PDA

View Full Version : Vervangings elementen Les Paul



Thijssie
30 mei 2004, 21:34
Hadieho,

Mijn Les Paul is toe aan nieuwe elementjes, en ik ook, ik bedoel eigenlijk vooral ik :D

Er zitten nu nog de standaard elementen van Gibson in maar die vind ik eigenlijk een beetje te glad en te netjes klinken. Ze geven echt zo'n mooie volle zingende toon maar van mij mag het wel wat rauwer klinken.

Ik zoek een beetje het geluid richting de oude Billy Gibbons of Adje vd Berg toen hij nog geen Adrian heette. Zo'n knorrend geluid met een vette chunk bij het aanslaan.

Iemand een ideetje welke richting ik het moet zoeken?

Negative K3 fan
30 mei 2004, 21:51
p90? humbucker sized p90...

lcvanderhelm
30 mei 2004, 22:08
Zover ik me kan herrinneren gebruikte Adje gewoon standaard gibson elementen Bill speelde vaak op standaard gibson elementen{en vaak ook niet].Het geluid is echter veroorzaakt door de ultieme combi Les paul Marshall[geen valvestate]Ik vindt het heiligsschennis om de elementen van een les paul uit te wisselen HET ZOU VERBODEN MOETEN WORDEN

SiNiSTRaL
30 mei 2004, 22:10
BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE
die dus
L-500(x)L

Thijssie
30 mei 2004, 22:20
Zover ik me kan herrinneren gebruikte Adje gewoon standaard gibson elementen Bill speelde vaak op standaard gibson elementen{en vaak ook niet].Het geluid is echter veroorzaakt door de ultieme combi Les paul Marshall[geen valvestate]

Ik weet het, ik snap eigenlijk ook niet waarom er nog mensen op andere gitaren dan Les Pauls en andere versterkers dan Marshall spelen :D



Ik vindt het heiligsschennis om de elementen van een les paul uit te wisselen HET ZOU VERBODEN MOETEN WORDEN

Hehe, maar wat je vind moet je natuurlijk naar de peliesie brengen :razz:

Maar serieus, ik ben niet zo'n purist, ik speel een Les Paul omdat ik die gewoon het mooiste vind klinken maar eigenlijk vind ik het maar een lomp en zwaar, lastig bespeelbaar ding!

Maar ja, dat geluid he? 8-)


En het halselement heeft het begeven, dus ik moet toch kopen, dus waarom dan niet meteen goed....

V!N
30 mei 2004, 23:44
Ah, jij zoekt volgens mij een PAF-kloon. Maar hoeveel wil je uitgeven ? De Seymour Duncan PAF 59 is een erg goede voor niet teveel geld.

Betere nog komen van Peter Florance van Voodoo Pickups:
http://www.peterflorance.com/humbuckers.html
Van der Haar verkoopt deze:
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/VooDoo/VooDoo.htm

Bij Haar hebben ze ook PAF klonen van Lindy Fralin, die volgens tegenhangers een te erg "aanwezig" mid te schijnt te hebben.


Zo zijn er nog wel een paar puike PAF kloners, waarvan de Timbuckers van .. Tim als beste gelden. Hij heeft daarom ook een wachtlijst van meer dan een jaar.

V!N
30 mei 2004, 23:47
BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE BILL LAWRENCE
die dus
L-500(x)L


Bill .. wie ? :-D

Mark S
31 mei 2004, 00:29
Je zou idd HB-sized P-90's (b.v. Gibson P'94) kunnen overwegen, zelf heb ik die in een PRS Custom24 gezet en dat is zo goed bevallen dat ik ook m'n LP custom met HB-sized P-90's ga uitrusten. De output van de Gibson P-94's is hoger dan de stock- humbuckers van Gibson dus je kan er als de beste mee scheuren zonder die modderige sound. Ook word de gitaar enorm veelzijdig en kan je iedere stijl moeiteloos aan. Enig nadeel is dat de pups wel lawaaieriger zijn dan HB's en ze zijn ook behoorlijk duur (€300,- per setje of zoiets)


maar wat je ook doet, doe er a.u.b. niet zo'n 1-dimensionaal scheurelement in een Les Paul, dat kan echnie hoor :wink:

Punt
31 mei 2004, 02:31
Ik heb Burstbuckers op een Classic gezet en vindt het prima klinken

Dirtypool
31 mei 2004, 02:52
Jongens, jullie lijken mij lieden die een beetje verstand van Les Pauls hebben.
Ik ga er misschien een krijgen.
Waar moeten we op letten en wat zijn de verschillen onderling?


