PDA

View Full Version : Buizenvraagje voor de Mesa kenners



lagwagon_81
3 juni 2004, 23:15
Ik weet het op het moment even allemaal niet meer.
Ik moet nodig mijn buizen vervangen van m'n Mesa Boogie .50 Caliber. Nu zitten er nog Sovtek buizen in en ik wil alles vervangen voor JJ buizen. Maar de een zegt je moet je versterker laten biassen en de ander zegt weer dit is niet nodig want mesa heeft een fixed bias. Maar wat is nu waar :???:

Michael AE
3 juni 2004, 23:57
Mesa heeft inderdaad een fixed bias. Dit wil zeggen dat je de bias niet kan afstellen en je buizen dus moet aanpassen aan je verterker. Dit is geen probleem, echter je moet iemand hebben die weet waar hij over praat. Ik kan je www.eurotubes.com van harte aanbevelen. Bob weet waar hij over praat en is bereid je uitgebreid te helpen. Hij weet ook precies wat de sterke en zwakke punten van je amp zijn en wat voor een buizen je amp nodig heeft om het beste te klinken.

Een biaspotmeter is echter niet heel duur en is altijd aan te raden. Laat dit wel doen bij een goede amptech, maar dat is natuurlijk vanzelfsprekend.

lennartengel
4 juni 2004, 11:26
Ik heb kort geleden ook een thread geopend over dit onderwerp: Waar kan ik JJ buizen kopen? Staat ergens onderaan. Gaat ook over een mesa en iedereen blijft elkaar tegen spreken :( Wel biassen niet biasen etc etc

Ik heb ervoor gekozen om toch maar buizen te bestellen bij eurotubes, ervan uitgaande dat ie echt weet waar ie 't over heeft... En hij is ook redelijk goedkoop!

jw009
4 juni 2004, 11:58
Ik heb ook goede ervaringen met eurotubes, zoals ik als de threat van lennartengel heb gezegt.

Antal
4 juni 2004, 14:20
Ik heb kort geleden ook een thread geopend over dit onderwerp: Waar kan ik JJ buizen kopen? Staat ergens onderaan. Gaat ook over een mesa en iedereen blijft elkaar tegen spreken :( Wel biassen niet biasen etc etc

Je hebt gewoon 2 mogelijkheden:

1. Je past de buizen aan aan de amp. Je koopt dus mesa buizen met dezelfde waarde als die je er nu in hebt. Bij mesa hebben de buizen een bepaalde bias-klasse. Dan kun je ze gewoon zelf vervangen.

2. Je past de amp aan aan de buizen. Je koopt dan gewwon de buizen die je wilt hebben. Je moet dan alleen een biaspotmeter laten instaleren. In dat geval kan ik je Dr. Tube (www.drtube.nl) in Rotterdam aanbevelen.

Men spreekt elkaar in jouw ogen misschien tegen omdat er meerdere opties zijn.

Michael AE
4 juni 2004, 16:25
Ik heb kort geleden ook een thread geopend over dit onderwerp: Waar kan ik JJ buizen kopen? Staat ergens onderaan. Gaat ook over een mesa en iedereen blijft elkaar tegen spreken :( Wel biassen niet biasen etc etc

Je hebt gewoon 2 mogelijkheden:

1. Je past de buizen aan aan de amp. Je koopt dus mesa buizen met dezelfde waarde als die je er nu in hebt. Bij mesa hebben de buizen een bepaalde bias-klasse. Dan kun je ze gewoon zelf vervangen.

2. Je past de amp aan aan de buizen. Je koopt dan gewwon de buizen die je wilt hebben. Je moet dan alleen een biaspotmeter laten instaleren. In dat geval kan ik je Dr. Tube (www.drtube.nl) in Rotterdam aanbevelen.

Men spreekt elkaar in jouw ogen misschien tegen omdat er meerdere opties zijn.

Mag ik toevoegen aan punt 1 dat je niet perse mesa buizen hoeft te kopen? Elk merk buizen is geschikt, mits ze de juiste biaswaarde hebben. Vandaar dat ik Bob van Eurotubes aanraad, die weet dat allemaal precies en kan je goed helpen.

lagwagon_81
5 juni 2004, 20:07
Ik heb mijn buizen ook op advies gekocht van Bob van Eurotubes, maar ik heb ze niet bij hem besteld.

Maar lennartengel, heb jij je buizen dan wel of niet laten biassen?
Ik zit natuurlijk ook nog met het probleem dat er nu Sovteks in zitten en ik denk niet dat deze dezelfde bias-klasse als JJ hebben, ook al weet ik er weinig vanaf.

lennartengel
6 juni 2004, 09:32
Die bob van eurotubes heeft me uitgelegd dat de fixed bias van boogie redelijk koud staat afgesteld. Hij meet alle buizen die hij heeft door en vervolgens matched hij de buizen voor je huidige amp. Zoals antal heeft uitgelegd,

Je hebt gewoon 2 mogelijkheden: 1. Je past de buizen ... zelf vervangen.

Ik ga dus gewoon die buizen van bob erin prikken en vertrouw er dan maar op dat die bob ook echt alles doormeet en verstand van zaken heeft.

lagwagon_81
6 juni 2004, 12:20
Het blijft moeilijk :-(
Ik heb m'n versterker 2e hands gekocht en de vorige eigenaar heeft er dus ook zomaar Sovtek buizen in gezet want ik zie geen biaspotmeter.
Ik ga het hele zaakje maar gewoon vervangen en klinkt het niet lekker dan kan ik ze altijd nog laten biassen neem ik aan.
Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.

