PDA

View Full Version : Nieuwe buizen laten m'n zekeringen knallen



Dirk_Hendrik
31 mei 2004, 12:15
Omdat m'n (originele) Rivera EL34's toch wel echt brak begonnen te klinken heb ik een nieuw gematched setje gehaald. Eers getest met een set stokoude (maar wel NOS) philips metal rims dat het brak geluid echt aan de eindbuizen lag.
Twee vragen:
- Ten eerste melden de doosjes Svetlana maar de buizen zijn EH's. Kan dat?
- Ten tweede, Hoewel nieuw knallen bij het aanzetten (met nieuwe buizen dus) direct de zekeringen van m'n hoogspanning door. Kortsluiting dus. Terug naar de oude buizen en er is niets aan de hand. Iemand bekend met dit probleem?

schizo910
31 mei 2004, 12:57
Misschien moet je versterker ook opnieuw gebiased worden. Laat dit doen door iemand die er verstand van heeft. Succes.

Dirk_Hendrik
31 mei 2004, 19:32
Dank je wel voor de tip. Biassen doe ik liever zelf. Ik heb er namelijk "verstand" van en daarnaast bijzonder slechte ervaringen met lui die ook claimden er verstand van te hebben.

De oorzaak is gevonden. Van 1 van de nieuwe buizen maart de anode kortsluiting met de gloeidraad.

PeeVee
15 juni 2004, 22:25
- Ten eerste melden de doosjes Svetlana maar de buizen zijn EH's. Kan dat?

Inderdaad... De merknaam "Svetlana" is opgekocht door dezelfde firma die de merknaam "Sovtek" in eigendom heeft maar ook EH. Sovtek is overigens een handelsmaatschappij (geen producent) die voornamelijk buizen betrekt van Saratov productie plant. Hier komen ook de EH buizen vandaan (gewoon Sovtek dus) en sinds kort ook nieuwe "Svetlana". De "oude" Svetlana uit St. Petersburg kun je nog steeds krijgen maar niet meer onder merknaam "Svetlana" maar het oude "winged C logo" (een C-tje met vleugeltjes).

De site www.svetlana.com is officiëel uit de lucht, maar als je naar http://www.svetlana.com/docs/tubeframe.html gaat dan kom je er nog op (niet op "home" klikken, de rest werkt nog gewoon). Zoals je ziet is "PM" (handelsmaatschappij uit UK die voorheen Chinese Sino crap buizen overstempelde, was dat niet Golden Dragon ofzo?!) de nieuwe distributeur van de "ex-Svetlana" geworden (de echte uit St. Petersburg), ik vermoed dus dat deze binnenkort alleen onder naam "PM" te verkrijgen zullen zijn, misschien nog met "winged C logo" als herkenning. Komt waarschijnlijk wel een marketing kletsverhaal bij en prijzen zullen wel omhoog gaan. De EL34's die je nu hebt zijn dus gewoon EH = Sovtek = Saratov productie. Kan me dus goed voorstellen dat ze van de fabriek af sluiting maken want die EL34's zijn echt crap.

Dit is ook nog leuke link, de fabriek in St. Petersburg:
http://www.svetlana.com/docs/map.html

Ook nog interessant; www.pmcomponents.com, staat een link naar de nieuwe Svetlana site maar ook die is niet "in de lucht" (waarschijnlijk omdat merknaam verkocht is). Op de tube-shop pagina zie je wel het winged-C logo van de "oude" (echte) Svetlana's.

Dirk_Hendrik
16 juni 2004, 11:37
Thanks PeeVee, da's nog eens een uitgebreid antwoord!

Antal
16 juni 2004, 19:35
@DH: Hoe werkt dat? Heb je dan nog garantie op die buizen ofzo? Want je kan er niet zo maar 1 bij kopen want dan zijn ze niet meer gematched.

aad
16 juni 2004, 20:34
Misschien moet je versterker ook opnieuw gebiased worden. Laat dit doen door iemand die er verstand van heeft. Succes.

Helemaal mee eens LOL :-D