Ontopic: Suhr, RioGrande, Lindy Fralin allemaal leuk om eens te proberen
Richard

Punt
31 mei 2004, 03:32
Dirtypool, ga eens op het Lespaul forum kijken, daar lees je alles over LP's.

Ik heb nog een mooie Classic te koop met Burstbuckers 2 en 3 :)

Dirtypool
31 mei 2004, 13:50
Wat is de url van dat forum?
Richard

Mark S
31 mei 2004, 14:07
www.lespaulforum.com

Thijssie
31 mei 2004, 15:51
maar wat je ook doet, doe er a.u.b. niet zo'n 1-dimensionaal scheurelement in een Les Paul, dat kan echnie hoor :wink:

Nee natuurlijk niet, ik loop al dat hout niet voor niets mee te sjouwen, dan wil ik het ook terughoren in mijn geluid :D


Ik heb verder nog wat rondgeneust op het net en mijn voorlopige conclusie is dat het halselement een Pearly Gates wordt en het brugelement een '59, beiden van Seymour Duncan.

Ik ga deze week nog ff langs me buizendokter/gitaargoeroe en dan zal ik mijn conclusie nog even tegen hem aanhouden om te kijken of ik een beetje op het goede spoor zit.

Uiteraard zal ik mijn bevindingen voor het nageslacht posten :D

Negative K3 fan
31 mei 2004, 16:15
een pearly gates in de nek... hm.

en volgens mij klinkt een 59 net zo schoon etc als de elementen die er nu in zitten, gibson stock elementen zijn vaak al vrij goed.

Thijssie
31 mei 2004, 16:28
een pearly gates in de nek... hm.

en volgens mij klinkt een 59 net zo schoon etc als de elementen die er nu in zitten, gibson stock elementen zijn vaak al vrij goed.

Ik heb het kapotte halselement er uit gehaald, op de achterkant staat HB-1 op de printplaat.

Ik heb er nu (voor nood) ff een dimarzio in gezet, die had ik nog liggen maar daar ben ik niet helemaal blij mee. Wel mooi strak en rond maar erg klinisch; niet genoeg mojo zullen we maar zeggen :D


Maar die '59,s klinken die ook zo smooth?

Negative K3 fan
31 mei 2004, 17:13
iok heb een 59 in de nek van mn agile LP (vrijwel gelijke specs als een normale) en die klinkt eigelijk best wel smooth en glad, volgens mij ben jij echt meer op zoek naar een p90, een iets overwonden ofzo, daar zit een rauwer/viezer geluid in wat echt billy gibbons is.

V!N
31 mei 2004, 17:24
Tuurlijk, niets lijkt meer op de '59 PAF humbucker in de Pearly Gates van Billy dan een iets overwonden P90 .. :roll:

En bij Seymour Duncan heeft men ervoor gekozen om een PAF kloon te vernoemen naar de bijnaam van Gibbons' '59 Standard omdat hij die naam heeft verspeeld in een potje dobbelen met Seymour zelf.

Punt
31 mei 2004, 17:24
Ik heb Gibson Burstbuckers 2 en 3 (unpotted) afterstock in de ene LP en 1 en 2 (potted) in de andere LP.

Ik vind ze super.
Lekker creamy, middy met veel harmonics en een lekker randje :)

Thijssie
31 mei 2004, 18:14
iok heb een 59 in de nek van mn agile LP (vrijwel gelijke specs als een normale) en die klinkt eigelijk best wel smooth en glad, volgens mij ben jij echt meer op zoek naar een p90, een iets overwonden ofzo, daar zit een rauwer/viezer geluid in wat echt billy gibbons is.

Volgens mij heeft Billy Gibbons alleen tijdens Rythimeen op P90's gespeeld en imho is 99% van zijn geluid op die cd, te wijten aan een totaal over zijn nek gaande greenback!

En ik vind zijn oude geluid gewoon mooier en dat zijn nevernooit p90's....

Mitch
31 mei 2004, 21:03
Het klinkt wel een beetje onlogisch, maar het P90 verhaal is echt zo gek niet hoor. Uiteraard is de Pearly G 'het' Gibbons element, maar daarom betaal je er ook zo veel voor :D
Qua rauwheid komt een dikke P90 dichter in de buurt in real life.
Want vergeet niet: opnametechniek doet een hoop. Dat hoef je niet noodzakelijkerwijs met dezelfde spullen te proberen te benaderen.

V!N
1 juni 2004, 20:45
Ok, ik sta sinds vannacht op de wachtlijst van meneer Tim White. :)

Thijssie
1 juni 2004, 21:06
Ok, ik sta sinds vannacht op de wachtlijst van meneer Tim White. :)

Er is altijd baas boven baas :D


Btw ik kan waarschijnlijk een Seymour Duncan Pearly Gates voor de neck en een Dimarzio PAF PRO van iemand 2e hands overnemen.

