PDA

View Full Version : EMG81 + 85 (zakk wylde set)



combo
1 juni 2004, 18:49
Ik heb zonet in mijne Les Paul de EMG Zakk Wylde Set geïnstalleerd.

Volgende de diagrammen kon ik kiezen welke regeling ik wenste, ik heb alle gedaan zoals het eerste diagram (les pauls na 74); maar het 2e diagram is er 1 voor 2 volume en 2 tone regelingen met een master regeling per element.

Bij mij is het zo dat mijne master het bridge element is, bij het zetten van de switch in de bovenste stand speel ik met het neck-element, daar heb ik dus een tone en volumeregeling voor MAAAR, de volumedraaiknop van de bridge speelt hier een rol in en zou dus master zijn zoals ik het aangesloten heb.

Klopt dit? Heeft iemand ervaring met dit.

Is het logisch dat de onderste volume draaiknop master is ?

ijff
1 juni 2004, 23:58
Het kan kloppen.. het is maar wat je wilt. Hier staat een goed schema in: http://www.emgpickups.com/downloads/wiringdiagrams/Humbuckers_active.pdf

Waarschijnlijk heb jij het allerlaatste schema gesoldeerd. Als je de volumes apart wilt houden moet je het bovenste schema op de op een na laatste pagina hebben.

De witte draden vanaf de volumepots kan i.p.v. direct naar de output eerst richting je 3-standen schakelaar sturen, waaruit dan een draad naar de output kan.

Succes ermee!

combo
2 juni 2004, 19:15
het werkt, tnx

Corporal
24 april 2007, 20:09
Omdat ik dik tevreden was met de 2 x EMG81 in mijn Gibson flying V, heb ik een Zakk Wylde set in mijn Jackson King V geïnstalleerd.

Het valt mij op dat de EMG's toch iets minder goed klinken dan in de Gibson. Nu weet ik wel dat dezelfde pickups in een andere gitaar (Gibson is mahonie, Jackson is waarschijnlijk adler/elsenhout) uiteraard een andere klank geven, alhoewel dit verschil bij EMG's minimaal zou (moeten) zijn.

Ik merk dat het "crisp/scheur-gehalte" bij de Jackson iets dieper weg zit, precies wat doffer. Behoorlijk jammer bij dergelijke elementen. Het verschil is vooral hoorbaar bij het aanslaan van powerakkoorden, en nog beter bij gedempte versies hiervan. Hoogte van de pickup verstellen verandert hier weinig aan. Batterij is ook nieuw, snaren lijken nog perfect (niet oud)... Installatie gebeurde ook volgens het boekje.

Ik heb al enkele mogelijkheden bedacht waaraan dit geluidsverschil zou kunnen liggen :

1. potmeters : bij de Gibson bleven de standaards zitten, ik heb bij de Jackson de potmeters gebruikt die bij de set zaten. De standaards van de Jackson gingen er dus uit (deze waren wel beduidend groter). Oplossing : andere potmeters ?

2. brug : Gibson heeft een vaste brug, Jackson een Floyd Rose systeem. Hoogte van de pickup t.o.v. de snaren is bij beide gitaren nochtans hetzelfde. Veroorzaken deze 2 verschillende brugsystemen een verschillend geluid voor de snaren ? Oplossing : zwevende brug door vaste vervangen ?

3. weerstand : tussen de 2 potmeters hangt een weerstand (groen kauwgomachtig blokje). Omdat de 'pootjes' van deze weerstand te kort waren volgens de afstand dat tone- en volumepotmeter in de gitaar moesten, heb ik 1 'pootje' van de weerstand moeten verlengen. Ik heb hiervoor een gewoon draadje gebruikt...

Weet iemand hier soms raad op... ?

Orpheo
25 april 2007, 02:04
Omdat ik dik tevreden was met de 2 x EMG81 in mijn Gibson flying V, heb ik een Zakk Wylde set in mijn Jackson King V geïnstalleerd.

Het valt mij op dat de EMG's toch iets minder goed klinken dan in de Gibson. Nu weet ik wel dat dezelfde pickups in een andere gitaar (Gibson is mahonie, Jackson is waarschijnlijk adler/elsenhout) uiteraard een andere klank geven, alhoewel dit verschil bij EMG's minimaal zou (moeten) zijn.

Ik merk dat het "crisp/scheur-gehalte" bij de Jackson iets dieper weg zit, precies wat doffer. Behoorlijk jammer bij dergelijke elementen. Het verschil is vooral hoorbaar bij het aanslaan van powerakkoorden, en nog beter bij gedempte versies hiervan. Hoogte van de pickup verstellen verandert hier weinig aan. Batterij is ook nieuw, snaren lijken nog perfect (niet oud)... Installatie gebeurde ook volgens het boekje.

Ik heb al enkele mogelijkheden bedacht waaraan dit geluidsverschil zou kunnen liggen :

1. potmeters : bij de Gibson bleven de standaards zitten, ik heb bij de Jackson de potmeters gebruikt die bij de set zaten. De standaards van de Jackson gingen er dus uit (deze waren wel beduidend groter). Oplossing : andere potmeters ?

