PDA

View Full Version : Fender Jazzbas Highway 1



soapwater
2 juni 2004, 10:32
Ik heb nu een Jazzbas replica en buiten alle verwachtingen valt dat ding enorm mee qua klank, afstelling en bespeelbaarheid. Maar, het is tijd voor verbetering en nu wil ik een nieuwe bas kopen. Ik denk dat ik wel bij de Jazzbas blijf. De squier of de mexicaanse reeks zouden niet echt een enorme verbetering zijn, of wel?!
Nu is de vraag: "wat zijn de verschillen tussen de Highway1-reeks en de American-reeks van Fender" (qua bassen dan hé)

Greetz

bassopotmus
6 juni 2004, 11:08
stjah Highways, heb er wat gespeeld en vind ze nou zon typisch "laten we een gat dichten" bass. Want het zit tussen een goede mexicaan (dure serie van 900€ classic bv.) en de amerikanen. En wat mij betreft krijg je zeer weinig extra's tegenover een goede mexicaan. Ze claimen dan amerikaanse onderdelen te gebruiken enzo, maar mexicanen maken dus ook gebruik van amerikaanse onderdelen, alleen worden ze assembleerd door mexicanen, dacht ook gelakt,...

Ik zie het zo een amerikaan is beter afgewerkt maar is wat mij beteft wat te steriel kwa sound ( puur mijn smaak) de afwerking is ( voor Fender begrippen) heel erg goed. Als je dan een wat goedkopere bass wilt koop dan een mexicaanse en doe er betere pup's in ofzo

iglo
6 juni 2004, 16:51
helemaal mee eens...

vandaag een HW1, een MIA en een MIA percission-V (gaaf!!!) aangevoeld...

moet eerlijk zeggen dat ik weinig verschil hoor en voel tussen de mex en de h.way...
koop dan idd de goedkoopste en doe'r een leuke brug en element op.

soapwater
6 juni 2004, 21:45
Ik heb m'n oog ook laten vallen op een OLP MM2, aijn dit goeie basjes, of eerder een instapmodelletje? Een Musicman Stingray is net dat ietsie-pietsie boven m'n budget...

soapwater
6 juni 2004, 22:55
Ik heb m'n oog ook laten vallen op een OLP MM2, aijn dit goeie basjes, of eerder een instapmodelletje? Een Musicman Stingray is net dat ietsie-pietsie boven m'n budget...

En stel dat ik dan toch voor de Jazzbas (maxicaan) zou gaan, welke pickups kan ik er dan best insteken? Genre is rock-punkrock (beetje allround)... ik ben al eens op de website van seymour duncan gaan kijken, maar ik heb er niet echt een idee van wat geschikt kan zijn, en wat het kost.
Aan de kenners om me te helpen :razz:

Greetz

Bazz
7 juni 2004, 07:40
quarterpounders van seymour duncan!
Die heeft hoppus ook in zijn fender zitten, het p-element klinkt in ieder geval super, dan zal de jazz ook wel goed zijn!
Ik heb het trouwens nooit gehoord, gebied de eerlijkheid mij te zeggen :oops:

pseek
7 juni 2004, 09:52
Als je toch punkrock speelt zou ik gelijk voor de Mark Hoppus gaan. Nu 500 euro bij de feedback. Ik speel er zelf ook op en er zit een goede brug (STB) en goede elementen op. Het enige nadeel is dat er maar 1 geluid in zit. Daarom heb ik ook nog een J-bass (P-J setup) en verscheidene effecten.
De kosten voor SPB zijn 80, voor SJB 70 en STK-J 90. (bij feedback)
Hopelijk heb je er wat aan. Groeten kees

Shaggy
7 juni 2004, 11:03
Misschien moet je eens kijken naar yamaha. Ze maken in dezelfde prijsklasse vaak betere basgitaren dan hun concurrenten. Stingray's klinken wel funky maar zijn niet echt veelzijdig itt yamaha

MazeMouse
7 juni 2004, 11:16
Mijn OLP MM3 red zich toch anders prima in al het metal-geweld waar ik em altijd in stort :D
De Yamaha waar ik em naast heb gezet bij het testen mag bang worden van de scheur die ik uit de stingray weet te trekken. De output van dat toch nog steeds passieve element is gewoon focking eng hoog.
En dan iedere zondagavond lekker weer softrock spelen.
Dus veelzijdig issie opzich wel aangezien ik em niet eens gebruik waarvoor de stingrays bekend staan en dat is veel slappen/poppen :)

bassopotmus
7 juni 2004, 14:50
ik hoor 3 verschillende dingen en keus is echt 3 verschillende bassen.
Waarom vertel je niet je muziek smaak en welk geluid je zoekt wat een fender is geen OLP of mark hoppus, qua sound!

edit ik lees nu dat je een punk-rokc iets zoekt, natuurlijk is een jazzbass veel meer allround en kan je ook overstap maken naar andere soorten muziek. Echter een goede punksound kan je best uit een OLP of P-bass halen, beetje fel en je komt beter door een muur van gitaren. De hoppus bass vind ik een beetje slecht, puur omdat ik de neck niet lekker vind spelen, het concept spreekt mij wel aan, de p-pup in een jazz body.

Ik zou eens kijken naar een leuke P/j set-up, heb je meer geluiden in je bass dan wast je direct nodig hebt en je bent dan dus minder beperkt.

voorbeeldje, maar kan elk ander merk zijn:
http://www.fender.com/products/show.php?partno=0138000
http://www.fender.com/products/show.php?partno=0135700
http://www.fender.com/products/show.php?partno=0254500

MuNKeY
7 juni 2004, 23:26
mijn punk/ska bas is nu een ibanez roadster , deze heeft ook P/J pickups
vind ik zelf de ultieme config voor dit soort muziek , de P pickup geeft je het bassige geluid (met een beetje mids), en de J de hoge en mids waarmee je er makkelijk doorkomt (stomme muur van gitaren toch altijd :P)

Laus
22 juni 2004, 13:04
damn basso....die Dimension is een mooie bas....toch eens kijken wat die moet kosten.

Weet iemand toevallig meer van die Dimension serie? Die vind ik wel heel gaaf. Gezien de specs hoef je die ook niet verder op te tunen.

Lazy B.
22 juni 2004, 13:42
stjah Highways, heb er wat gespeeld en vind ze nou zon typisch "laten we een gat dichten" bass. Want het zit tussen een goede mexicaan (dure serie van 900€ classic bv.) en de amerikanen. En wat mij betreft krijg je zeer weinig extra's tegenover een goede mexicaan. Ze claimen dan amerikaanse onderdelen te gebruiken enzo, maar mexicanen maken dus ook gebruik van amerikaanse onderdelen, alleen worden ze assembleerd door mexicanen, dacht ook gelakt,...

Ik zie het zo een amerikaan is beter afgewerkt maar is wat mij beteft wat te steriel kwa sound ( puur mijn smaak) de afwerking is ( voor Fender begrippen) heel erg goed. Als je dan een wat goedkopere bass wilt koop dan een mexicaanse en doe er betere pup's in ofzo

Ik heb een Mexicaanse JB (5 snaar) en daar ben ik érg tevreden over. :dance: