PDA

View Full Version : Welke versterker, orgineel he?



bozzer50
30 mei 2004, 22:15
Hoi

Ik ben op zoek naar een versterker waar ik mee in kleine zalen kan optreden en kan repeteren, ik heb zelf al voorversterking via mijn Korg 1500g effectenbox, dus in principe zou ik klaar kunnen zijn met eindversterker en een kast. Ik zou ook voor de dure oplossing kunnen kiezen, zoals top en kast (bijv JCM-serie), alleen valt dat mij klein beetje buiten budget, wat is wijsheid?? Liefste buizenversterker...!

Ik speel zelf het liefs gewoon scheurende rock, wat is dan goed alternatief voor een arme student zoals ik.

alvast bedankt voor medewerking.

Grtz. Olaf

pimmetje
31 mei 2004, 07:49
Ik ben persoonlijk iemand die niets ziet in een grote effectenbox met een buizenbak. Gewoon volledig buizen hakken en zagen en de effecten komen pas om de hoek kijken als er echt iets aan je basis-geluid moet worden toegevoegd. Maar da's natuurlijk puur persoonlijke smaak en stijl.

Voor scheurende rock blijft voor mij een marshall buizenbak toch wel de voorkeur houden. Niet in de laatste plaats vanwege goede verkrijgbaarheid op de 2eHands markt. Een JCM800 lijkt me geen verkeerde keuze... of een 900 natuurlijk... ligt aan hoe stevig jij wilt rocken. Voor de verschillen tussen die twee amps kan je waarschijnlijk met de zoekfunctie wel een paar dozijn discussies vinden.

Ze zijn voor mij alleen qua vermogen wat aan de stevige kant voor oefenen of kleine optredens. Persoonlijk zou ik eerder iets zoeken van 15 of 20W. Maar ik heb gemerkt dat velen hier niet moeilijk doen over oefenen met 100W buizen over 4x12 :D.

Mark S
31 mei 2004, 10:08
Ik zie ook niks in een Korg-geluidjesdoos i.c.m. een aparte eindtrap, volgens mij ga je daar spijt van krijgen! Een lekkere (Marshall) buizencombo lijkt me ideaal voor jou en dan kan je de nodige effecten evt. uit de Korg halen...

BlackSun
31 mei 2004, 12:19
Ahum, om bovenstaande mensen even uit hun droom te helpen:

laatst mn eerste optreden emt Nieuwe setup gehad: EEn korg Ax1500 en een marshall VS (ja, valvestate ja!!) 265 combo.
Het geluid was gewoon TOP en er kwamen tot 2x toe gitaristen naar me toe om te zeggen dat ik zo'n lekker geluid eruit kreeg.

De kunst zit em allemaal in het afstellen, als je daar even wat tijd in stopt kan je voor weinig geld een hele vette sound neerzetten.
Dat gezeur over die 'slechte' multifx bakken en de buizenamps die beter dan alles en iedereen zijn moet maar eens afgelopen zijn...

Fuhgawz
31 mei 2004, 12:35
Dat gezeur over die 'slechte' multifx bakken en de buizenamps die beter dan alles en iedereen zijn moet maar eens afgelopen zijn...
+1!!! Niet alles wat geen buizen heeft is per definitie slecht!

Maar, gezien de eisen van de topicstarter ben ik toch eens met de rest: Marshall JCM combo. Het heeft buizen, kun je een leuke scheur uit halen en is vergeleken met veel andere buizenamps betaalbaar.

Bluesbreaker
3 juni 2004, 23:34
koop een jcm2000 tsl122 combo, goedkoper dan een losse top en speakerkast, en een geweldig geluid!

Ik heb trouwens nog nooit een valvestate zo af kunnen stellen zodat ie tegen mn tsl122 op kon.

Michael AE
4 juni 2004, 00:09
Ahum, om bovenstaande mensen even uit hun droom te helpen:

laatst mn eerste optreden emt Nieuwe setup gehad: EEn korg Ax1500 en een marshall VS (ja, valvestate ja!!) 265 combo.
Het geluid was gewoon TOP en er kwamen tot 2x toe gitaristen naar me toe om te zeggen dat ik zo'n lekker geluid eruit kreeg.

