PDA

View Full Version : Iemand hier een Mesa Boogie Mk III of IV



gerrekat
28 mei 2004, 22:10
ben de laatste tijd meer geintereseerd in deze amps.
Heeft toch wel een heel lekker rauw jaren 80 metalgeluid, misschien allemaal niet zo verzadigd als moderne high gain amps maar naar mijn mening blazen ze recto's compleet weg.

iemand ervaring, heeft iemand er een? het grappige is dat ik de POWERBALL erg veel vind lijken op een Mk IV qua voicing daarom misschien ook mijn insteresse...

Helaas zie je ze niet veel (meer).....

Negative K3 fan
29 mei 2004, 01:01
ik las vandaag nog een thread over MK3s en MK4s waarin het ging over dat MK3s meer gain hadden ofzo.

en waarom niet meteen een 2c+? :)

Iced Dragon
29 mei 2004, 08:40
ja,
zelf zou'k wel 's een MK IIC+ proberen.
Heb eens een MK IV combo zien staan en ze vroegen toch over de 2500€ als ik me goed herinner (tweedehands!).
Maar de IV heeft een minder goeie distortion dan de II heb ik gehoord

gerrekat
29 mei 2004, 09:51
Mk 2C+ is meer hype....net zoiets als een hele ouwe Marshall plexi.

Die worden een soort mytische toon toegeschreven maar ze zijn eigenlijk meer zeldzaam dan echt super.

Bovendien schijnt metallica zo'n ding gebruikt te hebben voor RTL nou ja, daar wordt ik niet echt warm van, alhoewel de RTL CD erg goed is...

de laatste Mk 2C+ die ik gezien heb was inderdaad bijna 3000...maar die andere MK's kun je vaak redelijk goedkoop op de kop tikken...

Nocki
29 mei 2004, 12:45
Hoi.

ik heb een mark IV en ben er erg tevreden over. ze hebben meer dan genoeg gain maar de mark III hebben nog meer gain maar blijft langer helder. de mark III is meer geschikt voor metal maar de IV doet zeker niet onder.

ik heb de Mark IIb gehad en deze was ook erg goed. de I, II en III zijn leuk maar het probleem is dat ze gedeelde eq hebben. de mark IV daarin tegen heeft alle kanalen appart. behalve clean en crunch die delen bass en mid. maar beide hebben een eigeb gain, volume en treble.
ik ben er erg blij mee. geweldige amp. ook kwa schakelen.

mocht je vragen hebben ben je zltijd welkom.

NOcki

gerrekat
29 mei 2004, 18:43
Cool het ziet er naar uit dat ik maandag eigenaar wordt van en Mk III simulclass/EQ/reverb long chassis head...ben benieuwd...


Ik ken het probleem met de gedeelde EQ en de non mastervolume heads maar ik gebruik hoofdzakelijk toch maar een geluid, kan er altijd een BOSS SD-1 voor knallen voor lead boost!

gerrekat
31 mei 2004, 22:38
Ik heb vanmiddag mijn Mark II gekocht het is een Blue Stripe dus wat later in de jaren 80...

Hij is VEEL vetter dan ik gedacht had er zit echt veel gain in, zeker gezien de ouderdom van de amp, ik denk dat het lead kanaal prima met het derde kanaal van de POWERBALL meekan...

Hij scheurt als een beest ik sta er echt versteld van, het geluid is mijns inziens erg goed te vergelijken met een POWERBALL, veel minder buzz en fizz als een rectifier!

Ik ben toch wel een beetje omver van de Mk III....doet met het grootste gemak SLAYER en METALLICA, maar ook Death metal kun je er best op spelen mocht je dat willen!

Er zit een 5 band grafische EQ op die echt geod werkt, de reverb is leuk en er zit zelfs een fan in om de electronica en buizen te koelen!

Mijn enige bezwaar is de niet logische layout van de knoppen de vele gedeelde EQ knoppen, push pull poti's en hij is op het lead kanaal wat lawaaieriger dan een moderne ENGL...

Ik zal in de komende dagen eens een clippie opnemen, het si echt een beest van een metal amp en geen pedalen nodig! ben er heel erg mee in mijn sas!

