PDA

View Full Version : A/B switch



AoDf
30 mei 2004, 14:22
Hallo,

ik zit er aan te denken om mijn Korg 19" tuner uit mijn signaallijn te halen tussen mijn gitaar en versterker, ik zoek dan eigenlijk een A/B switch zodat ik kan switchen tussen mijn amp en de tuner.

Weet iemand of een een A/B switch ook true bypass kan zijn zodat ik met de switch in mijn signaallijn niet alsnog een eventuele tonesucker heb, en zo ja, welke switch voldoet aan die eisen?

Iemand bijvoorbeeld ervaring met de Boss AB-2?

oddman
30 mei 2004, 14:49
Nielsje, die ook op dit forum zit, maakt de beste A/B boxjes :-D

FonZZo
30 mei 2004, 22:20
de LS 2 Line selector van Boss is misschien wat voor je.
Die zuigt minder toon dan de AB-2, schijnt :-?
http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=47

Voor reviews : http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Boss/LS_2_Line_Selector-01.html

Wel vrij prijzig € 94 bij MP in Duitsland en maar helaas ook geen true bypass!

Speeddemon
30 mei 2004, 22:30
en Niels maakt WEL true bypass boxjes die vast geen 94 euro kosten!

AoDf
30 mei 2004, 23:06
Ja, ik heb Niels inmiddels gemaild met mijn vragen. Bedankt voor de reakties zover.

Mark S
30 mei 2004, 23:12
Heren,

ik moet echt lachen over de true/buffered-bypass verhalen hier op dit forum. Ik heb een hele verzameling effectpedaaltjes (ook met true-bypass) en ik daag iedereen hier uit om bij mij de 'blinddoektest' te komen doen, je hebt 50% kans dat je het goed hebt (gokken noemen ze dat ook wel) of je moet het verschil echt WILLEN horen, dan houdt het idd op!

Misschien gaat dit verhaal wel op als je 15 pedalen en 70 meter kabel hebt of thuis met je oor dichtbij de speaker gaat hangen in de hoop wat verschil te horen, maar als je live een pedaaltje of 4/5 en als de drummer begint te hakken, de zanger begint te bleren, de bassist begint te pompen en de toetsenist een hoogpolig tapijtje neerlegt dan heeft niemand het meer over true-bypass...

dejohan
30 mei 2004, 23:23
Ja, ik heb Niels inmiddels gemaild met mijn vragen. Bedankt voor de reakties zover.

hoeveel vraagt hij?

dejohan
30 mei 2004, 23:24
Ja, ik heb Niels inmiddels gemaild met mijn vragen. Bedankt voor de reakties zover.

hoeveel vraagt hij?

Of kan je zoiets zelf makkelijk maken (ik heb hier nog een oud boss pedaaltje liggen dat ik desnoods wel wil slopen).

oddman
30 mei 2004, 23:32
@Mark S: volgens mij heb je groot gelijk, de true bypass wordt hier inderdaad gehyped ...

Maar ik heb uit eigen ondervinding wel gemerkt dat men wah pedaal, als ie afstaat, toch iets doet aan men geluid ...
(heb het getest met hem er tussenuit te halen ..)

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het nog hoorbaar is met de hele band ...

Maar bvb zoals Robbert al ondervonden heeft, een small stone phaser laat wat gephase in je signaal, ook al staat ie af ...
zo'n effecten zijn misschien wel beter te true bypassen ...

Maar goed, zonder hype is er natuurlijk niets aan :)
(kijk maar naar de originele ts808... hoewel die stilletjes aan aan het uitsterven is door de RI ...)

dejohan
30 mei 2004, 23:46
@Mark S: volgens mij heb je groot gelijk, de true bypass wordt hier inderdaad gehyped ...

Maar ik heb uit eigen ondervinding wel gemerkt dat men wah pedaal, als ie afstaat, toch iets doet aan men geluid ...
(heb het getest met hem er tussenuit te halen ..)

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het nog hoorbaar is met de hele band ...

Maar bvb zoals Robbert al ondervonden heeft, een small stone phaser laat wat gephase in je signaal, ook al staat ie af ...
zo'n effecten zijn misschien wel beter te true bypassen ...

