PDA

View Full Version : Engl Fireball of Peavey 5150 mk1



asesino
31 mei 2004, 11:13
Hoi, ik ben van plan om deze zomer een nieuwe versterker aan te schaffen maar ik zit een beetje vast tussen deze 2. Ik speel vooral metalcore/hardcore/en ook een beetje death soms, maar ik begin ook een beetje meer clean te spelen en zo. Daarom dat ik al meer twijfel omdat de fireball betere clean schijnt te hebben. Maar ik twijfel nog bij de 50watt vs 120watt, scheelt dit echt veel omdat ik toch van plan ben om er mee op te treden in kleinere jeugdhuizen en ik zou toch graag een goed volume hebben. De gedeelde EQ is niet zo heel erg.
Wat vinden jullie????

Negative K3 fan
31 mei 2004, 12:07
Hoi, ik ben van plan om deze zomer een nieuwe versterker aan te schaffen maar ik zit een beetje vast tussen deze 2. Ik speel vooral metalcore/hardcore/en ook een beetje death soms, maar ik begin ook een beetje meer clean te spelen en zo. Daarom dat ik al meer twijfel omdat de fireball betere clean schijnt te hebben. Maar ik twijfel nog bij de 50watt vs 120watt, scheelt dit echt veel omdat ik toch van plan ben om er mee op te treden in kleinere jeugdhuizen en ik zou toch graag een goed volume hebben. De gedeelde EQ is niet zo heel erg.
Wat vinden jullie????

clean van de 5150 is niet echt clean omdat het geluid gewoon erg afgezwakt wordt maar toch door 6 gain stages gaat en dat werkt gewoon niet lekker, hij is ontworpen als een amp met twee scheurkanalen. Maar je kunt er wel een clean geluid uit halen.
twijfelen over 50 vs 120 watt? Neem maar van mij aan dat dat allebei kei en kei hard gaat (waarschijnlijk zullen andere je dit ook vertellen) en dat het allebei zeker genoeg is voor een optreden, zeker met een 4x12 eronder.
Ik heb zelf een 5150 combo en heb een tijd terug op een fireball gespeeld en het grootste (en enige) nadeel van de fireball vond ik dat de gain knop gedeeld was, voor zowel het cleane als scheur kanaal. dwz. dat als je een harde scheur wilt je clean een lichte scheur wordt, en als je een echt cleane clean wilt, dat je dan misschien niet genoeg gain hebt om flink te scheuren. Erg jammer, want hij klinkt vet, ik vond de voicing van de fireball een stuk lekkerder dan die van de powerball (destijds!).
Heb je ze allebei al gespeeld en wat voor cab ben je van plan eraan te hangen?

asesino
31 mei 2004, 13:35
Ahzo, ik heb er eigenlijk nog geen idee van welke cab noch heb ik op beide al gespeeld. Maar volgens de vele clips die ik al beluisterd heb hoor ik ze allebei graag. Heb wel gelezen ergens dat de sound met vintage boxen niet zo heel goed is dus ....

Negative K3 fan
31 mei 2004, 14:28
tja, welke cabs er goed bij klinken moet je toch een klein beetje proefondervindelijk uitvinden. Ik vind zelf dat de gewone marshall cabs met g12t75s icm 5150s op opnames erg lekker klinken, maar live schijnen ze schel te zijn en ze zijn ookw at miinder op hoge volumes.

Thijssie
31 mei 2004, 15:02
Maar ik twijfel nog bij de 50watt vs 120watt, scheelt dit echt veel omdat ik toch van plan ben om er mee op te treden in kleinere jeugdhuizen en ik zou toch graag een goed volume hebben.


Het verschil tussen 50 en 120w is minimaal.

Gebruik de zoekfunctie; daar is al heel veel over geschreven....

Speeddemon
31 mei 2004, 15:37
Asesino, als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar een 2e hands Engl Savage 60, wat de voorloper en 'vader' is van de Fireball. Deze heeft echter wel 2 verschillende gain knoppen, alleen t leuke is, de gain op je scheur kanaal is wel afhankelijk van de gain op t clean kanaal.
Deze amp kun je dus clean en scheur instellen, maar ook als een 2 kanaals scheur-bak. Wel gedeelde EQ, maar bij Engl klinkt t toch wel goed.