Jimi Hendrix
31 mei 2004, 22:54
Ik heb ook een Mark IV, gebruik hem veel voor coverwerk.
Maar ik moet zeggen dat mijn Rivera KHR en Sedona de mkIV toch wel overklassen.
Sowieso heb ik niet zo gek veel met het nogal middige karakter van kanaal 3. De markIV is een beetje een klinische versterker vind ik, ook al doe je nog zo je best, hij geeft zelden een beetje mee.
De Rivera's snappen beter wat ik wil. Zal wel een smaakkwestie zijn. Verder is de mkIV behoorlijk veelzijdig voor zo'n klein kastje, is echter wel enorm zwaar.

Nocki
1 juni 2004, 00:02
Hoi.

gefeliciteerd. omdat je het over blue stripe hebt neem ik aan dat mark II een type fout was en een mark III moest zijn.

leuke amp waar je zeker heel gelukkig mee gaat zijn.

een belangrijke tip met bijna alle boogie amps. lees de manual door. leer wat de knoppen doen. meer bes betekend niet meer bass maar van weinig naar een strakke bas en van strak naar losser tto aan flubby bass. mid betekent meer mid totr op een punt waarna het alleen meer overdrive wordt. en treble wordt meer aanwezig naarmate hijh hoger komt. de andere controlls worden boven de 7 vaak weg gehaald zodat ze niet echt meer wat doen. een boogie amps is heel interactief. verander je a dan veranderd heel de amp mee van b to z.
dat is net nadeel maar ook het voordeel van boogie's. dit is ook de reden dat veel mensen een boogie in de winkel niks vinden. ik heb al vaak gespeeld op een boogie en dat het niks was. gewoon even de handleiding mee nemen en even de presets erin draaien. weet je gelijk wat ie doet.

geweldige amp. succes ermee.

NOcki

Iceman
1 juni 2004, 13:18
Heb de Mark III en IV gehad, heb nu een Triple Rectifier.

Zet op je leadkanaal meer eens de bass dicht en de mid en hoog open, beetje spelen met de gain en je hebt een superstrakke Hetfieldscheur.

De bas/mid/treble is eigenlijk toonregeling VOOR de scheur zodat je daar het KARAKTER van je geluid mee kan instellen.
De 5-band eq is je uiteindelijke toonregeling.

ewoud
1 juni 2004, 13:45
klinkt veel zijdig!!! als ik jullie zo hoor

gerrekat
1 juni 2004, 13:50
ja de toonregeling zit heel raar in elkaar inderdaad, schijnbaar omdat die voor de gain stages zit en de EQ erna..

Ik zet op advies van de verkoper inderdaad de terble op 10 en de bass laag dat scheurt als een beest en met de EQ kun je de lage frequencies er weer in bregen er zit ook een pull knop op voor meer bottom, maar da's een beetje teveel van het goede!

Ik heb ook een dual recto gehad een jaar of 3 geleden maar ik vind dit lekkerder klinken, en dan te denken dat ik dacht dat die dingen geen gain hadden...ik zal vanavond eens een clippie maken!

Ik denk dat menig POWERBALL bezitter versteld zal staan van de gain capaciteiten van deze antieke amp uit 1987 ofzo HAHAHHAHA

EmgMaster
1 juni 2004, 17:13
Gefeliciteerd man, je blijft ook bezig met kopen he????????


GASGASGASGASGASGAS :-D :-D :-D

BLOK182
1 juni 2004, 18:06
Gerrekat aan de boogie, een historisch moment :-D Gefeliciteerd ermee, en veel plezier!!

The_RockeR13
1 juni 2004, 18:43
waarom zijn die dingen zo duur :o

Nocki
1 juni 2004, 19:10
zodat niet iedereen er mee gaat lopen spelen. en niet iedereen onuitstaanbaar "boogie, boogie" gaat roepen...




"boogie, boogie!!!"




NOcki

gerrekat
1 juni 2004, 19:58
LOl ja maar niet aan de Rectifier dat blijf ik ballen amps vinden voor het geld, een XXX klinkt IMO iig beter! een mark series Mesa is echt wat heel anders veel strakker en VEEL minder buzzy...echt jaren 80 metal geluid!


wat fotootjes




http://www.deanguitars.com/userpics/lib2/CIMG1976.JPG


http://www.deanguitars.com/userpics/lib2/CIMG1974.JPG

http://www.deanguitars.com/userpics/lib2/CIMG1973.JPG

Nocki
1 juni 2004, 20:01
Heel mooi!.

inderdaad. de rectifier series afzeiken was ik vergeten. hier dan als nog.

mesa recto amps zuigen vreselijk! ze klinken alsof je door een fuzz speelt of alsof je door ruis heeb speeld. @P(^y21 amp.


zo weer goed?