Maar goed, zonder hype is er natuurlijk niets aan :)
(kijk maar naar de originele ts808... hoewel die stilletjes aan aan het uitsterven is door de RI ...)

Ik heb net hetzelfde gemerkt, met de wah die er toon utihaalt, en de small stone die lekt.

Robbert
30 mei 2004, 23:46
Ik heb al eerder gepost over een test die ik zelf heb gedaan.

Thuissituatie: een true bypass box met twee loops. In de ene loop mijn Ibanez Overdrive II, in de andere loop de Boss DM-2 en de Carl Martin Delayla.

En verrek dat er een "flink" verschil in zat!
Moet ik er voor de volledigheid wel bij zeggen dat in de delay loop de pedalen met Hosa kabeltjes aan elkaar geknoopt waren.

Maar dat was dus best een tegenvaller. Ik wist niet dat verschil toch zo aanwezig was.


Dus die blindtest durf ik best aan. Mijn gehoor kan altijd beter, maar dat verschil kon ik nog net wél horen :D

Mark S
31 mei 2004, 00:13
Dus die blindtest durf ik best aan. Mijn gehoor kan altijd beter, maar dat verschil kon ik nog net wél horen

die test gaat natuurlijk wel over mijn pedaaltjes hè! :D

AoDf
31 mei 2004, 00:15
Heren,

ik moet echt lachen over de true/buffered-bypass verhalen hier op dit forum. Ik heb een hele verzameling effectpedaaltjes (ook met true-bypass) en ik daag iedereen hier uit om bij mij de 'blinddoektest' te komen doen, je hebt 50% kans dat je het goed hebt (gokken noemen ze dat ook wel) of je moet het verschil echt WILLEN horen, dan houdt het idd op!

Misschien gaat dit verhaal wel op als je 15 pedalen en 70 meter kabel hebt of thuis met je oor dichtbij de speaker gaat hangen in de hoop wat verschil te horen, maar als je live een pedaaltje of 4/5 en als de drummer begint te hakken, de zanger begint te bleren, de bassist begint te pompen en de toetsenist een hoogpolig tapijtje neerlegt dan heeft niemand het meer over true-bypass...

Wat je zegt daar zit wel wat in. Maar toch, hype of niet, als ik de keus heb kies ik gevoelsmatig toch voor true-bypass. Naar mijn idee heeft iedere gitarist (eigenwijs als ze kunnen zijn) het liefst toch technisch gezien het "zuiverst" mogelijke signaal?

Overigens, ik heb me wel laten beinloeden door de reviews van de korg 19" inch tuner op Harmony-Central denk. Veel mensen willen dat ding absoluut niet in hun signaallijn hebben, het zuigt wat van je hoge tonen weg. Voor mij is het wel zo praktisch als ik via een A/B-switch speel danwel mijn gitaar stem, dus zo'n switch koop ik zowieso, als ik toch moet kiezen heb ik liever true bypass, vandaar.

Speeddemon
31 mei 2004, 00:39
er staat op www.muzique.com van Jack Orman een interessant verhaal of buffers en true bypass.
Conclusie=toch maar true bypass, of je moet Pete Cornish willen bellen voor paar goeie buffers. :wink:

Ik hoor trouwens ook verschil. Behalve bij pedalen met extreem hoge laad impedantie (zoals een DOD 250).

Belangrijkste is, hoe je gitaarsignaal het eerste effect binnenkomt.
Grof gezegd zou je 1 topkabel moeten hebben, en de rest mag Hosa zijn.
Vergeet niet dat de meeste pedalen een uitgangsimpedantie van tussen de 10 en 100k hebben, waardoor je t negatieve effect van slechte buffers minder merkt. Vandaar dat je bij Wah-pedalen ook zo snel tone-suck hoort=bijna altijd eerste in de keten, relatief lage ingangsimpedantie.

Mitch
31 mei 2004, 11:51
True bypass moet je inderdaad in het grote plaatje zien. Zet tien TB pedalen achter elkaar en je hebt ook toonverlies. Zet er één gebufferde tussen en je compenseert weer :)
De veel geziene rits Boss pedaaltjes haalt je hoog en dynamiek behoorlijk omlaag. Juist als je dan gehoord wil worden in de mix knap irritant ! Des te meer reden om veel TB pedalen te hebben. Zeker geen hype, maar je moet je wel realiseren wat 't doet en wat 't niet doet.
Maar goede kabels is nog belangrijker, klopt helemaal.