Ik heb er 1 met een 2x12" Vintage 30 kast en daar ben ik erg tevreden over. Hij heeft alleen geen reverb aan boord en dat mis ik wel.

Over een paar jaar ritsel ik wel een Engl SE met 4x12. 8-)

asesino
31 mei 2004, 19:44
Ben nu toch nog aan het twijfeln over de 5150 mk2 is het verschil echt zo erg qua gain met de 5150, ik kan me niet voorstellen dat iemand z'n gain met de 5150 op 10 draait dus eh...?

josh.vandenberg
31 mei 2004, 20:28
de 5150 blaast ,met de gain op 3,de 5150 II,met de gain op 7 helemaal zoek.

Je kunt trouwens van de 5150 heel makkelijk 3 kanaals met footswitch maken.

Kan ik zo,half uurtje werk

Speeddemon
31 mei 2004, 20:37
ik vond trouwens de 5150 II wel een veel beter clean kanaal hebben.

heb ook de xxx geprobeerd, maar daarvan vond ik t ultra kanaal te krasserig. Geef mij maar smooth Engl gain.

Barret Wallace
31 mei 2004, 20:58
ik vond trouwens de 5150 II wel een veel beter clean kanaal hebben.

heb ook de xxx geprobeerd, maar daarvan vond ik t ultra kanaal te krasserig. Geef mij maar smooth Engl gain.

Af en toe is grof cool, als je teveel smooth gewend bent komt de klap op de brug een beetje hard aan boerenjochie. :)

asesino
31 mei 2004, 21:20
de 5150 blaast ,met de gain op 3,de 5150 II,met de gain op 7 helemaal zoek.

Je kunt trouwens van de 5150 heel makkelijk 3 kanaals met footswitch maken.

Kan ik zo,half uurtje werk

:???:

Negative K3 fan
31 mei 2004, 21:21
Ben nu toch nog aan het twijfeln over de 5150 mk2 is het verschil echt zo erg qua gain met de 5150, ik kan me niet voorstellen dat iemand z'n gain met de 5150 op 10 draait dus eh...?

qua hoeveelheid gain hoef je de MK2 echt niet te laten, hij klinkt alleen anders.

asesino
31 mei 2004, 22:49
Weet er iemand of er ergens sound clips van deze 2 zijn om te vergelijken?

Barret Wallace
31 mei 2004, 22:59
Negk3 fan heeft nog kwalitatief zeer goede 5150 samples :lol:

asesino
31 mei 2004, 23:06
Waar kan ik deze beluisteren?

Barret Wallace
31 mei 2004, 23:21
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=25411&start=0

Lees ook ff het topic door zit wel humor in 8-)

Mithrandir
31 mei 2004, 23:30
Ik heb laatst NK3F zijn 5150 bij hem thuis beluisterd en de samples in het topic waar Barret op wijst zijn totaal niet representatief. Het klonk namelijk echt heel goed, een heerlijke lead tone en een goeie crunch op het cleane kanaal. Wellicht een beetje een eenzijdige versterker, maar wel 1 die heel goed is in wat hij moet doen.

asesino
1 juni 2004, 00:26
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=25411&start=0

Lees ook ff het topic door zit wel humor in 8-)

Haha idd, grappige clips ook, toch bedankt :)

Negative K3 fan
1 juni 2004, 08:29
voor misschien wat betere clips deze http://www.hxcmp3.com/bands/10209/ en dan bonds in which we break. daar is hij een beetje schel enzo afgesteld, vooral met dat riedeltje in de coupletten.

http://www.starkz.com/audio/proud.mp3 nog een koele

Baker
1 juni 2004, 09:34
Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar deze gitaarsolo is gedaan met een Musicman Luke + peavy 5150 Combo.
(de gitaar op de achtergrond is een Les paul + Koch multitone)

http://www.xs4all.nl/~butme/audio/Lenny%20Kravitz%20-%20Always%20on%20the%20run.mp3

Mocht deze link niet werken, zie dan www.impossiblerock.com
=> CD/MP3 => Lenny Kravitz – Always on the run

asesino
1 juni 2004, 12:52
voor misschien wat betere clips deze http://www.hxcmp3.com/bands/10209/ en dan bonds in which we break. daar is hij een beetje schel enzo afgesteld, vooral met dat riedeltje in de coupletten.

http://www.starkz.com/audio/proud.mp3 nog een koele

En is dit met een 5150 mk1 of mk2??