Nocki

gerrekat
1 juni 2004, 20:04
Moet je zelf weten sommige mensen kicken enorm op die dingen....tijden lang zijn het alleen statussymbolen geweest omdat ze zo verschrikkelijk duur waren....

Maar goed ik vind dit echt een top amp, niet dat ik mijn ENGL's wegdoe het is puur een uitbreiding van mijn arsenaal :-D !

Thijssie
1 juni 2004, 20:26
ja de toonregeling zit heel raar in elkaar inderdaad, schijnbaar omdat die voor de gain stages zit en de EQ erna..

Volgens mij is het nog wat complexer, een deel van het regelbare gedeelte zit er voor en een deel juist *na* de voorversterker. Maar het is wel heel tricky, je vormt echt de toon met de eq ipv de frequenties....



Ik zet op advies van de verkoper inderdaad de terble op 10 en de bass laag dat scheurt als een beest en met de EQ kun je de lage frequencies er weer in bregen er zit ook een pull knop op voor meer bottom, maar da's een beetje teveel van het goede!

Ik zou de manual van www.mesaboogie.com downloaden en de default settings overnemen en dan pas je eigen geluid zoeken.

Je kunt die amps heel mooi tweaken, daar kun je echt uren mee bezig zijn. Mijn ervaring is dat als je een van de pots op 10 moet zetten je met de rest helemaal verkeerd zit. En het duurt best lang voor dat je eigen weg hier in hebt gevonden.


En dan heeft de MKIII nog het probleem dat het erg lastig is om alle 3 de kanalen compromisloos in te stellen omdat ze een gedeelde eq hebben.
Overigens is dat laatste hearsay, ik heb nog nooit op zo'n ding gespeeld maar het wel op diverse plaatsten gelezen....

Negative K3 fan
1 juni 2004, 20:40
ok


CLIPS!!!!!!!!!!!!1111111

vooral beetje vergelijkend, powerball vs. mark?

gerrekat
1 juni 2004, 22:09
Hier is een BS clipje dat ik vanavond heb opgenomen....

http://www.digitalsoundplanet.com/VirtualStudios/Listen/detail.php?eltid=18285

Negative K3 fan
1 juni 2004, 22:19
wow, klinkt echt wel goed gerrekat, idd redelijk metallica, jaren 80!

josh.vandenberg
1 juni 2004, 23:19
Mark III En IV zijn inderdaad beter dan die rectrumfriers.

Wat een lomp bagger geluid komt daar uit,Ik kon er nix mee,met zo'n rectrumfriers( wat een term hé.Steengoed en o zo toepasselijk,hahahaha).

ewoud
2 juni 2004, 00:31
was de powerball en kast zwart?? of heb je hem zo gemaakt?? ik zie ze alleen grijs.... en waarom doe je ze niet anders om.....de powerball onder ende mesa boven....

maar je clipje klinkt koel, heb je alles zelf in gespeeld?? de gitaren over elkaar heen en de drum erbij geplaats? of speel je in een band?

gerrekat
2 juni 2004, 06:43
Nee de drums zijn van onze drummer de rest heb ik zelf gedaan...

het was gewoon een drumtrack die ik nog had liggen ooit eens in de oeferuimte opgenomen het is het intro van "agent orange" van SODOM.

Raffel
2 juni 2004, 09:07
.... en waarom doe je ze niet anders om.....de powerball onder ende mesa boven....


Als ik het goed zie, heeft de Mesa koelribben aan de achterkant, de warmte kan er dus aan de achterkant uit.

Bij de powerball zit een grille aan de bovenkant waar de warmte uit moet. Daar moet je dus nix bovenop zetten.

@ gerre: Klinkt inderdaad niet sleeeeekt, maar ik wou eigenlijk voor de combinatie Quad en Powerball gaan uiteindelijk. :)

gerrekat
2 juni 2004, 09:35
HUH quad? wou je die in de POWERBALL stoppen ofzo? lijkt me dat je daar een poweramp bij nodig hebt.

wat ik begrepen he is de quad de pre amp sectie van een mk IIC+ en een III in een pre amp.

Overigens heb ik niets gedaan met die ENGL kast die komt zo van de winkel! de grille is idd grijs.

EmgMaster
2 juni 2004, 15:52
Eey, gerrekat, klinkt goed man!!!

