PDA

View Full Version : wat voor soort 19 inch multi effect in mijn rek??



wimmeltje
15 april 2002, 09:51
Ik wilde een forum opstarten over welke rack unit iedereen gebruikt als multi effect voor de gitaar. ik kan nu zelf kiezen tussen een TC G-force (erg duur) Rocktron intelliflex of een lexion mpx-1 G2. Zijn er mensen die deze gebruiken, of misschien weten welke erg goed is. Ik reviews gelezen, en nu weet ik helemaal niet meer welke beter is. Ze zijn allemaal wel goed.

sebass
15 april 2002, 11:00
De t.c. G-force is erg goed. Steve Vai. John Petrucci e.a. gebruiken deze ook. Maarde galm van lexicon is heel goed. Dus ik zou zeggen probeer er maar wat.

Andrewski
18 april 2002, 10:49
Ik heb uiteindelijk gekozen voor G-major, omdat de andere processors teveel mogelijkheden hebben die ik nooit zal gebruiken (om maar van het prijsverschil niet te spreken.)

wimmeltje
18 april 2002, 15:25
teveel mogelijkheden. Ik weet dat de G-major, een gestripte versie is van de G-force, maar Ik vind zelf een voordeel van de G-force, dat de routing van de effecten helemaal bepaald kunnen worden. En ik G-Major, heeft toch alleen parralel of serieel. Welkde delen gebruik je dan niet die op de G force zouden zitten??

Andrewski
19 april 2002, 10:26
Op de G-force (weet niet alles ervan)zitten veel meer parameters per effect, dit betekent meer instelmogelijkheden met als gevaar dat je de bomen het bos niet meer ziet en een opleiding geluidstechniek nodig hebt om alle termen te begrijpen. En wat de routing van effecten betreft vind ik dat een overbodige luxe; serieel, parallel of semi-parallel op de G-major is genoeg voor een gitarist. En of ik nou een delay of chorus nou net iets nauwkeuriger kan instellen zal mij ook een biet wezen, als ik op het podium sta of in de oefenruimte, hoor ik (en niemand anders) het verschil.
Ik ben voor de G-major gegaan omdat deze het geluid van de versterker niet beinvloedt. (Rocktron/Boss/Digitech wel!) En omdat er niet teveel op zit. Er zit meer op dan de meeste gitaristen (kunnen)gebruiken.
TC-electronic mikt met de G-force op de professionele markt en high-end studio's.
Dit betekent dat je dus ook aardig wat technische kennis in huis moet hebben om met zo'n apparaat GOED om te gaan. Aangezien de meeste gitaristen al niet weten wat een Q-factor op de parametrische equalizer van een RP-12 (digitech) is, raad ik ook af om zulke professionele studio-apparatuur tenzij je er echt verstand van hebt en ook echt het verschil kan horen in kwaliteit.
Geef dan het geld uit aan een goede versterker of gitaar want dit merk je zeker.
Het is niet voor niets dat ik de laatste tijd hier en daar een G-force tweedehands te koop zie; aan de kwaliteit ligt het niet, maar wel aan het feit dat de meesten er niet uit kunnen halen wat er in zit.
Ik hoop je hiermee genoeg geinformeerd te hebben!

EmgMaster
19 april 2002, 17:30
Ik heb veel goede verhalen ghoord over de g-major.
Misschien is dit iets?

srv-man
22 april 2002, 22:23
De G-force en de Lexicon zijn fantastische apparaten, maar erg duur. Het is een kwestie van persoonlijke smaak aan welke je de voorkeur geeft.
De Intellifex is ook mooi, maar eigenlijk achterhaald en biedt veel minder mogelijkheden. Tweedehands zijn deze eigenlijk voor en prikkie te koop.
Zelf heb ik een G-Major, nadat ik jarenlang een Marshall JFX-1 (beetje Intellifex-achtig) heb gebruikt. De G-Major is niet 1 maar 10 stappen vooruit. Eerlijk gezegd denk ik dat je je af moet vragen of je de extra mogelijkheden van de G-Force daadwerkelijk zult gebruiken of nodig hebt om het prijsverschil met de G-Major te rechtvaardigen. De meeste gitaristen gaan echt niet aan de routing sleutelen, serieel voldoet in de meeste gevallen. En, inderdaad, live op het podium hoor je het echt niet meer!
Het enige nadeel van de G-Major (maar ook van de G-Force) is het ontbreken van een effectloop, waardoor de compressor niet voor je pre-amp zit. Persoonlijk kan ik hier mee leven.
Succes....

heavy
3 mei 2002, 09:43
ik heb een intellifex (ergens)die ik niet meer gebruik en speel nu al 2 jaar met een
lexicon g2 alleen al voor de GALM mega vet
en de patches die heeel makelijk zijn in te stellen om ook mijn triaxis en soldano
voorversterkers mee in een loop te schakelen delay is ook zeer goed verder
zou ik of de g-force nemen of de lexicon
de g-major is ook een optie maar vindt ik
iets minder in de mogelijkheden verder is het allemaal eigen smaak gewoon proberen en niet 1 keer nee een paar keer dan weet je pas wat goed is NEEM DE TIJD!

succes

heavy

Yek
15 mei 2002, 23:51
Ik heb o.a. een Rocktron Intellifex gebruikt (was ik happy mee, maar de chip is toch wat traag naar hedendaagse eisen) en heb deze een tijdje geleden vervangen door een TC Electronics G-Major. Zie mijn uitgebreide review op Harmony Central's efects database. Voor dat geld is er eenvoudigweg geen betere. Wat er trouwens in andere reacties staat over het beïnvloeden v/h directe geluid: dat doet de G-Major niet maar er vindt wél DA en AD conversie plaats. Dat de Rocktron wél het geluid zou beïnvloeden, zoals een ander beweert, is werkelijk klinkklare onzin, omdat juist de Rocktron als ongeveer enig 19" fx-apparaat een interne analoge routing heeft (als er geen fx of noisegate wordt gebruikt), en daardoor juist ook zo geschikt is voor seriële fx-loops (maar ook voor parallele fx-loops i.t.t. de G-Major).

