PDA

View Full Version : problemen met barré



harrievandenberg
31 mei 2004, 15:10
test

harrievandenberg
31 mei 2004, 15:10
Ik heb altijd acoustisch gitaar gespeelt en nu sinds een jaar speel ik ook electrische, fender stratocaster. Ik kan alleen geen A akkoord pakken vanaf de 7 positie. Dan glijden mijn ringvinger en pink naar de fret ernaast. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je dan ook met je ringvinger de 4de en 3de snaar kan pakken en dan met de pink de 2de snaar maar dat wilt ook niet lukken. Hoe doen jullie dit?

defecto
31 mei 2004, 15:13
Oefenen? Ik heb daar nog steeds een beetje problemen mee. Maar je moet gewoon veel oefenen en dan kan je je vingers steeds verder uit elkaar zetten.

Mitch
31 mei 2004, 16:21
Ringvinger er in zijn geheel overheen (dus over D,G en B) en hoge E-snaar dempen. Niet fraai, wel effectief.

SiNiSTRaL
31 mei 2004, 17:02
wat is er moeilijk aan een barré? :P

Stinooo
31 mei 2004, 18:03
Ik pak op dezelfde manier als Seymour Paul de barre en dan de d en g met m'n ringvinger plat en de b met m'n pink, zodat de e gewoon kan klinken. Wel ff omslachtig, maar met een beetje oefenen wel effectief!

SiNiSTRaL
31 mei 2004, 18:06
doe gewoon: als we t over A hebben, wijsvinger over alle 6 de snaren op de 5, ringvinger op A snaar op de 7, pink op D snaar op de 7 en middelvinger op de G op de 6, gaat perfect en alle snaren klinken :)

Diedo
31 mei 2004, 18:19
je snapt de vraag niet he :-D

Stinooo
31 mei 2004, 18:36
OK dan, ter verduidelijking:
deze 'A'-greep: x02220 maar dan hoger gespeeld dmv barré... dassut probleem dachtik zo :)

DrFretBoard
31 mei 2004, 18:52
ALS ik al ooit zo'n greepje speel (;)) dan doe ik het meestal zo (ik krijg *echt* niet 3 vingers onder mekaar):



-3- wijsvinger
-5- pink
-5- ringvinger
-5- ringvinger
-3- wijsvinger
-x-


Dit is op een gegeven moment heel snel en zuiver te pakken!

(edit:)
Oh ja, de truc is dus om het bovenste kootje van je ringvinger 'plat' te legen over die 2 snaren. Effe wennen!

Nicci
31 mei 2004, 18:53
dan hebben we het over positie 12
wijsvinger op de A (pos 12) ringvinger neemt de nadere noten voor zijn rekening (e, a en c#)

harrievandenberg
31 mei 2004, 22:53
ik heb inderdaad geen problemen met barre, op een acoustische gitaar kan ik alles pakken. Maar op mijn strat begin het zo rond de 7 fret erg krapjes te worden. Maar het zal wel oefenen worden denk ik...

SiNiSTRaL
31 mei 2004, 23:06
harrievandenberg....als in vandenberg van vandenberg gitaargast uit de 80;s ? :D

defecto
31 mei 2004, 23:08
Bij de 'krappe' plekjes je vinger plat leggen en met één vinger meerdere snaren pakken. Zo heb ik het geleerd en gaat ook het beste omdat het anders er gewoon echt niet op past.. 8)

Jools
31 mei 2004, 23:19
je legt je vingers niet recht naast elkaar maar houdt ze schuin, wat ik bedoel.. je stapelt ze als het ware.. zeg maar ringvinger op nagel v/d pink, middelvinger op nagel van de ringvinger en dan een beetje goed schuiven.. als ik het niet zo doe passen al m'n vingers der ook niet op

als dat niet het probleem is.. tsja, veel oefenen :)

defecto
31 mei 2004, 23:22
Ja, maar dat werkt niet altijd. Als je bijvoorbeeld met één van die drie vingers een andere noot moet pakken en dan weer terug zetten. Dan krijg je 'm er niet meer tussen. 8)

Jools
31 mei 2004, 23:38
oh jah, nou jah voor de makkelijkheid kun je em ook barre met ringvinger pakken :P meestal klinkt t wel goed als je de grondtoon met de 5 pakt.. eigenlijk een powerchord ;) en samen met een hele band valt t toch niet zo op

Maiden Michiel
1 juni 2004, 09:04
Bij de 'krappe' plekjes je vinger plat leggen en met één vinger meerdere snaren pakken. Zo heb ik het geleerd en gaat ook het beste omdat het anders er gewoon echt niet op past.. 8)

+1!