Raffel
2 juni 2004, 16:51
HUH quad? wou je die in de POWERBALL stoppen ofzo? lijkt me dat je daar een poweramp bij nodig hebt.


nee ik wou m gewoon als decoratie gebruiken. :D

In combo met 50/50..

gerrekat
2 juni 2004, 16:56
OK dat moet ook goed klinken...weet ik veel ken genoeg mensen die denken een pre amp in de ingang van een head te rammen...

Iceman
2 juni 2004, 17:19
Klinkt erg goed!!

Rectifier klinkt anoniemer, maar als je daar een tubescreamer/overdrive inplugt is dat zompige laag weg en heb je weer defenitie.

Iceman
2 juni 2004, 17:20
Hoe heb je het eigenlijk opgenomen?

Mikes?
Plaatsing?

gerrekat
2 juni 2004, 17:23
Simpel heb er niet zoveel aandacht aan geschonken.

opgenomen met een shure SM-57 een beetje off center op de speaker tegen de grille van de cab aan (heel dichtbij) verder is de rhythm double tracked en de solo enkel.

heb de rhythm tracks 70% links/rechts gepanned

Soulflyhigh
2 juni 2004, 18:10
Das een bruut stukje muziek Gerrekat, lekkere oude traaaash ofniet? :wink: Mijn complimenten voor de tone. Dat klinkt serieus goed. Als ik op zoek ben naar een top zal zeker dit soort geluid zoeken.

BLOK182
2 juni 2004, 20:09
Erg gaaf klinkt het!

gerrekat
2 juni 2004, 21:16
Ik was zelf ook verbaasd dat ik zo'n brute scheur uit zo'n oude amp kon krijgen LOL hij hoort nog net thuis in dit stukje van het forum had bijna bij de vintage amps gemoeten!

Josdevos
2 juni 2004, 22:01
Ja klinkt vet met welke gitaar was dat?

Nocki
2 juni 2004, 22:04
Waarschijnlijk een Dean!!!

hij heeft dacht ik niet anders...

NOcki

gerrekat
3 juni 2004, 06:34
Jawel...mar het was mijn custom DEAN ML trans Blueburst met DiMarzio Super Distortions

Michael AE
3 juni 2004, 23:52
Hahaha, klinkt goed Hans. Hij ziet er ook wel cool uit zo. Ik begin er weer spijt van te krijgen, maar ik heb gelukkig mijn MKIIC+ nog. :D

Monty
21 juni 2004, 15:22
Hoi, ik heb zelf nu een Mark IV head (volgensmij is tie van Iceman
geweest, hij heeft nu mijn oude Triple Recto head).

Zelf vind ik de Mark IV wat serieuzer/eerlijker klinken dan de recto. De recto had vaak 1 sound en daar moest je het mee doen (en daar zat ook vaak niks tussen), de Mark IV luistert meer naar je spel (ligt ook hoe je 'm afsteld). De buitenste buizen heb ik wel meteen vervangen door EL34.

Voor mij heeft ie meer dan genoeg gain, het 3e kanaal heeft naast een gain ook een drive regelaar. Treble staat meestal voluit en de bass meestal op 1 of 2.

't koste me veel tijd om de amp te begrijpen en er goed geluid uit te krijgen. Je hebt zoveel opties dat 't er soms niet leuker op wordt.

Trouwens, in de head zit ook een fan die voor de verkoeling zorgt. Dit voorkomt dat je bier niet al na 10 minuten gaat koken, handig!

Iceman
21 juni 2004, 22:19
Ha Monthy!

Hoest met de Mark IV?
Tegenwoordig gebruik ik een tubescreamer met de Triple tegen het zompigge laag. Ben er erg tevreden mee, iedereen blij.

Hoest met de HOND? (gezien zijn grootte mag dat met hoofdletters geschreven worden)

Monty
21 juni 2004, 22:30
hey Iceman,

Met de mark iv gaat 't lekker op het cleane kanaal na. De eq's werken niet. De gedeelde eq's werken wel op kanaal 2. 't klinkt wel ok, want ik regel de 5 bands eq af op de clean en de rest weer op de 5 bands. Maar 't kan beter. Aangezien je nooit het cleane kanaal gebruikte zal het je niet zijn opgevallen.

Verder ben ik er erg tevreden mee. TOen ik 'm naar de repetetieruimte meenam vond de rest van de band 'm direct al heel erg lekker klinken en ik zelf ook.

