PDA

View Full Version : ehhh....wie is er nu eigenlijk wel blij met zijn stagg?



maarten=okee
3 juni 2004, 18:03
hallo daar.
mijn neefje van 16 belde mij net op om te zeggen dat hij een nieuwe elek. gitaar heeft gekocht.

trrrrrring (analoge bel :razz: )
ik: met Maarten
neefje: he hallo met Marcel
ik: alles goed?
neefje: ik heb net mijn 1e elec. gitaar gekocht (hoi hoi hoi)
ik: joh wat is het voor een merk?
neefje: een stagg (hiep hiep hoera)
ik: oei daar krijg je nog spijt van.

zo ging het nog wel eventjes een half uurtje door om hem uit te leggen dat stagg een miskoop is.
aan de andere kant dacht ik ook weet van: tsja...het is zn eerste gitaar en hij heeft al zijn zuurverdiende krantenwijk centjes bij elkaar moeten leggen om een grote aankoop (voor hem dan) van 120 euro te kunnen kopen.
hij is helemaal in de wolken van zijn stagg.
wie is er nog meer tevreden met zijn stagg?

A3
4 juni 2004, 10:03
Ik heb een akoestische gitaar van stagg.
Ik speel er bijna nooit op, speel liever elektrisch maar ik vind de gitaar goed spelen en klinken, alleen de afwerking trekt op niks, maar dat stoort me niet. ik kan me wel voorstellen dat iemand die echt verstand heeft van akoestische gitaren het niks vindt, maar voor de barbecues en kampeervakanties is het voor mij goed genoeg.

Kjiratsiekoedel
4 juni 2004, 10:18
is voor beginners best hoor. er zal overigens best wel voor hetzelfde geld beter spul te vinden zijn (2e hands!!!).

men is hier gewoon verwend met spullen&ervaring en weet wat men NU zou kopen als 1e gitaar. maar toen de 1e gitaar ooit was gekocht wist men er ook nog niet veel vanaf. bla...bla...bla

Harry
4 juni 2004, 10:41
laat dat jochie lekker blij zijn met zijn stagg. Als ie nu al afgezeken wordt heeft ie er ech niet langer plezier van.
Op mijn eerste elektrische gitaar stond niet eens een merk, alleen 'made in Korea', en begin jaren '80 bouwden ze daar echt niet de beste spullen. En toch jaren mee in kroegen gestaan.

Bins
4 juni 2004, 11:54
Ja, ik vind het een beetje lullig... Die gast is hartstikke blij met zijn aankoop, en dan ga je meteen negatief doen. Volgens mij is een stagg als beginners gitaar echt zo erg niet, alleen zal die jongen dat nu wel gaan denken, omdat jij dat zegt.

telecastermaster
4 juni 2004, 12:54
Ja, ik vind het een beetje lullig... Die gast is hartstikke blij met zijn aankoop, en dan ga je meteen negatief doen. Volgens mij is een stagg als beginners gitaar echt zo erg niet, alleen zal die jongen dat nu wel gaan denken, omdat jij dat zegt.

+1

Bedenk ook de kwaliteit van beginners gitaren de laatste 2 decennia erg gestegen. Het is niet top-notch, maar er valt goed op te spelen, zeker voor een beginner.

Shaggy
4 juni 2004, 12:55
Stagg maakt gewoon baggerbakken maar voor iemand die net gaat beginnen is het toch leuk .. niemand komt mij vertellen dat ze op een gitaar zijn begonnen van 2500 euro.

Die jongen heeft gespaard en koopt zelf zijn gitaar .. dat is de juiste weg om te beginnen. Als je een gitaar krijgt van mammie ben je nog lang niet zo blij als dat je er zelf voor hebt moeten zwoegen

dus volgende keer een beetje relaxed doen, jerk off :evil:

Megadeth
4 juni 2004, 12:56
Als je begint met spelen maakt t toch geen reet uit wat voor gitaar je hebt, want het verschil in tone en bespeelbaarheid merk je pas als je op een duurdere gitaar hebt gespeeld. Het is meer belngrijk dat je blij ben t met de gitaar die je hebt, dan blijf je gemotiveerd!

