PDA

View Full Version : Gibson Les Paul



Dirtypool
1 juni 2004, 12:18
Custom, standard, Deluxe..wat is het verschil behalve evt de prijs en welke zou mijn voorkeur moeten genieten?
Ik heb inmiddels op lespaulforum rondgeneusd maar geen zin gehad me aan te melden, dus.
Zijn er jaren die ik moet vermijden, kwalitatief gezien?
Gebruikt men tegenwoordig dezelfde manier van lakken als 30 jaar terug of zit er nu ook plastic overheen?
( ik vind het zo mooi als bijv een witte-yaak- naar ongepoetste tandenkleur -drool :razz: - verkleurt.(Randy Rhoads)

fred dons
1 juni 2004, 12:27
custom, oude jaren massief mahonie (geen maple top) daarna (behalve
reissues) met maple top, ebben toets, block inlay 2 tot 3 humbuckers
tripple binding boven en onderkant body en front kop
kop heeft diamond (ruit) inleg. wordt op dit moment niet meer in productie
gemaakt alleen customshop
lp standard, rosewood toets, trapeze inleg, alleen single binding rond body en toets, dubbel hb's
lp deluxe, zelfde als standaard alleen mini hb's

jaren om te vermijden, '58, '59, '60 (want onbetaalbaar) 1970 tot 1984
(norlin years), wegens slecht kwaliteit + modellen gaan afwijken in constructie van 'origineel' (pancake bodies, maple neck etc.)

gewilde jaren 58.59.60 (de "originele") en begin 2003 (vanwege rio palisander toets op de standard)
daarnaast zijn de historics (met name de murphy ageds) het meest gewild van de huidige productie (en ook het duurst)

cas121
1 juni 2004, 13:21
hebben ze begin 03 een brazilian toets gebruikt? wow, dacht dat dat de laatste keer gedaan was bij een serie r7's eind jaren 90

Dirtypool
1 juni 2004, 13:23
Daaruit begrijp ik dat een huidig model van goede kwaliteit is en ik dus rustig een van een jaar of 3,4 aan kan schaffen.
Bedankt Fred.

Dirtypool
1 juni 2004, 13:26
Die grappenmaker Murphy zorgt ervoor met zijn aktiviteiten, de prijs te verdubbelen zoniet vertrippelen, zag ik op Ebay.
Wel mooi.

V!N
1 juni 2004, 17:14
Och, wat is slecht ?

Randy had toch een behoorlijke toon met zijn "slechte" Norlin Custom en hij is ook lang niet de enige die puike platen heeft opgenomen met een Norlin.

Wat slecht wordt genoemd over Norlins, geldt vooral zo in de ogen van verzamelaars die alles zo nodig in vergelijking moeten zetten met de magische PAF jaren. (Echte) spelers trekken zich daar niet zoveel van aan.


Misschien kun je met google of tóch het LPF of de Gibson site al heel wat leren over de verschillen.

grofweg:

Standard - het oermodel, deze ken je wel .. toch ?
Custom - kleinere fretten (vandaad "Fretless Wonder" genoemd) meer bindings, meer inlays en door de dikkere laklaag erg geschikt voor (hard)rock en metal.
Deluxe - mini humbuckers, Pete Townsend gebruikte deze veel.

En dan zijn er nog een ziljoen types !

Als je nou zegt voor welke stijl je een Lester zoekt of een artiest, dan kan het advies scherper worden gegeven.



Over Customs en Norlin:

Eind jaren '60 kwam de Custom heruitgave van Norlin al op de markt. Dit was een echt goede die nauwelijks verschilt met een Custom uit de late jaren '50.
Thans is er in de Historic series een heruitgave van deze heruitgave verkrijgbaar.


Maar de wat meer betaalbare Norlins zijn toch wel wat anders:

- een gewicht wat enorm schijnt te zijn, bij vijf kilo begint het pas eens. Ik vind dit persoonlijk wel meevallen, maar veel superstratjochies vinden dit een nadeel
- body uit twee of drie delen
- bovenblad ook twee of drie delen
- vrij dunne hals (denk aan slim taper)
- hals uit drie delen: begin jaren '70 mahonie, later esdoorn en in de jaren '80 weer mahonie als ik me niet vergis ?

Een esdoorn hals zou "niet Les Paul" zijn, toch heeft Zakk Wylde dit liever, als het kan zonder lak. Het maakt het er een stuk helderder op en als je er een (hard)rock / metal gitaar mee hoopt te vinden, is dit nog lang niet gek.