Ja met de hond (of was het een paard) gaat het erg lekker. Ze blijf maar groeien :(

Iceman
22 juni 2004, 16:09
Was me niet opgevallen.
Ik moet zeggen dat ik het cleane kanaal van de Triple ook nog nooit gebruikt heb.
1 van m'n gitaristen gebruikt het vintage kanaal (als modern gekloond) als leadkanaal.

Ik vraag me af of die toonregeling niet expres is afgekoppeld zodat het rythmkanaal daar geen last van heeft (en andersom).

Zoiets wel eens gelezen op het MesaBoogieforum.


Dat paard nog ( !!!???) groter?
Wanneer ga je op een boerderij wonen dan?

Iceman
22 juni 2004, 16:10
Was me niet opgevallen.
Ik moet zeggen dat ik het cleane kanaal van de Triple ook nog nooit gebruikt heb.
1 van m'n gitaristen gebruikt het vintage kanaal (als modern gekloond) als leadkanaal.

Ik vraag me af of die toonregeling niet expres is afgekoppeld zodat het rythmkanaal daar geen last van heeft (en andersom).

Zoiets wel eens gelezen op het MesaBoogieforum.


Dat paard nog ( !!!???) groter?
Wanneer ga je op een boerderij wonen dan?

Monty
22 juni 2004, 19:55
Was me niet opgevallen.
Ik moet zeggen dat ik het cleane kanaal van de Triple ook nog nooit gebruikt heb.
1 van m'n gitaristen gebruikt het vintage kanaal (als modern gekloond) als leadkanaal.

Ik vraag me af of die toonregeling niet expres is afgekoppeld zodat het rythmkanaal daar geen last van heeft (en andersom).

Zoiets wel eens gelezen op het MesaBoogieforum.


Dat paard nog ( !!!???) groter?
Wanneer ga je op een boerderij wonen dan?

Kweet het ook niet. De vraag is hoe zet ik het weer aan. Je zei dat je hem had laten afstellen ergens. Hebben ze er daar niks aan gemod?

Iceman
23 juni 2004, 01:15
Nieuwe buizen en bias afstellen bij Peter van Weelden, maar geen customizing of zo.

PeteRS
23 juni 2004, 12:26
Simpel heb er niet zoveel aandacht aan geschonken.

Ik heb wel eens studio opnames gehoord die stukken brakker klinken.
Klinkt echt goed! Nog voordat de sample was afgelopen ben ik naar de zolder gerend om mijn spijkerjas met opnaaipatches, stretchbroek en legerkisten te zoeken...

Negative K3 fan
23 juni 2004, 14:42
en een pot BEER in de hand natuurlijk ;)

Echoes
24 juni 2004, 12:37
Ik gebruik zelf een MarkIII.
http://home.quicknet.nl/mw/prive/geensen/oud/mesaboogie-mark3_01.jpg
http://home.quicknet.nl/mw/prive/geensen/oud/mesaboogie-mark3_02.jpg

klinkt lekker vol en warm. Alhoewel ik geen metal enzo speel, maar meer jazz en Pink Floyd enzo.
Je kunt wel beetje veel instellen, dus je kunt echt eindeloos kloten met geluiden. Dat is een voor en misschien ook een nadeel.

2e nadeel is, dat hij lood en loodzwaar is. Die van mij is van hardhout en weegt 30kilo. Niet leuk als je op zolder zit dus.

Voordeel: hij gaat mokerhard voor zo'n klein ding. Zit een grote speaker in.

Echoes
24 juni 2004, 12:38
Ik gebruik zelf een MarkIII.
http://home.quicknet.nl/mw/prive/geensen/oud/mesaboogie-mark3_01.jpg
http://home.quicknet.nl/mw/prive/geensen/oud/mesaboogie-mark3_02.jpg

klinkt lekker vol en warm. Alhoewel ik geen metal enzo speel, maar meer jazz en Pink Floyd enzo.
Je kunt wel beetje veel instellen, dus je kunt echt eindeloos kloten met geluiden. Dat is een voor en misschien ook een nadeel.

2e nadeel is, dat hij lood en loodzwaar is. Die van mij is van hardhout en weegt 30kilo. Niet leuk als je op zolder zit dus.

Voordeel: hij gaat mokerhard voor zo'n klein ding. Zit een grote speaker in.

Nocki
1 juli 2004, 11:14
en dan zit er nog maar een celestrion in. wat zou die wel niet wegen met een elektro voice erin... :-) dan zakt tie door het plafond...
(hoe je ook niet meer te slepen)

NOcki