PDA

View Full Version : Welk laag vermogen (Fender) combo raden jullie aan?



Robbert
31 mei 2004, 00:23
Sinds enige tijd heb ik een leuke Deluxe reverb op mijn kamer staan. Niet echt een zware versterker, maar zwaar genoeg om de buren het leven zuur te maken.

Nu zie ik mijzelf in de nabije toekomst een Weber Mass kopen, maar ik heb ook interesse in een laag vermogen buizen versterkertje. Gewoon, voor erbij.

Ik heb hier ondertussen best een verzameling staan en wil wat uitdunnen. Van dat geld wil ik een leuk Fendertje kopen ofzo.


Wat is een leuke versterker? Laag vermogen, buizen en zeer graag reverb, ongeveer tussen de 300 en 500 Euro.

Kom maar op met die ideëen!

pimmetje
31 mei 2004, 08:03
Wat versta jij onder laag vermogen?
Bij laag vermogen denk ik aan pakweg 10W of minder... maar daar ken ik eigenlijk geen exemplaren met reverb van.

jpb
31 mei 2004, 08:39
Van de oude bf/sf fenders komt alleen een princeton reverb in aanmerking voor jou; is de enige kleine fender met reverb. Maar die kan nog behoorlijk hard gaan met z'n 12-15W en de vraag is of je dat voor 500,- lukt (denk het niet). Ik denk dat het kiezen wordt: of toch nog te hard maar met reverb, of een b.v. 5-watter maar dan zonder reverb. Als ik het goed heb geldt dat ook voor de nieuwe fenders, maar die vind ik minder klinken. succes

Robbert
31 mei 2004, 11:41
Bij laag vermogen denk ik ook aan 10 watt of minder ;)

Hoe zit het met die Champs, zijn die een beetje leuk -en betaalbaar? Zonder reverb is natuurlijk ook een optie hoor, koop ik toch zo'n losse fender reverb erbij ;) :D

pimmetje
31 mei 2004, 12:23
Als je een silverface champje vindt (6W), kunnen 't hele leuke zijn en ze zijn zeker wel voor 300 of minder te vinden. Er zitten echter natuurlijk ook minder fijne tussen... ze zijn immers zo'n 15 jaar in productie geweest tijdens een periode dat Fender nogal wat heeft veranderd in organisatie en produkten.

Misschien is 't ook wat om uit de VS een klein versterkertje uit (eind) jaren 50 over te laten komen. Er zijn best wel wat champ-achtigen gemaakt voordat de tweed champ er al was en ook daarna nog. Veel van die oude beestjes hebben juist een hele goede natuurlijke galm in zich, waardoor reverb niet eens nodig is (tenzij je surf speelt :D).

Bijvoorbeeld zoiets:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=10171&item=3726378566&rd=1

jpb
31 mei 2004, 18:19
Idd wat pimmetje zegt zou mooi zijn; een tweed champ/bronco of princeton die toen -dacht ik- nog maar EEN 6V6 had (koop er voor mij dan ook een; twee halen een betalen :D ). Je zult dan veel meer moeten neerleggen, vooral voor transport en douane. De (vibro-)champs zijn niet veranderd qua circuit, dus kun je ook een sf proberen. Nieuwe speaker is dan vaak wel nodig, stock waren ze bij fender niet zo best.

pimmetje
31 mei 2004, 21:49
Transport kan redelijk meevallen. Vooral bij die ouwe bakkies met 3 buizen en 1x8" alnico speakertje in 5 dunne plankjes. :D.
Vaak zijn die lui bij Ebay ook nog wel bereid aan te vinken dat 't een cadeautje is... en/of eventueel de waarde iets te verlagen. Dan valt de douane ook nog zeer mee.... is soms zelfs helemaal niets.

Maar er komt natuurlijk wel wat bij de biedprijs. Dus altijd (ruim van tevoren) ff mailen voor een opgave van de verzendkosten naar NL. En reken er een verhuistrafo'tje en voor de zekerheid een paar tientjes douanerechten bij.

Een oude Fender hoef je niet te proberen in de VS... die gaan daar vreemd genoeg vaak voor nog grover geld weg dan hier.

En één ding is zeker... dat geluid van die ouwe bakken is niet te krijgen met wat voor modernere versterker dan ook 8-)

heavy-metal-thunder
21 juni 2004, 13:57
Een (vibro) champ is ideaal voor jou. Clean met een Fender Strat heb je het geluid van de grote Fenders op huiskamerniveau. En neem van me aan, ze scheuren!!

Voor minder dan 300 euro zal je al veel geluk moeten hebben, toch voor een behoorhlijk exemplaar.