Speeddemon
31 mei 2004, 13:54
Zet tien TB pedalen achter elkaar en je hebt ook toonverlies. Zet er één gebufferde tussen en je compenseert weer :)
.
Mich, misschien moet jij t artikel ook maar eens lezen.

T gaat erover dat 10 TB pedalen achter elkaar helemaal niet zo'n degraderende impact hebben op je toon, aangezien de weerstand van de tussenliggende kabeltjes en intern enzo veeeel kleiner is dan die in 1 Boss pedaal bij wijze van. T gaat om 10es van Ohm.

Wat ze wel zeggen is 1 GOED gebufferd pedaal ervoor zetten (met uitgangsimpedantie van rond de 100 Ohm).

jaywalker
1 juni 2004, 12:19
Ik was laatst dus ook aan het experimenteren.

Eerst crybaby wah en Big muff. Echt mijn geluid was zo dof en er bleef zowat geen signaal meer over. Toen de big muff true bypass gemaakt. Dat scheelde echt een hoop (hoorde geen signaal verlies meer zelfs met die wah er voor). Toen zette ik er nog een TB tubezipper bij een boss ce-2 en een ibanez ph-7. Toen zoog hij weer signaal als de tering.
Verbolgens alle pedalen in de psm-5 loop gezet. Maakt geen verschil (zoog zonder loop net zo veel signaal). Toen heb ik de crybaby wah en psm- 5 er uit gehaald....voila geen hoorbaar getonezuig meer.

Maar on stage maakt het toch geen ruk uit heb ik gemerkt.

jaywalker
1 juni 2004, 12:21
Ik was laatst dus ook aan het experimenteren.

Eerst crybaby wah en Big muff. Echt mijn geluid was zo dof en er bleef zowat geen signaal meer over. Toen de big muff true bypass gemaakt. Dat scheelde echt een hoop (hoorde geen signaal verlies meer zelfs met die wah er voor). Toen zette ik er nog een TB tubezipper bij een boss ce-2 en een ibanez ph-7. Toen zoog hij weer signaal als de tering.
Verbolgens alle pedalen in de psm-5 loop gezet. Maakt geen verschil (zoog zonder loop net zo veel signaal). Toen heb ik de crybaby wah en psm- 5 er uit gehaald....voila geen hoorbaar getonezuig meer.

Maar on stage maakt het toch geen ruk uit heb ik gemerkt.

jaywalker
1 juni 2004, 12:22
Ik was laatst dus ook aan het experimenteren.

Eerst crybaby wah en Big muff. Echt mijn geluid was zo dof en er bleef zowat geen signaal meer over. Toen de big muff true bypass gemaakt. Dat scheelde echt een hoop (hoorde geen signaal verlies meer zelfs met die wah er voor). Toen zette ik er nog een TB tubezipper bij een boss ce-2 en een ibanez ph-7. Toen zoog hij weer signaal als de tering.
Verbolgens alle pedalen in de psm-5 loop gezet. Maakt geen verschil (zoog zonder loop net zo veel signaal). Toen heb ik de crybaby wah en psm- 5 er uit gehaald....voila geen hoorbaar getonezuig meer.

Maar on stage maakt het toch geen ruk uit heb ik gemerkt.

jaywalker
1 juni 2004, 12:22
Ik was laatst dus ook aan het experimenteren.

Eerst crybaby wah en Big muff. Echt mijn geluid was zo dof en er bleef zowat geen signaal meer over. Toen de big muff true bypass gemaakt. Dat scheelde echt een hoop (hoorde geen signaal verlies meer zelfs met die wah er voor). Toen zette ik er nog een TB tubezipper bij een boss ce-2 en een ibanez ph-7. Toen zoog hij weer signaal als de tering.
Verbolgens alle pedalen in de psm-5 loop gezet. Maakt geen verschil (zoog zonder loop net zo veel signaal). Toen heb ik de crybaby wah en psm- 5 er uit gehaald....voila geen hoorbaar getonezuig meer.

Maar on stage maakt het toch geen ruk uit heb ik gemerkt.