PDA

View Full Version : 4x12 bezitters hoe doen jullie dat live



PluueeR
3 juni 2004, 08:52
Heren 4x12 bezitters. Ik heb een Marshall JCM 800 met een top. Als ik live speel heb ik vaak last dat ik mezelf niet zo goed kan horen. Dit komt door de gesloten achterkant waardoor je jezelf heel goed hoort recht voor de speakers met je hoofd. Maar als je ervoor staat, en je drummer en bassist zijn lekker enthousiast bezig. Dan hoor ik mezelf niet zo goed.

Ik zet de half stack vaak al op de flightcase van mijn top. Waardoor ie zo'n 30 cm hoger komt te staan. Dit helpt al iets. Ik heb liever geen gitaar over mijn monitor om dat ik weleens problemen heb gehad dat het over de monitor "vals" klonk terwijl het uit mijn speaker wel goed klonk. Zal wel iets met fase te maken hebben. Zetten jullie je half stack gewoon op de grond en dan veel over de monitor of just heel hoog.

Wat ik nu nog weleens doe is mijn Marshall doorlussen naar me Fender combo en die als monitor gebruiken, dat werkt wel heel goed.

Maar goed, hoe doen jullie dat?

yhcmarc
4 juni 2004, 10:37
gewoon hard zetten ;)

maar ik heb het ook vaak hoor met mijn 800 ... als hij op de grond staat gaat het meer onder je door ofzo, maar ik vind het ook niet zo onwijs als dat ding de hele tijd in mijn gezicht staat te blazen. Ik ben het onderhand wel zo gewend om te spelen zondaer dat ik mezelf goed hoor .. gewoon goed je drummer volgen en er is niks aan het handje ..

Marc

schwantz
4 juni 2004, 10:57
hee grappig, dat probleem ken ik ook wel een beetje. Inderdaad scheelt het een hoop de speakerkast wat hoger te zetten, maar pas wel op voor je oren!! :o
optie 2 is, als je geld over hebt, een extra kast te kopen, dan kun je en je benen en je hoofd wegblazen, hahaha. ik wil van mijn tsl ook nog eens een full stack maken. ROCK!! 8-)

Baker
4 juni 2004, 11:26
Als je een mashall jcm 800 + 4x12 niet kunt horen dan doe je echt iets niet goed...

Jezelf niet kunnen horen op het podium is een bekend probleem... de oorzaak wordt vaak in de verkeerde hoek gezocht. zie het vorige antwoord "gewoon harder zetten...."

Mijn voorstel is: laat de rest van de band ZACHTER spelen.

Bluesbreaker
4 juni 2004, 11:38
Mijn voorstel is: laat de rest van de band ZACHTER spelen.

Maar dan blijft het probleem, de rest van de band wil zichzelf ook horen :D

yhcmarc
4 juni 2004, 11:43
Mijn voorstel is: laat de rest van de band ZACHTER spelen.

uhuh .. ik zal de volgende keer vragen of de drummer de volumeknop van zijn drumkit was lager wilt zetten ...

en verder, een 2e 4x12 is ook wel ok, doe ik ook vaak ja. Gewoon nog een kast erop. En andere maar niet , uiteindelijk gaat het om het totaal geluid in de zaal, en niet per definitie om je eigen geluid op het podium ..

Baker
4 juni 2004, 16:25
ik weet dat het een beetje belachelijk klinkt: je kunt je zelf niet horen, dus ga maar zachter spelen........ :-?

Maar ja, wij hebben hier met onze band ZOVEEL gekloot mee gehad...
Nooit hadden we een goed podium geluid, en iedereen klaagde dat ie zichzelf niet hoorde. Ook de zanger(s) hadden er last van dat ze zichzelf niet goed door de monitor hoorden.

We hebben vanalles geprobeerd: meer monitoren, duurdere monitoren, exta 2x12 cabs en 4x12 kasten voor de amps... ga zo maar door.

We zijn er nu eindelijk uit hoe het komt:
1)Hoe harder alles staat, hoe chaotischer het geluid wordt, en hoe minder de afzonderlijke componten nog te horen zijn.

2)Als iedereen teveel met zichzelf bezig is, dan overschreeuwt iedereen elkaar!!

