PDA

View Full Version : Weekendje solderen, DIY Tubeoverdrive zo goed als klaar.



Dirk_Hendrik
1 juni 2004, 09:59
Met een lang weekeinde voor de boeg zaterdag maar eens begonnen met het projectje van een buizenoverdrive waar ik al enkele maanden mee in de ontwerpfase zat. Afgelopen week de print afontworpen en vrijdag de print gemaakt. Uiteraard zijn een aantal componenten op dus het volledig afbouwen zal nog wel een paar dagen duren. Desalniettemin alvast een paar foto's van het binnenwerk. Uiteindelijk komt het geheel in een standaard 1590BB kastje zals bekend van o.a Carl Martin, Voodoo lab etc. etc.

Totaalplaatje:
http://www.exaudio.nl/overview.jpg

Koperzijde van de print:
http://www.exaudio.nl/bottom.jpg

Closeup van de print:
http://www.exaudio.nl/Closeup.jpg

En nog ééntje maar met knoppen:
http://www.exaudio.nl/closeup2.jpg

Over een paar daagjes hopelijk meer.

birt
1 juni 2004, 10:16
:o

ben je vertrokken van een bestaand schema of heb je dit even uit je mouw getoverd??


(idiote vraag maar wat zijn die gele glazige componenten?)

Dirk_Hendrik
1 juni 2004, 10:21
De basis is min of meer een Ibanez Tubeking TK999 die weer een Tubeworks tubedriver als uitgangspunt heeft. Ik heb een tijdje terug zowel de TK999 van Seymour Paul als m'n eigen TK nogal zwaar gemod om em stiller en qua geluid strakker te krijgen. Eén van die wijzigingen is een ingebouwde voedingsstabilisatie. Die hele stapel wijzigingen zijn hier dus in meegenomen. Verder is dit ontwerp volledig True Bypass. De laatste uitdaging zit is dat in een 1590 behuizing proppen. Een TK is één van mijn favoriete pedalen maar zo verschrikkelijk groot.
Die gele glazige dingen zijn condensatoren.

birt
1 juni 2004, 10:51
ik dacht al dat het condensators waren, ze zitten ook in een aria distortion die ik gebruik voor de onderdelen maar ik raakte niet wijs uit de opschriften op die condensators.

je hebt hier dus een paar schema's gecombineerd en gemod?
das wel cool, ooit zal ikd at ook wel kunnen :lol:

Robbert
1 juni 2004, 11:03
Zeer netjes Barend!

Maar waarom de schakelaar en jacks op de PCB gemonteerd?

Antal
1 juni 2004, 11:05
Ziet er wel heel netjes uit DH. Ben benieuwd naar de foto's als hij af is!

Dirk_Hendrik
1 juni 2004, 11:13
Zeer netjes Barend!

Maar waarom de schakelaar en jacks op de PCB gemonteerd?

Wat dacht je van eenvoudiger montage? Voor zowel jacks als schakelaar hoef ik nu geen draden te strippen en te monteren. Dat betekent een minuut vs 10 minuten werk. Lost daarvan is de PCB ook meteen aan de behuizing bevestigd (én mechanisch onbelast). Dat betekent weer dat ik geen extra gedonder met afstandsbusjes o.i.d. heb.

Mitch
1 juni 2004, 20:33
Leuk hoor ! Ben wel benieuwd waar je de 12AX7 gaat laten in het Hammond doosje :o

Negative K3 fan
1 juni 2004, 20:41
wow!!!!1 heb je dat helemaal zelf gedaan?? vet veel moeite of niet, ook een preciesie werktje, respect dude!

aad
1 juni 2004, 22:12
Leuk hoor ! Ben wel benieuwd waar je de 12AX7 gaat laten in het Hammond doosje :o

Volgens mij, zoals alles ligt op de eerste foto en als je alles netjes in de bedoelde vorm brengt gaat dat perfect lukken. :-D

Prachtig! :P

BartL
1 juni 2004, 23:13
...als je de overdrive nou uit hebt staan, maakt ie dan ook gebruik van de buis? :-? Waarschijnlijk een verschrikkelijk domme vraag...maar ik kom er zelf niet uit; Ik ga maar weer eventjes leren ofzo :-D :cool:

Edit: Ik bedoel dus dat wanneer de overdrive uitstaat...dat de buis nog ietsje warmte toevoegt ofzo :-?

Antal
1 juni 2004, 23:23
Hij is true bypass, dus nee, zou niet logisch zijn hè.

Mitch
1 juni 2004, 23:24
Als -ie lang heeft aangestaan geeft -ie vast nog wat warmte af.....




:D

Laat me raden: Bart ziet JRC4558 en denkt: hé, een overdrive en daarnaast ook nog
een buisje voor de gezelligheid :wink:

Antal
1 juni 2004, 23:26
Ja, je moet zo'n hammond box tenslotte ergens mee vullen.... :-?

aad
1 juni 2004, 23:34
...als je de overdrive nou uit hebt staan, maakt ie dan ook gebruik van de buis? :-? Waarschijnlijk een verschrikkelijk domme vraag...maar ik kom er zelf niet uit; Ik ga maar weer eventjes leren ofzo :-D :cool:

Edit: Ik bedoel dus dat wanneer de overdrive uitstaat...dat de buis nog ietsje warmte toevoegt ofzo :-?

De buis werkt alleen als die warm is dus als de gloeidraad spanning voert. Vandaar dat je beter geen batterijvoeding kunt gebruiken.
Wellicht een warmteregelaar ingebouwd? :lol:

oddman
2 juni 2004, 10:05
Eerst en vooral: Dit is super !!

Je begrijpt wat elke component doet etc...?
Ik neem aan dat de buis de hele tijd blijft branden he...(cfr hierboven)
Khoop dat alles er mooi inpast ..

welke spanning gebruikt ie? 9? zit daar een dc-dc up convertor in dan of?

Ben nog niet helemaal op de hoogte van buizen elektronica, dus srry voor de domme vraag (mocht het een domme vraag zijn :wink: )

maar dude tis echt wel super fijn dat jij dit kan...
Geen zin om een clinic te organiseren om er wat uitleg etc bij te geven? :)

Keep up the good work !!

oddman
2 juni 2004, 10:06
Eerst en vooral: Dit is super !!

Je begrijpt wat elke component doet etc...?
Ik neem aan dat de buis de hele tijd blijft branden he...(cfr hierboven)
Khoop dat alles er mooi inpast ..

welke spanning gebruikt ie? 9? zit daar een dc-dc up convertor in dan of?

Ben nog niet helemaal op de hoogte van buizen elektronica, dus srry voor de domme vraag (mocht het een domme vraag zijn :wink: )

maar dude tis echt wel super fijn dat jij dit kan...
Geen zin om een clinic te organiseren om er wat uitleg etc bij te geven? :)

Keep up the good work !!

telecastermaster
2 juni 2004, 15:02
Had ik ook maar electrotechniek gestudeerd ipv economie. :wink:

Ziet er mooi uit DH!

Dirk_Hendrik
2 juni 2004, 15:37
Eerst en vooral: Dit is super !!

Je begrijpt wat elke component doet etc...?
Ik neem aan dat de buis de hele tijd blijft branden he...(cfr hierboven)
Khoop dat alles er mooi inpast ..

welke spanning gebruikt ie? 9? zit daar een dc-dc up convertor in dan of?

Ben nog niet helemaal op de hoogte van buizen elektronica, dus srry voor de domme vraag (mocht het een domme vraag zijn :wink: )

maar dude tis echt wel super fijn dat jij dit kan...
Geen zin om een clinic te organiseren om er wat uitleg etc bij te geven? :)

Keep up the good work !!

Thanks iedereen.

Klein stukje beschrijving dan maar vast.
Ten eerste is een principebeschrijving van het geheel te vinden onder patent nummer 5,022,305, Tube overdrive pedal operable using low voltage DC battery eliminator van BK butler. Dit patent slaat op de manier van voeden (DC adapter) en de manier van aansluiten van 1 weerstand in het buizenstukje. Patent is te lezen op www.uspto.gov . Wat die site betreft, doe ook eens een search op "fender" bakken leesvoer die je met gewoon browsen niet als hots krijgt.