Crate heeft ook zo'n klein ding (VC 5105 of zoiets). Veel goedkoper. Ik heb ze nog niet gehoord maar zouden klinken als een "chain saw" maar mits een kleine mod. zouden ze het goed doen.

Robbert
21 juni 2004, 15:14
Ik heb er geen problemen mee om een Bronco of Vibro te importeren, ze zijn hier in Nederland wat moeilijk te vinden: staan weinig op Marktplaats bijvoorbeeld.
Op Ebay staan ze rond de 220 USD, en dan nog 80 USD verzendkosten, is 300 USD en dat komt overeen met 250 Euro. Moet er dan nog wel een nieuwe trafo in en proberen de belasting te drukken..

Moet bekennen dat ik ook aan het rondkijken ben naar een ZVex ampje. Geen reverb aan boord (hehe, duh), maar wel laag vermogen en lekker klein.
http://zvexamps.com/images/Front%20w%2025C.jpg

sash
21 juni 2004, 17:18
Die Zvex is idd erg goed en gaat hard zat.

Verder zou je een Tweed Deluxe kit kunnen proberen van mission amps ofzo, maar goed dan moet je wel weer zelf bouwen :)

Dirk_Hendrik
21 juni 2004, 20:31
Ik heb hier ondertussen best een verzameling staan en wil wat uitdunnen.
Kom maar op met die ideëen!

Idee!!!!
Jij had toch zo'n oud Ibanes flangertje liggen waar je niet zoveel mee deed????????
Nou, let op, (ik heb tenslotte het beste met je voor)(toch??), zomaar een ideetje, als medefommerers onder elkaar ofzo. Let op dus:

Ik, in mijn aardige en vriendelijke, altijd behulpzame, bui, ga jou, Robbert, helpen om geld bij elkaar te krijgen voor een klein, buurvriendelijk fender versterkertje.

Om dat geld van mijn bank los te praten geef jij mij dat oude stoffige flangertje waarvan je al zo vaak posstte dat je eigenlijk niet snapte waarom je em nog had:


Ik heb een oud Ibanez Flangertje maar ik begrijp eigenlijk niet waarom ik em nog heb! Ik wil zo graag een klein buurvriendelijk Fender versterkertje!! :-( Misschien kan ik em weg geven en daarmee hulp krijgen van die toffe Dirk_hendrik!. Ja! Dat is een goed Idee!! :)



Uiteraard gemarkeerd als gift om de medeforummers rustig te houden. Deal?







:-D

Robbert
21 juni 2004, 21:17
Uhm. Nee.

:D

PeeVee
22 juni 2004, 14:25
Veel van die oude beestjes hebben juist een hele goede natuurlijke galm in zich, waardoor reverb niet eens nodig is

50's amps met "natuurlijke galm" waardoor "reverb niet eens nodig is" ?!?!?!?! :o

Verklaar je nader?!?!

(galm is toch Nederlands voor "reverb"?!)

PeeVee
22 juni 2004, 14:35
Jij had toch zo'n oud Ibanes flangertje liggen waar je niet zoveel mee deed????????

Je bedoelt toch niet zo'n flangertje dat NOKVOL zit met de ouwe edoch felbegeerde JRC4558D IC-tjes die ook in de originele Ibanez TS-808 zitten en je zo fijn kunt gebruiken om reissue TS9's te modden naar (toegeven: prima klinkende) TS-808 clones?! 8-)

Gaat Robbert die zomaar weggeven?! Hmmm... Misschien wil ik er ook heb ik er ook nog wel een stoffig prijsje voor over :-D

heavy-metal-thunder
22 juni 2004, 14:54
.... Moet er dan nog wel een nieuwe trafo in en proberen de belasting te drukken..

[/img]

Kan je dan niet met een transfo spelen? Ik had onlangs een Fender blues junior straight from the States. Heb er gewoon een 220-110 V transfo afkomstig van een oude stofzuiger voor gezet. Dit ging toch goed.

pimmetje
22 juni 2004, 15:39
Veel van die oude beestjes hebben juist een hele goede natuurlijke galm in zich, waardoor reverb niet eens nodig is

50's amps met "natuurlijke galm" waardoor "reverb niet eens nodig is" ?!?!?!?! :o

Verklaar je nader?!?!

(galm is toch Nederlands voor "reverb"?!)

Ik bedoelde dus dat er geen apart reverb-circuit (en dus geen knop) nodig is. Die beestjes klinken uit zichzelf al lekker.
Veel moderne versterkers hebben zonder reverb een gortdroog geluid... beginnen vaak pas een beetje te klinken als de reverb net een klein tandje open staat.

Ik bedoelde dus niet dat galm en reverb iets anders waren... maar nu ik 't teruglees, zou je dat idd zo kunnen interpreteren ja...