Voorbeeld: hee ik hoor mijn gitaar niet zo goed, dus ik zet hem harder,
de andere gitarist denkt ineens: hee wat staat zijn gitaar hard! ik hoor mezelf nu niet meer, ik zet hem maar harder! waardoor de drummer denkt: tering wat gaan die lui hard ! ik moet harder meppen! etc etc.

Probeer met elkaar een lekker geluid te krijgen. Natuurlijk zit er op een drumstel geen volume knop, dat weet ik ook wel. Maar toch kan de drummer zich een beetje inhouden! Is meteen beter voor de dynamiek in het totaalgeluid.

Echt waar probeer het gewoon es uit voor gein!
Draai alle amps (ook de bas) met 40% terug, en laat de drummer wat zachter meppen. Je zult merken dat het een wereld van verschil is!!
Ik weet ook wel dat hard lekker rockt, dus helemaal zacht hoeft ook niet, maar probeer een compromis te vinden. (waarbij de drums waarschijnlijk het grootste struikelblok zal zijn)

Tenslotte,
1)wat je altijd kunt doen is het volgende:
draai wat meer mid in je geluid. Veel vinden dat niet mooi, maar het is juist mid wat je geluid goed laat doorkomen.

2) Een beetje afstand nemen van het drumstel doet ook wonderen.
Ik bedoel, er wat verder vanaf gaan staan. Dit geldt trouwens ook voor je amp.

Michael AE
4 juni 2004, 16:34
Ik ben het voor een groot gedeelte met mbakker75 eens, maar toch heeft in mijn opinie een drummer een bepaald volume nodig om goed te klinken. Ik ben ook geluidstech en ik heb vaak genoeg situaties meegemaakt waar de drummer dusdanig "zacht" speelt, dat ik er gewoon geen goed geluid uit kan krijgen. Dit heeft voor een groot gedeelte ook met het drumstel te maken en de ruimte waarin hij staat, maar het grootste probleem ervaar ik altijd met drummers die hun drumstel aaien en bijv geen rimshots op hun snare slaan. Ook klinkt een buizenbak vaak mooier als hij een beetje open staat.

Ik ben een voorstander van een redelijk luid maar gecontroleerd podiumgeluid, waar de versterkers niet de zaal in, maar het podium op gericht staan. Het geluid dusdanig afstellen dat iedereen zichzelf hoort is een kwestie van zelfkritiek en ervaring.

Baker
4 juni 2004, 16:40
Het geluid dusdanig afstellen dat iedereen zichzelf hoort is een kwestie van zelfkritiek en ervaring.

en zo ist! :cool:

Ik zei al, dat de drums het struikelblok zou zijn.
Het moet natuurlijk ook niet te zacht. Vandaar dat ik zei: vind een compromis!

Even terug naar de beginvraag:
"Ik heb een marshall jcm800 + 4x12 en ik kan mezelf niet horen."
Ik blijf erbij dat dan de oplossing NIET ligt in harder zetten of meer speakers erbij kopen.

Bluesbreaker
4 juni 2004, 16:48
Even terug naar de beginvraag:
"Ik heb een marshall jcm800 + 4x12 en ik kan mezelf niet horen."
Ik blijf erbij dat dan de oplossing NIET ligt in harder zetten of meer speakers erbij kopen.

maar laten we dan ook terug gaan naar de oorzaak:


Dit komt door de gesloten achterkant waardoor je jezelf heel goed hoort recht voor de speakers met je hoofd.

als dit de oorzaak ik kan de oplossing dus wel zijn meer speakers kopen, niet om harder te kunnen ofzo (meer speakers is ook niet harder) maar om de speakers op je eigen "oorhoogte" te kunnen krijgen

andy
4 juni 2004, 16:53
Yep, zachter spelen en dan de boel goed afstellen. En als het te zacht is, dan heel gecontroleerd het volume verder opschroeven.
En mocht dat niet werken, dan moet het cab maar op een verhoging.

Maar nog even over de opstelling op het podium. Hoe wil je dat dan doen in een kleinere zaal, waar je alleen met zangistallatie staat???
Zelf zet ik mijn stack dan iets schuin, maar verder is het natuurlijk goed opletten wat de drummer doet. Maar dat is geloof ik ook al eerder gezegd.

Hempo
4 juni 2004, 17:10
Zachter spelen helpt inderdaad, hou ik zelf (natuurlijk) niet van. We speelden laatst op een feest ergens, en het moest wat zachter dan dat we normaal deden. Ik dacht al: hoe komt het toch dat ik alles zo goed/helder blablaetc. hoor? maar kwam dus omdat we erg zacht speelden. Later op de avond gingen we wel wat harder beukn enzo.

Maar misschien is het ook een idee om je versterker zijwaards te zetten ofzo (bij doorversterking uiteraard). Probeer maar es wat uit. Doe ik meestal wel en heb nooit last van dat ik mezelf niet hoor. misschien sta ik ook wel hard vaak ofzo :)

Als je een wat kleinere kast hebt (fender combo) zou je hem zelfs als monitor kunnen neerzetten, tegen het publiek in.

Tis denk ik kwestie van veel uit proberen enzo

Michael AE
4 juni 2004, 17:25
Het geluid dusdanig afstellen dat iedereen zichzelf hoort is een kwestie van zelfkritiek en ervaring.

en zo ist! :cool:

Ik zei al, dat de drums het struikelblok zou zijn.
Het moet natuurlijk ook niet te zacht. Vandaar dat ik zei: vind een compromis!

Okay, overheen gelezen. Dan zijn we het dus helemaal eens. :D

gerrekat
5 juni 2004, 10:54
Je 4 x 12 Altijd wat hoger zetten dus op jr flightcase oid nou ja en dan gewoon hard genoeg zetten....als het goe is hebben de drummer en bassist dat moeite zichzelf te horen....

yhcmarc
5 juni 2004, 13:41
volume is uiteraard ook geheel afhankelijk van de zaal .. grote zaal -> harder omdat het anders helemaal vervliegt. En 2 kasten is idd een handige oplossing .. het gaat niet zozeer veel harder, maar de spreiding is wel beter, en aangezien er ook een kast hoger staat hoor je jezelf meteen ook een stuk beter.

Iemand zei ook de midknop opendraaien .. dat is absoluut een van de oplossingen, ik heb zelf ook altijd de mid ergens rond de 8 staan en presence rond de 8 staan .. die frequenties zijn gewoon veel beter hoorbaar. Ik heb zelf bv. echt een hekel aan mijn gitaargeluid uit de monitor .. dus heb mijn top vaak wel redelijk (met nadruk op redelijk ) hard staan. Daarnaast laat ik me toch ook vaak leiden door de geluidsman van de zaal, want zoals ik al zei, het totaalgeluid in de zaal is VEEEL belangrijker dan je eigen geluid op het podium.

Over de vraag met een cafe zonder PA / monitors en de drummer .. drumstel een stukje naar voren en de speakerkasten schuin zetten zodat het geluid ook langs de drummer gaat, werkt ideaal. Als dit niet mogelijk is zet ik zelf vaak mijn 2e kast naast of achter de drummer.

gerrekat
5 juni 2004, 13:43
Middentonen moet je nooit wegdraaien dan verzuip je compleet!

Baker
5 juni 2004, 13:55
Daarnaast laat ik me toch ook vaak leiden door de geluidsman van de zaal, want zoals ik al zei, het totaalgeluid in de zaal is VEEEL belangrijker dan je eigen geluid op het podium. .

Op zich heb je gelijk,
Maar eigelijk zie ik het zo. (wie het er niet mee eens is: roep maar!)

Het podium geluid is het belangrijkst: Je moet een dusdanige podium mix maken, dat iedereen elkaar goed hoort. Hierdoor ga je ook lekkerder cq beter spelen. Om dit te bereiken moet alles niet te hard staan. (zoals gezegd)

Als het podium geluid dan goed is, DAN pas kan de het zaalgeluid afgesteld worden. Als je dan een PA+geluidsman hebt, dan doet hij de rest. Heb je geen PA+geluidsman, dan kun je het volume voorzichtig iets opschroeven. Als het zo hard moet dat je elkaar weer niet kunt horen, dan speel je dus in een te grote zaal zonder PA.

Het podiumgeluid is dus het uitgangspunt en moet dus goed zijn!!

Maar goed, in de praktijk werkt het vaak anders. En het blijft gewoon een lastig verhaal. En nogmaals, je hebt wel gelijk hoor dat het er uiteindelijk om gaat hoe het in de zaal klinkt.

andy
5 juni 2004, 14:49
Ik weet niet hoeveel mensen hier veel live ervaring met PA hebben... Maar geloof me, het podium geluid zal altijd tegen vallen. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik de helft van de band niet of nauwelijks hoorde.