Inderdaad, het ding is true bypass dus het toevoegen van "buizenwarmte" gaat niet lukken. (Thanks Antal) Nu is dat sowieso al niet haalbaar daar het hele buizencircuitje werkt op een voedingsspanning van +/- 11 volt. Werkt dat?? Ja, het werkt maar vervormd als de ziekte. Gelukkig was dat net het gewenste effect. Een beetje warmte gaat dus niet daar je signaal dan voornamelijk "schoon" zou moeten zijn.

Verder
Een "normale" tubeking gaat op 9 volt. Dat betekent dat de buis ook op 9 volt gloeispanning moet werken terwijl 12 de bedoeling is. Daar die buis altijd al een bak stroom trekt is batterijvoeding eigenlijk alleeen haalbaar als je baas Varta of Duracell is. Om die reden is het geen probleem om in plaats van een 9 een 12 volts adapter te gebruiken en de buis "normaal" te gloeien. Bijkomend voordeel is dat die 3 volt extra vervolgens gebruikt kunnen worden om de voeding intern nog eens extra te stabiliseren (dus een pedaal dat meer immuun is voor brom en ruis van de voeding). Door gebruik te maken van een z.g.n. "Low Drop" regelaar kan ik die 3 volt beperken to 1 volt en het geheel voeden op 11 volt. Gevolg is stillere elektronica en iets meer gain van het buizengebeuren. (geen DCDC converter dus (allesbehalve domme vraag)).

Over warmte. Voel in je buizenversterker eens aan je buizen als je versterker al een hele tijd in standby heeft gestaan. Amper warm. Die warmte komt pas als die hoogspanning door je buizen gaat. En met een "hoogspanning" van 11 volt.....

Hij past. Bedenk dat het hele uitgangspunt een 1590 kastje is geweest en alles daarop is aangepast en uitgemeten. Het geheel heeft ook al in elkaar gezeten maar daar de print vast zit op de jacks (die vastzitten in de behuizing) is het gemakkelijker prototypen met het geheel nog effe los

to be continued...

Rutger
2 juni 2004, 18:22
maar een buis werkt toch lang niet optimaal op 11 Volt? bv. bij de H&K Tubefactor staat er zo'n 300V op.

Dirk_Hendrik
3 juni 2004, 08:59
Correct maar wie zegt dat het ding "optimaal" moet werken. Het ding moet vervormen en dat doettie op die lage voedingsspanningen.

Verder wat betreft het gebruik van buizen op dit soort lage voedinsspanningen. Don't shoot the messenger. Ik heb de applicatie niet bedacht en was een paar jaar geleden even verbaasd dat het uberhaupt werkte!

Negative K3 fan
3 juni 2004, 09:16
Had ik ook maar electrotechniek gestudeerd ipv economie. :wink:

Ziet er mooi uit DH!

elektro techniek is een nerd studie, heel erg computergeorienteerd.

trouwens, ik dacht dat er op een gloeidraad hoge spanning moest staan om elektronen los te laten? 11 volt is niet echt hoog, hoe werkt dat nu dan?

Dirk_Hendrik
3 juni 2004, 09:44
elektro techniek is een nerd studie, heel erg computergeorienteerd.

trouwens, ik dacht dat er op een gloeidraad hoge spanning moest staan om elektronen los te laten? 11 volt is niet echt hoog, hoe werkt dat nu dan?

Thanks, you've just called me a Nerd :D

Nope, tenminste, niet helemaal

Op de gloeidraad staat een spanning van 12 volt. Dat is (bijna, eigenlijk moet het 12.6 zijn) normaal. Daarom heet een ECC83 in het amerikaans ook 12AX7. De gloeispanning van een 6L6 is 6 (6.3 exact) volt, evenals een 6V6... get the drift?. Vervolgens is de hoeveelheid losgelaten elektronen afhankelijk van de hoogte van de spanning. In dit geval, met slechts 11 volt "hoog"spanning zijn dat er dus verdomd weinig en moet er na het buisje stevig ge-gaind worden om weer een acceptable niveu te krijgen. De buis wordt trouwens ook idioot hard ingestuurd.