De kunst zit em allemaal in het afstellen, als je daar even wat tijd in stopt kan je voor weinig geld een hele vette sound neerzetten.
Dat gezeur over die 'slechte' multifx bakken en de buizenamps die beter dan alles en iedereen zijn moet maar eens afgelopen zijn...

Een Engels gezegde luid: "You can't polish a turd."

Ik ben er van overtuigd dat een goede buizenamp ALTIJD beter klinkt dan een effectendoos. Dit komt omdat zo'n effectendoos ALTIJD een buizenamp probeert te simuleren, en de essentie van simulatie is dat het een goedkoop alternatief van de realiteit is. Echter, dat je voor weinig geld geen goede buizenamp kan kopen is ook onzin.

Ik vind een valvestate met een gitaar er direct in best bruikbaar. Je moet inderdaad wel kunnen afstellen, maar dat is evident. Ik hoor liever een valvestate zonder effectenbak dan een Soldano SLO met een digitech rp.

Dit soort verhalen zijn natuurlijk allemaal gebaseerd op smaak en over smaak valt eigenlijk niet te twisten. Slechte smaak is echter ook smaak. (geintje):razz: :wink:

BlackSun
4 juni 2004, 00:18
Tuurlijk klinkt een echt buizenamp heel lekker, maar als je een klein budget heb, kan je een klein 'net niet' buizenamp kopen. De manier met effectenbak en aparte versterker is misschien niet top of the bill, maar je kan er alle kanten mee uit en klinkt zeker niet slecht. Als je geen groot budget heb is het een veelzijdige en goed klinkende optie.

Bluesbreaker
4 juni 2004, 11:41
Of je spaart wat langer een je hebt een mooie buizenversterker waarmee je echt tevreden bent ipv meteen een transistorversterker kopen en dan maar denken "tjah, zon buizenbak klinkt toch mooier"

V!N
4 juni 2004, 12:00
Dus je vindt dat je effecten goed genoeg klinken ? Leuk voor je, koop dan alsjeblieft geen enorm goede buizenversterker om je pedaaltje te versterken.

Laat die mooi te koop staan voor gitaristen die hun geluid liever halen een bak buizen dan een zak chips.


Het staat natuurlijk wel stoer .. een "echte versterker", zodat het net lijkt of je daar je geluid uit haalt.
Maar als je echt stoer bent, leef je je standpunt na dat je met flink afstellen aan je multi een geluid krijgt dat goed genoeg voor je is.

Mijn advies: koop een actieve monitor, dat is een eindversterker en luidspreker in één kast. Meer heb je niet nodig en het is een stuk beter voor de portemonaie van de arme (gesubsidieerde) student.

BlackSun
4 juni 2004, 14:06
uhhh V!N, tegen wie heb je het precies?:P


Dus je vindt dat je effecten goed genoeg klinken ? Leuk voor je, koop dan alsjeblieft geen enorm goede buizenversterker om je pedaaltje te versterken.

Laat die mooi te koop staan voor gitaristen die hun geluid liever halen een bak buizen dan een zak chips.


Het staat natuurlijk wel stoer .. een "echte versterker", zodat het net lijkt of je daar je geluid uit haalt.
Maar als je echt stoer bent, leef je je standpunt na dat je met flink afstellen aan je multi een geluid krijgt dat goed genoeg voor je is.


Topicstarter heeft dat standpunt niet in zijn mond genomen, dat zei ik...en ik heb geen buizenversterker...volgens mij haal je 2 dingen door elkaar of..?

V!N
4 juni 2004, 18:52
Verhip, je hebt gelijk ! :o :-? :???:

Jullie lijken ook allemaal zoveel op elkaar hier. :)



Desondanks blijft mijn advies:
Ben je tevreden met alles wat je multi voor je kan doen, is een actieve monitor precies genoeg en een aanzienlijk goedkopere oplossing dan de som van een losse eindversterker en loudspeakerbox.