Dus sindsdien is het: Gitaar en basversterkers iets schuin, alleen zang over de monitor en de drummer krijgt er nog de gitaar bij. Het is niet altijd even optimaal, maar beter dan een kakafonie van herrie uit je monitors.

yhcmarc
5 juni 2004, 14:56
meer dan genoeg live ervaring met PA .. maar ik laat mijn monitors (zo mogelijk) zowiezo altijd alles uitzetten .. misschien wat zang erin .. en mijn eigen zang .. verder niks .. Ik sta bijna altijd naast de bassist, dus drum en bas hoor ik altijd .. en van de andere gitarist weet ik toch wel wat hij doet, als er iets vreemds gebeurd merk ik het vanzelf wel door de routine dat er iets niet klopt.

urezna
8 juni 2004, 14:00
goede oordoppen kan ook helpen... (ja echt!)

Shaggy
8 juni 2004, 15:37
(wie het er niet mee eens is: roep maar!)

Het podium geluid is het belangrijkst: Je moet een dusdanige podium mix maken, dat iedereen elkaar goed hoort. Hierdoor ga je ook lekkerder cq beter spelen. Om dit te bereiken moet alles niet te hard staan. (zoals gezegd)



Over het eerste ben ik het niet eens met je. Het geluid in de zaal is uiteindelijk wat de publiek hoort en op danst en dat is naar mijn mening veel belangrijker dan het geluidf on stage.
Als je de hele weekend moet optreden, en soms twee keer per dag, dan heb je niet al teveel tijd om de monitoren en versterkers op elkaar af te stemmen en moet je snel je sound instellen en starten met de soundcheck voor de technicus. Als je een lekkere sound hebt op podium ga idd lekkerder spelen in kom je vaker in een trip (momenten waar de dingen uithaalt die je waarschijnlijk op die manier maar een keer in je leven speelt en superwaanzinnig klinkt :D ) Uiteindelijk is altijd zo dat je met PA nooit hard moet spelen omdat dat het geluid in de zaal negatief beinvloed. Dit schijnt een van de moeilijkste dingen te zijn en leer je pas naarmate je veel speelt en semi-professioneel bezig bent. Voor amateurs (in positieve zin van de betekenis) die dus voor de lol spelen is het uiteindelijk ook belangrijk dat zij zelf vooral flink genoten hebben van de gig.

Michael AE
8 juni 2004, 16:18
Als PA man moet ik zeggen dat het podiumgeluid het aller belangrijkste is voor een goed zaalgeluid. Klinkt het op het podium niet, dan klinkt het in de zaal niet. "Shit in, shit out"

Het heeft allemaal met elkaar te maken. Een band met een waardeloos podiumgeluid is voor mij een drama om te mixen. Vaak doe ik dan suggesties, maar die worden altijd teniet gedaan als eigenwijs geouweneel.

Als een band een goed podiumgeluid heeft, dan is het voor mij een kwestie van versterken en gaan. Proffesionele bands weten dit en volgen mijn suggesties vaak op. Zo deed MacAlpine een stuk meer mids in zijn geluid toen ik dat vroeg en werd zijn geluid in de zaal (voor mij, want zaalgeluid is vaak subjectief) ongeloofelijk veel beter. Minder gain wilde hij niet aan geloven, hij vond dat de bespeelbaarheid daardoor verminderde.

Geluidsmensen zijn vaak het mikpunt als het geluid klote is, maar helaas ligt het vaak aan de band zelf. Nog jammerlijker is dat bandjes dat vaak niet beseffen.

Negative K3 fan
8 juni 2004, 17:06
maarja, als je hele goede geluidsmensen hebt weten die vaak wat meer uit een slechte band te halen dan een slechte geluidskerel uit een slechte band. maar je hebt wel gelijk. ik ben trouwens ook van mening dat je als muzikant een zo goed mogelijk geluid richting het publiek wilt hebben, enige kennis en handigheid mbt versterking enzo is dan ook erg belangrijk. Ik help ook vaak bij openbaar school examen muziek bij ons op school en vooral de slechtere bandjes verliezen dat nogal uit het oog, die denken dat ze gitaar kunnen spelen als ze een paar barré akkoorden op een acoustische kunnen, pakken meteen een electrische gitaar en gaan zich dan absoluut niet druk maken omhet één of ander. Extreem vervelend.