Of het wit verkleurt of niet, valt niet te voorspellen. Op het LPF was er ook eens een onderwerp over. Een meer dan twintig jaar oude waarvan de eigenaar rookte was nog spierwit tegenover een van amper vijftien jaar die een cremekleur had gekregen bij haar niet-rokende eigenaar.

Harry
2 juni 2004, 10:08
ik heb een Custom uit 1978 en daar is niks mis mee, klinkt en speelt uitstekend. Voor plaatje zie mijn webshots-pagina.

Dirtypool
2 juni 2004, 11:33
Mijn favo LesPaulers? Varieert van Randy, jonge Adje, Gary, Snowy, recentelijk dan Tony Spinner die ik erg goed vond en mij over de streep trok, die blonde van Tygers of PanTang destijds und so weiter.
Maar ik vind dit al heel informatief, zon pannekoek hoef ik bijvoorbeeld niet.
Ik hou niet van dingen die los kunnen laten :) wil dat iig zoveel mogelijk beperken.
Het liefst laat ik m bouwen maar mn zwager vindt dat er Gibson op moet staan en van hem krijg ik m . Dus zodoende.
Richard

gerrekat
2 juni 2004, 11:38
John Sykes HAHAH super gitarist inderdaad!


randy Rhoads heeft altijd klote tone gehad maar zijn spel is wel heel dik OK natuurlijk, hij heeft trouwens op zoveel merken gespeeld en is natuurlijk bekend van jackson!

diengeman
2 juni 2004, 14:54
ik heb een pancake die bestaat uit 13 delen. het bovenblad uit 5 delen, daaronder uit 2 delen, daaronder uit 1 deel, daaronder uit 3 delen, en daaronder weer uit 2 delen. dit zou dus een hele slechte moeten zijn. ik vind hem zelf erg lekker klinken, maar hij is wel goed zwaar.

V!N
2 juni 2004, 16:39
Mijn favo LesPaulers? Varieert van Randy, jonge Adje, Gary, Snowy, recentelijk dan Tony Spinner die ik erg goed vond en mij over de streep trok, die blonde van Tygers of PanTang destijds und so weiter.
Maar ik vind dit al heel informatief, zon pannekoek hoef ik bijvoorbeeld niet.
Ik hou niet van dingen die los kunnen laten :) wil dat iig zoveel mogelijk beperken.
Het liefst laat ik m bouwen maar mn zwager vindt dat er Gibson op moet staan en van hem krijg ik m . Dus zodoende.
Richard


Zelfs als je je gitaar aan het eind van de set aan gort wilt slaan, lijkt het me erg moeilijk een pannenkoek uit elkaar te krijgen.
Maar zoiets doe je niet met een Gibson, ookal denken sommigen daar anders over ..

Puike rockers en enkele stevige bluesgasten in je lijstje. Volgens mij is dan toch een Custom wel wat voor jou. :)

Norlin of nieuw ? Die zijn beide erg goed, maar de Custom wordt sinds enkele jaren weer in de Custom Shop gebouwd, op een betere manier en met beter materiaal dan de Norlins. De hals en body zijn bijvoorbeeld elk weer uit één stuk mahonie.
In de body zitten echter wel zogenaamde "weight relief holes" (zoals in vrijwel alle nieuwe Pauls), dit zijn willekeurig geboorde gaten om het gewicht van de gitaar wat omlaag te krijgen. In duurdere Pauls zijn deze gaten akoestisch verantwoord geplaatst en heten ze "Tone Chambers" en Pauls die nóg weer een stuk duurder zijn, zijn massief.

EmgMaster
2 juni 2004, 18:45
waqt bedoelen jullie met pancake, helemaal plat ofzo, kan ik ook ergens info vinden hierover???

EmgMaster
2 juni 2004, 18:46
.... en over norlins???

Les Paul
2 juni 2004, 20:41
Pancake = body die uit gelijmde platen bestaat. 2 lagen mahonie met daartussen esdoorn. Hierdoor kan je kosten besparen. Deze techniek komt uit de meubelmakerij. De klank wordt duidelijk anders dan de legendarische "Bursts" uit 58,59 en 60. Sommigen vinden dit fantastisch, de meeste Gibson liefhebbers vinden het niets

Norlin = het bedrijf dat tussen 68 en midden 80 eigenaar was van Gibson. Zijn hebben de pancake geintroduceerd.

V!N
2 juni 2004, 20:46
Norlin = het bedrijf dat tussen 68 en midden 80 eigenaar was van Gibson. Zijn hebben de pancake geintroduceerd.

En de mythe: hoe zwaarder de gitaar, hoe meer resonantie, sustain en toon.