+ mega vette sound :| dit is juist het genre die ik speel

Negative K3 fan
1 juni 2004, 14:28
allebei stock 5150 deel 1s volgens mij.

asesino
1 juni 2004, 17:37
Ah wel een vet geluid die ze eruit halen, weet je soms ook waar er clips zijn (niet gemodificeerd dan) van mk2

asesino
2 juni 2004, 18:11
Ik denk dat ik waarschijnlijk de ENGL Richie Blackmore head ga kiezen wat vinden jullie van deze amp??

iam
2 juni 2004, 19:32
ik zou hiervoor een nieuw topic starten, of de search gebruiken :)

asesino
2 juni 2004, 21:49
Ha idd maar had gesearched mor vond lik niet echts iets 'nuttigs'

iam
3 juni 2004, 00:01
nieuw topic dan maar :)

vanwaar de plotse ommekeer?

Negative K3 fan
3 juni 2004, 09:06
de blackmore is erg koel, ik had daar ook nog een erg gave clip van, die staat nog wel ergens op dit forum in een apart topic.

asesino
3 juni 2004, 13:02
Had een paar clips beluisterd op rocksolidamps, waaronder ook de powerball maar raar genoeg vond ik die distortion niet zo aantrekkelijk + ook het feit dat hij een beetje duurder is.

http://www.rocksolidamps.com/MP3/Ritchie%20Blackmore.mp3

Lekkere klank, voldoende 'zwaarheid', en na user reviews te checken op harmony central zag ik ook dat hij een hele goeie clean channel heeft dus ja...

Soulflyhigh
3 juni 2004, 14:02
mm ik vind het niet echt zwaar(genoeg) klinken. Het kan aan mijn speaker liggen maar ik denk het niet. Die eerste riffjes van ik een beetje gaar klinken, die laatste riff was ok en die solo was een beetje dun moet ik zeggen. Ik zal die amp toch in een keer real time moeten gaan beluisteren.

cas121
3 juni 2004, 14:09
metalcore/hardcore

Ik vind de 5150 I daarvoor veel beter dan de II, veel meer soul in de sound. toch ook veelzijdiger dan je denkt, check Kill your idols maar eens, super oldschoolsound uit een 5150 I

Raffel
3 juni 2004, 16:19
Had een paar clips beluisterd op rocksolidamps, waaronder ook de powerball maar raar genoeg vond ik die distortion niet zo aantrekkelijk + ook het feit dat hij een beetje duurder is.

http://www.rocksolidamps.com/MP3/Ritchie%20Blackmore.mp3

Lekkere klank, voldoende 'zwaarheid', en na user reviews te checken op harmony central zag ik ook dat hij een hele goeie clean channel heeft dus ja...

Ik weet niet wie die clips heeft opgenomen maar gadverdamme. Da's Engllastering!

Ga aub NIET op deze clips af! In de eerste clip herken ik nog wel de powerball, maar hij mist zowat alle laag en midden die je in real life wel hoort. Die kerel moet sowieso eens geleerd worden hoe ie een cab moet mic-en denk ik. Wat voor cab heeft ie eigenlijk gebruikt?

Negative K3 fan
3 juni 2004, 17:37
ik heb andere clips gehoord die tien keer beter klonken dan die, blackmore is echt wel vet.

asesino
3 juni 2004, 17:51
Ja maar de reden dat ik eerder voor de blackmore zou kiezen is ook omdat je er meer mee kan doen dan met een 5150/fireball, iedereen vind de clean van de 5150 toch zo slecht dus ja en aangezien de clean toch een factor is hier...

