PDA

View Full Version : het linkerhand-topic



Hempo
2 juni 2004, 17:04
Hallo,
Ik speel al een tijdje gitaar en ik heb altijd het idee gehad dat ik het beste mijn linker hand op de volgende manier moet houden:
duim achterop de hals, vingers loodrecht op de hals.

Maarrr, gewoon omdat het makkelijker speelt (misschien wel kortetermijn comfort), heb ik het praktisch altijd zo vast:
http://www.justchords.com/guitar/images/hands.jpg
(dit zijn gelukkig niet mijn handen :) )

Wat is nou de beste houding (ook nog enigzins om progressie te boeken) voor je linkerhand? Ik kan me voorstellen dat er een manier is waarop je zo snel mogelijk kan spelen, maar als ik bijvoorbeeld naar Stevie RayVaughn kijk doet ie het net als dat plaatje hierboven.

Of is er geen 'beste' manier en moet iedereen het zelf maar zien.

Barret Wallace
2 juni 2004, 18:02
Tja de ene pro gitarist houdt zen duim over de hals de ander erop de ander erachter maar het klinkt allemaal wel goed.. Gewoon naar jezelf luisteren en je hand zo houden dat het goed klinkt.

hoofd
2 juni 2004, 20:00
zolang de noot maar zuiver klinkt en je geen kramp in je poot krijgt is het goed.

Als ik 's naar me eigen poot kijk tijdens het spelen, doe ik nu ff...., dan is me duim eigenlijk ook constant in beweging, af en toe over de hals heen, af en toe echt recht erachter, ligt er maar net aan hoe me andere vingers staan. 'Vroegah' op les moest ik me duim netjes recht achter op de hals hebben, maar vind ik niet lekker spelen.

Blijepanda
2 juni 2004, 20:02
Tsja, meestal heb ik mijn duim (onbewust) over de hals; dat vind ik dan blijkbaar toch het lekkerste spelen.

schaap
2 juni 2004, 20:09
Dat doet bijna iedereen, is volgens mij ook beter, want bepaalde dingen gaan niet zo gemakkelijk als de duim op 1 plek vast staat. Net zoals je spel moet je duim vloeiend over de hals gaan :cool:

Vai Himself
2 juni 2004, 21:58
hmm mijn oude leraar leerde mij om met de duim idd over de hals te gaan, a la hendrix, zodat je met die duim nog die basnoten kan pakken, maar ik heb het mezelf eigenlijk steeds meer aangeleerd om met de duim achterop de hals te spelen. dan kan ik gecontroleerder spelen, en hoe raar het ook klinkt, beter benden :roll:

Barret Wallace
2 juni 2004, 23:10
naja als iedereen zegt ( including me ) dat je gewoon volgens je eigen gevoel moet spelen heb je natuurlijk ook geen tips en heb je niks aan dit topic :P

Hier is hoe ik het doe:

bij benden: duim over hals
bij diminished licks of andere rare wijde spreiding dingen: vinger achter op het midden van de hals
agressieve vibrato: duim over hals
ballad vibrato: duim net niet erover en net niet in het midden
ba®®é(t) akkoorden: duim achter hals

etc.

schaap
2 juni 2004, 23:23
Damn Barret heeft een beetje een punt (en af en toe vreemde handzettingen blijkbaar :-?)
Het meest kenmerkende bij mij is dat des te hoger ik speel des te verder mn duim omhoog gaat. Als ik op mn hoge E zit te kloten zit ie bijna bovenaan mn hals en bij mn lage E in het midden van mn hals (hij gaat ook alleen maar lager bij echt moeilijke akkoorden of licks met uber-spreiding, dan zit ik bijna onderaan soms :o ) Hij gaat bijna nooit echt op de hals voor bends enzo, maar dat is meer door de kracht die ik in mn vingers heb, tenminste volgens mij doen mensen het om bends makkelijker te maken toch ? Alleen bij akkoorden leg ik em er nog weleens neer, maar waarom weet ik niet, kan ook gemakkelijk zonder.
En tja, niet teveel op focusen, zolang je lekker speelt en je niet echt vast zit kan het niet slecht zijn. En het is niet alsof we allemaal professionals zijn :cool:

Kjiratsiekoedel
2 juni 2004, 23:25
ik heb dat ook, maar ik leer van mijn leraar om de duim erachter te houden. volgens mij geeft dat ook de meest potentie om snelheid te maken, je kan dan beter met de vingertoppen spelen.

Barret Wallace
2 juni 2004, 23:53
ik heb dat ook, maar ik leer van mijn leraar om de duim erachter te houden. volgens mij geeft dat ook de meest potentie om snelheid te maken, je kan dan beter met de vingertoppen spelen.

Yngwie Egosteen houdt zijn duim over de hals en hij is sneller dan het licht..

schaap
2 juni 2004, 23:54
En Angelo weet zelf vermoedelijk niet eens waar die zn duimen houdt :-D

Trocar
3 juni 2004, 00:06
Voor wat het waard is:

Ik geloof dat ik het doe zoals Barret omschreef.

Wat ik merk is dat het niet alleen afhangt van het 'gebruik' van de duim, maar ook van de houding van de pols.

Vandaar de duim achter de hals bij barre-accoorden, anders ligt mijn wijsvinger niet mooi in het verlengde van mijn pols. Dan is mijn pols in een vervelende hoek, zoiets.
Punk-mensen met de gitaar op de knieen krijgen zo'n grote knik in de pols, dat ze barre-accoorden met de duim over de E heen pakken.
(Ok, niet alle punk mensen... niet generaliserend bedoeld enzo).

Negative K3 fan
3 juni 2004, 09:24
ik ben het hier redelijk met barret eens, het hangt er heel erg vanaf wat je speelt, klassiek: altijd duim plat erachter, barrés, powerchords en veel akkoord werk ook. Maar bij iets meer van dat gesoleerd met veel bends erin waar geen extreme spreidingen zijn vereist duim af en toe erover, ik wissel het dan gewoon een beetje af.

conclusie: je 'moet' in staat zijn allebei de manieren te kunnen voor bepaalde doeleinden

Thom TK
3 juni 2004, 14:52
Over het algemeen speel ik op de hoge posities met de rechterduim over de hals; op de lage posities houd ik de duim er vaak achter, omdat ik dan mijn vingers beter kan spreiden.

defecto
3 juni 2004, 18:57
Hier ook zo. Lage posities achter op de hals en hoge posities met de duim erop/erover. Hoewel het niet altijd zo is.. als ik bij de lage snaren moet op de 15e fret ofzo. Die doe ik niet met me duim omdat ik dat kut vindt.. Maar gewoon spelen zoals je het lekker vind spelen. Je kunt het dus eigenlijk niet verkeerd doen zegmaar.. 8)