PDA

View Full Version : bas effects



jos zonder pet
31 mei 2004, 10:31
ik speel nu ongeveer een half jaar bas met volle plezier maar ik wil is wat andere geluiden effecten etc. Dus zeg is wat leuke en goeie effecten of multi-effecten...(budget max €150)
en welk is een goeie distortion?

Fuhgawz
31 mei 2004, 11:41
De Proco Rat en EHX Big Muff worden volgens mij wel veel gebruikt als bas distortion, maar Boss, DOD etc. maken ook aparte bass-overdrives. Over andere bas effecten weet ik vrij weinig.

Mitch
31 mei 2004, 11:46
Goeie distortion: Akai Unibass, geeft ook nog een extra oktaafje (of ander interval, ben ik nu even kwijt).
Geweldig effect (zowel envelope als fuzz) is de Ibanez SB7. Kun je echt geweldig mee klooien en experimenteren.

ToolRulez
31 mei 2004, 12:06
Ik heb een Carl Martin Heavy Drive die ik voor bas gebruik, ondanks dat hij eigenlijk bedoelt is voor gitaar behoudt dit pedaal het laag heel goed (vooral met iets minder gain). Verder scheurt het ding enorm, het is niet echt een subtiele overdrive. Voor een echte stevige distortion is het ideaal.

Antal
31 mei 2004, 12:30
Een goede compressor doet ook wonderen voor basgitaar vindt ik. Het is het enige wat ik gebruik met m'n bas.

jos zonder pet
31 mei 2004, 14:19
http://muziek.2dehands.be/markt/muz_instr/multi-effekt/5307732.html?start=45 ????

is wel een beetje duurder...

Lucky
31 mei 2004, 16:41
ebs spul
akai deep impact !
ehx big muff
ehx small stone

en binnenkort de okko basstard overdrive\distortion\fuzz

jos zonder pet
31 mei 2004, 18:31
ik heb is zitten denken wat ik eigenlijk allemaal nodig heb of zou willen kunnen met zo'n ding.

- ik zou er wat dingen mee moeten kunnen opnemen
- er moeten een aantal effecten die ook over de versterker goed klinken
inzitten

dat is het zowat... geef es wat mogelijkheden....



Een goede compressor doet ook wonderen voor basgitaar vindt ik. Het is het enige wat ik gebruik met m'n bas.
en welk is die goeie compressor?

niels_r
31 mei 2004, 18:48
en welk is die goeie compressor?

In ieder geval is de Marshall ED-1 niet aan te raden als je bas speelt :wink:. Zelf ben ik over een week als het goed is in het bezit van de EBS Multicomp. Over het algemeen wordt deze voor bas als erg goed beschouwd. De EBS Multidrive is als overdrive voor bas ook erg relaxed.

Verder heb je ook de pedaaltjes van Boss. Kwaliteit is wel ok, maar niet super. Zelf heb ik de OD-3 bass overdrive, maar die gaat er weer uit omdat ik het geen mooie overdrive vind. Niet subtiel genoeg.

Een goedkoop multieffect zou ik niet kopen, omdat de kwaliteit van de effecten zwaar te wensen overlaat. Verder zou je je moeten afvragen welke effecten je nu over je bas wil gebruiken. Zelf zou ik dus nooit een chorus of wah etc. gebruiken. Een overdrive + compressor is voor mij meer dan genoeg. Dan kun je beter twee losse pedaaltjes kopen dan 1 multieffect.

Antal
1 juni 2004, 00:01
en welk is die goeie compressor?

Ik heb die van Carl Martin. Die is erg goed. Die EBS schijnt ook goed te zijn, maar geen ervaring mee.