Btw van die soundclip van eerder, dit is de beschrijving die erbij stond: "This is another high gain clip(What do you expect right?) that was done using channel 4 of the Blackmore and recorded with 1 track using a Sennheiser MD421 microphone and an Engl 4x12 cab loaded with V30's"

ewoud
3 juni 2004, 17:59
hey is die richie blacmore beter dan de powerball?? of is het alleen amar een gesigneerde versie?

iam
3 juni 2004, 18:00
asesino,

ik zou een winkel zoeken in Belgie waar je Engl Amps kunt testen...

mss in de vernieuwde gitaarshop in Gent?

voor de rest weet ik niet direct waar je zou kunnen testen...

Negative K3 fan
3 juni 2004, 18:08
ik bedoel deze clip http://www.digitalsoundplanet.com/Members/000127866_000015250.mp3

edit, werkt dus niet, misschien staat hij nog wel op rocksolid dinges

doncker
3 juni 2004, 18:17
Voor hard/metalcore wordt dikwijls een 5150 gebruikt
Ik denk maar aan kickback enz.

asesino
3 juni 2004, 18:18
Ga er eens voor kijiken, maar ik denk niet dat ik hem in belgië zal kopen, veel te duur hier, waarschijnlijk toch in duitsland

asesino
3 juni 2004, 18:38
BTW ik mik meer op een fear my thoughts sound en zij gebruiken een mb dual rectifier, 5150 en een engl savage 120(denk'k) en het moet ook nog deftig klinken op laag niveau voor in me kamer bijvoorbeeld

asesino
16 juni 2004, 18:09
Kom je met 60 watt lampen toe als je live speelt??(engl fireball)

xxlarsxx
18 juni 2004, 11:03
Absoluut. trouwens je gebruikt waarschijnlijk toch een PA, dan kan je met 10 watt nog makkelijk meekomen.

Alain
18 juni 2004, 11:08
asesino,

ik zou een winkel zoeken in Belgie waar je Engl Amps kunt testen...

mss in de vernieuwde gitaarshop in Gent?

voor de rest weet ik niet direct waar je zou kunnen testen...

Key music sint niklaas heeft ze staan

Alain
18 juni 2004, 11:09
Ga er eens voor kijiken, maar ik denk niet dat ik hem in belgië zal kopen, veel te duur hier, waarschijnlijk toch in duitsland

Ik ga binnenkort een powerball in Duitsland halen. Als je wil kan je mee.

asesino
18 juni 2004, 17:08
Ik ga er wellicht aan het einde van juli begin van augustus om, heb dan m'n geld van me zomerjob :) Dus als je dan nog gaat

Alain
19 juni 2004, 12:29
hangt ervan af wanneer mijn marshall 9200 verkocht is. Dan ga ik erom.

gerrekat
19 juni 2004, 14:18
Hier heb ik wat POWERBALL clips....

http://www.digitalsoundplanet.com/VirtualStudios/Listen/detail.php?eltid=9301


http://www.digitalsoundplanet.com/VirtualStudios/Listen/detail.php?eltid=17922


had nog veel meer maar da's allemaal pleite...

doncker
19 juni 2004, 15:04
Vooral dat anthrax clipje klinkt superstrak. Ik krijg hoe langer hoe meer gas voor die powerball

Alain
19 juni 2004, 16:12
kopen he :-D

gerrekat
19 juni 2004, 17:23
amps klinken in het echt altijd veel beter dan op clips, zeker met mijn beperkte opname mogelijkheden en kennis ben ik nooit echt tevreden over de clips...maar het geeft een idee!

antihero
19 juni 2004, 17:33
gerrekat, welk nummer is dat, dat van anthrax, klinkt ongelooflijk vet...

gerrekat
19 juni 2004, 17:35
I am the law.....thanx :-D


eerste clipje is "March of the Soldiers of Death" van SOD (ANTHRAX side projectbeetje crossover achtig)

antihero
19 juni 2004, 17:40
Hartelijk bedankt man!
Let's play that shit!!! :lp:

Anders Destium
20 juni 2004, 00:04
In real life klinkt de Powerball van Gerrekat beter, chunkfest :lol:

gerrekat
20 juni 2004, 20:59
ja ben niet echt een goede recording engineer en beschik alleen over redelijk goedkope microfoons en opname apparatuur....