PDA

View Full Version : Ska sound, hoe?



Reel Big Fish
28 mei 2004, 15:01
Hallo,

ik ben een beginnend gitarist maar ik wil ska gaan spelen. Ik krijg alleen dat ska soundje niet voor elkaar, zeg maar met de bovenste snaren... als ik dat probeer lukt me dat echt niet...

Heeft er iemand tips? Graag :-D

Greets en alvast bedankt,

Robbin

birt
28 mei 2004, 15:20
snel strummen (op en neer gaan)
en bij de downstrokes met je linkerhand de snarengewoon tegenhouden zodat je geen klank hebt en bij de upstrokes met je linkerhand even knijpen zodat je dat hele korte geluidje krijgt.
dat is het basisprincipe. natuurlijk kan je hier dan op gaan varieren en andere ritmes zoeken ed. het is niet zo makkelijk om ska en reggea te spelen…

Reel Big Fish
28 mei 2004, 15:34
snel strummen (op en neer gaan)
en bij de downstrokes met je linkerhand de snarengewoon tegenhouden zodat je geen klank hebt en bij de upstrokes met je linkerhand even knijpen zodat je dat hele korte geluidje krijgt.
dat is het basisprincipe. natuurlijk kan je hier dan op gaan varieren en andere ritmes zoeken ed. het is niet zo makkelijk om ska en reggea te spelen…

Thanks! Maar wat bedoel je precies met de snaar tegenhouden bij de downstrokes? Hoe plaats je je vinger(s) op dat moment? En welke snaren zijn overbodig, de onderste 2 toch? (echt een newbie idd :lol: )

Greets!

Blijepanda
28 mei 2004, 15:37
Je legt je vinger op de snaren, maar je drukt ze niet tegen het fretboard aan.

birt
28 mei 2004, 15:37
snel strummen (op en neer gaan)
en bij de downstrokes met je linkerhand de snarengewoon tegenhouden zodat je geen klank hebt en bij de upstrokes met je linkerhand even knijpen zodat je dat hele korte geluidje krijgt.
dat is het basisprincipe. natuurlijk kan je hier dan op gaan varieren en andere ritmes zoeken ed. het is niet zo makkelijk om ska en reggea te spelen…

Thanks! Maar wat bedoel je precies met de snaar tegenhouden bij de downstrokes? Hoe plaats je je vinger(s) op dat moment? En welke snaren zijn overbodig, de onderste 2 toch? (echt een newbie idd :lol: )

Greets!

met tegenhouden bedoel ik muten, je vingers staan in de positie van het akkoord maar je drukt je snaren niet op de frets, bij de upstrokes druk je ze even op de frets zodat er even geluid is. welke snaren je aanslaat dat moet je zelf beslissen, wat klinkt volgens jou goed (en aangezien je met upstrokes vooral de hoge snaren raakt zal je idd de lagere minder horen, beetje mikken hè)

Reel Big Fish
28 mei 2004, 15:39
Thanks ik ga het meteen oefenen! :-D

Muchas Gracias ofzo :wink:

Kjiratsiekoedel
28 mei 2004, 15:42
singlecoils, brugelement, treble hoog, clean

en dan voorgaande techniek

skabouter
28 mei 2004, 16:39
he bah, dat vind ik niet echt mooi. ik speel liever met 2 hums (ES-335 bijv) en in de middenstand. lekker vol, bassig en warm.
dat hoge treble geluidje vind ik te schel en iel..........
kan ook mooi zijn hoor, zeker. maar vooral bij reggea vind vol en warm mooier. en bij wat langzamere ska

Reel Big Fish
28 mei 2004, 18:50
he bah, dat vind ik niet echt mooi. ik speel liever met 2 hums (ES-335 bijv) en in de middenstand. lekker vol, bassig en warm.
dat hoge treble geluidje vind ik te schel en iel..........
kan ook mooi zijn hoor, zeker. maar vooral bij reggea vind vol en warm mooier. en bij wat langzamere ska

Aha, hey dude,

jij speelt toch in JS? Jullie waren een tijdje terug in Hellevoetsluis klopt? IK vind 'frep' van jullie site echt BRUUT :D

Mzzls