Rectifier
16 mei 2002, 10:16
Ik heb ook een Intellifex gehad en qua. schakelsnelheid valt het nog wel mee.
Zo heel veel vetraging zit er niet in als je switched naar een andere preset.
Maar dat ie het geluid zou aantasten is idd. onzin. Nadeel van de Intellifex is dat ie ook niet simpel is te programmeren.
Het is erg deep-editten met dit ding. Waardoor ik al erg snel tevreden was met een paar goede galmen en chorussen.
Als ik weer moet kiezen komt er ook een TC G-major. En voor die compressor die je helaas niet tussen de Gitaar en amp kunt schakelen (Wat de Lexicon MPX-G2 wel kan) koop je toch een losse compressor.
Lexicon is ook erg goed, maar heeft ook een delay tijd tussen het schakelen van patches.
Aldus een kennis gitarist die zowel MPX1 als MPXG2 als TC Gmajor heeft.

Yek
17 mei 2002, 08:42
Met traagheid doelde ik op de tracking. Als je redelijk wat chorus of pitch shifter in de mix van de Intellifex mengt, is er wat vertraging bij het spelen, en wordt het geluid naar de achtergrond 'gedrukt'.

wimmeltje
17 mei 2002, 08:50
Hee jongens, Ik heb nu al verschillende effecten uitgeprobeerd. Ik heb al van line6 de echo pro dus hoef eigenlijk voor mij galm en delay niet zoveel in mijn multi effect te hebben. Daarom ga ik denk ik toch voor de G-force. Ik heb ook op eventide zitten spelen. zeer goede spullen alleen wel duur. misschien wel iets voor in de toekomst. tot nu toe hou ik het toch wel op de G-force. Ff een andere vraag. Welke footcontrollers gebruiken jullie? Roland/behringer/CAE/Rocktron?? moet die namelijk ook nog een hebben, en mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Rocktron of cae. Is er iemand die hiermee speelt??

AllodoX
17 mei 2002, 10:09
'k heb een Nobels midipendaal.. ziet er niet zo flex uit maar werkt prima.

Triple-Dan
26 mei 2002, 14:07
Hoi,

Ik ben dus zelf ook "pas"een G-Major gebruiker van TC.
Ik heb nog steeds ook mijn oude effectenbak (een RP12 van digitech) en die kan in geen verte op tegen de qualiteit van de G-major, het is inderdaad zo, zoals hierboven al vermeldt werd, dat bv de RP12 het geluid beïnvloed wat op zich jammer is. De G-Major doet dit dus niet. Ik heb ook een tijdje de Intellifex On-Line van Rocktron gehad maar die heeft mijn hart niet kunnen stelen. Ook een waanzinnig leuke kast alleen niet helemaal mijn ding, vond hem net op een paar punten minder en ik vind achteraf dat de processor van dit apparaat niet zo heelmaal geweldig was.....wel goed maar niet fantastisch.
Daarom heb ik dus nu een G-Major, ik kan hem echt iedereen aanbevelen (misschien ben ik wel een beetje heel erg enthousiast hierover omdat ik hem pas een paar dagen heb) hij is lekker helder en beïnvloed je geluid niet......ook is het handig aan dit ding dat alle volumes tussen de effecten in eerste instantie (als je hem net hebt en nog niet aan je smaak hebt aangepast bv voor lead dingen of wat dan ook) gelijk zijn......dit is iets wat bij bijvoorbeeld een Digitech erg te wensen over laat. Het enige nadeel aan de G-Major vond ik dat er géén EQ op zit......maar dit heb ik dus gisteren nog opgelost door een upgrade te downloaden zodat er wél een EQ erop zit.
Met andere woorden.........gitaristen die een waanzinnig goed product willen hebben en er direct en vrij makkelijk mee aan de slag willen, kan ik hem ten sterkste aanbevelen.....je zult en kunt er gewoon geen spijt van krijgen, en voor de prijs hoef je het al helemaal niet meer te laten want met zijn € 589,- wat je ervoor betaalt is hij redelijk goedkoop. Ter vergelijking je moet bijvoorbeeld voor een Rocktron Intellifex On-Line nog altijd zo'n kleine € 700,- neertellen...dit is een stuk meer voor minder qualiteit.

Triple-Dan
26 mei 2002, 14:10
Welke footcontrollers gebruiken jullie? Roland/behringer/CAE/Rocktron?? moet die namelijk ook nog een hebben, en mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Rocktron of cae.

Kun je even het beste op de TC site kijken. http://www.tcelectronic.com hier kun je kijken wat voor controller het beste bij je TC past :wink:

Nocki
26 mei 2002, 22:13
mijn G-Major is in bestelling en wordt hopelijk dinsdag door de postbode gebracht,
ik ga m gebruiken met mij orland fc-200 midi pedaal.
er staat ergens te lezen dat dat niet echt lekker werkt met fxz aan en uitzetten maar ik denk dat ik gewoon een stuk of 10 geluiden creeeer waar ik alles mee doe.

Nocki