zoadat de krassen bedekt worden.

Picker.

Lion
6 juni 2004, 12:18
Picker, dank je. Misschien is dit wel het ei van Columbus. Na de eerste maand valt het ook nog reuze mee met de krassen... Ik laat het zo.
Allen dank voor de antwoorden. Misschien ga ik ze later alsnog gebruiken :noob:

Rw
6 juni 2004, 12:50
ik heb het ook is gevraagd in een ghoeie muziek zaak die zeiden dat als het een gewone wat dunnere slagplaat is dat je hem er gewoon af kan verwarmen en dan laat dat plaklaagje los

klaar is kees

waaarom wil je hem er eigenlijk af?

CGCGCE
7 juni 2004, 11:34
Verwarmen ? Gaan de balkjes eronder ook niet mee loskomen ? Of het hout vervormen ? Zou ik nooit riskeren, voor die paar krasjes.
Er bestaan trouwens afneembare transparante slagplaten, zonder lijm dus (o.a. merk Picnxr). Daar een stuk van afknippen en naast de bestaande slagplaat plaatsen is misschien een oplossing.

Lion
8 juni 2004, 23:24
Tot nu toe precies één krasje... en dat kon ik er netjes af polijsten...
Ik zou alleen een grotere slagplaat willen omdat ik vaak net naast dat kleintje speel, maar er gaat blijkbaar weinig mee mis!
Ik ga hem voorlopig lekker laten zoals ie is. Toch mijn dank voor de adviezen, zo kon ik de voors en tegens beter afwegen :D .

Rolandus
24 juni 2004, 17:12
Hallo allemaal,
Ik heb onlangs mijn slagplaatje verwijderd. Het was er zo een met een tijgerachtig motiefje. Schattig, ik weet het, maar geen gezicht natuurlijk!

Nu wil ik een nieuwe kopen maar dan niet zo'n hele dikke, die eigenlijk gemaakt zijn voor electrische gitaren. Bij voxhumana ben ik geweest maar die zijn veel te dik. Bovendien hadden ze niet veel keus.

Heeft iemand een tip waar ik ze kan kopen en dan bedoel ik eigenlijk zo'n plaatje van 20 bij 30 cm. Dus niet die reeds uitgesneden slagplaatjes voor een Taylor ofzo. Ik hoor het graag.
Doei doei Rolandus.

Rolandus
24 juni 2004, 17:12
Hallo allemaal,
Ik heb onlangs mijn slagplaatje verwijderd. Het was er zo een met een tijgerachtig motiefje. Schattig, ik weet het, maar geen gezicht natuurlijk!

Nu wil ik een nieuwe kopen maar dan niet zo'n hele dikke, die eigenlijk gemaakt zijn voor electrische gitaren. Bij voxhumana ben ik geweest maar die zijn veel te dik. Bovendien hadden ze niet veel keus.

Heeft iemand een tip waar ik ze kan kopen en dan bedoel ik eigenlijk zo'n plaatje van 20 bij 30 cm. Dus niet die reeds uitgesneden slagplaatjes voor een Taylor ofzo. Ik hoor het graag.
Doei doei Rolandus.