PDA

View Full Version : Wil m'n speelplezier terug. Wie heeft een goed idee?



Ricky
2 juni 2004, 01:14
Hoi allemaal,
Speel al jaren maar heb gemerkt dat het plezier de laatste jaren wat minder werd. Nu begint dat weer terug te komen maar merk ik een beetje uitgekeken te zijn op m'n gitaren; een spaanse, een western en een electrische (geen super gitaren maar gewoon redelijk goed). Heb daarop de meeste verschillende stijlen gespeeld, overigens vrijwel allemaal met evenveel plezier.
Nou denk ik dat ik m'n echte enthousiasme weer terug kan krijgen op een (voor mij) nieuwe gitaar. Ik zoek er dan vooral eentje die lekker comfortabel speelt en die je makkelijk even pakt en natuurlijk lekker genoeg klinkt (overigens niet in het budget van de zeldame, bijzondere hand gemaakte exemplaren).
Nou kan ik alle gitaren in de diverse winkels gaan proberen maar heeft iemand een suggestie waarmee ik eens zou moeten beginnen. Of dat nou acoustisch of electrisch of daar tussen in zit maakt me niet uit, denk ik. Ik stel alle tips, suggesties, ideeën die mij uiteindelijk helpen m'n gitaarplezier weer terug te krijgen heel erg op prijs.
Vast bedankt!

pimmetje
2 juni 2004, 09:46
Zeg dan ook meteen ff wat 't budget wel is en wat voor electrische je nu hebt. Dat maakt 't wat makkelijker voor ons.

BlackSun
2 juni 2004, 10:11
Misschien een ietwat onnodige toevoeging van mij: Als je graag electrisch speelt, dan wil een nieuwe amp heel veel bijdrage aan speelplezier. Een andere amp kan een verschil tussen dag en nacht uitmaken. Is misschien iets waar je even rekening mee kan houden :)

Antal
2 juni 2004, 12:46
Of probeer een nieuwe uitdaging te vinden. Een techniek die je nog niet beheerst ofzo. Je gaat mij niet vertellen dat je alles al kan. Of ga bas spelen. Misschien ook een leuke nieuwe uitdaging.

Jeroenvanhulsteijn
2 juni 2004, 15:44
als je nog nooit in een band hebt gezeten moet je dat denk ik eerst maar eens proberen. kan erg inspirerend werken om met andere mensen samen te spelen.

Mark S
2 juni 2004, 16:07
kan erg inspirerend werken om met andere mensen samen te spelen.


nou niet altijd hoor... :D

maar idd, thuis maar een beetje voor je uit zitten pielen is echt strontvervelend....snel in een band dus!

Toen ik begon met gitaarspelen ging ik bijna elke week naar de gigs van de 'local heroes' ( je had veel tenten met een live-programmering tot dat de Heer B.Peper het hier kwam verzieken) vond ik altijd erg inspirerend!

schaap
2 juni 2004, 17:36
Koop een V-Amp of iets dergelijks, kan je leuk leren klooien met effecten en kan je spul opnemen enzo, dat is echt heel leuk maakt niet uit je niveau

moretel
2 juni 2004, 18:49
Ik zou zeggen koop veel en dure dingen,
kopen wij ze volgend jaar weer van je. :-D

Koop eens een goed blad, guitar tecnhique b.v. vol met oefenmateriaal en backingtracks, als dat je niet motiveert weet ik nog wel een aantal wilgen te staan.

Ricky
2 juni 2004, 23:53
Goeie vragen en dito opmerkingen.
Budget? +/- 1000€
Band? Heb wel samengespeeld maar nooit echt in een band. Te veel gedoe met afspraken enzo. Nee, ik moet op elk willekeurig moment met plezier kunnen spelen.
Nieuwe stijl? Nee, tuurlijk niet alles gespeeld maar wel heel veel (geprobeerd), zelfs bas maar dat vond ik nou niet bepaald comfortabel spelen.
Effecten? Heb één zo'n scheur pedaaltje (en een lading effect processoren die ik meestal voor andere dingen gebruik). Dus niet veel ervaring in combinatie met gitaar. Kan een optie zijn. Heeft men hierin nog suggesties?
Materiaal op schrift ofzo? Heb veel liggen maar kan weer eens op zoek gaan naar wat nieuws. Suggesties?
Tijdschrift? Hmmm, moet ik allerlei produkt beschrijvingen gaan doorworstelen. Kan wat zijn maar hoopte met dit forum sneller succes te vinden.

pimmetje
3 juni 2004, 09:59
Voor 1000 euro kan je een heel leuk gitaartje vinden... of een hele leuke versterker. Of met wat langer 2eHands zoeken een leuke buizenbak voor 350 euro en een leuk gitaartje voor 650 euro. Meteen volledig band-klaar :D.

Die suggestie om in een band te gaan, lijkt me wel de beste tot nog toe. Bij veel bands, zal je zien dat ze gewoon een rotsvaste oevenavond en -tijd hebben. Dan hoef je geen agenda's te trekken buiten de optredens om.

Als je in een band zit, ben je nog steeds even vrij om iedere dag thuis te spelen wat je wilt. Je zal qua slag-gitaar 'ns zien hoe veel je extra met metronoom gaat oefenen als je steeds verbaasde blikken van bassist en drummer trekt... of hoeveel je op solo-technieken gaat oefenen als je regelmatig moet soleren voor ander publiek dan alleen je huisdieren.

Jeroenvanhulsteijn
3 juni 2004, 12:11
ok ik heb zelf ook wel eens zonder inspiratie gezeten. kben begonnen op akoestisch (klassiek). na 5 jaar hak daar absoluut geen zin meer in. elektrisch gekocht. na tijdje was mn oefenstof op, toen in bandje gegaan. en daar konden we heel creatief bezig zijn. we waren allemaal ook ontzettend goeie muzikanten :D . daarna toch mn akoestisch er weer eens bijgepakt. heerlijk. toen bij een koor gaan gitaar spelen. potverdorie, dat viel tegen. toen maar gaan zingen bij het koor. daarna basgitaar, eerst akoestisch daarna elektrisch. moet je maar eens proberen met een drummer in de buurt. daar krijg je toch echt wel kippevel van. nu weer elektrisch bij het koor. hoop pedaaltjes gekocht en rausen maar. al met al, steeds wat nieuws ter inspiratie. op dit moment werken nieuwe spullen inspirerend en het gewoon oefnen met elkaar. en nieuwe nrs instuderen. neem een vriendin, kan ook inspirerend werken. kan ook tegenwerken als je last van GAS hebt.

moretel
3 juni 2004, 12:38
Goeie vragen en dito opmerkingen.
Tijdschrift? Hmmm, moet ik allerlei produkt beschrijvingen gaan doorworstelen. Kan wat zijn maar hoopte met dit forum sneller succes te vinden.

Nee hoor Guitar Technique staat boordevol oefenmateriaal, met CD erbij, tabs en voorgespeeld en backingtracks, als je niet in een band speelt is dat erg leuk en leerzaam, echt heel weinig advertenties.

defecto
3 juni 2004, 15:51
AMP! Dat is het gewoon! Dankjewel BlackSun! Ik heb nu gewoon meteen door waarom ik niet met plezier elke dag de gitaar erbij pak.. ik vind het namelijk gewoon een beetje saai. Een goede amp met verschillende effecten zal daar zeker weten een 'medicijn' tegen zijn. Ik dacht dat ik allemaal pedaaltjes moest gaan kopen.. maar daar heb je ook niks aan bij een klein 38 watt versterkertje...

*Happy Mode*... Nu nog wat geld 8)

BlackSun
3 juni 2004, 16:30
Haha geen dank :razz: , ja een amp maakt gewoon veel uit. Zorg dat je een lekker veelzijdig ding koopt zoals een line6 modeling bak (of bijvoorbeeld cube30) of iets dergelijks, je zal zien dat als je veel verschillende sounds tot je beschikking heb, je er ook meer gaat doen.

dejohan
3 juni 2004, 19:07
Rick,
mijn drie stappenplan

1. een paar biertjes en een joint
2. Luister naar de muziek die je leuk vindt, of ga op zoek naar (websites van) nieuwe bands die je leuk vindt.
3. http://www.olga.net/
http://www.ultimate-guitar.com/


.. en bijna gratis!

John P
4 juni 2004, 00:38
Echt een band beginnen!! Lekker elkaar stimuleren etc.! Soms ruzie en niet makkelijk v.w.b. afspraken, maar soms zo kicken!!! Daar doe je het voor!

Maiden Michiel
4 juni 2004, 08:50
bla... bla... 2. Luister naar de muziek die je leuk vindt, bla...

Kan inderdaad erg veel uitmaken!!!
Toen ik 16-17 was stopte ik met gitaarles en heb ik +/- 5 jaar gewoon lopen kloten en niksdoen op gitaargebied.
Mijn techniek en kennis ging drastisch achteruit.
Toen ik 22 was weet ik nog dat ik een keer de solo van "To Thou Who Dwellest In The Night" hoorde van Arcturus.
Vanaf dat moment wist ik dat ik shred technieken wilde gaan leren. En ik speel alweer sinds 2 jaar met zeer veel plezier!!!

t0n3h^
10 juni 2004, 22:17
budget van 1000 euro...waar ken dat van...
Hoe kom ik aan een veelzijdige topgitaar:
1. Je zorgt ervoor dat je een gitarist kent die met aardig wat bekende nederlandse artiesten mee heeft gespeeld.
2. Je zorgt ervoor dat die bij je in de straat woont.
3. Je zorgt dat die 2 Stratjes USA heb(Johan Cruiff-taal:P) staan, waar van 1 die heeeel lekker klinkt en die andere een anniversary(schrijf je dat zo :P) heeft. Kortom dan kan die niet kiezen :P...
4. Je gaat op een zomerse dag naar hem toe....hij begint je een showtje te geven waar je - om het zo maar even te noemen - een orgasme van krijgt.....
5. Je kijkt hem heel lief aan en toont veel interesse....en dan hopen dattie zegt da je hem mag hebbe.....
Conclusie: Zo heb ik een Fender Stratje USA(die zo goed klinkt, die 1e dus) voor me kaar gekregen...
P.S. Een dag erna loop je terug als onervaren gitarist en laat je de tremolo ff afstellen en ben je klaar voor heel wat jaartjes klaar....en ik heet niet eens kees :P....nou wat een humor :lol:

t0n3h^
10 juni 2004, 22:18
jaah sorry mn PC was weer ff F***ed up :P

MightyMike
11 juni 2004, 10:22
Als je er het niet ziet zitten om een band te zoeken of op te richten wegens te veel gedoe, kan je misschien één enkele jam-partner zoeken. Toen ik gitaar begon te spelen, had ik om dezelfde redenen geen zin in een band. Ik heb toen wel enkele maanden met een beginnende bassist uit de buurt gespeeld. Dat is een ideale manier om het speelplezier te behouden.

Als je echt voor de solo-carriere gaat, kan je je misschien ook eens storten op home-recording. Ook dat is een zeer aangename manier om je gitaar terug aantrekkelijk te maken. Voor een budget van véél minder dan €1000 kan je dan al een digitaal HD-recordertje kopen.

Tupelo
15 juni 2004, 23:02
Allemaal goed tips. Wat mijn plezier (betaalbaar) terug bracht jaren geleden was een Yamaha AEX 500 voor 800 gulden. Ding doet wat ik wil en vraagt meer van me. Is een leuke jazzy bel-gitaar om clean op te spelen en met distortion -mits je de feedback onder controle krijgt- pure rock and roll. Verder reageert 'ie lekker als ik met effectjes wil spelen en als ik 'm flink compres klinkt 'ie aardig akoestisch.

Bassbitch
17 juni 2004, 19:53
Een bandje werkte bij mij geweldig :) wat een holy f*cking kick geeft het om lekker met zn allen creatief te zijn, je hebt echt het gevoel dat je iets nuttigs doet ook :) heerlijk!

sash
17 juni 2004, 20:08
Rick,
mijn drie stappenplan

1. een paar biertjes en een joint
2. Luister naar de muziek die je leuk vindt, of ga op zoek naar (websites van) nieuwe bands die je leuk vindt.
3. http://www.olga.net/
http://www.ultimate-guitar.com/


.. en bijna gratis!

Nou..... Zakje wiet 6 Euro, paar biertjes 2 Euro, plus een paar cd's zit je toch al aan de 64 Euro ervan uitgaande dat je geen bier en cd's in huis hebt :D

dejohan
17 juni 2004, 21:18
Rick,
mijn drie stappenplan

1. een paar biertjes en een joint
2. Luister naar de muziek die je leuk vindt, of ga op zoek naar (websites van) nieuwe bands die je leuk vindt.
3. http://www.olga.net/
http://www.ultimate-guitar.com/


.. en bijna gratis!

Nou..... Zakje wiet 6 Euro, paar biertjes 2 Euro, plus een paar cd's zit je toch al aan de 64 Euro ervan uitgaande dat je geen bier en cd's in huis hebt :D

Cd's? Wat is dat? Ik ken alleen Kazaa!

sash
17 juni 2004, 21:22
Ok, dan zit je aan de 4 Euro :D

Bassbitch
18 juni 2004, 13:22
6 euro lieve schat, uitgaande van Kazaa en Bier in huis, dan moet je dus nog de wiet: 6 euro :)





















toch?

t0n3h^
21 juni 2004, 19:41
lol....volgens mij kan ik er goedkoper aan komen.....waar heb je adners vrienden voor ;). Nee, ik kan er wel goedkoper aan komen...maar ik gebruik het niet. Wel gedaan overigens :P..maar er vanaf gestapt

Bluesbreaker
21 juni 2004, 19:44
t zal natuurlijk nog meer worden, tenzij je de wiet gewoon op gaat eten

metallic
20 augustus 2004, 14:51
misschien met wat vrienden een bandje oprichten? met meerdere mensen spelen is altijd meer fun:P

MazeMouse
20 augustus 2004, 15:04
verbaasde blikken van bassist en drummer
GHE!
En iedereen om me heen toch afvragen waarom ik zo chagerijnig loop te doen :D

starscream
21 augustus 2004, 22:23
Je kunt ook naar live filmpjes kijken van je favo band ofzow..werkt bij mij ook altijd goed

Shaggy
23 september 2004, 22:37
Het gevoel om je gitaar te zien, pakken en er lekker op spelen en je hart laten spreken is een pure gevoel. Volgens mij is het voor op de langere termijn zinloos om een manier te bedenken om je plezier terug te krijgen.

Blijepanda
23 september 2004, 23:11
Je kunt ook naar live filmpjes kijken van je favo band ofzow..werkt bij mij ook altijd goed

Bij mij ook; als ik een goed concert zie dan is mijn motivatie echt heel hoog, en dan kan ik uren achter elkaar blijven spelen (normaal ook wel, maar het geeft toch iets extra's).

IndiepoprockJesse
24 september 2004, 13:42
je kan ook een zakkie wiet van 2,50 (zelfs 1,50) halen!! dan ben je nog goedkoper uit.. nou op een budget van 1000 euro is dat prachtig toch.. koop je er een nieuwe gitaar bij voor 997,5 euro.. haha :P

RS-Rik
25 september 2004, 00:06
Kep een plant in mn tuin, is zo wat vanaf te halen (bloeit al een tijdje)

Shaggy
25 september 2004, 09:52
Kep een plant in mn tuin, is zo wat vanaf te halen (bloeit al een tijdje)

alleen dan nog laten drogen, en buitenwiet is meestal niet te pruimen

stimmt
29 september 2004, 20:46
ik krijg zin in een lekker bluumke van deze topic :dance:

Sicky61
5 oktober 2004, 14:47
Kep een plant in mn tuin, is zo wat vanaf te halen (bloeit al een tijdje)
juist,zo doe je dat 8-)
Ik vries altijd een paar ons in zodat de band het hele jaar een basis paf heeft.
Best stimulerend maar als je geen zin hebt helpt een blow ook niet.
Mischien moet je de vermageringstabletten van je moeder(buurvrouw/tante)es proberen.
Krijg je echt wel weer inspiratie.
Wat bij mij werkt is m'n stack horen janken op 11.
Thuis speel ik alleen de 3 dagen voor een optreden dus een band is het beste voor mij.
Liefst 2.
Maar ook daar kakt de boel wel es in.
Ik denk dat het per gitarist heel verschillend is.
De 1 kickt op geluid de ander op techniek terwijl een 3de gewoon cool op een podium wil staan etc. etc.
Je kan ook stoppen natuurlijk :wink:

ToTaL FaKe
20 oktober 2004, 14:37
je kan ook een voorgedraaide halen... € 2.00 hier...