2. brug : Gibson heeft een vaste brug, Jackson een Floyd Rose systeem. Hoogte van de pickup t.o.v. de snaren is bij beide gitaren nochtans hetzelfde. Veroorzaken deze 2 verschillende brugsystemen een verschillend geluid voor de snaren ? Oplossing : zwevende brug door vaste vervangen ?

3. weerstand : tussen de 2 potmeters hangt een weerstand (groen kauwgomachtig blokje). Omdat de 'pootjes' van deze weerstand te kort waren volgens de afstand dat tone- en volumepotmeter in de gitaar moesten, heb ik 1 'pootje' van de weerstand moeten verlengen. Ik heb hiervoor een gewoon draadje gebruikt...

Weet iemand hier soms raad op... ?

what the fuck? heb je 500k ohm pots gebruikt met je emg's???

ps: dat is geen weerstand, maar condensator. hoe denk je anders dat je 'toneknop' werkt? dat er een klein kaboutertje in die pot zit, en met z'n reet op t signaal gaat zitten en zo t hoog eruit filtert?

RRRobin
25 april 2007, 11:02
hoe denk je anders dat je 'toneknop' werkt? dat er een klein kaboutertje in die pot zit, en met z'n reet op t signaal gaat zitten en zo t hoog eruit filtert?

dus die kabouter bestaat niet? :???: :chicken:

Corporal
25 april 2007, 17:45
what the fuck? heb je 500k ohm pots gebruikt met je emg's???Neen, de pots die met de EMG-elementen meekwamen, 25k dus.


een klein kaboutertje in die pot dat met z'n reet op t signaal gaat zitten en zo t hoog eruit filtert:seriousf: Weerstand, condensator... 't gaat dus over dat groen dingetje :)

Gitaro
25 april 2007, 18:54
Ik heb geen verstand van elektronica maar ik weet uit ervaring wel dat het "EMGs klinken altijd hetzelfde" verhaal toch wel een beetje tegenvalt als je er zelf al een tijd mee speelt. Lees: het is in de wereld geholpen door kortzichtige fenderfundamentalisten. Net als een wijnkenner die de meest obscure verschillen proeft.

Orpheo
25 april 2007, 19:32
Neen, de pots die met de EMG-elementen meekwamen, 25k dus.

:seriousf: Weerstand, condensator... 't gaat dus over dat groen dingetje :)

is een flink verschil hoor, die twee.

maar heb je in je gibson de pots gebruikt die in je gibson zaten, of wat?

Corporal
25 april 2007, 19:46
maar heb je in je gibson de pots gebruikt die in je gibson zaten, of wat?

Ik denk dat ik mijn gitaarinstallateur dat heb horen zeggen, ben er niet zeker van... Wat ik zeker weet is dat die veel beter klinkt dan de Jackson (in de zin van strakker, helderder...).

Orpheo
25 april 2007, 20:14
Ik denk dat ik mijn gitaarinstallateur dat heb horen zeggen, ben er niet zeker van... Wat ik zeker weet is dat die veel beter klinkt dan de Jackson (in de zin van strakker, helderder...).

moet je gewoon effe op de achterkant van de pot kijken, als daar niets bijzonders op staat, effe loshalen, duurt n minuutje, en dan meten me tje multimeter :)

Corporal
1 mei 2007, 19:39
moet je gewoon effe op de achterkant van de pot kijken, als daar niets bijzonders op staat, effe loshalen, duurt n minuutje, en dan meten me tje multimeter :)

Ook 25k dus. Zou die dofheid kunnen komen doordat ik die condensator "verlengd" heb met gewone draad ? Volume en tone staan op een Jackson verder uiteen dan de voorgesoldeerde pots die bij het pakketje kwamen...

koennie
1 mei 2007, 20:20
het kan ook zijn dat de condensator de verkeerde waarde heeft, maar welke dit moet zijn weet zo niet. Verder kan het ook zijn dat de condensator te lang heet is geweest bij het solderen en daardoor kapot is gegaan, want dat vinden condensatortjes niet leuk.

Corporal
5 mei 2007, 18:32
het kan ook zijn dat de condensator de verkeerde waarde heeft, maar welke dit moet zijn weet zo niet. Verder kan het ook zijn dat de condensator te lang heet is geweest bij het solderen en daardoor kapot is gegaan, want dat vinden condensatortjes niet leuk.

Zal wel de juiste waarde zijn, zat voorgesoldeerd in het setje. Niet echt overdreven lang verwarmd ook... Klinkt gewoon niet normaal voor EMG's ; precies of ze alletwee in neckpositie zitten, ze klinken allebei té gecompresseerd, té weinig shred/punch :angry:

Afijn, misschien best es binnenbrengen bij de gitaarboer, misschien toch iets over het hoofd gezien... :D