PDA

View Full Version : inspelen?



ewoud
2 juni 2004, 20:52
hey

ik had even een vraagje, moet je een nieuwe speaker ook eerst inspelen? of kun je hem gelijk aan sluiten en knetterhard blazen?

Negative K3 fan
3 juni 2004, 09:27
je meot ze wel inbreken, aanzetten en een paar maanden knetterhard blazen, gaan ze anders van klinken volgens sommigen.

pimmetje
3 juni 2004, 10:10
Je moet 'm inspelen, maar dat heeft niet te maken met voorzichtig moeten beginnen. Je kan direct voluit hakken en zagen.

Een nieuwe speaker is nog stug en beweegt dus nog minder dan een speaker die al jarenlang regelmatig voluit op z'n flikker heeft gekregen. Het geluid van je speaker zal dus ook veranderen naarmate je 'm losser hebt gespeeld.

Als je een wisselstroom transformatortje met variabele output hebt, dan kan je de speaker ook daarmee losser krijgen. Je moet dan wel ff berekenen hoeveel volt je erdoorheen moet jagen:

- Het vermogen van de speaker delen door 3.
- Doe dit getal maal de impedantie van de speaker (4, 8, of 16).
- Trek de wortel uit het verkregen getal.

Dus bij een 90Watt / 8ohm speaker krijg je:
- 90 / 3 = 30
- 30 * 8 = 240
- wortel uit 240 = 15,49 Volt

En dan laat je je speaker gewoon een dag of zo lekker trillen. Het is wel aan te raden om de speaker uit z'n kast te halen en (met de conus naar boven) in een aparte kamer te leggen. Anders kan je best wel dol worden van dat gezoem :D.

ewoud
3 juni 2004, 18:34
oke bedankt! maar ik hoef dus niet voorzichtig aan te doen hoor ik wel...maar nu vraag ik me af, in welk opzicht veranderd mijn vorm? als ik hem een aantal keren heb gebruikt

pimmetje
3 juni 2004, 19:11
In welk opzicht je vorm verandert????
Minder x-files kijken denk ik :D.

Maar je wilt waarschijnlijk weten wat er precies aan het geluid verandert.
Een oningespeelde speaker klinkt wat stijfjes. Hij pompt nog niet zoals 't zou moeten. Vooral bij laag is dit vaak nog extra 't geval. Strak laag kan lekker zijn als je 't zoekt, maar bij een oningespeelde speaker is 't meer een soort van laag in een dwangbuis.

Naarmate je je speaker los hebt gespeeld, zal je dus iets meer laag krijgen en het laag zal wat vrijer klinken. Dat vrijer klinken zal over het hele geluidsspectrum wel werken.

Niet te veel over in zitten... gewoon een goed aantal uur lekker hard spelen en dan weet je hoe je speaker echt klinkt.

birt
3 juni 2004, 19:57
In welk opzicht je vorm verandert????
Minder x-files kijken denk ik :D.

Maar je wilt waarschijnlijk weten wat er precies aan het geluid verandert.
Een oningespeelde speaker klinkt wat stijfjes. Hij pompt nog niet zoals 't zou moeten. Vooral bij laag is dit vaak nog extra 't geval. Strak laag kan lekker zijn als je 't zoekt, maar bij een oningespeelde speaker is 't meer een soort van laag in een dwangbuis.

Naarmate je je speaker los hebt gespeeld, zal je dus iets meer laag krijgen en het laag zal wat vrijer klinken. Dat vrijer klinken zal over het hele geluidsspectrum wel werken.

Niet te veel over in zitten... gewoon een goed aantal uur lekker hard spelen en dan weet je hoe je speaker echt klinkt.

dit heb ik met mijn greenbacks, ze klinken steeds beter (ze waren nieuw en ze zijn nochtans uit '69 :D )

ewoud
3 juni 2004, 20:56
oke, bedankt! nu kan ik weer met een geurst hart mn nieuwe speakers 'los' blazen :razz:

Bluesbreaker
4 juni 2004, 11:53
ach Ewoud, met jouw muziek hoor je het verschil toch niet :wink:

ewoud
6 juni 2004, 18:52
haha nee, en was het nog leuk bij de jam sessie in 'het centrum' in erica??