PDA

View Full Version : schoonmaken



remz
31 augustus 2001, 23:44
Hoi,
Misschien een domme vraag, maar ik stel um toch :razz:
ik heb mun electrische gitaar nu al een tijdje en je begint boven aan de hals te zien waar je telkens met de snaren het hout raakt, het is namelijk een beetje een witte vlek..nu heb ik gehoord dat je de hals regelmatig met citroenolie moet poetsen, voorkom ik hiermee ook de beschadiging aan ut hout?
En voorkomt dit ook dat mijn frets verkleuren?

ook zou ik graag willen weten welk spul ik het best kan gebruiken om de lak te beschermen...
alsvast bedankt!!

MASTERHOMIE
1 september 2001, 10:46
Ik vraag me af of je gitaar zo mooi moet blijven. en ik dnek overigens dat jij dan meer oefent dan ik. :eek:

remz
1 september 2001, 10:50
nou hij hoeft niet mooi te blijven, ik wil hem gewoon een beetje goed onderhouden.
ik oefen inderdaad vrij veel, maar je hebt geen idee met welk spul ik de gitaar kan onderhouden?

Remz

Eko
2 september 2001, 09:50
Om je gitaar goed en netjes te onderhouden zijn er tal van middelen bij de gitaarwinkels te koop.Hij blijft dan mooi glimmen.
De hals is wat anders.De meeste toetsen zijn van hardhout zoals rosewood of ebben. Hiervoor is speciale toetsolie te koop.Dit wordt ook door violisten gebruikt om de toets te beschermen tegen het invreten van b.v. het zout van je zweet.Bovendien is het regelmatig reinigen van je instrument een goede gewoonte.Let er wel op dat je niet zomaar met allerlei soorten olien aan de gang gaat.Je snaren kunnen niet tegen alle soorten olie.
Zelf heb ik meerdere soorten middelen in een koffer samen met een aantal doeken. Ook in iedere gitaarkoffer zit een doek waarmee ik zelfs tussen het spelen door de hals regelmatig schoonmaak.
Reinigen is een ding , je gitaar is geen frietzaak ,dus rustig aan met de olie.
Groeten Martin

Eko
2 september 2001, 09:53
Remz,
Nog even dit.Veel hardhouten toetsen worden op kleur gemaakt( lees donkerder) om ze meer het aanzien van ebben te geven.Na veel spelen kun je echter de kleurlaag er af spelen. Tenzij de toets van echt slecht materiaal is gemaakt kan het geen kwaad.