PDA

View Full Version : Welke contrabas?



Lazy B.
1 juni 2004, 14:36
Kweet eigenlijk niet of ik met deze vraag op de juiste plaats ben. Maar toch maar proberen. Ik ben al jaren bassist en wil contrabas (erbij) gaan spelen. Ik heb echter de ballen verstand van die dingen. Ik wil een tweedehandsje kopen om het mezelf eerst eens aan te leren. Ik dacht aan een instrument van rond de 500 euro. Kan iemand mij vertellen waar ik die het beste kan zoeken? En vooral ook; waar ik bij de aanschaf op moet letten? :???:

AntY
1 juni 2004, 14:46
volgens mij zitten hier nauwelijks contrabassisten.

je kan beter op talkbass kijken. t is engels, er is een heel double bass forum :)

succes!

frenske
1 juni 2004, 14:46
Misschien kun je beter op www.talkbass.com de double bass forum bezoeken. Hier zul je niet al te veel contra-bassisten vinden.

Feedback verkoopt Leonardo contrabassen voor 770 euro. Voor 500 euro kun je misschien een tweedehandse kopen of eentje gemaakt van triplex hout. Verwacht niet te veel kwaliteit voor 500 euro. Meeste nieuwe contrabassen kosten 1500 euro en meer.

AntY
1 juni 2004, 14:47
haha ik was eerst :razz:

frenske
1 juni 2004, 14:47
Aaaaah, een dubbel post. Oh nee, toch niet. GVD Anty had je niet 20 seconde later kunnen posten.

frenske
1 juni 2004, 14:48
GVD nu ophouden, Anty!

AntY
1 juni 2004, 14:49
weer eerder he :lol:

ik zou eerlijk gezegd nooit van mn leven een contrabas kopen bij feedback!

Lazy B.
1 juni 2004, 15:01
Dammit, jullie hebben een behóórlijk interactief forum met zijn 2-en he? In ieder geval dank voor de tips. Die Leonardo contrabas bij Feedback heb ik al eens uitgeprobeerd, maar dat is volgens mij niet veel soeps.

Easy Rider
2 juni 2004, 12:49
Voor 500 euro kan je wel een redelijke gelamineerde instap-bas kopen.
Kijk maar eens op marktplaats rond of 2ehands.nl.
Ik heb mijn bas op 2ehands.nl gevonden, was wel een ok deal, 450 euro met ebbenhouten toets en staartstuk!
Check 'em:
http://www.student.io.tudelft.nl/io1053388/images/doublebass.JPG
Daar zit vaak de kneep, de toets en staartstuk zijn meestal op instap-bassen niet van ebbenhout, maar van een andere houtsoort (meestal rosewood) wat dan zwart gekleurd wordt. Is op zich niks mis mee, maar het gaat minder lang mee en klinkt vaak wat minder.
Gelamineerd is overigens ook niet zo'n slecht idee, massieve bassen zijn ontzettend gevoelig voor temperatuur en luchtvochtigheid, en ook voor beschadiging (willen nog wel eens barsten), dus als instap-bas is gelamineerd eigenlijk een must.
Je hebt dan niet de best klinkende bas ter wereld, maar hij doet het wel! Ik ga mijn bas nog een keer naar de luthier brengen voor een goede afstelling, zodat het maximale wat erin zit er ook uit komt. Maar eerst eens goede snaren proberen, want snaren zijn gruwelijk belangrijk op contrabassen. Die zijn overigens wel schreeuwend duur (Thomastik Superflexibles bijv.: iets meer dan 100 euro per set!) maar dus wel nodig.
Tja, waar je op moet letten bij aanschaf: staat de stapel recht, heeft ie ebbenhouten toets en staartstuk of wat anders, is de brug recht, is de topkam een beetje netjes, hoe zien de lijmnaden eruit, zitten er (grote) slijtplekken op de toets, zitten er ergens barstjes in, zit er een torsie in de toets.
Op de mijne stond bijv. de stapel scheef, maar die heb ik 'even gauw' rechtgezet tot ik dus geld heb voor die afstelling. Hetzelfde met de brug, die stond verkeerd om. En ik heb de topkam en brug een beetje bijgewerkt om in ieder geval snaarbreuk te voorkomen. Er zitten een paar plekjes op de toets, maar die kunnen er nog wel uit.
In de tussentijd speelt ie wel! Niet heel makkelijk, de actie staat best hoog, maar dat komt allemaal goed in de toekomst. En, heb ik meer lol dan ik in tijden gehad heb!