Iemand ervaring met dit element en is tie lekker ruig? Of alleen de Seymour Duncan doen?

gerrekat
2 juni 2004, 09:04
Over ZZ Top gesproken ondanks dat ik een verstokte metalhead ben heb ik van het weekend hun nieuwste CD mescalero gekocht echt supervet!

Hij weet heel wat mooie geluidjes uit zijn 100.000 amps en gitaren te toveren!

glacius
20 juni 2004, 16:26
mischien wat laat,

ik heb de kapjes van de std gibson pups eraf gesloopt en dan heb je al heel wat meer ''vette chunk'' en word hij een eindje rauwer !

het gaat hier om een gibson les paul standard honyburst flametop met gibson burstbucker in de neck pos.

klinkt geweldig !!!

(overige info over mijn sound: ik gebruik hier een jcm 900 100 watt high gain dual rev. en een 2x12 jcm 800 lead cab bij, en een parametric equalizer om het geluid nog wat meer ''chunk te geven'' )


en please kom niet zeiken over heilig schennis van een gibson, het is gewoon een gitaar en daarmee moet gerockt worden !!!

lcvanderhelm
20 juni 2004, 22:09
oke dat mag :lol:

schwalbe
21 juni 2004, 12:40
probeer dit anders even:
http://www.planetguitar.net/tests/gibson_pick/gibson_pick.html

kun je diverse P-U's proberen..

heavy-metal-thunder
21 juni 2004, 14:14
Ok, ik sta sinds vannacht op de wachtlijst van meneer Tim White. :)

En waar hoop je die dan in te plaatsen :-D :???: Ik heb nog altijd iets staan dat dit best kan gebruiken...

Of is de wachtlijst toch zó lang dat je in afwachting van je eigen LP er al een setje besteld hebt??

Greetz

HMT R.

heavy-metal-thunder
21 juni 2004, 14:49
Pick ups veranderen kan leuk zijn, in het streven naar dé sound maar minstens even belangrijk zijn versterker en de gitarist.

Thijssie
21 juni 2004, 17:56
mischien wat laat,

Goede info komt altijd op tijd :D



ik heb de kapjes van de std gibson pups eraf gesloopt en dan heb je al heel wat meer ''vette chunk'' en word hij een eindje rauwer !

het gaat hier om een gibson les paul standard honyburst flametop met gibson burstbucker in de neck pos.

klinkt geweldig !!!

Volgens mij had ik dat al geschreven maar ik kan van een kennis een Seymour Duncan Pearly Gates (Halselement) en een Dimarzio PAF Pro (in brugpositie), beiden 2e hands, samen voor 100 euro. Waarschijnlijk heb ik ik ze volgende week binnen dus het heeft niet zo veel zin om kapjes er af te halen.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken....

gerrekat
21 juni 2004, 18:12
lawrence L 500's klinken super in LP's

V!N
22 juni 2004, 00:04
Ok, ik sta sinds vannacht op de wachtlijst van meneer Tim White. :)

En waar hoop je die dan in te plaatsen :-D :???: Ik heb nog altijd iets staan dat dit best kan gebruiken...

Of is de wachtlijst toch zó lang dat je in afwachting van je eigen LP er al een setje besteld hebt??

Medio mei 2005 verwacht ik ze pas. Dan hoop ik toch wel al meer dan een half jaar op een historic te spelen. :)
Als de burtbuckers daarin me bevallen, prima. Maar als de Timbuckers me beter bevallen, puik ! En anders vind ik wel een andere bestemming voor deze elementen. Een setje buckers is nooit weg, nietwaar ? 8-)

hadv
22 juni 2004, 02:07
ik houd me aanbevolen voor een 498T, bij voorkeur goud, die willekeurig wie over heeft :razz: :razz:

heavy-metal-thunder
23 juni 2004, 14:26
probeer dit anders even:
http://www.planetguitar.net/tests/gibson_pick/gibson_pick.html

kun je diverse P-U's proberen..

very nice... wat ze er niet bij zeggen is welke versterker en opnametechniek ze gebruiken.

heavy-metal-thunder
23 juni 2004, 15:29
Heeft er iemand URL van Mr. Tim White???

V!N
24 juni 2004, 22:50
Heeft er iemand URL van Mr. Tim White???

Dit heeft hij niet (nodig). :) Met alleen mond-op-mond reclame krijgt hij een wachtlijst van meer dan een jaar al vol.