Michael AE
8 juni 2004, 17:17
maarja, als je hele goede geluidsmensen hebt weten die vaak wat meer uit een slechte band te halen dan een slechte geluidskerel uit een slechte band.

Inderdaad, mee eens. Mijn punt was echter andersom bedoeld, namelijk dat een slechte geluidsman uit een goede band vaak toch nog een goed geluid weet te toveren. ;)

sash
8 juni 2004, 17:19
Gewoon op de grond en flink hard. Heb er verder nooit last van eigenlijk.

Baker
8 juni 2004, 18:23
Gewoon op de grond en flink hard. Heb er verder nooit last van eigenlijk.

dit druist dus recht in tegen alles wat hiervoor gezegd is..... :-(
Maar goed, als jij er verder geen last van hebt dan ist goed!

Shaggy
8 juni 2004, 18:48
Als PA man moet ik zeggen dat het podiumgeluid het aller belangrijkste is voor een goed zaalgeluid.

Nog jammerlijker is dat bandjes dat vaak niet beseffen.

Het belangrijkste?? Ik zal het nog een keer typen; Het belangrijkste is dat het geluid in de zaal goed is (dat je lekker speelt en een lekker soundje hebt is meegenomen en moet je ook naar streven). Ik ben geen technicus dus als jij zegt dat het geluid on stage bepalend is voor het geluid in de zaal dan is dat jouw wetenschap. 8)

Mijn wetenschap is dat een geluidstechnicus altijd het laatste woord heeft mbt volumebalans en klankkleur.

Helaas is het zo dat er veel slechte mixers rondlopen die beweren dat ze altijd kritiek krijgen zijn over het geluid maar erkennen het zelden..(althans in mijn scene)

Het geluid in zaal is altijd de verantwoordelijkheid van de mixer :)

Michael AE
8 juni 2004, 20:09
Het belangrijkste?? Ik zal het nog een keer typen; Het belangrijkste is dat het geluid in de zaal goed is (dat je lekker speelt en een lekker soundje hebt is meegenomen en moet je ook naar streven).

Ik had jouw stelling al begrepen, ik ben het er alleen volledig mee oneens. Je hoeft het van mij dus niet nog een keer te typen, hoor. :P


Ik ben geen technicus dus als jij zegt dat het geluid on stage bepalend is voor het geluid in de zaal dan is dat jouw wetenschap. 8)

Dat niet alleen een wetenschap, dat is een kwestie van 8 jaar ervaring met P.A. techniek in de professionele scene.


Mijn wetenschap is dat een geluidstechnicus altijd het laatste woord heeft mbt volumebalans en klankkleur.

Hier zit een kern van waarheid in, echter het laatste woord is niet altijd het belangrijkste, alhoewel jij dat misschien denkt. Ik ken geen enkele geluidsman die uit een prut-drumstel een fantastisch geluid kan krijgen.
Als jij hem wel kent, dan zou ik hem gaan managen. Dan komen de dollar's en de euro's bij je aanwaaien. Een instrument heeft van zichzelf een klankkleur. Met een goede EQ kun je frequenties toevoegen of verwijderen, maar de klankkleur veranderd pertinent niet.


Helaas is het zo dat er veel slechte mixers rondlopen die beweren dat ze altijd kritiek krijgen zijn over het geluid maar erkennen het zelden..(althans in mijn scene)

Onzin. Er lopen erg veel goede mixers in Nederland rond. Sterker nog, Nederland staat in Europa erg goed aangeschreven wat technici betreft. Het is alleen zo dat veel bands geen idee hebben hoe een P.A. werkt en dus alle schuld in de schoenen van de geluidsman schuiven. Vaak is het echter de apperatuur, de zaal en het bandje, daar kan een geluidsman niets aan doen. Geluidsmensen zijn geen tovenaars. Bovendien ken ik genoeg bandjes die altijd overal een goed geluid hebben, zonder zelf een geluidsman mee te hebben, behalve als de zaal zo slecht is dat alle bands er klote klinken.


Het geluid in zaal is altijd de verantwoordelijkheid van de mixer :)

M.A.W. als ik een kutbandje moet mixen die op het podium al zaad klinkt en ik krijg er werkelijk geen enkel goed geluid uit, dan is dat mijn verantwoordelijkheid? Dacht het even niet. Een bandje dat slecht is en klinkt zal nooit goed klinken, hoe goed de geluidsman ook is.