MazeMouse
4 juni 2004, 13:31
maar voor de barbecues
Ze branden inderdaad prima 8-)

Anyway, tot nu toe alle staggs die ik heb mogen bespelen kwam een geluid uit om te huilen. En het enige kippenvel dat een goede gitarist op een stagg mij weet te geven is omdat dat ding zo gruwelijk slecht klinkt.

Ik heb tot nu toe op alle staggs 1 ding aan kunnen merken en dat was het afschuwelijke geluid dat eruit komt. Afwerking enzo was het opzich allemaal nog best goed te pruimen tot je erop ging spelen. Hij speelt enorm licht maar het geluid..... KATTENGEJANK! En ik moet de eerste stagg die dat niet heeft nog tegenkomen.

bat
4 juni 2004, 13:48
Welke hobby je ook hebt, merk ik, het maakt niet uit: de meer ervaren beoefenaars ervan vinden dat je als beginner niet kunt beginnen op goedkoop spul.

Wat een arrogantie.

In eerste instantie gaat het erom dat iemand die net begint lol in zijn hobby heeft. Als hij/zij een gitaar van 120 euro werelds vindt, wie ben je als meer ervaren gitarist dan om die gitaar af te kraken? Hoe zou jij het vinden als Eric Clapton langs zou komen en jou dure gitaar af zou kraken met de opmerking "man, die nek is niet eens speciaal voor jou geprofileerd, dat je daar op kunt spelen!" Lekker demotiverend.

De enige reden waarom ik goedkoop spul zou afraden aan beginners is wanneer het een gevaar voor de gezondheid of bij voorbaat al veel ergernis zou opleveren.

Daarom raad ik aan beginnende mountainbikers ook altijd af om zo'n marktplaatsmodelletje van 175 euro te bieden. Een paar keer het bos in en alle onderdelen zijn versleten, of, veel erger, de vork slaat vast op een moment dat je dat echt niet kunt hebben.

Bij gitaren lijkt me dat alles minder aan de orde. De kwaliteit van het oosterse spul is stukken beter geworden. Hooguit dat je na een jaartje spelen het geluid niet meer toereikend vindt of je begint te ergeren aan afstellingsproblemen. Dan koop je tegen die tijd iets beters.

Oftewel: mooi dat je neefje blij is met zijn gitaar! En de volgende keer zou je misschien wat opbouwender kritiek kunnen leveren dan zijn aankoop meteen af te kraken. Bijvoorbeeld hem aanbieden een keertje met hem te spelen, te helpen bij het voor de eerste keer vervangen van zijn snaren, dat soort dingen.

Laurens314
4 juni 2004, 14:57
Tja, heb zelf geen Stagg (noch geprobeerd). Qua el. gitaar heb ik een 2de hands Charvel, speel een paar uur per week erop. Heb niks om mee te vergelijken, maar volgens mij zuigen de PUs behoorlijk, maar, dat is het punt niet aangezien ik meestal unplugged speel (geen geklooi met kabels, etc).

Naar mijn mening, zolang de gitaar bruikbaar is (dwz geen krommer hals, redelijke action, enz. ) is het een prima leer instrument. Ik wens je neef in ieder geval veel speel plezier. Hij altijd nog een betere gitaar kopen. Maar om een aantal jaar ekstra te sparen voor een 400euro Epiphone/ Fender/ whatever, daar leert 'ie geen gitaar spelen van...

