PDA

View Full Version : ik kom niet door de mix. Mayday ! mayday!



ginne
14 april 2002, 22:58
Ik speel op en Strat via 'n multi-effectprocessor naar een (ouwe) MusicMan 210HD (130W-buizen-eindtrap. Sinds kort zit ik in een nieuwe band. En nu hoor ik mezelf niet meer, zowel tijdens repetities als on stage.
'T is geen kwestie van volume.
Wat kan er aan de hand zijn, jongens en Dila?

Andrewski
15 april 2002, 08:22
Het kan liggen aan de instelling van je toonregeling.
Als je bijvoorbeeld (zoals veel metalgitaristen) weinig midden en veel laag gebruikt, kan het zijn dat je geluid verzuipt met de basgitaar.
Het middengebied is namelijk de "body" van de gitaar, dat wil zeggen dat de meeste freqenties die een gitaar voortbrengt rond het middengebied liggen.
Als je deze terug gaat draaien klinkt je gitaar niet zo luid terwijl het volume van de versterker hoog is.
Als je een daarnaast nog veel laag gebruikt, kom je in het frequentiegebied van de bassist. In zo'n geval is er dan een bak herrie zonder dat er iets duidelijk te horen is (eigen ervaring trouwens). Neem met de overige bandleden de tijd om tot een goed totaalgeluid te komen in de oefenruimte, dan kom je live als band ook beter over!

Grooveyard21
15 april 2002, 10:16
Haal die multi effect er eens tussen weg, draai de eq van de amp naar een redelijke neutrale instelling en hoor dan eens weer.

sebass
15 april 2002, 11:09
Ik heb dat ook gehad, maar toen lag het aan de buizen versterker. Er kwam wel genoeg volume uit maar omdat de buizen zo oud waren was het niet meer dan een dof gebrom je kon geen toon van elkaar onderscheiden. Dus misschien ligt het bij jou daar ook aan omdat je ook een oude buizenversterker hebt.