EZ

Easy Rider
3 juni 2004, 01:05
En ik bedacht me nog iets: let er ook op of je een 4/4 of een 3/4 koopt.
Ik heb bijv. een 4/4 en dat is wel een flinke mensuurlengte, het tweede octaaf begint vrij diep over de rand van de body, dus lager.
Bij een 3/4 heb je geloof ik zowat de hele hals voor het eerste octaaf, en begint het tweede octaaf zo ongeveer op de rand.
Je moet maar kijken wat je lekkerder vindt spelen.
4/4 wordt over het algemeen lastiger gevonden, maar het hangt er ook vanaf hoe groot je zelf bent.

EZ

Lazy B.
3 juni 2004, 09:20
Hey Easy Rider, thanks voor je uitgebreide antwoord. Daar kan ik wat mee. Weet jij ook of het verder nog uitmaakt waar de bas vandaan komt? Ik kan er eentje kopen voor € 600,- waarvan de herkomst nogal vaag was. De verkoper kon me alleen vertellen dat 'ie waarschijnlijk uit China komt. Verder niks. :???:

Easy Rider
3 juni 2004, 11:04
Tja het maakt wel uit, maar het is niet eenduidig.
Soms kom je een hele goeie Chinese tegen of juist een hele slechte Duitse, het hangt er net vanaf. Contrabassen zijn niet als basgitaren, iedere bas is vrijwel uniek en moet dus bekeken worden.
Het is zowiezo de vraag hoe lang instapbassen meegaan. Sommige worden heel oud, andere vallen na twee jaar uit elkaar.
Maar veruit de meeste blijven ruim lang genoeg heel om uit te vogelen of contrabas wat voor je is en/of je genoeg weet en gespaard hebt om een 'echte' te kopen.
Je kan 'm ook altijd nog naar een luthier brengen, om het ding 'goed' te maken. Maar dat is puur een 'emotionele waarde' investering, de bas wordt er niet (genoeg) duurder van in de verkoop.

EZ

Lazy B.
3 juni 2004, 13:17
Allright. thanks again!

cas121
3 juni 2004, 14:33
wat ik weet tav violen is dat de chinese doorgaans echt bagger zijn, meer iets voor aan de muur zegmaar...

zal voor bassen ook wel enigszins gelden

dungekste
8 juni 2004, 22:26
Een nieuwe bas onder de 800 euro is bijna zeker een miskoop als je serieus contrabas wilt leren spelen. Vermijd in ieder geval de goedkope chinese bassen. Die zijn alleen geschikt als decoratie stuk en om ze goed bespeelbaar te maken ben je uiteindelijk duurder uit als wanneer je meteen een goede bas gekocht had. Strunal maakt goede instap bassen. Zowel gelamineerd als (half)massief.

Een contrabas zou ik in ieder geval kopen bij een spectalist i.p.v. winkels als Feedback. Reden is dat een luthier de bas geheel afsteld op jouw persoonlijke wensen en speelrichting incl. gewenste snaren. Voor bijv. rockabilly slap bas worden standaard stalen snaren zeer afgeraden i.v.m. de spanning. Verder van belang zijn de punten die Easy Rider al eerder aangaf, de toets en het staartstuk. Rosewood en ebony verschillen meestal niet zoheel veel in kwaliteit, maar het geluid is wel wat anders.