Uit jouw betoog kan ik maar 1 conclusie trekken: Jij speelt in een kutband. :razz:

Shaggy
8 juni 2004, 20:44
test

Shaggy
8 juni 2004, 20:44
Nog een meningsverschil erbij in de wereld :-D

De klankkleur is inderdaad niet te veranderen maar hoe een instrument in zijn geheel klinkt wel, vooral als je me DI naar de mixer gaat (met een mic voor de versterker heb je als muzikant meer invloed, zo speel ik dus het liefst alleen komt het soms voor dat je met DI naar de mixer gaat, wich sucks btw :-? ). Slecht geluid is relatief als het gaat om de kleur van de klank. Je kan nl. ook met goedkope instrumenten goed geluid halen en andersom met kwalitatief professionele gear. In een kroeg hoort de gemiddelde bezoeker niet of er met een squire of een fender gespeeld word.

Dit is niet alleen mijn wetenschap, maar ook 10 jaar live ervaring.

De akoestiek van een ruimte is zeker van onvloed maar wordt in mijn oren teveel als excuus gebruikt. Ik wilde de zin al refrasen; Er lopen niet veel slechte mixers, maar;Er lopen veel mixers ... 8)






[quote]Het geluid in zaal is altijd de verantwoordelijkheid van de mixer :)

M.A.W. als ik een kutbandje moet mixen die op het podium al zaad klinkt en ik krijg er werkelijk geen enkel goed geluid uit, dan is dat mijn verantwoordelijkheid? Dacht het even niet. Een bandje dat slecht is en klinkt zal nooit goed klinken, hoe goed de geluidsman ook is.

Uit jouw betoog kan ik maar 1 conclusie trekken: Jij speelt in een kutband. :razz:


Een band dat slecht speelt en goed geluid heeft kom ik ook tegen en heb ik alom respect voor de mixer. :wink:

ik in een kutband? :lol: dan weet ik niet waar de manager de gigs vandaan haalt .. gemiddeld zo'n 70 per jaar

helleke
8 juni 2004, 21:22
Als je een dubbeltje bent op t podium kan de zaalmixer er echt geen kwartje van maken! Of moet ik zeggen 10 eurocent en 25 eurocent? :-D

andy
8 juni 2004, 21:36
FF: Over de discussie tussen Shaggie en Michael.

Ik denk dat Michael bedoelt dat wanneer op het podium de instrumenten niet al te hard staan en redelijk op elkaar afgesteld, dat het dan niet zo moeilijk is om een goeie zaal mix te maken.

Shaggie is het daar vast mee een, maar hem maakt het dan ff niet uit of hij bv een van de andere leden op het podium niet goed hoort. Als het in de zaal maar goed klinkt.
Want het is altijd een andere opstelling op het podium.

Bij mijn laatste gig hoorde ik mezelf ook niet zo goed, maar ik heb het niet gewaagd om de volume knop naar rechts te draaien, omdat de (vrij onervaren) mixers al heel veel moeite hadden om er een goed geluid van te maken.
En ik had al het voorbeeld van de band voor ons, waarvan de helft dacht: Alles op 10 en raggen maar. Je kunt nagaan hoe het ongeveer klonk, een chaos dus.

BramVersteeg
9 juni 2004, 13:10
Volgens mij ligt het erg simpel.

1. Voor het optreden stel je het geluid zo op elkaar af zodat je jezelf en de anderen goed en in een goede balans kunt horen. Vaak enkel zang over monitoren en wat gitaar erbij voor de drummer(mijn mening).
Zo speel je lekkerder en weet je wat er gebeurd. En alles op een zo laag mogelijk geluidsniveau. Zo hard dat het net lekker klinkt.

2. De mixer denkt: 'wat een lekker podiumgeluid' en kan er een mooi zaalgeluid van maken. Als de mixer wat tips heeft is het belangrijk om die op te volgen.

Is het geluid dan nog kut..........dan is het een kut band.

jeroenb
2 juli 2004, 21:59
ik zou de gitaar dus wel op de monitor willen
pus eventueel toets en zang
geen drums (is bullshit staat achter je)
en bas hoef je ook niet
dus waarom niet gewoon jezelf + eventueel de andere gitarist ook?

ieme
3 juli 2004, 09:39
kleine podia speel ik met mijn 2X12 met fender tiltlegs zodat je hem achterover kan kantelen, niets aan de hand!