Nocki
6 juni 2004, 12:55
het is inderdaad een heel verhaal altijd.
jj/bob/eurotbes is iemand met verstand. en zal je niet afzetten.

mesa heeft een fixed bias en je moet altijd zoeken naar buizen met een bepaalde waarde. stel (ik zeg stel) dat je buizen een waarde kan geven van 1 tot 10. en je hebt een versterker die vraagt om waarde 4 dan kan je alleen waarde 4 er in doen. mischien 3 of 5 maar dat loopt toc niet zo lekker. stel dat je die waarde kan aanpassen op je amp. dan kan je elke buis erin hangen. van elke waarde. dat lijkt leuk maar in principe moet je elke keer als je andere buizen erin hangt de waarde afstellen. wat een hoop mensen doen is dan (koch doet dit) een bepaalde waarde instellen op de bias en voortaan de buiozen uitzoeken met die waarde en die verkopen als verangings setjes. zodoende hoef je niet steeds de bias te veranderen. is het een beetje duidelijk???

NOcki

Nocki
6 juni 2004, 12:58
oja... nu nog even je vraag beantwoorden. je hebt dnek ik el84 buizen. er kan idd een groot verschill in ziten welke buizen je neemt. ik heb verschillende el84 amps van mesa gehad en ooit uit een oude telefunkenradio een telefunken buis gehaald. die erbij gedouwd en het eluid werd opeens fantastisch...
heerlijk.

maar met die el84 buizen kan je niet echt fout gaan. maar met de goede buizen gaan ze wel goed klinken. mesa zet de waardes altijd vrij koud en dat is jammer. advies is dus wel even je amp te laten modden zodat de bias afgesteld kan worden. dan kan je de bias perfect afstellen en heb je het beste geluid. ik zou het eigen lijk oook eens moeten laten doen met mn mark IV

Nocki

PeeVee
14 juni 2004, 17:44
Maar de een zegt je moet je versterker laten biassen en de ander zegt weer dit is niet nodig want mesa heeft een fixed bias. Maar wat is nu waar :???:

Bij vervangen van de buizen moet je de eindbuizen wel laten biassen ja. In de meeste gevallen hoeft e.e.a. maar een beetje bijgesteld te worden, maar het is toch goed om het even te (laten) corrigeren. Te koud afgestelde buizen klinken steriel en dun, te heet afgestelde buizen klinken te gek, maar gaan niet erg lang mee.

"Fixed bias" is de manier van biassen en wil niet zeggen dat je de buizen niet hoeft te biassen maar wil zeggen dat je de buizen biassed middels een vaste negatieve spanning op het stuurrooster. Dat is zeg maar een "rem" op de buis, in rust moet er immers niet de volle stroom gaan lopen (tenminste, in een klasse A/B push-pull eindtrap niet). De kathode van de eindbuis ligt dan (logischerwijs) aan aarde, het stuurrooster is dan dus negatief t.o.v. kathode.

Een andere manier om de rustroom (zie het als "stationair") in te stellen (= biassen) is middels een weerstand aan de kathode die naar aarde gaat. Wanneer er stroom door de buis gaat lopen, loopt er dus stroom door de weerstand en zal er spanning over vallen. Betekent dat de kathode zelf enigszins positief is t.o.v. aarde en het stuurrooster heeft een referentie naar 0 dus heb je een (relatief gezien) soortgelijke situatie waarbij stuurrooster (0) negatief is t.o.v. de kathode (positief). Absoluut gezien dus niet, maar aangezien de plaat zo'n hoge spanning heeft een kniesoor die daar op let.

Het aardige van deze manier van biassen is dat het inderdaad "selfbiassing" werkt; hoe meer stroom er gaat lopen in de buis, des te meer spanning er over kathodeweerstand zal vallen en des te positiever de kathdode dus wordt. Hoe positiever de kathode wordt, hoe meer de stroom zal worden "afgeremd". In het theoretische geval dat kathode even positief wordt als anode en zal er dus helemaal geen stroom lopen. M.a.w. als de buis heel hard moet werken zal hij zichzelf af gaan remmen, het omgekeerd geldt ook, hoe rustiger de buis het krijgt, hoe meer hij zichzelf zal versterken. En wat beschrijf ik nu?! Juist, dat is precies wat compressie inhoudt en da's dus ook één van de voordelen van kathode biassed.

Laat je buizen vervangen door een tech in de buurt (en niet bij zomaar een muziekzaak) en vraag of ze gelijk biassen en evt. even nakijken. Tal van bekende en minder bekende techs in omg. Tongeren (B), Eindhoven, Utrecht, omg. Arnhem (meerdere).

PeeVee
14 juni 2004, 17:49
Mesa heeft inderdaad een fixed bias. Dit wil zeggen dat je de bias niet kan afstellen en je buizen dus moet aanpassen aan je verterker.
Nee dus, meest gelezen misverstand!

Het zegt iets over hoe de ruststroom van eindbuizen wordt ingesteld, als dat middels een vaste negatieve voorspanning gebeurt is het een fixed bias circuit. Het heeft niets te maken met het feit of je het kunt instellen of niet.

Sommige amps b.v. blackface Fenders hebben een afstelpotje voor bias level (voor alle buizen), latere Fender amps hebben geen level maar alleen balance regeling, ik heb ook amps gezien met twee pots; level en balans, maar ook met 2 potjes per "kant" (1 of 2 buizen per kant) en zelfs met één potje per individuele buis. Oja... ook amps zonder potje, gewoon vaste weerstand (b.v. 90's en huidige Fender amps).

Michael AE
14 juni 2004, 19:42
Okay, ik snap het. Bedankt voor het rechtzetten van dit misverstand. :)