P.S. Ben nu op zoek voor een nieuwe el. gitaar, maar waarschijnelijk geen Stagg :)

SilverFoo
4 juni 2004, 15:01
Ik ben begonnen op een amuse :-? . En voor beginners is stagg best wel goed hoor. Ik heb zelf een tijdje een stagg les paul gehad, klonk best wel redelijk (had dan ook dimarzio SD`s ingeplant :razz: ).

zjanke
4 juni 2004, 17:53
Ik heb een stagg, ik heb er zelfs twee 8-) en ben er errug tevreden over. In de ene heeft de kat een keer gezeken (die herkent kwaliteit meteen als ie het ziet :-D ), maar die was na een ritje in de wasmaschine weer als nieuw (niet de kat overigens :razz: ). De andere staat altijd in de buurt als ik speel op mijn acoustische Ibanez.




























Ik ben inderdaad errug tevreden over mijn gitaartas en standaard. De enige Stagg Gitaar die ik in mijn hand heb gehad heb ik maar vlug weer terug gezet. Ik kon onder de aktie door limbodansen :stop:

MazeMouse
4 juni 2004, 17:56
Ik heb een stagg, ik heb er zelfs twee 8-) en ben er errug tevreden over. In de ene heeft de kat een keer gezeken (die herkent kwaliteit meteen als ie het ziet :-D ), maar die was na een ritje in de wasmaschine weer als nieuw (niet de kat overigens :razz: ). De andere staat altijd in de buurt als ik speel op mijn acoustische Ibanez.




























Ik ben inderdaad errug tevreden over mijn gitaartas en standaard. De enige Stagg Gitaar die ik in mijn hand heb gehad heb ik maar vlug weer terug gezet. Ik kon onder de aktie door limbodansen :stop:


*pist bijna in zijn broek van het lachen* :-D

floyd
5 juni 2004, 16:04
mijn stagg strat is mijn eerste gitaar dus ben er best blij mee!
Maar kwaliteit , sommige schroefen van de slagplaat waren al dolgedraaid in het hout toen die uit de doos kwam....

Maar ik heb nog nooit op een echte fender gespeeld dus weet ik nog niet dat stagg mischien ongeloofelijk slecht is :razz:

Mitch
5 juni 2004, 16:18
En jij noemt jezelf "maarten=okee" :-?

Kindervriend.

Ga een cursus "tactvol omgaan met mijn medemens" volgen, praten we daarna verder over Stagg.

kokteejl
5 juni 2004, 16:36
ik weet nog goed, toen ik men epi kocht, ik zei: kan ik die stagg opbergen
maar eigelijk ben ik er weer op beginnen spelen en vindt ik dat dor, droog geluid best cool :razz:

stringer
5 juni 2004, 22:14
Ik ebn ooit begonnen op een KINOr. Dat is Japans voor Kutgitaar. In het begin weet je niet beter. Je moet ook niet afgeven op de beginners met een Stagg of een ander pedaalemmermerk, geef in godsnaam af op de zogenaamde muziekzaken die deze rotzooi blijven verkopen aan beginnende gitaristen. Er zijn immers genoeg merken die kwalitatief goede beginnersgitaren leveren. ( Ibanez, Yamaha, LC)
Ik blijf me kapot ergeren aan muziekzaken die containers vol Chinese troep blijven bestellen. Als je dus mensen kent die een gitaar willen kopen, geef die dan een goed advies. Help ze om zeker geen Stagg of aanverwante troep te kopen, zo komen we er tenminste nog ooit vanaf.

NeeraDJ
6 juni 2004, 01:14
.. niemand komt mij vertellen dat ze op een gitaar zijn begonnen van 2500 euro.