Er komt zo een kort mailtje je kant op.

munkie
25 juni 2004, 12:15
Ik heb Seymour Duncan Jazz (neck) en JB (bridge) op mijn Tokai Love Rock :oops: De Jazz komt veel hoog uit, heel strak en gedefinieerd, wordt absoluut niet modderig. De JB is heel vet vol open, als je het volume terugdraait krijg je het PAF geluid. Voor Gibbons is de Pearly Gates bij de brug ook lekker.
Ik heb er ook standaard Gibsons in gehad maar dat maakte nauwelijks verschil met de standaard Tokais (Gotohs?) Beetje wollig en modderig naar mijn smaak. NMBM dus. (Naar Mijn Bescheiden Mening :-D )

Thijssie
5 juli 2004, 11:34
Mijn Les Paul is toe aan nieuwe elementjes, en ik ook, ik bedoel eigenlijk vooral ik :D

Er zitten nu nog de standaard elementen van Gibson in maar die vind ik eigenlijk een beetje te glad en te netjes klinken. Ze geven echt zo'n mooie volle zingende toon maar van mij mag het wel wat rauwer klinken.


Zoals al eerder vermeld, kon ik 2e hands een Seymour Duncan Pearly Gates (neke) en een Dimarzio PAF Pro (brug) overnemen.

Vrijdag had ik ze en ik heb ze gisteren ingebouwd. Ik heb tot nu toe alleen thuis (op slaapkamer geluidsniveau) mee zitten pielen en hier mijn (voorlopige) conclusie.


Als je alleen de stock pu's gewend bent en je probeert de Pearly Gates, schrik je je in eerste instantie de tering! Wat zijn ze schel! En wat een attack; het lijkt wel een single coil.

Maar na een beetje pielen, iets meer pre-amp gain (de output valt me eigenlijk wat tegen), wordt het ware karakter van dit eigenzinnige en brutale element duidelijk. Hij is enorm expressief, een zachte aanslag zorgt voor lieflijke ronde tonen maar zodra je aan de snaren begint te plukken, wordt hij smerig en vies.
Geen element voor mensen die niet willen "werken" tijdens het gitaarspelen, voor dat soort figuren hebben ze die kut emg's uitgevonden :razz:


En dan de Dimarzio PAF Pro, die doet eigenlijk precies wat ik er van verwachte; hetzelfde als de stock pu's maar dan beter :D

Mooi vol, rond en dik en romig met een dikke chunk. Hij is wel smooth, maar icm de Pearly Gates mag dat toch ook wel weer.

Woensdag voor het eerst hier mee repeteren, en dan weet je toch wel weer wat meer dan dat je een beetje in je huiskamer hebt lopen kneutepielen :D

Thijssie
5 juli 2004, 11:35
Dubbel.... :cry:

Thijssie
5 juli 2004, 13:13
Mijn Les Paul is toe aan nieuwe elementjes, en ik ook, ik bedoel eigenlijk vooral ik :D

Er zitten nu nog de standaard elementen van Gibson in maar die vind ik eigenlijk een beetje te glad en te netjes klinken. Ze geven echt zo'n mooie volle zingende toon maar van mij mag het wel wat rauwer klinken.


Zoals al eerder vermeld, kon ik 2e hands een Seymour Duncan Pearly Gates (neke) en een Dimarzio PAF Pro (brug) overnemen.

Vrijdag had ik ze en ik heb ze gisteren ingebouwd. Ik heb tot nu toe alleen thuis (op slaapkamer geluidsniveau) mee zitten pielen en hier mijn (voorlopige) conclusie.


Als je alleen de stock pu's gewend bent en je probeert de Pearly Gates, schrik je je in eerste instantie de tering! Wat zijn ze schel! En wat een attack; het lijkt wel een single coil! Jesus just left Chicaco!!!

Maar na een beetje pielen, iets meer pre-amp gain (de output valt me eigenlijk wat tegen), wordt het ware karakter van dit eigenzinnige en brutale element duidelijk. Hij is enorm expressief, een zachte aanslag zorgt voor lieflijke ronde tonen maar zodra je aan de snaren begint te harken, wordt hij smerig en bijt hij in je versterker als een valse pitbull.

Geen element voor mensen die niet willen "werken" tijdens het gitaarspelen, die moeten maar kut emg's kopen :razz:


En dan de Dimarzio PAF Pro, die doet eigenlijk precies wat ik er van verwachte; hetzelfde als de stock pu's maar dan beter :D
Mooi vol, rond en dik en romig met een dikke chunk. Hij is wel smooth maar niet TE, en icm de Pearly Gates mag dat toch ook wel weer.

Woensdag voor het eerst hier mee repeteren, en dan weet je toch wel weer wat meer dan dat je een beetje in je huiskamer hebt lopen kneutepielen :D