PDA

View Full Version : Verschil Bassman combo en SF top



Ché
1 juni 2004, 14:46
Hoi,

die combo 59 reissue is zalig, maar nu vroeg ik me af of er een groot verschil is met de oudere bassman Silverface tops die (redelijk goedkoop) op de markt verkrijgbaar zijn?
En op welke cabinet je zo een top best aansluit?

Iemand ervaring? perferentie? Verschil in klanken? of zijn ze totaal niet vergelijkbaar?

Thnx!

Antoon
1 juni 2004, 14:59
Nee, niet echt vergelijkbaar. Het circuit verschilt op veel punten en de trafo's verschillen ook. Het geluid al helemaal. Wel is het zo dat als je erg handig met de soldeerbout bent en schema's kunt lezen en interpreteren, je een niet-mastervolume top zonder dat het al te veel kost kunt ombouwen richting een 5f6a circuit. Een open speakerkast met dunne baffle en 2 of 4 laagvermogen Alnico speakers lijkt er het meest op. Misschien beter een gebruikte '59 Bassman reissue kopen?

Ché
1 juni 2004, 15:59
thnx!

weet je wat de richtprijs ongeveer is van zo een reissue 59 combo? rond de 1000€? meer?minder?

Antoon
1 juni 2004, 16:41
Kijk eens op de amerikaanse ebay. Dat is wel een beetje de leidraad. Je kan trouwens ook een mastervolume bassman wel ombouwen naar 5f6a

Shaggy
2 juni 2004, 12:50
Is het niet zo dat die bassman versterkers allemaal geen reverb hebben? Ze waren oorspronkelijk bedoelt voor basgitaren toch

Ché
2 juni 2004, 15:27
yupz dat klopt, geen reverb, niet echt noodzakelijk op zo'n versterker volgens mij.
Je kan er perfect bass op spelen ook

Cheers

Ché
11 juni 2004, 16:29
echt niemand nog advies over deftige 2de hands prijs?
op ebay varieren ze enorm en ik vind ebay totaal geen matstaf.
thnx!