Gek genoeg wordt tegenwoordig weer het omgekeerde beweerd. :???:

cas121
3 juni 2004, 14:23
Ik heb een tijdje op een norlin LP custom gespeeld, uit eind jaren 70.. Vond het echt een supergitaar! Alleen maar fijn als je ze door het bouwjaar iets cheaper kan krijgen...

EmgMaster
3 juni 2004, 19:13
Ik wou zeggen, kan mij het schelen als ie uit meerdere delen bestaat, verschil hoor ik toch niet :-D :-D
Maar voor hoeveel worden die tweedehands aangeboden, die pancakes???

Les Paul
4 juni 2004, 07:29
Ik wou zeggen, kan mij het schelen als ie uit meerdere delen bestaat, verschil hoor ik toch niet :-D :-D
Maar voor hoeveel worden die tweedehands aangeboden, die pancakes???

Er stond een maand geleden op gitaarmarkt een '73 Black Beauty (zwarte custom) voor 1500 Euro. Persoonlijk vind ik dat te veel geld, aangezien je voor dat geld behoorlijk in de buurt van een nieuwe standard of classic komt, die veel beter klinken.

Stratman70
4 juni 2004, 10:05
Interessante info hier over de Les Paul. Ik had nog nooit van het begrip Norlin gehoord. Wat is dat?

Zelf heb ik een les Paul Classic. wat is het verschil tussen een Classic en een Standard? De elementen alleen?

Weet iemand hoe ik kan traceren uit welk jaar deze gitaar komt?

Bij de pancake modellen, is dat omdat de body ook dunner is?
Ik heb Ace Frehley ooit op een schitterende Custom Cherry SB zien spelen in 1977/78, die wat plat leek (bovenblad ook minder welving), zijn die dan per definitie toch heel zwaar?

Joop M
4 juni 2004, 11:18
Hier kan je zien wat het bouwjaar is.
http://www.gibson.com/search/serialnumber.html
Grz Joop

cas121
4 juni 2004, 15:51
Zelf heb ik een les Paul Classic. wat is het verschil tussen een Classic en een Standard?

check deze topic op het lespaulforum
http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=75149

Les Paul
4 juni 2004, 19:33
Zelf heb ik een les Paul Classic. wat is het verschil tussen een Classic en een Standard? De elementen alleen?

Weet iemand hoe ik kan traceren uit welk jaar deze gitaar komt?

Bij de pancake modellen, is dat omdat de body ook dunner is?
Ik heb Ace Frehley ooit op een schitterende Custom Cherry SB zien spelen in 1977/78, die wat plat leek (bovenblad ook minder welving), zijn die dan per definitie toch heel zwaar?

Jaartal is te traceren aan de hand van het serienummer

De gitaar van Ace die je bedoeld is waarschijnlijk een 73 Custom. Als dit klopt is het zeker een Norlin/pancake model.
Erg veel info over de gitaren van Ace (en de custom signatures) is te vinden op:http://acelp.homestead.com/

davinci77
5 juni 2004, 07:00
het aantal jaren is ook af te lezen als je hem doormidden zaagt en de jaarringen van het hout telt... :razz:

TheLizard
9 juni 2004, 09:41
Ik heb onlangs een Les Paul Custom gekocht met serienummer 80918538. Kunnen jullie mij vertellen wanneer deze gitaar gemaakt is? Ik kan het op internet niet zo gauw vinden. :???:

Thijssie
9 juni 2004, 10:15
Ik heb onlangs een Les Paul Custom gekocht met serienummer 80918538. Kunnen jullie mij vertellen wanneer deze gitaar gemaakt is? Ik kan het op internet niet zo gauw vinden. :???:

Die komt uit 1980.

http://www.gibson.com/search/serialnumber.html

Branzojo
9 juni 2004, 10:21
volgens de site 1988 dus en dan dag 91 zou dus 31 maart 1988 moeten zijn

RonnieRiverside
9 juni 2004, 10:30
Ik heb ook al een tijd een custom, maar nu is mijn vraag; welk element kan ik daar het beste in doen. Toen ik hem tweede hands kocht zat er een DiMarzio in, maar die heeft te weinig output... Stijl muziek dat ik speel: indie/emo/post-hardcore/rock (like thursday.net)

TheLizard
9 juni 2004, 15:14
Hee, bedankt jongens!!! Ik vermoedde wel 1988, maar nu weet ik het exact!
Groeten, John

TheLizard
9 juni 2004, 22:56
Ohja, is 1988 een "rampenjaar" voor Les Pauls, of valt dat wel mee? :wink: