PDA

View Full Version : Electrische gitaar met de dikste nek



PeterJ
28 mei 2004, 21:40
Hoi,

Ik heb al een tijdje klassieke gitaar gespeeld, en ben al een beetje aan het proberen met electrisch. Het enige probleem is dat ik de nek van elke electrische gitaar echt te dun vind. Vooral Ibanez gitaren en Fenders vind ik echt niet lekker spelen. Nu is mijn vraag, weten jullie misschien een elctrische gitaar met een lekkere dikke nek, waar het niet alleen gaat om verschrikkelijk snel te kunnen spelen. Ik heb gehoord dat Les Pauls wel een dikke nek hebben, maar verschilt dat nou echt zoveel?

alvast bedankt!

Peter

GuitarMaster
28 mei 2004, 21:50
Er zijn ook fenders met een hele dikke nek te koop...
Het zal alleen nooit zo dik als je acoustische gitaar worden, je moet gewoon ff wennen waarschijnlijk.

schaap
28 mei 2004, 22:26
Gibsons hebben vaak wel een relaxte nek, of Epiphone als je toch net begint, ik kan echt niet spelen op die dunne ibanez nekjes, maar op mn Epiphone gaat alles lekker vloeiend

Shaggy
28 mei 2004, 22:29
reisseu '50 '60 fender hebben relatief dikke halzen. Ibanez heeft vooral wizard halzen en die zijn juist slank om sneller te soleren. Misschien moet je meer in de hollow en semihollow sector checken maar ook daar ben ik veel slanke halzen tegengekomen. Als je budget ernaar is kun je gewoon een laten maken of een bestaande customizen.

Anders Destium
28 mei 2004, 22:30
Gibson 50s neck is wel redelijk dik, maar het is meer een kwestie van wennen hoor. Veel mensen die vooral elektrisch spelen vinden een klassieke gitaar een te dikke nek hebben :wink:

Kijk vooral wat voor soort muziek je wilt spelen en hoe JIJ vindt dat een gitaar er moet uit zien. Als je wat meer op een gitaar speelt gaat het hoe dan ook wel wennen (sommige Ibanezen misschien niet, maar de gemiddelde Ibanez of Fender zou zeker moeten lukken)

Ronald
28 mei 2004, 22:32
* is juist dol op dunne ibanez nekjes en houd nie van dikke spaanse akoustische gitaar nekken *

maar ja ik speel 7 snaar dus ik heb toch wel iets dikkere nek he

maar wel weer een prestige om da weer te compenseren :roll:


kheb bovendien nie van die steve vai achtige handen :wink:

Anders Destium
28 mei 2004, 22:38
Ik heb de afgelopen jaren op zo'n beetje elk Ibanez-nek type gespeeld (ik heb er geloof ik vijf doorheen gejaagd in de tussentijd :oops: ), maar ik vind bijvoorbeeld de super-wizard niet meer prettig spelen. Ik ben meer voor Viper, JEM, of Ultra profielen, of de Wizard 7 :D

Negative K3 fan
29 mei 2004, 00:58
ik vind zelf dat het gewoon een kwestie is van wennen, ik ben zelf ook overgegaan van klassiek naar electrisch en van de ene soort electrisch naar de andere en ik vond de dingen altijd het fijnst waar ik aan gewend was en je kunt jezelf (of ik iig) behoorlijk dingen aanwennen, dus ook een redelijk dunne nek.

Punt
29 mei 2004, 03:24
Tja de Gibson R7 (Reissue 1957 van de Customshop) heeft wel zo'n beetje de dikste nek en speelt toch lekker.
Het prijskaartje is wellicht minder smakelijk :(

Edit: Oja, dat van dat wennen klopt wel hoor, alles went..

PeterJ
29 mei 2004, 07:54
Ok, hartstikke bedankt voor alle reacties, ik zal eens wat in de gitaarwinkel kijken!

FonZZo
29 mei 2004, 10:13
Koop nou niet een gitaar met de dikste nek.
Iedereen die eerst een tijdje een klassieke in zijn handen heeft gehad denkt voor het eerst bij een elektrische, 'jemig' wat een smal kut-ding, ook diegene die later van smalle halzen is gaan houden.
Koop een gemiddelde nek, val je je geen buil aan. Ik heb zelf een vrij smalle en twee dikkere maar heb nog steeds niet echt een voorkeur.
Het grappige vind ik altijd dat wanneer je een andere dikte pakt dat millimeters verschil al gelijk heel anders voelt.
Probeer ze zou ik zeggen.

PeterJ
29 mei 2004, 10:58
ok ik zal ze proberen

sash
29 mei 2004, 11:41
Fenders uit de mexican classic series en american vintage series hebben behoorlijk dikke halzen.
Uiteraard ook Les Pauls

Brianmayrulezzz
29 mei 2004, 12:13
Greg Fryer Brian may (als je 5000 pond voor een gitaar over hebt :-D , absoluut de dikste hald onder de 6 snarigen!)

En anders moet je es een burns brian may proberen, ook een lekker dikke hals. Mijn gitaarleraar zegt ook dat het een hele goede hals is, dusss... probeer 'm es. is ook es wat anders dan een strat of les paul

SilverFoo
29 mei 2004, 12:24
Volgens mij heeft een les paul de dikste hals die er is. Daarnaast is het gewoon een kwestie van aanvoelen, na een tijdje heb je er echt geen problemen meer mee. Ook is het maar wat je wilt gaan spelen, voor metal/punk moet je echt geen gitaar met een dikke hals nemen (imo) :D

Punt
29 mei 2004, 12:43
Je hebt Les Pauls met allerlei soorten halzen.
De 1957 Reissue is het dikst.
De jaren 60 slim tapered is het dunst (zit ook op Classic b.v.).

harrievandenberg
29 mei 2004, 14:36
een collega van mij had precies hetzelfde probleem. Hij heeft toen bij een gitaarbouwer een opdracht neergelegd, om een gitaar te bouwen a la Fender Stratocaster maar dan met een bredere hals. En toen had hij voor 450 Euri een fantastische gitaar en het speelt erg fijn en bredere hals. Jemoet zoeits wel laten doen door een 'goede' gitaarbouwer!

PeterJ
29 mei 2004, 18:32
had hij voor 450 euro een custom gitaar? Of was alleen de hals custom gemaakt? Bij welke gitaarbouwer?

gerrekat
29 mei 2004, 18:46
LP's hebben een walgelijk dikke nek HAHAHHA!

Ik heb hier ook een DEAN E'lite uit 1980 (LP-achtig model) die heeft ook echt een baseball nek LOL, daarom speel ik er ook niet veel op alhoewel hij zuper klinkt!

harrievandenberg
30 mei 2004, 11:48
Hans Stegers uit Goirle. Hij had een gehele gitaar voor 450 Euri. Het was niks speciaals ofzo maar die neck was super fijn. Er zitten geen goede elemanten in, maar die had hij zelf vervangen.

dejohan
30 mei 2004, 12:56
Antwerpse gitaren, die hebben vaak een dikke nek.