Nouja ik ben begonnen op m'n pa's oude Fender '60's of '70's strat, dus dan zal ik de eerste wel zijn. Om het er nog in te wrijven kan ik je zeggen dat ik voordat ik serieus gitaar speelde ook nog een oude acoustische Gibson van de pa van een vriend had bespeeld, dat was een mint condition uit de '50/60's die nu minstens een aantal ruggen zal moeten opbrengen. Volgens mij hebben ze 'm nog, zal weer eens langs moeten gaan :razz:

Oh ja, na m'n eerste 7/8 maanden spelen kreeg ik ook een Gibson Les Paul Deluxe 1976 refinished, mijn eerste eigen gitaar overigens. Foto's zijn te zien op m'n webshots (oh wat ben ik gemeen :-D)

MuNKeY
6 juni 2004, 04:23
mijn eerste gitaar was een strat van "SIXT"

best fijn dingetje

birt
6 juni 2004, 09:25
de mijne was goedkoper dan menige stagg :D
een Hora model 'iris' superstrat uit transsylvanie :P
nieuwprijs is 103 dollar
hij speelde wel beter dan een aantal staggs die ik geprobeerd heb, alleen de 2 singlecoils waren rot, de humbucker was een passieve hum met een enorme output, goed als punkgitaar

ReinoutV
6 juni 2004, 10:42
De pianist/gitarist uit mijn band wilde er ook bij gaan bassen (wle in een andere band natuurlijk :)). Hij heeft toen zo'n Sagg Fusionbass gekocht maar daar is maar weinig mis mee. Er zit een best leuk geluid in en hij speelt ook best aardig. Alleen de actie is niet perfect af te stellen, maar wat wil je voor nog geen 150 euro.

Jullie flamen zo op die Stagg gitaren, maar ik weet zeker dat de helft van jullie nog niet eens zo'n ding in handen heeft gehad. Die Yamaha/Ibanez instapgitaren zijn wel al gauw 3 keer zo duur. Vind je het gek dat die bheter in elkaar zitten? Stagg is een prima merk om mee te beginnen. Ook als je niet helemaal zeker bent of je wel met gitaarspelen door wil gaan, voor 120 euro kun je je geen grote buil vallen.

munkie
6 juni 2004, 12:01
Ik vind als ouwe l*l dat ook een beginner een fatsoenlijk instrument moet hebben. Een gitaar die zwaar speelt, aanloopt, voortdurend ontstemt en voor geen meter klinkt is niet echt motiverend. De aankomende jonge gitaarheld stort zich dan maar weer op zijn Playstation...
Ik zie de laatste jaren veel gitaren in winkels hangen die er prachtig uitzien en mooi zijn afgewerkt. Als je er op gaat spelen en je bekijkt ze kritisch dan blijkt vaak dat er geen kwaliteit onder zit. Mooie fineerlaagjes met spaanplaat eronder dus.
Maar misschien is het de leeftijd wel, was die Morris Les Paul kopie destijds nou echt zo goed als ik me herinner? :wink:

Groetjes Freek.

kokteejl
6 juni 2004, 12:31
Mijn stagg ontstemde niet zo vaak hoor...en de actie was bij mij eigenlijk wél goed af te stellen (niet echt de-motiverend dus ;) dat lag eerder aan mezelf en men versterkertje)

Javaca
6 juni 2004, 12:46
Ik vind als ouwe l*l dat ook een beginner een fatsoenlijk instrument moet hebben. Een gitaar die zwaar speelt, aanloopt, voortdurend ontstemt en voor geen meter klinkt is niet echt motiverend. De aankomende jonge gitaarheld stort zich dan maar weer op zijn Playstation...

Zo ben ik begonnen.

Op een Suzuki uit de jaren '30 met een enorm dikke (licht kromme) hals, vierkante frets, een mensuur van een eiersnijder en constante ontstemming.

And I still love this baby 8-)


O ja ik heb geen Palystation

Tonic
8 juni 2004, 16:08
ik heb zelf een stagg gekocht voor 25,- eurotjes, best leuk om mee te spelen.

Klinkt ook lekker bluesy :soul:

MazeMouse
8 juni 2004, 21:00
Klinkt ook lekker bluesy :soul:
Dat is ook een manier om 'om te janken' te zeggen :D